Viivästyttääkö vesivahinko lisää länsimetroa? – "Vahinkoja ei varmuudella tiedetä"

Matinkylän metroasema

ESM arkisto

Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) ei vielä varmuudella tiedä, millaisia vahinkoja Espoon Matinkylän metroasemalla perjantaina sattunut vesivahinko on aiheuttanut aseman rakenteille tai asematekniikalle.

HKL aikoo arvioida tilanteen ja sen mahdolliset vaikutukset ensi viikon koeajoihin tai liikenteen käynnistymisen aikatauluun lähipäivien aikana. 

– Ensitietojen mukaan vahingot eivät näytä ulottuneen ratateknisiin järjestelmiin kuten ratasähköön tai asetinlaitteeseen. Jos tilanne ei viikonlopun arvion jälkeen muutu, voitaneen ensi viikon koeajot toteuttaa suunnitellusti, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Matinkylän metroaseman viereiseltä työmaalta valuneet vedet aiheuttivat perjantaina vesivahingon metroaseman tiloissa.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai vahingontorjuntatehtävän hieman ennen kello yhtä iltapäivällä.

Pelastuslaitos pumppasi koko iltapäivän vettä pois asemalta ja hoiti viereisen rakennustyömaan vedenhallintaa. Puoli viideltä pelastuslaitoksen vakinaiset yksiköt poistuivat paikalta, mutta kolme sopimuspalokuntaa jatkaa yhä vahingontorjuntatoimia.

HKL:n tarkoituksena olisi jatkaa länsimetron koeajoja ensi viikon maanantaina siten, että niitä ajetaan päivittäin keskeytyksettä lukuunottamatta keskiviikkoa 18. lokakuuta.

Koeajoilla testataan muun muassa aiempina koeajopäivinä esiintyneisiin ongelmiin tehtyjä korjauksia. Korjaukset liittyvät esimerkiksi aikataulujen pitävyyteen, asetinlaitteeseen ja länsimetron sähkösyöttöön.

HKL:n mukaan edellisten koeajojen perusteella on todettu, että tulevan metrolinjan pituus yhdistettynä ruuhka-ajan kahden ja puolen minuutin vuoroväliin aiheuttaa aiempaa enemmän haasteita liikenteen luotettavuudelle häiriötilanteissa. Ensi viikolla suunnitelmissa olisikin ajaa kolme eri aikataulutestiä kolmen päivän aikana.

HKL:n mukaan länsimetron osuudella on ennen matkustajaliikenteen aloittamista tehtävä vielä joitakin muutos- ja korjaustöitä. 

–Mikäli kaikki nyt tiedossa olevat työt voidaan tehdä koeajoliikenteen aikana, jatkuvat koeajot keskiviikkoa lukuunottamatta keskeytyksettä siihen saakka, että matkustajaliikenne voidaan aloittaa. Keskiviikko on varattu jo suunnitelluille Länsimetro Oy:n töille, HKL tiedotti aiemmin perjantaina.

Koeajojen tärkeimpänä tavoitteena on varmistua siitä, että matkustajille voidaan taata luotettava liikenne. Ennen matkustajaliikenteen aloittamista edellytetään vähintään kolmea häiriötöntä koeajopäivää. Tähän mennessä jokaisessa koeajossa on havaittu yksittäisiä korjaustoimenpiteitä vaativia asioita.

Kuten aiemmissakin koeajoissa, matkustajien on poistuttava metrosta viimeistään Ruoholahdessa. Samoin käytössä on vain yksi laiturinäyttö kullakin laiturilla. 

Lue myös: Tulvat koettelevat myös länsimetroa – vettä valuu aseman teknisiin tiloihin

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä