"Taksibussin vuoksi moni voisi myydä autonsakin" – Kutsuplus kaatui, mutta kimppakyydit kiinnostavat yhä

Kutsuplussaa mainostettiin kaupungin kätevimmäksi kulkupeliksi. Kokeilu ajettiin alas vuonna 2015, koska se tuli liian kalliiksi veronmaksajille.

Päivi Tuovinen

JOUKKOLIIKENNE Seudun kaikki liikenne voitaisiin hoitaa 3–4 prosentilla autojen nykymäärästä.

Henkilöautoa käytetään uskomattoman vähän. Se on liikenteessä keskimäärin 50 minuuttia vuorokaudessa. Muun ajan se seisoo tarpeettomana.

Näin kertoo OECD:hen kuuluvan International Transport Forumin (ITF) tutkimuspäällikkö Jari Kauppila.

OECD selvitti, voitaisiinko kyydinjakamisella vähentää yksityisautoilua ja päästöjä pääkaupunkiseudulla.

Tutkimuksen tilasivat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Helsingin seudun liikenne (HSL) sekä Liikennevirasto.

Kyllä, voitaisiin, kuuluu selvityksen päätulos. Lisäksi jaettua kulkemista hyödyntämällä voitaisiin helpottaa ruuhkia ja vapauttaa kadunvarsia pysäköinnistä.

Koko seudun liikenne voitaisiin hoitaa 3–4 prosentilla nykyisten ajoneuvojen määrästä, jos autot olisivat tehokkaassa käytössä.

Se tarkoittaisi henkilöautojen korvaamista 4–6 matkustajan taksibusseilla, jotka sukkuloisivat pitkin ja poikin pääkaupunkiseutua. Ne löytäisivät matkustajien luokse reaaliaikaisen sijainti- ja kutsutiedon perusteella.

– Peräti 67 prosenttia vastaajista käyttäisi tällaista palvelua, jos se olisi laajamittaisesti saatavilla, Kauppila väittää.

Joka neljäs olisi valmis myymään autonsakin, jos taksibussin saisi kohtuuhintaan kuljettamaan kotiovelta määränpäähän.

Tähän töyssyyn jaettu kulkuneuvo saattaa tärähtääkin, sillä Kauppila lupailee kyytien hinnaksi noin kolmasosaa nykyisistä taksihinnoista.

– On väärin verrata matkan hintaa vain bensan hintaan, sillä henkilöauton kustannus muodostuu myös auton hankinnasta ja vakuutusmaksuista, Kauppila teroittaa.

Kyydinjakamisen kiinnostavuuteen vaikuttavat odotus- ja matka-ajat, vaihtojen määrä sekä mukavuus.

– Yhteiskäyttö on toteutettava riittävän laajana, jotta kulkumuoto hyväksytään.

Yksi syy siihen, että aiemmat kokeilut ovat jääneet marginaalisiksi, on Kauppilan mukaan kokeilujen pienimuotoisuus.

Pisimmälle takavuosina päästiin HSL-vetoisessa Kutsuplussassa, josta tuli nopeasti suosittu. Se vain jouduttiin ajamaan alas veronmaksajille liian kalliina.

Kauppila uskoo, että aika on pian kypsä yhteiskäytön lisäämiseen, sillä esimerkiksi Tukholmassa 18-vuotiaista vain joka kymmenes ajaa ajokortin.

HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen uskoo, että omistamisen rapautuminen vapauttaa rahaa uusiin palveluihin.

– Yhteiskäyttöä voidaan lisätä myös maksupolitiikalla. Tähän asti motivaatiotekijä on puuttunut, Puntanen sanoo viitaten esimerkiksi ruuhkamaksuihin.

Toiveikkuudesta huolimatta Puntasen mielestä uudenlainen kyytien jakaminen voi lähitulevaisuudessa olla yksi toimiva palanen kokonaisuudessa.

Lisää aiheesta

249 e/kk -maksulla taksi, vuokra-auto ja HSL-lippu – näin kävi uuden matkapalvelun testiryhmälleVuokra-auto, taksi ja HSL-bussi 249 e/kk – tämän kaiken paketti pitää sisälläänTaksi tai bussi alle, hinta 249 e/kk – Helsinki ehti ensimmäisenä koko maailmassaRobottibussien koekäyttö liikenteessä jatkuu – "Uusi reitti huomattavasti vaativampi"HSL lopettaa Kutsuplussan – palvelu saattaa aloittaa uudestaan 2017Testaaja pettyi – Kutsuplus jätti yli kilometrin päähän
Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä