Piilota X Palauta

Aggressiivinen pitbull herättää pelkoa Pihlajamäessä

Paikalliset 28 Kommentoi

Pittpullterrieri hyökkäsi Pihlajamäessä viime perjantaina pienen yorkshirenterrierin ja tätä ulkoiluttaneen yli 70-vuotiaan naisen kimppuun. Pikkukoira kuoli hyökkäyksessä heti ja rouva sai käteensä syviä haavoja. Järkyttynyt nainen vietiin saamaan hoitoa terveyskeskukseen.

Surmatyön tehnyt koira juoksi vapaana, samoin kaksi muuta saman omistajan koiraa, joista toinen on myös pitbull. Omistaja itse oli mennyt kauppaan ja ilmeisesti jättänyt koirat ulos odottamaan ilman kiinnitystä.

– Tunnen suurta huolta alueen pikkukoirien puolesta, koska pitbullterrierin omistaja asuu Pihlajamäessä, sanoo hyökkäyksen kohteeksi joutuneen naisen perheenjäsen.

– Poliisi sanoi perheelleni, ettei surmaa tehnyttä pittbullia välttämättä lopeteta, vaan se pysyy omistajallaan. Tämä tuntuu kummalliselta, sillä koira oli selkeästi tappamiseen pyrkivä eläin. Yorkshiren kuolema oli nopea ja tappajakoira oli juuri niin systemaattinen kuin tappamiseen tarkoitettu eläin voi vain olla. Koira puri lisäksi syvät haavat pikkukoiran omistajan käteen, kun tämä meni väliin.

– Toivon syvästi, että alueen koiranomistajat saisivat tiedon tapahtuneesta, huolestunut nainen sanoo.

”Tappajakoira-käsitys on urbaania legendaa”

Suomen pitbull-yhdistys kantaa nettisivuillaan huolta pitbullien huonosta maineesta, joka yhdistyksen mukaan perustuu kuulopuheisiin ja median levittämään väärään tietoon. Tappajakoira-käsitys on pelkkää urbaania legendaa, sillä muut rodut aiheuttavat enemmän vahinkoja kuin pitbullit, yhdistys paaluttaa.

Yhdistys korostaa, että Suomessa on iso joukko rekisteröimättöämiä pitbull-tyyppisiä koiria, joilla ei ole mitään tekemistä oikean amerikanpitbullterrierin kanssa. Monirotuisia koiria kaupitellaan pitbulleina.

– Amerikanpitbullterrieri on ulkonäöltään lyhytkarvainen, kompakti, lihaksikas ja leveähymyinen koira, joka on taatusti valmis seuraamaan omistajaansa minne vain ja koska tahansa, yhdistys luonnehtii rotua kotisivuillaan.

– Yhteistä kaikille amerikanpitbullterriereille on se, että ne ovat ihmisten kanssa hyvin toimeen tulevia ja yleensä muiden koirien kanssa vähemmän kavereita. Amerikanpitbullterrieri ei aiheuta ongelmia perheen hierarkiassa. Pitbullterrierit eivät koskaan kyseenalaista ihmisen paikkaa perheen päänä. Pitbull ei ole pelottava, se ei komentele, eikä se ole vaativa ihmisiä kohtaan. Lyhyesti sanottuna, amerikanpitbullterrierit ovat mainioita lemmikkejä.

28 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

6.9.2011 15:30

Toivon, että hyökkäyksen kohteeksi joutunut nainen ja menehtyneen koiran omistaja saavat ansaitsemaansa asiallista ja arvokasta kohtelua poliisin ja tuomioistuimen toimesta. Tilanne on ollut naiselle täysin kohtuuton. Ihmettelen,jos rikosoikeudellisesti eivät täyty tapon yrityksen tunnusmerkistö tai ainakin törkeän pahoinpitelyn. Onhan se uskomatonta, että tällainen eläin jätetään vartioimattomana ja se pääsee hyökkäämään ihmisen ja pienemmän koiran kimppuun. Myötätuntoni on tämän hyökkäyksen kohteeksi joutuneen naisen ja koiransa menettäneen perheen puolella. Hienoa, että jaksavat kertoa tapahtuneesta julkisesti ja ovat tehneet rikosilmoituksen. Tämä tapaushan on vain yksi monista. Järkyttävän usein Helsingin poliisi on tutkinut asiat erittäin huonosti ja raatelijakoirien omistajat ovat välttyneet rikosoikeudelliselta ja korvausvastuulta.

14.9.2011 11:28

Vai on niillä elukoilla oikein yhdistys! Järkyttävää luettavaa. Pihlajamäessä todella pelätään. Ne kaikki on kehitetty taistelukoiriksi. Niiden rotuominaisuuksiin ei kuulu, että ne olisivat kilttejä ja lempeitä. Jos joku niin väittää, hän on väärässä. Olen itse nähnyt sen elukan, jota väitetään "vaarattomaksi". Se pomppii pitelijänsä, sen mustan miehen otteessa hirveästi. Se pelottaa, vaikka se pitelijä saisi sen sillä kertaa pidettyä kytkettynä. Pihlajamäessä on nähty useita saman rodun elukoita. Näin itse viime viikolla hyvin nuoren, ehkä vielä jonkinlaisessa pentuiässä olevan elukan. Sitä kuljetti silloin suomalaisen näköinen nuori mies, joka sai sen juuri ja juuri pidettyä kiinni. Juttelin nimittäin Liusketiellä erään pienen koiran omistajan kanssa (pieni koira oli mukana), ja se elukka pyrki kaikin keinoin tätä pientä koiraa kohti. Siis ne elukat eivät koskaan ole "kilttejä ja lempeitä".

24.5.2012 23:54

Itse omistan Pitbullin Pihlajistossa. Pentumme ei millän tasolla ole tappaja tai ELUKKA kuten kuvasit rotua. Kysessä on vahva koira, joka väärissä käsissä kyllä voi aheuttaa vahinkoa, samalla lailla kun mikä muu rotu tahansa. En missään nimessä ole sitä mieltä että tämmöistä saisi tapahtua, mutta en myöskään hyväksy ihmisten suoranaista tyhmyyttä asioiden yleistämisessä. Kaikki Pitbull koirat eivät varmasti ole tappajia, pahoja, tai vihaisia.

14.9.2011 16:04

Mielestäni tärkeintä on, ettei tulisi enää uusia uhreja, ei koiria eikä ihmisiä. Netissä on allekirjoitettavana adressi, jossa vaaditaan tämän tappajarodun kieltämistä.
http://www.adressit.com/pittbullterrierin_pitaminen_kiellettava_myos_suomessa

22.9.2011 14:18

Eiköhän vika ole siinä omistajassa eikä koirarodussa, haloo!?

4.5.2012 11:20

Pistää vihaksi tälläiset idiootit jotka allekirjoittavat adresseja missä vaaditaan ihmisten rakkaiden lemmikkien tappamista/kieltämistä. Laitetaanko myös samantien adressi missä vaaditaan kaikkien lapsien tappamista ja kieltämistä, koska ei voi tietää minkälainen murhaaja siitä aikuisena kasvaa, jos sitä ei osata kasvattaa oikein!!!

http://www.youtube.com/watch?v=eJ_WsAIImV0

24.5.2012 23:56

Siis herran jumala!!! Eihän koko rotua voi lynkata muutaman vääriin käsiin joutuneen yksilön vuoksi! Kielletään samalla sitten Sakemannit, Dopperit, Rotikat yms yms vahvat koirat! Itse aloitan addressin aivovammaisten ihmisten kieltämiseksi.

22.9.2011 14:16

Sinä pelkäävä pihlajamäkeläinen. Jos "elukka pyrki kaikin keinoin tätä pientä koiraa kohti", niin sehän ei toki tarkoita että tämä "elukka" olisi agressiivinen muita koiria kohtaan. Se voi myös olla leikkisä koira, jota kiinnostaa muut koirat. Ja varsinkin jos koira on pentu niin luuletko että se kiltisti vain seuraa omistajansa vierellä? Minkään rotuinen koira, tai ihmiseläin, ei käyttäydy näin lapsena. Kouluttaminen vie aikaa.

8.12.2011 11:57

OMISTAJAN KUULUISI MAKSAA VAHINGON KORVAUSKET JA JOS OLISIN KOIRANI KANSSA TOLLASESSA TAPAUKSESSA NIIN LAITTAISIN OIKEUTEEN. KOIRA POIS JA LOPETETTAVAKSI JA KYLLÄ SE ON IHAN OMISTAJAN VIKA KUN ON KERTA KOULUTTANUT SELLASEN SE ON AINA OMISTAJAN VASTUULLA MITÄ KOIRA/KISSA/ MUUT ELÄMET TEKEE. EI KIINNOSTA MITÄ MUUT ON MIELTÄ. JA JOS OLISIN SAMASESSA TILANTEESSA JA MEIJÄN KOIRA KUOLISI JA JOS OLISI LAPSET MUKANA JA NIILLE KÄY JOTAIN NIIN SE ON VAAN TUPLANA KOSKA SUOJELEN LAPSIANI JA KOIRAANI HENKEEN JA VEREEN!!!

8.12.2011 12:06

TOI ON AIVAN TOTTA !!!!

8.12.2011 22:19

Minkä tahansa rotuisesta koirasta saa aikaan "tappaja koiran" vääränlaisella omistajalla. On turha syytellä eläintä sen agressiivisuudesta oli rotu mikä tahansa, ongelma löytyy yleensä AINA sieltä hihnan toisesta päästä. Tuskinpa yhtäkään pitbull rotua on enää vuosikymmeniin jalostettu nimenomaan taistelukoiriksi. Valitettavaa vain on, että näillä ongelma omistaja tyyppisillä ihmisillä vain on taipumus hankkia ns. muskeli koiria egonsa jatkeeksi. Todellisuudessa eivät kykenisi edes sylikoiran kokoista koiraa kasvattamaan tasapainoiseksi lemmikiksi. Näistä se rodun leimaantuminen johtuu! Oikealla kasvatuksella ja koulutuksella mistä tahansa rodun edustajasta saadaan "mallikansalainen".

24.5.2012 23:59

Juuri näin, itsellä ko. koira joka mm pesee hoitaa kissanpentua päivittäin. Ei todellakaan vihainen tappaja. Sylikoira isista lihaksistaan huolimatta :) Luonteeltaan parempi / kiltimpi kun vanhempi koirani joka on sakemannin ja belgin sekoitus.

10.2.2012 06:28

se koira asuu sepänmäessä. ruskea mastiffi jossa on mustia raitoja. mulla oli sen naisen puhelin numero, koska puri meidän koiraa.

13.4.2012 17:15

Mikään eläin harvemmin syntyy aggressiivisena. Eri asia on, jos koiralla ei ole selkeää johtajaa tai siitä koulutetaan hyökkäävä. Konfliktitilanteissa jokaisen pitäisi aina kantaa vastuunsa.

Mutta sitten toinen huomionarvoinen seikka, jota monet eivät tiedä/tajua/ymmärrä. Jos koira tuijottaa toista koiraa. Siis nimenomaan sanan varsinaisessa merkityksessä tuijottaa: katsoo herkeämättä, ei käännä päätä pois ja pyrkii jatkamaan vaikka tulisi näkökenttään este. Se on koiralle kuin koiralle haaste kokoon katsomatta. Tuijottava koira haastaa toiselle riitaa.

Tämä siis tiedoksi KAIKILLE koiran ulkoiluttajille: ÄLÄ anna koirasi jäädä tuijottamaan niin monilta konflikteilta säästyttäisiin.

Ja mikäli tulee tilanne, että jotain sattuu, katsokaa peiliin ja kantakaa vastuunne. Vain raukat hipsii pois paikalta. Anteeksipyynnöllä pääsee jo aika pitkälle.

13.4.2012 19:01

Ärsyttää ku katkerat ihmiset syyttää koiraaa :/ tottahan on että pienikin koira vaikka chihu voi toisen koiran tappaa jos on väärän omistajan käsissä.. ja kyllä koiralla kun koiralla voi olla vikaa aivoissa.. :/ inhottaa että aina mainitaan nää `tappaja` rodut nimeltä...

18.4.2012 22:23

MIUMAY; Miten samalla omistajalla voi olla 3 rotikkaa joilla on aivoissa vikaa.....kyllä tässä tapauksessa omistaja on koiristaan tehnyt mielenvikaisia omalla käytöksellään, en pidä rotikkaa yleisesti tappajana, niitä käy puistossammekin useita näiden 3 lisäksi

22.4.2012 08:42

Haloo onko valoo>koira käyttäytyy just niinkuin omistaja /juopot ja sekopäät ei tarvitse koiraa ,eiväthän muutenkaan pysty itsestään huolehtimaan otetaan koira sitten pönkittä erittäin huonoa itsetuntoa. HATUN NOSTO NIILLE JOTKA PITÄVÄT HUOLTA ELÄIMISTÄÄN JA SEN KYLLÄ NÄKEE IHMISESTÄ EI HUUDA EIKÄ REVI KOIRAANSA REMMISSÄ.Olen ehkä liiankin hanakka puuttumaan näihin asioihin en vain näin nettissä vaan tieto lähtee satavarmasti eteen päin..

25.5.2012 00:05

Mä oon todella shokissa että ihmiset oikeesti puhuvat täällä tappajista ja rodun kieltämisestä. Onko kyseisillä ihmisillä muita kokemuksia ko. koirarodusta kun tämmöinen uutinen? Kuinka moni on tutustunut tai tavannut Pitbullin? Pitbull on hyvin perhekeskeinen koira, kunnioittaa isäntäänsä ja arvostaa perhettään. Pitbull tulee loistavasti lasten ja muiden eläinten kanssa toimeen, KOULUTETTUNA. Uskoakseni minkään koirarodun edustaja ei kouluttamattomana ole millään tasolla yhteiskuntakelpoinen. Ja sama toisinpäin, millä tahansa rodulla on niitä luonnevikaisia yksilöitä, ja ennen kaikkea luonnevikaisia omistajia. Mikä tahansa koira on vaarallinen väärin käytettynä, kyllähän jokaisen ihmisen se pitäisi tietää. Oikein koulutettuna Pitbull on aivan täysin normaali koirarotu, eikä siis minkään tason tappaja. Itseasiassa harmittaa edes osallistua tähän keskusteluun, koska selvästi aivottomia ihmisiä taas kommentoimassa. Mutta silti Pitbull omistajana peräänkuulutan maalaisjärkeä näissäkin asioissa.

5.6.2012 18:47

Itsekin olen sitä mieltä, ettei mitään rotua tulisi kieltää. Toki on hyvin surullista, että perhe menetti rakkaan ystävänsä, mutta ennenkaikkea se on vastuuntunnottoman ihmisen syytä. Itse tunnen useamman pitbullin, jotka käyttäytyvät huomattavasti hienommin kuin naapurin terrierit. Itse omistan pienehkön koiran, jonka kimppuun on käyty kolme kertaa. Yksikään koirista ei ole ollut pitbulli, vaan useimmissa tapauksissa ihan yleisen koirarodun edustaja. Kahdessa tapauksessa omistaja ei saanut pideltyä koiria, vaan suurehkot koirat kävivät koirani kimppuun. Onneksi mitään ei sattunut, vaan omistajat irroittivat koirat nopeasti. Eräässä tapauksessa eräs terrierinomistaja katsoi että jaahas, kaveri, ja päästi fleksinnarun auki.
Omakin koirani rähisee vieraille koirille, joten yleensä pyydän omistajia varomaan, ja yritän kiinnittä koiran huomion itseeni. Mielestäni olisi hyvä, jos aggressiivisen koiran omistaja ei jättäisi koiria yksin MINNEKKÄÄN, missä olisi mahdollista tavata lajikumppaneita. Eihän ole kovinkaan vaikeaa mennä ensin kauppaan ja sitten vasta ulos lenkille ja jos ei koiraa pysty hallitsemaan, niin hankkii koiralle uuden kodin, mieluiten kokeneemman koiranomistajan luota. Tietenkin voi koiraa kouluttaa, ja mahdollisesti hankkia kuonopannan (jos osaa käyttää). Ennenkaikkea tulee kouluttaa itseään hyväksymään koiransa sekä itsensä virheet ja vaarat, sekä tiedostaa tilanteen vakavuus.

