Mystiset betonin lujuusongelmat tutkittiin – "Lisäaineet eivät yksin selitä ilmiötä"

Erikoisbetonia käytetään muun muassa silloissa, joiden on kestettävä pakkasta ja suolaa. Kuvituskuva.

Liikennevirasto

Betonirakentamisessa on parannettavaa kaikissa vaiheissa tilaajasta betonin valmistukseen ja työmaan työsuunnitteluun.

Vakavia poikkeamia on päässyt syntymään muutamissa vaativissa kohteissa, joissa on käytetty erikoisbetonia. Muutoin normaalirakenteissa laatu on pääosin hallinnassa.

Tähän tulokseen päätyi selvitysmies Tapani Mäkikyrö, joka kartoitti Rakennusteollisuus RT:n toimeksiannosta betonirakentamisen ongelmia ja niiden aiheuttajia.

Viime vuonna ilmeni tapauksia, joissa betonin lujuus oli heikentynyt vakavasti. Esimerkiksi Turussa jouduttiin purkamaan sairaalan perustuksia ja Kemijärvellä purettiin jo valettu ratasilta.

Erikoisbetonien lisäaineet ovat yksi merkittävä tekijä lujuuskadon synnyssä, mutta ne eivät Mäkikyrön mukaan yksinään selitä ilmiötä.

Puutteita nousi esiin pitkin ketjua eli ohjeistuksessa, osaamisessa, työmenetelmissä, laadunvarmistuksessa ja eri osapuolten yhteistoiminnassa.

Lisäaineilla parannetaan betonin pakkas- ja suolakestävyyttä.

Uudet synteettiset lisäaineet voivat kohottaa betonin ilmamäärää vielä sekoituksen jälkeen, kun taas aikaisemmilla notkistimilla tilanne oli päinvastainen, eli ilmamäärä lähti helposti laskuun.

Liiallinen ilmapitoisuus tekee betonista liian huokoisen ja vähentää siten sen lujuutta.

Liikennevirasto on tänä vuonna tutkinut eri puolilla Suomea 93 suurta ja vilkasliikenteistä siltaa varmistaakseen, ettei niissä ole lujuusongelmia.

Myös muutamien suurimpien paikkakuntien rakennusvalvonnat ja rakennusyritykset ovat kartoittaneet lujuusongelman levinneisyyttä rakennekokein ja valvomalla uudisrakentamista tehostetusti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä