Työkkäri selittää tylyä tekstariaan – "Haluamme varoitella ennakkoon"

TE-toimiston lähettämästä tekstiviestistä saattaa saada kuvan, että työnhaku katkeaa nimenomaan vain sen takia, mikäli asiakas ei vastaa seuraavalla kerralla TE-toimistosta tulevaan puheluun.

Johanna Erjonsalo / arkisto

Helsinkiläisnainen oli saanut Uudenmaan TE-toimistolta tekstiviestin, jossa hänelle ilmoitettiin, että häntä on yritetty tavoittaa puhelimitse.

Viestissä myös kerrotaan, että samalla viikolla tulee uusi puhelu 0295-alkuisesta numerosta, ja että työnhaku katkeaa automaattisesti tiettynä päivänä, mikäli henkilöä ei tavoiteta toisellakaan soittokerralla.

Tekstiviestistä saattaa saada kuvan, että työnhaku katkeaa nimenomaan vain sen takia, mikäli asiakas ei vastaa seuraavalla kerralla TE-toimistosta tulevaan puheluun.

– Tässä on kyse siitä, että asiakkaan työnhaun voimassaolo on päättymässä ja haluamme varoitella häntä siitä ja siihen liittyvästä keskustelusta jo ennakkoon. Asiakkaalle on hänen työnhaun alkaessaan ilmoitettu kolme vaihtoehtoista tapaa, joiden kautta hän voi olla meihin yhteydessä, kertoo Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen.

Ohjeet on annettu myös kirjallisena. Yhteydenpitovälineenä voi olla puhelin, sähköposti tai verkkopalvelu.

Sanamuoto täytyy käydä vielä uudestaan läpi."

Asiakkaalle annettavassa kirjallisessa ohjeistuksessa hänelle tiedotetaan viikko, jonka aikana hänelle soitetaan työnhakutilanteen tarkistamiseksi. Ohjeistuksessa asiakasta pyydetään myös etukäteen ilmoittamaan, mikäli hän tietää olevansa tavoittamattomissa ilmoitettuna ajankohtana.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta, lähetetään hänelle tekstiviestitse muistutus sovitusta puhelimitse tapahtuvasta työnhakutilanteen tarkistamisesta ja työnhaun voimassaolosta. Tekstiviestissä pyritään aina mahdollisimman tarkasti kertomaan ajankohta, jolloin asiakasta pyritään tavoittamaan seuraavan kerran. Yleensä asiakkaalle pyritään soittamaan uudestaan seuraavana päivänä.

– Tulemme nyt vielä kerran arvioimaan sitä, että miten lähetettävään viestiin saataisiin mahdollisimman tarkasti se tuleva työnhaun tilanteen tarkistusaika näkyviin, Ukkonen toteaa.

Kaikki ihmiset vain eivät vastaa puheluihin."

Kyseiselle asiakkaalle oli ensin yritetty soittaa ja sitten oli lähetetty kyseinen tekstiviesti.

– Ilmeisesti asiakas on nyt kokenut tämän tekstiviestin sanamuodon jotenkin uhkaavaksi. Viestin sanamuoto täytyy käydä vielä uudestaan läpi ja tarvittaessa hioa sanamuotoja entistäkin asiakasystävällisemmäksi.

Asiakkaan saamassa tekstiviestissä lukee, että "Työnhakusi katkeaa automaattisesti 13.10.2017, mikäli emme tavoita sinua toisella soittokerralla".

Lisäksi kerrotaan, että tekstiviestiin ei voi vastata tekstiviestillä tai soittamalla.

Ukkonen korostaa, että jollakin tavalla asiakkaaseen on saatava yhteys, kun työnhaku uhkaa katketa.

– Kaikki ihmiset vain eivät vastaa puheluihin, varsinkin jos numeroa ei tunneta. Tästä syystä lähetämme lähes aina tekstiviestin, jossa kerrotaan tulevasta viranomaispuhelusta.

Eli jos asiakas siis haluaa esimerkiksi pitää kännykkäänsä äänettömällä niin, ettei pysty vastaamaan tai kuule puhelua TE-toimistosta, on otettava TE-toimistoon yhteyttä puhelinpalvelun, sähköpostitse tai Oma asiointi -verkkopalvelun kautta.

Lisää aiheesta

Te-toimisto eväsi opiskelijalta tuen – "Väärä ala, et saa töitä"Tuet menettänyt nainen tapasi pääministerin Prismassa – Sipilä otti TE-toimiston päätöksen selvitykseenTE-toimistojen pitäisi haastatella kolminkertaisesti työttömiä vuoden alusta – lisäväkeä ei ole palkattuHurja lista vaatimuksia palkattomaan työhön – TE-toimisto kommentoi outoa ilmoitusta"Ei auta, että on tuplamaisteri, kun vieressä istuu tohtori" – enemmistö työttömistä kokee työnhaun hankalaksiHyvin pyyhkii, Suomi! – Näin työttömien määrä kutistuu edelleenHelpotus työttömille: Työttömyystuella saa opiskella 6 kuukautta, eikä TE-keskus puutu
Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä