Bussikatu etenee Vallilanlaaksoon

Kumpulan kartanon entiseen hevoshakaan rakennettu Vallilan siirtolapuutarha suojellaan asemakaavalla. Mökkiläisten vastustuksesta huolimatta entisen satamaradan paikalle on kaavoitettu joukkoliikennekatu.

Sakari Hannula

Kaupunginhallitus äänesti Vallilanlaakson joukkoliikennekadusta keskiviikon kokouksessaan.

Vihreät ja Vasemmistoliitto ehdottivat, että kadun kaavamuutosehdotus palautetaan uuteen valmisteluun, mutta ehdotus hävisi äänestyksessä äänin 10-5. Kaupunginhallituksen muut poliittiset ryhmät kannattivat alkuperäistä esitystä, jonka mukaan Vallilanlaaksoon ja Kumpulanlaaksoon rakennetaan bussikatu.

Vihreät ja Vasemmistoliitto halusivat, että ehdotus valmistellaan uudestaan niin, että joukkoliikennekadun osalta kaavamääräystä muutetaan koskemaan ainoastaan maisemoitua raitiotieliikennettä Vallilanlaakson virkistys- ja kulttuuriarvoja kunnioittaen.

Vallilanlaakson bussikatu on erittäin kiistelty hanke pohjoisen kantakaupungin alueella. Vuosia kestänyttä suunnittelua ovat vastustaneet kaupunginosayhdistykset ja siirtolapuutarhayhdistys. Kaavahanke etenee seuraavaksi kaupunginvaltuustoon.

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Bussikatua ajetaan edelleen itsepäisesti Vallilanlaakson viheralueen läpi. Väylä kulkisi Kasvitieteellisen puutarhan ja siirtolapuutarhan välistä keskellä laajaa viheraluetta ja arvokasta kulttuurimaisemaa ja jakaisi koko laakson kahteen osaan.

Hanke on tyrmätty jo useaan otteeseen Kaupunginmuseon, kaupunginosayhdistysten ja kaupunkilaisten taholta painavin perustein. Mikään ei kuitenkaan näytä kääntävän kokoomuksen ja demareiden päätä.

Kenen ehdoilla? (ei varmistettu)

Jos minulla olisi Vallilan siirtolapuutarhassa mökki, agitoisin muut puutarhalaiset nostamaan ryhmäkanteen kaupunkia vastaan. Peruste: ensin suojellaan alue, sitten turmellaan se tuomalla bussit suojelualueen aidan viereen. Voiko olla ristiriitaisempaa kaavoituspolitiikkaa?

Koiranulkoiluttaja (ei varmistettu)

Tätä bussikatuhanketta ei aja eteenpäin muut kuin ne, joille tavoitteiden sijaan liike ja tekeminen ovat tärkeintä.

Luultavasti myös muualla kantakaupungin alueella asuvat saattavat yleisesti kannattaa, sillä tämä hanke nostaisi noiden muiden alueiden arvoa Vallilanlaakson kustannuksella.

PS. En itse omista kiinteistöä tai osaketta tuolla bussikaistaksi pyhitettävällä alueella. Mutta tarvitseeko aina edes olla kärsijän asemassa kokeakseen myötätuntoa ja empatiaa?

T.A. (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun