Pikku Huopalahden läpiajoliikenne on kaaottista

Viime vuonna 2015 kaupunginvaltuustossa päätettiin asemakaavamuutoksesta Tilkanvierto 4 tontista, johon Folkhälsanilla on ollut suunnitelmat rakentaa uusia tilojaan. Kyse on siis Tilkanvierron ja Mannerheimintien välissä olevasta tontista, jossa oli koirapuisto. Samalla päätettiin alueen liikennesuunnitelmista, jossa Tilkavierron ja Mannerheimintien liittymä siirrettään etelämmäksi. 

Uusi koirapuisto on rakennettu Ratsastielle ja Tilkanvierron liikenneväylän muutokset ovat olleet käynnissä jo jonkin aikaa. Kaupunki on myös tekemässä tonttikauppoja Folkhälsänin kanssa, noin 6,7 miljoonan hintaan, joka sinällään on koirapuistosta ihan käypä hinta.

Kun aikoinaan kaavamuutoksesta päätettiin, esitin huoleni tuon ahtaan tontin rakentamisen vaikutuksista Pikku Huopalahden sisäiseen liikenteeseen. Ja kuten nyt ollaan nähty, Tilkanvierron rakentaminen on tukkinut ajoneuvoliikenteen lähes koko Pikku Huopalahden alueella. Iltapäiväruuhkien aikaan ajoneuvoliikenne seisoo Korppaantien ja Mannerheimintien risteyksestä pitkän matkaa raitiovaunulinja 10 reitillä ja myös pitkälle Tilkankadulle. Raitiovaunulinja 10 ratikat seisovat lähes peräkanaa Korppaanmäentiellä autojen välissä, lähinnä siksi kun raitiovaunukiskot kulkevat keskellä ajoväylää. Tämä turhauttaa sekä autoilijoita, ratikkakuskeja sekä ratikassa matkustajia. 

Vakuutettiin, että haitta on väliaikaista. Ehkä on, ehkä ei ole. Se on varmaa, että sitä mukaan kuin Pikku Huopalahden ympärillä ruuhkat lisääntyvät, myös Pikku Huopalahdessa läpiajoliikenne lisääntyy.

Vähintä mitä voisi harkita, on varmistaa raitiovaunulinja 10 esteetön kulku. Se voitaisiin tehdä rakentamalla Korppaanmäentieltä Mannerheimintielle tultaessa ratikoille ns. ohituskaista, jolloin ruuhka-aikana keskustan suuntaan kulkevat ratikat voisivat käyttää vastaantulevien kaistan raitiovaunukiskoja tuon muutamien kymmenien metrien matkalta. Se olisi jopa mahdollista, koska ruuhka-aikaan toinen kaista on usein aivan tyhjä.

Lisäksi voisi harkita, että Korppaanmäentieltä tultaessa Mannerheimintielle, kaistamerkinnät tulisi muuttaa siten, että oikeanpuoleiselta kaistalta voisi ajaa risteyksen yli Ruskeansuon puolelle ja vasemmalta kaistalta nykyisen mukaisesti vasemmalle kohti Hämeenlinnanväylää. Nämä tuskin olisi täydellisiä ratkaisuja, mutta varmasti parempia kuin olla tekemättä mitään tai esittää Pikku Huopalahteen läpiajokieltoa, mitä kuitenkaan poliisi ei ehtisi valvoa, ja vaikka ehtisi, se olisi käytännössä mahdotonta ja siten myös turhaa.

Tulen saattamaan asian kaupungin virkamiesten tietoon ja harkintaan. Olleellista on, että ongelmista ilmoitetaan eteenpäin, eikä mumista kuppilakäräjillä tuopin äärellä. Joka sekin on toisinaan ihan palkitsevaa.

 

Tomi Sevander

Kirjoittaja on Sdp:n kaupunginvaltuutettu ja Teknisen palvelun lautakunnan puheenjohtaja Helsingistä, siviiliammatiltaan vanhempi rikoskonstaapeli työpaikkanaan Helsingin poliisilaitos.

Tervetuloa Helsingin Uutisten blogeihin!

Helsingin Uutiset tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia helsinkiläisiä, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta. Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.