Enää ei tarvitse kadehtia ruotsalaisia – Laki muuttui lisävalojen osalta kaikessa hiljaisuudessa

Elokuun 28. päivästä eteenpäin autojen keulalle on saanut asentaa parittoman määrän lisävaloja. Valosäädökset helpottavat myös erikoisautojen harrastajia, sillä Yhdysvaltojen ja Japanin vaatimusten mukaisten valaisinten hyväksyntää helpotetaan.

Jari Saarentaus, Moottori.fi

LIIKENNE Tuore lakimuutos ja lisäkaukovalojen kehitys tarjoavat aiempaa enemmän turvaa pimeille taipaleille.

Valoteknologian nopea kehitys on johtanut ristiriitaiseen tilanteeseen. Uusien, entistä tehokkaampien valonlähteiden ansiosta kirkkautta pimeyteen etsivän ei enää tarvitse kiinnittää autonsa keulalle Monte Carlo -rallista tuttuja valopattereita.

Toisaalta samaan aikaan uusiin autoihin tarjottavien valojen suorituskyvyssä on usein parantamisen varaa.

Valoteknologian kehityksessä sinänsä ei ole mitään vikaa. Nykyaikaiset ledit säteilevät hyvin pistemäisesti, mikä antaa valosuunnittelijalle hyvän lähtökohdan tarkkaan valokuvion hallintaan.

Teknologian sijaan syy kaukovalojen kantaman heikkenemiseen on autonvalmistajan kiinnostuksessa.

Kaasupurkausvalojen esiinmarssin aikaan valmistajat saattoivat kilpailla valojen kantamassa ja valokuvion muodossa, mutta nyt nokittelua käydään teknisissä ominaisuuksissa, ei lopputuloksessa. Ajovaloista on tullut show, jossa näyttävät valoyksiköt käynnistyvät avaten valokuvionsa kuin teatterin esiripun.

Tienpintaan tulviva valo on kirkasta ja päivänvalonkaltaista, mikä kiistämättä luo tunnelman nykyaikaisuudesta. Tiheästi liikennöidyillä teillä modernit, mukautuvat valokuviot ovatkin erinomainen apu.

Kaukovalo voi valaista omaa kaistaa ja molempia pientareita, kun kuviosta himmennetään vain suoraan vastaantulijaa kohti osuvat säteet.

Keski-Eurooppaan erinomaiset järjestelmät käyvät kuitenkin turhiksi pohjoisen liukkailla ja pimeillä teillä, jossa pahimmillaan ainoa toinen tienkäyttäjä on hirvi.

Syrjäseutujen valaisemattomilla taipaleilla liikkuvien onneksi auton keulalle asennettavien lisäkaukovalojen tarjonta on laajempaa kuin koskaan.

Perinteisten halogeeni- ja kaasupurkausvalojen rinnalle tulleet ledivalaisimet mahdollistavat huomattavasti aiempaa joustavampaa valaisinmuotoilua, esimerkiksi huomaamattomasti rekisterikilven yläpuolelle asennettavia matalia leditankoja.

Teknisen kehityksen lisäksi myös lainsäädäntö on päivittymässä.

Suomessa on kauan oltu kateellisia länsinaapurillemme, sillä Ruotsissa henkilöautojen keulalle on sallittu pariton määrä valaisimia.

Tuore lakimuutos siirtää määräysvaltaa liikenne- ja viestintäministeriöltä Trafille, joka ensitöikseen ilmoitti helpottavansa valosäädöksiä poistaen EU-asetusten kanssa päällekkäisiä vaatimuksia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että elokuun 28. päivästä eteenpäin autojen keulalle on saanut asentaa parittoman määrän lisävaloja.

Valosäädökset helpottavat myös erikoisautojen harrastajia, sillä Yhdysvaltojen ja Japanin vaatimusten mukaisten valaisinten hyväksyntää helpotetaan.

Käytännössä parittoman määrän salliminen mahdollistaa esimerkiksi yhden rekisterikilven päälle asennettavan valotangon asentamisen. Toisaalta on mahdollista käyttää kahden sijaan kolmeakin lisäkaukovaloa.

Aiemmat vaatimukset symmetriasta ja referenssiluvusta säilyvät: kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku ei saa ylittää sataa.

Symmetriavaatimus tarkoittaa auton keskilinjan suhteen symmetristen valojen asentamista eli auton vasemmalla ja oikealla puolella olevien lisäkaukovalaisinten valokuvion ja referenssiluvun tulee olla samoja.

– Kahden samanlaisen lisäkaukovalon väliin auton keskelle voidaan nyt sijoittaa kolmas, referenssiluvultaan erilainen valaisin, Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.

Käytännössä kolmannella lisäkaukovalolla voidaan optimoida kaukovalojen referenssiluku mahdollisimman lähelle sallittua sataa.

Referenssilukuun lasketaan kaikki kerrallaan palavat kaukovalot eli tyypillisesti lisäkaukovaloille jäävän referenssiluvun määrä saadaan vähentämällä auton omien kaukovalojen referenssilukujen summa sadasta.

Autojen omien kaukovalojen referenssiluvut vaihtelevat tyypillisesti välillä 10–27,5.

Lauri Ahtiainen, Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tarkkana laillisuudesta

Lisäkaukovaloista kiinnostuneen kannattaa valoja valitessa muistaa, että markkinoilla on tieliikenteessä laillisten E-tyyppihyväksyttyjen valaisinten lisäksi paljon ”offroad-käyttöön” tai ”työvalaisimiksi” myytäviä valaisimia.

Ne voivat näyttää kelvoilta ja mahdollisesti toimiakin tietyin reunaehdoin tyydyttävästi, mutta hyväksynnän puuttuessa niiden käyttö on tieliikenteessä kielletty.

Laittomuus voi johtua säästösyistä puuttuvasta hyväksynnästä tai sen saamisen estävästä teknisestä ongelmasta, kuten tieliikenteeseen soveltumattomasta valokuviosta tai laittoman suuresta referenssiluvusta.

Written by:

Moottori.fi

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Katsastustilastot paljastavat: tämän automallin hylkäysprosentti on... nollaKatso sadan suositun automallin tyyppivikatiedot nyt verkostaJättimäinen katsastustilasto paljastaa: saksalaiset autot parhaita, yksi malli ylitse muiden