Luksusmerkki Gucci tekee muotihistoriaa ja luopuu aidoista turkiksista eläinten hyväksi

Siniketunnahkat eivät jatkossa enää kelpaa maailman johtaviin muotitaloihin lukeutuvan Guccin mallistoihin.

Tomi Ronkainen

Maailman tunnetuimpiin muotitaloihin lukeutuva muotitalo Gucci on ilmoittanut luopuvansa aitojen turkisten käytöstä kokonaan. Vuonna 1921 perustetun yrityksen uusi eettinen linja astuu voimaan ensi kevään ja kesän mallistosta alkaen.

Guccin turkiton linjaus koskee minkkiä, kojoottia, supikoiraa, kettua, kania ja karakul-lammasta, josta tehdään muun muassa kriminturkkeja, sekä kaikkia muita lajeja, joita tarhataan tai pyydetään turkiksia varten.

Päätöksellään yritys liittyy muiden turkittomuuteen sitoutuneiden muotialan yritysten, kuten Armanin, Hugo Bossin ja YOOX Net-A-Porterin, joukkoon ja kansainväliseen Fur Free Retailer -ohjelmaan.

Guccin päätös turkiksista luopumisesta syntyi yhdysvaltalaisen The Humane Society of the United States (HSUS) ja italialaisen LAV -eläinjärjestöjen pitkien neuvotteluiden tuloksena.

Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarri piti tiedotustilaisuuden yrityksen uudesta turkittomasta linjasta keskiviikkoiltana Lontoossa.

Hän sanoi toivovansa muiden muotitalojen seuraavan Guccin perässä.

– Yhteiskuntavastuu on yksi perusarvoistamme, ja aiomme tehdä jatkossakin parhaamme ympäristön ja eläinten hyväksi, Bizzarri lausui.

– HSUS:n ja LAV:n avulla haluamme ottaa tämän tärkeän askeleen. Toivomme, että se inspiroi myös muita ja muuttaa luksusmuodin maailmaa paremmaksi.

HSUS ja LAV ovat kansainvälisen Fur Free Alliancen (FFA) jäseniä. FFA:lla on ympäri maailmaa yli neljäkymmentä jäsenjärjestöä, jotka tekevät kansainvälistä yhteistyötä turkistuotannon lopettamiseksi.

Suomessa Fur Free Alliancea edustaa Animalia, jonka toiminnanjohtajaa Heidi Kivekästä maailmalta kantautunut muotiuutinen ilahduttaa suuresti.

Kivekäs katsoo Guccin linjauksen turkittomuudesta merkiksi muotialan radikaalista suunnanmuutoksesta ja eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin merkityksen noususta.

Hän huomauttaa, että tuotteiden eettisyyttä ajattelevien kuluttajien joukko kasvaa koko ajan.

– He eivät halua olla osallisina julmassa ja vanhanaikaisessa turkistuotannossa. Gucci on ymmärtänyt tämän ja tulee saamaan valtavasti positiivista huomiota uuden linjansa ansiosta, Kivekäs sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Crista Lassfolk-Feodoroff

Ota yhteyttä