23.7.2012 13:23

On järjetöntä väittää, ettei koirarotujen kesken ole isoja eroja siinä, kuinka agressiivisia ne ovat. Agressiivisten ja isojen koirarotujen pito kaupunkiolosuhteissa pitäisi kieltää kokonaan. Ei ole mitään syytä, miksi rotikan tai bullinkaan pitäisi majailla keskellä kaupunkia pienessä asunnossa. Syyksi ei kelpaa 'mut kun mä haluun'.

23.7.2012 13:27

En kannata esimerkiksi aseiden täyskieltoa, ase ei itsessään vahingoita ketään. Mutta agressiicvinen koira voi omistajastaan riippumatta raadella ja jopa tappaa. Tappajarodut täyskieltoon, isojen koirien pito kaupungeissa kieltoon, vähänkään agressiiviset koirat lopetettavaksi rodusta riippumatta.

23.7.2012 14:30

Totuushan on, että isoja koiria on vain entisillä linnakundeilla ja muilla pelkääjillä. Iso hurtta on kuin laukaisematon ase. Surkeaa pitää sellaisia kämpillä vankina.

20.2.2013 20:15

Hyi vattu, kun ovat inhottavia ja etovia pikkukoirat. Uhoo (tuijottaa), räksyttää, murisee, irvistelee. Ja niitä pitää nimenomaan 70v mummelit, jotka ei tiedä hevon veetiä koirankoulutuksesta. "Mies kuoli, olen yksinäinen, otanpa koiran". Eihän pieni koira mitään tee, voi olla kauppareissunkin ajan hyvin, hyvin pitkällä hihnalla/alueella liikkua. Kuinka monta kertaa olen saanut chihun hampaista? 4. Westien purrut kahesti. 6 rotikkaa, 2 pitbullia, sakemannin, amstaffin sekä useita labradorinnoutajia olen omistanut - yksikään ei ole koskaan purrut, useampi näistä ovat olleet ongelmakoiria ja/tai rescue koiria. Ei koirakaan käy ihan muuten vain kiinni, siis ei MIKÄÄN koira käy "huvin vuoksi" toisen koiran kimppuun, AINA on taustalla jokin syy, eli yksipuoleinen tai molemminpuoleinen uhoaminen, reviirin puolustaminen, omistajan/muun puolustaminen, esim. kipu tai sairaus eli itsensä puolustaminen - tuntee itsensä heikommasti ja täten uhatuksi jne. KAIKKI LEMMIKIT VAHUKSILTA KIELTOON, JOTKA OTTAVAT 'PIENEN SÖPÖN' KOIRAN YKSINÄISYYTEENSÄ, EIKÄ KOULUTA NIITÄ! Ja KAIKKI rodut lopetettavaksi, jotka puree tai muuten agressiivinen. Kyllä, myös se sinun pieni 'viaton' yorkie rottasi, joka irvistää ja käy lahkeeseen kiinni - puraisu on puraisu, oli iso rotu joka tappaa sillä puremisellaan, tai pieni rotu jonka puraisu "ei satu, joten ei ole vaarallinen" - sama agressiivisuus siellä päässä liikkuu oli ilmapallon tai herneen kokoinen pää!

20.2.2013 20:21

Ja siis muokkaan sen verran, joo, voi koira käydä kiinni myös "isottelusta", eli ottavat mittaa kuka on korkeammassa asemassa kuin toinen. Tämäkään ajatus ei vaan tule yhtäkkiä koiran päähän, vaan kyseessä on MOLEMMINPUOLEINEN uhottelu, kumpikin ottaa kauempaa mittaa, jolloin jompikumpi kyllästyy ja päättää lähtee 'leikkiin' mukaan, eli sama ajatus kuin idioottimaisilla ihmisilläkin, "no, tapellaan ja katotaan kumpi oikeasti voittaa". TottaKAI isompi rotu tässä voittaa, jolloin voidaan uutisoida ja haukkua eräitä rotuja. Vaan pidä se pikkurotta kurissa, se on useimmiten se provosoija. Ihmiset ihan samanlaisia, uhoo ja uhoo, ja kun isompi kurittaa, itketään kuinka "viattoman päälle käytiin". Oikein, sanon minä.

20.2.2013 20:23

Hyvittavaa kun jotkut puhuu isosta koirasta ja pitbullista samassa lauseessa :D Siitä jo hyvin näkee, ettei nämä kovimmat pitbullin kieltäjät ole ikinä edes nähnyt livenä pitbullia.

21.2.2013 09:30

Tämä ketjun aloittaja "järkyttynyt" on joutunut poliisin virkatoimen kohteeksi, kun arvostelee poliisin työmoraalia, huomaatteko? Kyllä ne kuule tutkitaan niiden ansaitsemalla intensiivisyydellä!

Mitä tulee tuohon pitbulliin tai ihan mihin vaan rotuun, niin se on se narun päässä oleva kaksijalkainen ääliö syypää koko episodiin ja koira vain seuraus! Jos ei pysty pitämään koiraansa kiinni, vaikka olis kaukasialainen, niin hankkikoon marsun tai koppakuoriaisia terraarioon tai olkoon ilman..ei ziisus!

5.9.2013 10:38

Se on aivan sama millanen lemmikki se on omistajalleen jos muut ihmiset joutuu sitä pelkäämään!! Kyllähän oudosti käyttäytyvä sekopään oloinen ihminenkin saadaan pakkohoitoon suljetulle osastolle vaikkei ole kellekään pahaa tehnyt! Mitäpä bittbullin omistaja oot mieltä jos naapuriisi muuttaa sekavasti käyttäytyvä vaarallisen näköinen ihminen mutta sen papereissa lukee ettei hänellä ole väkivaltarikoksia taustalla? Kyllä se varmaan käy sinunkin mielessä että se saattaa joku päivä kilahtaa ja tehdä sen ekan tapon tai muun väkivaltarikoksen. Kyllähän kuka vain normaalistikin käyttäytyvä/ normaalin näköinen voi olla se sekopää murhaaja, mutta kyllä ne kaikkein pahimmat tapaukset toimitaan varmuuden vuoksi lukkojen taakse. Entinen naapurini esim. joutui oudon käytöksen perusteella pakkohoitoon mielisairaalaan vaikkei ole koskaan pahaa ihmisille tehnyt/edes uhannut tehdä. Eli pientä pelkoa se aiheuttaa vaikkei paha ihminen olisikaan...niin miksi koiran pitäisi tässä tapauksessa saada eri oikeudet kuin ihmisen?

5.9.2013 11:01

Samaa mieltä edellisen kanssa. Pelkoa aiheuttavan näköiset lemmikit pois kadulta! Totuus on että rotu on aggressiivinen ja suurin osa koirista ei kunniota omistajaansa huonon koulutuksen vuoksi. Omistajalla ei ole siinä vaiheessa kun koira hyökkää enää mitään tehtävissä, koska koira ei kunnioita isäntäänsä. Mistä minä voin tietää kuka on koiransa osannut kouluttaa ja kuka ei? Herättää siis pelkoa. Yhdysvalloissa löytyy esimerkkejä myös tilanteista joissa huippu koulutettu koira hyökkää kimppuun ilman omistajan käskyä...

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu