Piilota X Palauta

Koko kansan presidentti

212 Kommentoi

Suomessa Tasavallan Presidentin maksiimi on olla koko kansan presidentti. Siihen on pyrkinyt Tarja Halonen ja sitä odotetaan myös Sauli Niinistöltä.

Tavoite on ymmärrettävä maassa, jossa presidentti on yleensä valittu muutaman prosenttiyksikön erolla kilpailijaansa. Istuvana presidenttinäkin Halonen valittiin vain vajaalla 52 prosentilla äänistä. Lähes puolet suomalaisista äänestäjistä ei siis halunnut häntä presidentiksi.

Harmittavan pieni ero vastaehdokkaan Niinistön äänimäärästä ei kuitenkaan estänyt hänen kansansuosionsa nousua toimikauden aikana, kun 70–80 prosenttia suomalaisista ilmoitti arvostavansa hänen toimintaansa.

Todellisuudessa Suomessa ei ole koskaan ollut koko kansan presidenttiä. Sellaiseksi ei voi sanoa Urho Kekkosta, ei Mauno Koivistoa eikä Martti Ahtisaartakaan. Silti heillä kaikilla oli virkakaudellaan kansan enemmistön kiistaton tuki.

Vaikka Niinistö nyt valittiin presidentiksi edeltäjiinsä nähden ennätyksellisellä äänimäärällä ja ylivoimaisella äänierolla, niin kannatuksen jakautumiseen pohjoisen ja etelän välillä on kiinnitetty erityistä huomiota. Niinistölle onkin suuri haaste taittaa äänestämättä jättäneiden epäluulot ja saavuttaa koko kansan presidentin asema. Hänen tulisi suunnata näille alueille ensimmäiset maakuntamatkansa heti välttämättömien naapurimaiden vierailujen jälkeen. Uskon, ettei liennytys ole vaikeaa, jos Niinistö siihen tähtää, ja siihen hänen pitäisi tähdätä.

Koko kansan presidentiksi ei voi ilmoittautua, se asema on ansaittava. Tarja Halonen ei ole koskaan täysin sitä asemaa saavuttanut, eikä ehkä aidosti siihen pyrkinytkään.

Hän on hoitanut tehtäväänsä omilla ehdoillaan, ajattelematta koko kansan odotuksia. Presidenttinäkin hänelle suomalaiset ovat loppuun saakka olleet ”me” ja ”te”. Nämä ilmaisut tulevat herkästi keskusteluissa esille. Meihin kuuluvat Tarja Halosen kanssa yhteisen elämänkokemuksen omaavat ihmiset. Teihin kuuluvat varsinkin suomalaiset porvarit ja elinkeinoelämän edustajat sekä useimmat yrittäjät.

Halosella kansallinen jakolinja kulkee edelleen vuoden 1918 kansalaissodan mukaisesti punaisten ja valkoisten rajalla. Se on näkynyt hänen valitessaan tilaisuuksia, joille hän antaa läsnäolollaan arvovaltansa. Niihin eivät lotat ja sotaveteraanit aina kuulu.

Jo vaalikampanjansa aikana Halonen ilmoitti vierastavansa elinkeinoelämän mannekiinina toimimista. Myös presidenttinä hän osoitti haluttomuutensa käyttää arvovaltaansa viennin edistämiseen ja kiinnostui enemmän Afrikasta kuin Euroopasta. Vientimatkoille hän kuitenkin lähti, eikä aina lopulta aivan vastentahtoisestikaan. Elinkeinoelämää mieluummin hän korosti presidenttinä kansalaisjärjestöjen toiminnan merkitystä. Siksi ei ollutkaan yllättävää, että hänen läksiäisissään tammikuun lopulla ei kutsuttujen joukossa ollut ensimmäistäkään yritysjohtajaa tai yrittäjää.

Ahtisaari panosti presidenttikaudellaan näkyvästi uusien työpaikkojen luomiseen. Samaan aiheeseen kiinnittänee arvatenkin huomiota myös presidentti Niinistö heti alkajaisiksi. Sille löytyy perusteensa myös hänen talouspoliittisesta kokemuksestaan ja Suomen viennin nykyisistä vaikeuksista.

212 kommenttia Kommentoi

Kommentit

11.2.2012 11:56

Olen sitä mieltä että turhempaa presidenttiä kun Halosta saa historian kirjoituksista hakea.Hän ei edistänyt yhtään asiaa Suomen hyväksi eikä missään vaiheessa ollut koko kansan presidentti.

17.2.2012 10:41

Nimimerkille YRITTÄJÄ.
Tarja Halonen on kahdesti vaaleilla valittu Suomen Presidentti. Vaikka Hän ei olekkaan ehkä nimimerkin suosikki, niin ylivoimaisesti Halonen on koko kansan Presidentti.
Ei silti, ylläoleva kommentti kuuluukin niihin ns. korkeammalta taholta tulleeseen määräykseen, missä kehoitetaan kommentti-palstoilla vastaaviin tekeleisiin. "Kynänjälki" kun on selvästi kokoomuksen ja äärioikeiston kynästä.
Jos tulevaisuus on vastaavankaltainen, niin tulevaisuutemme suorastaan hirvittää!!

17.7.2012 22:43

Yrittäjä, kerrankin täysin samaa mieltä kanssasi!

22.7.2012 15:43

Kyllä Tarjaa tulee vielä ikävä, yhdellä jos toisellakin, kunhan äärioikeisto vielä vähän mällää persujen ja muiden typerysten kustannuksella. Sitä saa mitä tilaa.

22.7.2012 21:40

Olen samaa mieltä ja pettynyt kun äänestin Halosta toiselle kaudelle. Eka kausi meni lähes kunnialla. Nyt homot marssivat ja esiintyvät kuin olisivat tärkein osa kansasta. miksi heterot eivät marssi kaduilla? Minä en kehtaisi esiintyä lastani nuremmman naisen kanssa . Sukupuolinen suuntaus ei pitäisi olla marssin arvoinen oli sitten heteero tai homo, vaikka Tarja homoja taisi rohkaista, miksi ei rohkaissut heterojakin marssimaan? Olen sitä mieltä, että onneksi Tarjan kausi päättyi. Niinistö saa näyttää tapansa, mutta naurettavalta tuntuu nuori vaimonasa vanhalla ukolla. Niinistö perusti yhmän nuorisotyöttömyyden vuoksi. Tarjaa sellainen ei huolestuttanut, riitti kunhan homat marssivat.

11.2.2012 12:54

Ei ole muuten vaikeata irtisanoa työläistä Suomessa,pikemmin yksi maailman helppompia kuvioita jos vaikka vertaa Saksaan.Ei kukaan tollaisilla minimipalkkoilla tee mitään Suomessa sen voin jo sanoa kokemuksesta.Meidän perheen oma nuoriso jotka on alle 3 kymppisiä tienaa jo tuhansia euroja kuukaudessa ja salaisuus on se että ovat valineet sellaiset ammattit mitä todellaa tarvitaan .Kun on ahkera ja aimo annos järkeä niin Suomessa pärjää tosi hyvin.Sitten on se joukkue joka aina hakkaa päätä seinään ja kouluttaa itsensä ammatteihin mitä ei tarvita.

11.2.2012 17:11

Koko kansasakunnan presidentiksi voi päästä vain kun kansakunnalla on mm. edellisten tunareiden jäljiltä hätä, ei valitsijansa häikäilemättömänä edunvalvojana!
Sauli, kokokansan presidentti, on uusi nimi isämaan pelastajien listalleni
Liitin jo viime vaaleissa ajatuksissani Saulin kansakuntamme suurmiesten listalle, mutta tuolloin ei vielä isänmaan hätä ollut riittävä, että Saulia olisi tarvittu.
Listallani on ensimmäisenä aikajärjestyksessä Kyösti Kallio. Kansakunta oli synnytystuskissa. Veli taisteli veljeä vastaan. Tuolloin astui pohjalainen talonpoika esiin ja nousi keskeiseksi kansamme yhdistäjäksi monikertaisena pääministerinä, puhemiehenä ja tasavallan presidenttinä. Omalla esimerkillään hän osoitti mallia muille mm. lohkomalla omasta tilastaan maattomille ja evakoille tilat. Kaikkensa antaneena isänmaansa hyväksi hän nukahti viimeiseen lepoon sotapäällikkönsä käsivarsille matkalla kotitilalleen Heikkilään, missä rakas vaimoni syntyi sodan jälkeen näkemättä koskaan pappansa veljeä. Stalinille oli yllätys, että kansamme yhteen hiileen puhaltaen urhoollisesti taistellen otti ”vapauttajansa” vastaan ja esti kansakunnan tuhon. Tämän vuoksi Kyösti Kallio on isänmaan pelastaja ja suurmies.
Kallion työtä jatkoi suurmies Tasavallan Presidentti Risto Ryti. Hänellä oli monia ilmiömäisiä kykyjä, joita käyttäen kansakuntamme pelastui tuholta. Viimeisin palvelus isänmaalle oli ”huijata” (uhrata itsensä isänmaan hyväksi) Hitleriltä ratkaiseva apu, kun Stalinin suurhyökkäys oli jo luhistamassa puolustuksemme. Kyvykkäänä lakimiehenä hän kesti sankarillisesti myös oikeusmurhan, väärin perustein tuomitun vankilatuomion, tokoisaemalla: ”isänmaata voi palvella myös vankilassa”!
Rytin läheisenä työtoverina toimi valtionhoitaja, ylipäällikkö ja Tasavallan Presidentti, Suomen marsalkka Karl Gustav Mannerheim. Ilman häntä ja hänen panostaan isänmaan hyväksi Suomea tuskin olisi olemassa. Niin ratkaiseva oli hänen roolinsa jo vapaussodassa ja sittemmin puolustustaisteluissa, sekä poliittinen kaukonäköisyys, mikä pelasti itsenäisyytemme.
Seuraava suurmieheni on yhtä pitkän palveluksen isänmaalle tehnyt Tasavallan Presidentti Juho Kusti Paasikivi. Häntä haettiin apuun aina kun pelastajaa tarvittiin. Kriittisissä tilanteissa, missä vallankumousta pantiin täytäntöön, tämä ainoa suomalainen johon Stalin luotti, kykeni pitämään suitset kireällä, että pahin ei tapahtunut. Paasikivi loi myös pysyvät hyvät suhteet suureen naapuriimme.
Paasikivi ”valitsi” seuraajakseen isänmaallisen, ryhdikkään, supertaitavan Urho Kekkosen. Valinta osui täydellisesti nappiin. Kekkonen onnistui luotsaamaan isänmaan kovissa paineissa rauhallisemmille vesille loistavilla taidoillaan ”veljeilemällä neuvostojohtajien kanssa”. Hän on ainoa listani presidentti, jonka juuri sodan jälkeen köyhyyden, puutteen ja kurjuuden keskelle, vaikeiden sotainvalidien lapsiksi syntyneinä, rakkaan vaimoni kanssa muistamme hyvin.
Nyt valitsemme listan seuraavaa kriisiajan suurmiestä. Ajan kuvaan kuuluu, että tankkien sijaan hyökkäävät markkinavoimat, uhaten työtämme, kotejamme ja tulevaisuuttamme. Pieni Suomi näillä areenoilla on kuin ajopuu maailmansodissa. Nyt tarvitsemme suurmiehen listani jatkoon ja se on yksi ja ainoa … Sauli Niinistö! On hienoa, että myös lähes kaikki muutkin ovat tämän havainneet. Saulilla on kaikki resurssit päästä listalleni isänmaan pelastajana. Hänellä on poikkeuksellinen talouden osaaminen ja rohkeutta puolustaa pientä Suomea. Hän jakaa kaikki ihailemamme arvot rakkaan vaimoni ja minun kanssa, siksi valintamme on Sauli.

11.2.2012 20:38

Vai supertaitava Kekkonen?
Kannattaa lukea esim. Wikipediasta: yöpakkashallitus ja yöpakkaset

Vai ryhdikäs Kekkonen?
Pitäisi lukea esim. Wikipediasta: noottikriisi

11.2.2012 20:51

Voi taivahan vallat, mitä oikeistolaista propagandaa tunget tänne sivulle!
Uskallan sinutella, vaikka aistin sinussa muinaissuomalaisen patriootin partaveden katkun.

Sodat on sodittu ja mannerheimit kuopattu (toivottavasti syvään!) nyt eletään valoisaa tulevaisuutta, ei enää synkkää keskiaikaa.
Se on sitä sinun ja RAKKAAN vaimosi historiaa se keskitysleiriaika.

Tosin tähän päivään luon synkät leirien varjot tuo uusi presidentti, joka kuuluu kolmen kovan koplaan.
Maan hallituksessa kun on kukkaruukkupääministeri Katainen (Kok), ulkomaankauppaurheilija Stubb (Kok) ja nyt sitten resutentti Niinistö (Kok) niin mitä muuta tästä voi osalle kansaa seurata kuin keskitysleiriä!
Sanan varsinaisessa merkityksessä.

Yhtä kamalaa tulevaisuutta teillekin!!

13.2.2012 23:20

Voi mitä kommunistipropagandaa tuot tänne sivulle! Helppo on kommunistinkin elää vapaassa Suomessa. Ilman Mannerheimiä ja hänen sotilaitaan se ei olisi ollut mahdollista.
Tyhmin on se, joka ei tunne tai ei osaa arvostaa maansa historiaa. Sinua sinuttelen ilman muuta, vaikka aistin ilmassa mahorkkan tuoksun.

Presidentti on valittu ja hyvä onkin. Suoraselkäinen mies ja ennenkaikkea hetero

17.7.2012 22:39

Tarja oli paras.. Kuinka sinä kehtaat toivotta kamalaa tulevaisuutta suomalaisille ihmisille?
Silloinhan sinä toivot sitä myös itsellesi!
Mieti nyt vähän ennenkuin kommentoit yhtään mitään!!

17.7.2012 19:59

Pauli.. hyvin olette miettineet, näin olen itsekin asian ajatellut ja sen on tehnyt vielä helpommaksi koska tunnen Saulin ja tiedän hänet rehelliseksi ja lahjomattomaksi sekä älykkääksi ja tiukaksi talousmieheksi, sopii erittäin hyvin tähän vaikeaan maailman aikaan.
Sauli ei ole koskaan tyrkyttänyt itseään presidentiksi päinvastoin toppuutellut, kun häntä on moneen kertaan pyydetty ehdolle.
Ehkä sallimuksen tahdosta juuri tähän vaikeaan aikaan hänet on asetettu tehtäväänsä.

19.7.2012 08:49

Siitä vaan huomautus, että miten Sauli voi talousmiehenä (itse oppineena kokemuksen kautta) vaikuttaa maan talousasioihin? Se on häneltä poissuljettu ja voi vapaasti keskittyä oman taloutensa hoitoon, mitä hän lienee kiitettävästi tehnytkin. Eli hänen tärkein tehtävänsä nyt on keskittyä Jennin hoitoon, samoin kuin Halonen keskittyi Rontin (kai hänen kissansa nimi oli tämä) hoitoon.
Maassamme on muuten hallitus, joka keskittyy talouden hoitoon, toivottavasti.

11.2.2012 18:31

Mihinkäs Leppä-Aho unohtaa sen ainoan Suomen presidenteistä, joka on pannut ihan konkreettisesti henkensä alttiiksi isänmaamme hyväksi?

Vaimoni ja minä

12.2.2012 10:08

Timo
Olette oikeassa, kyllä Ukko-Pekkakin kuuluisi listalleni Siperianreissuineen. Hän oli suuri isänmaan puolustaja.

19.7.2012 15:59

Ei Ukko-Pekka ole ollut ainoa joka on riskeerannut oman henkensä ja terveytensä Suomen hyväksi.
Niin teki myöskin Risto Ryti, ribbentropp sopimuksellaan hän tietoisesti alleviivasi oman kohtalonsa, Suomen hyväksi äärimmäisissä olosuhteissa!

11.2.2012 20:27

Tarja Halonen oli - ei vain Suomen, vaan MAAILMAN paras presidentti!!
Sovinistiukot ovat katkeria pätevälle naiselle, joka ei hurmannut ulkoisella olemuksellaan, vaan oli sitäkin vakuuttavampi omassa tehtävässään.
Oli solidaarisuuden, ihmisarvon, tasaveroisuuden ja globaalin hyvinvoinnin puolella. Tämähän ei riistäjäporukalle ja yltiöheteroille käy. Ei, Ei ja EI!

No, nyt on sitten saatu kansakunnan kiiltokuvaksi sovinnaisen ajattelumallin mukainen, länsimaiset miehen mitat täyttävä musta porvari, kovan luokan kapitalisti, yrittäjien
ystävä - Suomen Zarkozy Carloineen.
Onneksi olkoon, oikeistolaiset!!

On se päivä vielä huomennakin, ellei kapitalistit yksityistä sitäkin kalenterista omiin nimiinsä! Se on maan tapa!

17.7.2012 20:09

Tarja oli.. mikä sinun mielestäsi tekee Halosen maailman parhaaksi presidentiksi?
Mitä niin erinomaista hän on tehnyt maailman ja Suomen hyväksi, kun keuhkoot noin kovasti?
Miksi ei maailmalla kukaan tiedä näitä Halosen urotekoja joiden vuoksi hänet niin korkealle ylistät?
Minulle on jäänyt koko Halosesta ainoastaan mieleen homot ja lespot ja Putinin hilseiden puhdistelu, siinä kaikki. Epävarman oloinen ihmisenä ei voi mitään hänkin on ollut ja mennyt presidenttinä.

22.7.2012 21:48

Oliko Tarja huolissaan suomalaisten nuorten työttömyydestä? Hän oli huolissaan maahamme tulvineista loiseläjistä ja heidän hyvinvoinnista, ei suomalaisten nuorten! Niinistö aloitti hyvin ja perusti ryhmän tutkimaan nuortemme työttömyyttä, mikä ei Tarjaa kiinnostanut. Tarjaa kiinnosti kaikki sukupuolisesti poikkeavat ja heidän tukemisensa. Miksi homojen pitää marssia? Miksi heterot eivät marssi?

11.2.2012 20:53

Mikä olikaan vasemmiston vastaus "kokoomuksen kovaan kapitalismiin"?

* SDP:n ehdokas vuoden 2012 presidentinvaaleissa oli maakaasuputkikonsultti Paavo Lipponen, jota epäiltiin maakaasupuolueen ehdokkaaksi.
* Vasemmistoliiton puheenjohtajana vuosina 1998–2006 toiminut Suvi - Anne Siimes siirtyi vuonna 2007 Lääketeollisuus-yhdistyksen toimitusjohtajaksi. (Wikipedia/Suvi - Anne Siimes)

11.2.2012 21:39

Kumpikaan mainitsemistasi henkilöistä eivät ole aitoja vasemmistolaisia!
He ovat suoraan sanottuna häpeäksi aatteelle.
Olen useampaan kertaan ehdottanut Lipposta rebuplikaanien ehdokkaaksi USA:n pressan vaaleihin.
Suvi-Anne Siimes tuli väärin perustein puolueeseen, tavoitteenaan vain valta ja raha. Oksettavaa!!

Näitä ylilyöntejä sattuu joka puolueessa, muistelkaapa vain, missä ei olisi vastaavaa tapahtunut!

Heti tuli mieleen Persut ja Toni Halme, siitä samasta lössistä Vihreistä loikannut Veltto, Kokoomuksessa on jos jonkinlaista hämäräveikkoa ja -siskoa, mutta niitä kuljetaan mukana narussa. Marja Tiura onneksi putosi, mutta valtakunnan sovinistisika Kanerva roikkuu siellä yhä.

Joka puolueesta löytyy vesipäitä!!

11.2.2012 21:39

Kumpikaan mainitsemistasi henkilöistä eivät ole aitoja vasemmistolaisia!
He ovat suoraan sanottuna häpeäksi aatteelle.
Olen useampaan kertaan ehdottanut Lipposta rebuplikaanien ehdokkaaksi USA:n pressan vaaleihin.
Suvi-Anne Siimes tuli väärin perustein puolueeseen, tavoitteenaan vain valta ja raha. Oksettavaa!!

Näitä ylilyöntejä sattuu joka puolueessa, muistelkaapa vain, missä ei olisi vastaavaa tapahtunut!

Heti tuli mieleen Persut ja Toni Halme, siitä samasta lössistä Vihreistä loikannut Veltto, Kokoomuksessa on jos jonkinlaista hämäräveikkoa ja -siskoa, mutta niitä kuljetaan mukana narussa. Marja Tiura onneksi putosi, mutta valtakunnan sovinistisika Kanerva roikkuu siellä yhä.

Joka puolueesta löytyy vesipäitä!!

11.2.2012 23:20

Joo, minäkin äänestin Suvi-Annea. Miksei siitä kumminkkaan tulluut pressaa?

11.2.2012 23:20

Joo, minäkin äänestin Suvi-Annea. Miksei siitä kumminkkaan tulluut pressaa?

11.2.2012 21:16

Tarja Halonen oli mielestäni selvästi heikoin presidentti Suomessa.Hänen "paras" tekonsa oli ja on ,että nyt lopettaa ja lähtee.Koskaan ei Suomessa henkilövaaleissa ole saatu sellaista äänimäärää ja voittoa minkä Niinistö sai.Ja uskon sen suosion jatkuvan.Hän on ihminen jolla on oikeat arvot ja sydän paikallaan sekä tarvittava kokemus ja tieto taito.

11.2.2012 21:44

MITKÄ IHMEEN OIKEAT ARVOT? Tuota mantraa kaikki tyhmeliinit hokevat koko ajan Niinistöstä puhuttaessa, mutta mitä ne on ne ARVOT??
Voiko niitä syödä, voiko niissä asua, voiko niihin pukeutua, mitä niillä voi tehdä?

Ellei ole mitään konkreettista tarjottavaa, ei niillä ARVOILLA tee hevon paskaa!!

Konkretiaa peliin, Kokoomukselaisten ARVOJEN mainostajat!!

18.7.2012 12:24

Konsultti, olet oikeassa, niin mitääntekemätontä pressaa, kuin Halonen oli ei Suomen historia tiedä. Setaan hän kuuluukin.
Jos joku muuta väittää niin tuokoon esiin mitä tämä Halonen, sitten valtakaudellaan Suomen ja suomalaisten hyväksi teki. Hänellä oli aikaa 12 vuotta ja ei mitään positiivista jäänyt muistettavaksi.

11.2.2012 22:31

Presidentti on arvojohtaja. Kekkonen oli sellainen. Muita ei ole nähty, tokkopa nähdäänkään.

11.2.2012 23:58

Kekkonen on aihettanut koko maaseudun vaikeudet. Maatatalouden tukeminen on Kekkosen aikaansaannos ja on aiheuttanut sen että maaseudulle ei aletttu kehittämääm mitään muuta teollisuutta kun tuet oli pääasia ja niitä kehitettiin verorahoilla. Nyt maaseutu on tyhjentynyt ja edelleen Kekkonen on maaseudun ihmisten mielestä hyvä presidentti vaikka oli perhearvoista piittamaton tunari ja uskoton aviomies ja tälläistä tyyppiä vielä kehdataan ihailla ja mainita että arvojohtaja, varsinainen arvojohtaja.
Maatalouslaki oli Kekkosen aikaansaannos ja jäi Kekkosen jälkeen voimaan ja on tuhonnut autioittanut koko maaseudun ja aiheuttanut kaikille suuria vaikeuksia. Pääkaupunki seutu olisi paerempi jos pakkomuuttaneet maalaiset olisi pystynyt saamaan elantonsa kotiseudullaan, kiitos tästä sotkusta kuuluu Kekkoselle ja hänen nykyisille opetuslapsilleen jotka asuvat pääkaupunkiseudulla mutta ajavat maaseudun asioita jossa ei ole asukkaita.

12.2.2012 00:33

Tässä asiassa olen samaa mieltä Vanha asiakas -nimimerkin kanssa. Maatalous ja sen tukeminen on Suomessa tärkeää yhä edelleen. Missä tahansa talousjärjestelmässä ruoan merkitys on keskeinen, mutta Keskustapuolueen politiikka jäi vuosikymmeniksi junttamaan vain maatalouden tukemista. Maaseutuamaisissa kunnissa ei kehitetty muuta elinkeinoelämää, vaikka maatalous työllistää vain muutaman prosentin väestöstä ja on BKT:täkin vain 5-7%. Savupiipputeollisuus karkaa Aasian ja Etelä-Amerikan maihin ja teollisuuspaikkakunnat autioituvat kovaa vauhtia. Kuntauudistusta jarruttamalla alueellisia rakenneongelmia ei ratkaista. Nyt tarvitaan uutta ajattelua ja näkemyksiä ja siinä työssä myös Keskustan olisi syytä olla mukana.

22.7.2012 22:10

Kekkosellla oli sama valta kuin Venäjän tsaarilla ja Kekkonen käytti sitä valtaa häikäilemättä. Valtiosääntömme oli suora kopio Venäjän valtiosäännöstä. Sivistynyt Koivisto karsii pressan valtaa ja Ahtisaari jatkoi. Nyt meillä on ollut kolme surkeaa pääministeriä, nykyinen pöytäkirjan väärentäjä on pohjanoteeraus. Ehkä pressalle olisi pitänyt jättää valta hajoittaa Eduskunta tai hajoittaa hallitus. Nyt meitä hallitaan todella vähällä pöytäkirjan väärentäjän järjellä! Kokkomuksen puoluesihteerikin on näpistellyt myymälästä. Sellaisiako on Kokoomuksen arvot? Kataisen väärennys oli oikeuskanslerin mukaan vähäinen, ehkä vähäisyys johtui Kokoomuksen jäsenkirjasta. Kanerva odottaa hovin päätöstä. Rattijuoppoja on useita ja autolla tappanutkin on kaljupää ja Jaskarikin luuraa siellä.
Onko Katainen muistanut keittää juomavetensä Siilinjärven kulukorvaus kaksiossaan? Ettei tule ripulia järjen ripulin lisäsksi!

23.7.2012 16:23

Oikeuskanslerin mukaan pöytäkirjanväärennys oli vähäinen, mutta ilman sitä meillä tuskin olisi nyt pääministerinä tuo samainen siilinjärveläinen. Uskomatonta, että Espoossa asuvana kuittaa vielä kulukorvauksia Siilinjärven "jalasmökistä". Voiko olla mahdollista vielä nykyään? Eikö näitä kukaan valvo.

11.2.2012 23:42

Ei presidentti ole mikään uskonnollisen tai poliittisen yhteisön johtaja, mitä kai arvojohtajuudella tarkoitetaan. Hän on maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtaja ja tätäkin vain yhdessä valtioneuvoston kanssa. Pääministeri on itse asiassa huomattavasti vaikutusvaltaisempi henkilö.

Puheet koko kansan presidentistäkin voisi unohtaa. Ei kukaan sellainen pysty olemaan - turhaa uhoilua Niinistöltäkin. Kunhan nyt pitää kiinni Suomen puolueettomuudesta ja eduista sekä on yhteistyössä muiden valtioiden ulkopolitiikan johtajien kanssa, niin se riittää.

12.2.2012 00:09

Tarja Halonen ei ollut koko kansan presidentti, vaan feministien, homojen, mustalaisten ynnä muiden vähemmistöjen presidentti.

Ei Niinistöstäkään tule koko kansan presidenttiä. Hänesta tulee valtion päämies. Turha hänen on esim. Väyrysen kannattajia nuoleksia. Hoitakoon Sauli lakisääteiset tehtävänsä ja pitäköön viisaita uudenvuodenpuheita. Se riittää.

12.2.2012 10:54

Kuten "Hannes" "Riitikko" totesivat, kenestäkään ei voi tulla koko kansan presidenttiä. Arvojohtajuudella voidaan - jos halutaan - myös ymmärtää sitä, että presidentillä on "arvovaltaa" sanoa, missä "kaappi seisoo" ja kansa hyväksyy tämän suurin piirtein nurisematta, koska hiljaisesti sydämessään kokee presidentin olevan oikeassa. Tietenkin aina on seassa myös niitä, jotka kokevat kärsivänsä vääryyttä. Vastakkain asettuvat maalaiset ja kaupunkilaiset, köyhät ja rikkaat, sairaat ja terveet, laiskat ja ahkerat jne.

Presidentin ensisijainen tehtävä on hoitaa suhteita ulkomaihin ja myös herätellä kotimaan poliitikkoja, jos heidän toimenpiteensä johtavat kohtuuttomiin ihmisten eriarvoistamisiin. Riippuu presidentin näkemyksistä, miten hän ymmärtää eri yhteiskuntaluokkia ja haluista toimia tasapuolisuuden ja tasavertaisuuden saavuttamiseksi. Aika näyttää, minkälainen on Sauli Niinistö. Vielä emme sitä tiedä.

12.2.2012 11:09

Niinistö ei todellakaan ole koko kansan pressa, ei ainakaan minun ja minäkin ikävä kyllä kuulun tähän kansaan.
Hän ei myöskään tule johtamaan minun arvojani yhtenäkään hetkenä!

Niinistö on rahaeliitin ja vuorineuvosten, sekä Nalle W.:n presidentti!

Kukas nyt puolustaa heikkoja, köyhiä, vähemmistöjä ja muita nurkkaan ajettuja?
Tarja teki niin ja sen pitäisikin olla vain symboliarvoa edustavan presidentin tehtävä.

RIKKAAT ja HYVÄOSAISET MENESTYJÄT pärjäävät kyllä muutenkin, mutta nyt sitä taustatukea tuli taas kerran juuri heille!
Kansa repeilee yhä pahemmin kahtia, kolmia, ja vaikka kuinka sirpaleiksi.

Presidentti-instituutio on täys TURHAKE, muinaisjäänne ja mielettömän KALLIS perässäraahattava kumileimasin. Nythän palkkakin nousi kolmanneksella. Palkka, asuminen, matkat, autot, kaikki ylöspito on VEROVAPAATA!!!
Onko tässä mitään järkeä?? Ei niin sentin vertaa.

No, nyt tuli Persujen ja Kokkareiden mieleinen diktaattori taloon, hänellä oletetaan olevan sitä miehistä kuntoa lapsensa ikäisen naisen naineena.
Tuosta jytkystä kannattajat tuntuvat olevan niin huumaantuneita kuin itsekin olisivat saaneet lisää stestosteronia vajaukseensa.
Eikä kritiikin sanaa hurjasta ikäerosta!! Seuraavat ilmeisesti esimerkkiä ja sellaisenahan tuo instituutio toimiikin. Joskus hyvässä, tällä kertaa pahassa!

Todellista presidentin mieskuntoisuutta ei kukaan tiedä, eikä tiedä sitäkään, kuinka hän pysyy tehtävänsä tasalla. On sentään ikämies. Eläkeikäinen.

12.2.2012 11:43

Ikä sinänsä ei aina merkitse toimintakykyisyyden heikkenemistä. Tunnettua on, että vanhemmalla iällä ihminen kykenee paremmin hahmottamaan kokonaisuuksia ja mielestäni se on aika tärkeä asia yleensäkin poliitikoille, presidentistä puhumattakaan. Vaikka päänuppi vanhetessa kalkkeutuukin ja reaktionopeus huononee, niin takuulla presidentillä on riittävästi aikaa pureskella päässään asioita ja tuoda ne sopivassa tilanteessa julki. Jos presidentti ajaa jonkin tietyn kansanryhmän etua, hän ei ole sovelias presidentiksi. Kuten totesin, Sauli Niinistön tulevista teoista ja suuntautumista ajamaan asioita puolueellisesti emme me "kansalaiset" todellakaan vielä tiedä. Eikä presidentin "mieskuntoisuudella" tai puolisoiden ikäerolla ole mitään tekemistä viranhoidon kanssa. Se on hänen perheensä oma, sisäinen asia.

12.2.2012 12:13

Hah Hah... puhutpa itsesi pussiin, eläkeläinen!!
Haaviston kohdalla juuri henkilökohtaiset, perheen sisäiset vaikuttivat suomiuroksissa ja heidän pikkuvaimoissaan suoranaisen VAINON.

Iällä on myöskin merkitystä!
Kalkkeutunut itsevaltias-Kekkonen ei olisi koskaan saanut päästä kolmannelle kaudelle, ei tosin ensimmäisellekään. IKL:n miehiä! Ja naisten mies, niinkuin Niinistökin.

Niitähän suomalaiset ihannoivat, ihan jenkkilän tapaan!

12.2.2012 16:39

Ahaa, nyt vasta huomasin kommenttisi, lienen joko kalkkeutunut tai huolellisuus ja tarkkaavaisuus heikentynyt.
Ihan varma on se, että Haavistolta vei paljon ääniä hänen henkilökohtainen suuntautumisensa. Vaikuttiko se ratkaisevasti lopputulokseen, ei meistä kumpikaan, tokkopa kukaan, varman päälle tiedä. Luulisin kuitenkin, että suurin osa kansalaisista sulattaa helpommin nyt valituksi tulleen vaihtoehdon. Presidentin virkaankin voi, jos tarkkoja ollaan, jonkin verran vaikuttaa, millä jalalla sattuu kulloinkin aamulla nousemaan sängystä ylös, onhan presidenttikin vain ihminen. Loput saat kuvitella itse, minulla ei ole elämänkokemuksia tältä alueelta tämän enempää:)
Meissä jokaisessa miehessä on jonkin verran naisten miestä. Ellei kyseessä satu olemaan miesten mies, vaikkapa tälleen:
"Davy, Davy Crockett
Siinä vasta miesten mies"
.....

12.2.2012 11:14

Tarja oli paras on vaan väite koska mitä Tarja todella sitten teki mikä oli niin hyvää.Eriarvoisuus,köyhyys,Suomen alas ajo teollisuudessa on tapahtanut Tarjan aikana,niin kysyn edelleen että mikä siinä on niin hyvää.Sitten näistä maatalous tuista jotka voitaisiin kyllä heti lopettaa kun nämä meidän Keskot sun muut luopuisi monopooli asemastaan koska heille tämä maatalous tuki on mennyt kun eivät maksa maanviljelijälle oikeata hintaa tuottesta.

18.7.2012 12:31

Yrittäjä, minäkin olen kysynyt samaa moneen kertaan, että mikä siinä Tarjassa oli niin hyvää ja mitä ihmeen hyvää hän teki Suomen ja kansan hyväksi, mutta vastausta siihen ei kukaan anna eikä tule antamaan, kun ei ole mitään näyttöä yhtään mistään, niin ei pysty!

12.2.2012 11:59

Hölynpyttyä jälkiviisastelun kanssa. Jokaisen presidentin, niinkuin kansalaisenkin, on synnyttävä omaan aikaansa ja elettävä omassa ajassaan. Ihan turha kaivaa Kekkosen päätöksiä esille. Ei voinut nähdä tulevaa, eikä tehdä päätöksiä v.2012 tilanteen mukaan!

Sama koskee Halosen presidenttikauden alkupätkää. Eikö maailma ole kovasti muuttunut 12 vuoden aikana? Tarja Halonen on kokoajan puhunut eriarvoistumista vastaan ja heikkojen puolesta! Tätä on turha Niinistöltä odottaa. Mies on hyvä laskemaan ja me kaikki olemme vain pelinappuloita valtapelissä. Tosin presidentin valtaoikeuksia on reippaasti kavennettu, eikä ole oikeasti kansalle mitään merkitystä sillä, kuka presidenttiyttä hoitaa.

Valitettavasti vaan valtapuolue, pääministeri ja presidentti ovat kaikki samasta raharikkaiden puolueesta. Seuraavan kuuden vuoden aikana nähdään miten tosissaan slummiutetaan heikommat alueet ja keskitytään rakentamaan Guggenhameja jo nyt erittäin hyvin toimeentuleville.

16.7.2012 20:48

Aina voi puhua, puhua ja puhua; samalla 0lla tekemättä yhtään mitään puhumiensa asioiden eteen! Tarjallakin oli liikaa puhetta!!! Tept unohtuvat niiden ollessa vaikeita toteuttaa! Sanojensa perusteella moni tulee valituksi! Menasi onneton Haavistokin tulla...
Mutta annetaan nyt Saulin olla etukäteen arvostelematta mitä hän jätti tekemättä!
Katsotaan ja toivotaan parasta. Ihmisiä me vain kaikki olemme!

18.7.2012 12:36

Lastu laineilla.. niin Tarja puhui ja puihui, mutta teot jäivät tekemättä.
Ei Häntä voi missään verrata Kekkoseen, Kekkonen sentään luotsasi maamme vaikeissa ajoissa niinkuin siihen aikaan sanottiin "ketunhäntä kainalossa", viisas presidentti oli Kekkonen ei siitä mihinkään päästä.
Tämän myönsi Veikko Vennamokin, vaikka olivatkin Kekkosen kanssa "tukkanuottasilla".

12.2.2012 11:59

Ihmettelen tätä Tarja oli paras hokemaa, että mitä merkillistä tämä kyseinen henkilö on kautensa
aikana tehnyt. Itselleni ei ainakaan tule mitään erityistä mieleen. Sitten tämä joku nim. moitti Kekkosta, ettei maaseudulle rakennettu teollisuutta. Muistaakseni kyllä nimenomaan Kekkosen aikana maaseudulle rakennettiin teollisuutta (Kemijärvi, Kajaani ym.) Kenenkähän presidentin
aikana näitä nyt on lopetettu ja purettu.

22.7.2012 18:39

Säästäjä, Katsos sille on jäänyt tämä mantra päälle ei pysty lopettamaan Tarjansa ylistämistä, mutta ei myöskään tuo esille mitä ihmeen hyvää se mantransa kohde, sitten oikein on tehnyt.
Aivan samoin toimittiin Neuvostoliitossa Stalinin aikaan, kukaan ei uskaltanut ensimmäisenä lopettaa taputtamista, kun se saattoi tietää reissua Siperiaan.
Kansa hakkasi käsiänsä tuntitolkulla Stalinille ja paukutus loppui vasta, kun Stalin lähti salista.
Ja sitten sitä ukkoa piti vielä nimitellä isä aurinkoiseksi, niin katsos ihminen tekee mitä ihmeellisimpiä asioita, kun on peloissaan tai aivopestynä.

12.2.2012 12:05

Koko kansan presidentti, no jaa?

Äänioikeutettujen suomalaisten näkemys presidentinvaalien toisella kierroksella jakautui seuraavasti:

Niinistöä äänesti 43,1 %
Haavistoa äänesti 25,8 %
Ei äänestänyt kumpaakaan 31,1 %

Joten Niinistö on 43 prosentin presidentti!

12.2.2012 12:21

Vaalitulos kertoo surullisia asioita suomalaisuudesta.
Suomalaiset ovat virran vietävissä, mainosten ja saippuaoopperoiden mukana meneviä, lapsellista kansaa, joka kuvittelee pääsevänsä idolinsa kanssa samaan yhteiskuntaluokkaan äänestämällä häntä.

Voi hyvät hykkyrät!! Manipulaatio ja isot, MUOKATUT kuvat vaikuttavat kuin huume!
Tästä on kysymys, jos iso osa ihmisistä äänestää äärikapitalistia kun samaan aikaan yhteiskunnan jäsenistä suuri osa juo kuravettä!

12.2.2012 12:33

Juuri niin. Onhan se hienoa luulla olevansa kokoomuslainen, vaikka oikeassa elämässä kuuluukin vasemmistoliittolaiseen, sosiaalidemokraattiseen tai persulaiseen yhteiskuntaluokkaan. Ei vaalimainoksiin uhrattaisi rahaa, jos niillä ei saataisi edes tilapäisesti muokattua ihmisten asenteita ja sen myötä lisättyä äänisaalista.

12.2.2012 13:30

On pakko vastata kommenttiisi.
Tiedän ihmisiä, joiden elämä on täysin suistunut raiteiltaan jo heti ensiparkaisun jälkeen, heillä ei ole mitään koulutusta, eivät koskaan ole tehneet töitä, vain rikoksia ja sosiaalipummausta. On erilaisia tuomioita, ulosottoja ja kokoikäinen kauhukierre.

NÄMÄ IHMISET ÄÄNESTÄVÄT KOKOOMUSTA!!
Tai anakin kannattavat sitä, elleivät jaksa könytä äänestyspaikalle.

Kokoomuksen jengiin kuuluu siis rikolliset, luuserit, kansan pohjasakka, jos näin rumasti kenestäkään saa sanoa.

Tuo on juuri se HARHA, että kannattamalla jotain ihan muuta kuin mitä itse edustaa, saa muka korkeamman satuksen!
Voi raukka-parkoja, meitä pieniä ihmisiä!!

Kun se Kokoomus ei millään tavoin auta noita ojassa olevia, päin vastoin, polkee yhä syvemmälle, toivoen pikaista poistumista keskuudestamme.
Ajaa mopolla päälle ja vielä peruuttaa!!

12.2.2012 13:45

Se on tosi kurjaa, että huono-osaisuus on kaiken lisäksi hyvin usein "perinnöllistä".

17.7.2012 19:49

Ääliömäistä.. kun sinä niin hyvin tiedät, että kokoomus toivoo, vain kansan pikaista poistumista keskuudestamme jne. niin kertoisitko minulle mikä on se puolue joka asettaa kaikki kansalaiset samalle viivalle ja antaa jokaiselle yhtä paljon mammonaa ja tekee Suomesta loistovaltion paratiiseineen, niin heti äänestän heitä!
Vastausta pyydetään!

12.2.2012 12:23

Eemeli on oikeassa. Paitsi, luvuissa ei ole mukana ne, joilla ei edes ole vielä äänioikeutta, eli alle 18-vuotiaat. En sitä tarkoita, että heille pitäisi antaa äänioikeus, mutta kun heistäkin puhutaan vaalikampanjoissa.. - äänienkalastelumielessä heidän vanhemmiltaan.

13.2.2012 15:42

Ihaileeko Eemeli esim. Iranin tai Pohjois-Korean mallia? Eli vasta kun kannatus on vähintään 99%, voidaan puhua koko kansan presidentistä. Kukaan ei varmaan estä Eemeliä muuttamasta esim. Teheraniin.

12.2.2012 12:33

Tässäkö on ihmisten elämä kiinni, presidentistä ja siitä keskustelemisesta?

Jatkuva keskustelu elämisen kannalta täysin merkityksettömästä asiasta pitää keskustelun täällä huipulla. Sillä kuka meillä on presidentti tai mitä siihen asian liittyy ei ole mitään merkitystä elämisen kannalta.

Elämiseen tarvitaan ruokaa, suojaa ja lämpöä sekä terveyttä. Uhratkaa kaikki tämä tyhjänpäiväinen keskustelu perusterveydenhuollon ja muiden elämälle välttämättömien asioiden ajamiseen presidentti pelin sijasta.

Ajakaa vaikka vanhuksille arvostusta ja nostakaa elämän osaaminen kunniaan.

Mielestäni, jos sinulla on aikaa ja resursseja tämän keskustelun ylläpitämiseen, elämän arvosi ovat todella hukassa.

Tämä keskustelu R. I. P.

12.2.2012 12:40

Siksihän juuri tässä keskustellaan, että nämä elämisen perusedellytykset säilyisivät. Myös presidentillä on mahdollisuus vaikuttaa näihin mainitsemiisi asioihin, arvovaltajohtajana. Et ole oikein ymmärtänyt, miten meitä "maan matosia" ja meidän elinmahdollisuuksiammae hallinnoidaan.
Tässä ketjussa keskustellaan presidentistä ja meillä on siihen oikeus ja vapaus ilmaista mielipiteemme. Aivan niin pitkään, kuin asia kirjoittelijoita kiinnostaa.

12.2.2012 13:08

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
On sillä välillistä merkitystä, kuka kansakunnan kaapin päällä seisoo ja se, ettei äänestänyt vaaleissa, tai äänesti Niinistöä, vaikuttaa aina tavalla tai toisella siihen sinunkin arkipäivääsi.

Tämänkertainen valinta ja Koomuksen suuri edustus valtarakenteissa tarkoittaa yksinkertaisesti kovempaa arkea pienituloisille ja niiden perusasioiden kallistumista, joista olet huolissasi.

Politiikan kautta yhteiskuntaa johdetaan - se on karu totuus ja jokaisen kynnelle kykenevän täytyisi herätä näkemään vaikutusmahdollisuutensa, jotka ovat useimpien kohdalla ainoastaanvaalit ja niissä äänestäminen.
Se on onneksi VIELÄ jokaisen kansalaisoikeus!
Käyttäkää sitä!!

12.2.2012 13:14

Edellinen kommenttini oli tarkoitettu "Keskittykää olleelliseen"-nimimerkille.

Oleellista hänen on nyt ymmärtää, että kaikella on vaikutusta.
Eivät ne arjen asiat taivaasta tipahda, joku järjestelmä niitä täällä hoitaa!
Hyvin tai huonosti, sitä jokainen punnitsee omasta tilanteestaan.

12.2.2012 13:23

Hei,kansa on sanansa sanonut.1,8 miljoonaa ääntä suorassa kansanvaalissa.Eniten kuin koskaan Suomessa.Annetaan Niinistön näyttää miten hommansa hoitaa.Aika näyttää.Kaikenlainen älämölöö tässä vaiheessa ajan,energian haaskuuta.Todellisia aiheita: syrjäytyminen,vanhukset,lapset,pienituloiset,yksinhuoltajat,kuntauudistus,varuskuntien lakkautukset,Salon ja Nokian tilanne,Iranin uhka,Syyrian tilanne etc...Todellisia asioita ja ongelmia pilvin pimein.Nyt tulisi aika,energia,osaaminen käyttää ongelmien ratkaisuun ja lopettaa turha ja tyhjä "suunpieksentä".!!!

12.2.2012 13:34

Minkähän alan konsultti mahdat olla kun et osaa käyttää välilyöntejä?
Olisi helpompi lukaista heppoiset mielipiteesi, jos opettelisit konekirjoituksen alkeet.

12.2.2012 13:36

Niin on kansa sanonut. Jos tässä ketjussa harjoitetaan konsultin mielestä joutavanpäiväistä suunpieksentää, niin mikset käytä energiaasi niissä ketjuissa, joista mainitsemistasi, tosin minunkin mielestäni tärkeistä asioista puhutaan. Kaikki ajallaan. Jos et tämän lehden keskustelupalstalta sopivaa löydä, niin perusta mieleisesi ketju. Tai mene vaikkapa Suomi-24:een tai Iltalehteen, niin johan alkaa löytyä..

12.2.2012 14:29

Halusit nälväistä minua mainitsemalla, että köyhyys, kurjuus tai miksi sitä nyt nimititkään, olisi "perinnöllistä".

Toivon sinun olevan tarkempi ilmaisuissasi, sillä perinnöllisyys johtuu geeneistä, mutta sosiaaliseti PERIYTYVÄ on eri asia ja johtuu esim. syrjäytymisen kohdalla ympäristön vaikutuksista.

Tuossa se ikä alkaa näkyä, sinullakin?
Niin myös minulla.
Vanheneminen on luonnollista, vaikka siitä on tehty muovia.
Olkoon ikä mikä hyvänsä, se pitää pystyä myöntämään!

Minulle ikä on vain hyvä asia monessa mielessä, mutta ei minusta presidentiksi olisi, vaikka olenkin valittua hiukan nuorempi.

Ymmärrän tottakai realiteetit, erot välillämme, mutta ikä koskettaa meistä ihan jokaista.

12.2.2012 15:16

Tarkoitin nimenomaan "selvää fyrkendaalia". Periytyvänä, siis geeneissämme, me voimme saada sairauksia tai toisaalta terveyttä, mutta jos on köyhät vanhemmat, niin paljon vaikeampaa on "pulpahtaa pinnalle" yhteiskunnan "kermaan", jos se nyt sattuu olemaan elämisen perustavoite tai tarkoitus? Vietti rikastua on eri ihmisillä erilainen, samoin kuin lähtökohtaiset mahdollisuudet siihen. Tosin ajat ovat parantuneet ja opiskelu on nykyisin taloudellisesti huomattavasti helpompaa kuin minun nuoruudessani. Opiskeluhan mahdollistaa pääsyn leveämmän leivän ääreen, vaikka tarvitaan siihen rahan lisäksi pyrkyä, usutusta ja päätäkin.

Iän mukanaan tuomat vaivat ovat usein fyysisiä, osin päänupin nopeuteenkin vaikuttavia. Sanat ovat hakusassa kauemmin kuin nuoremmalla iällä, mutta minkälaista ajatusta ja sanomaa ulos pursuaa, on vanhemmalla iällä kokemuksen kyllästämää, joskus nuorempaa väkeä kyllästyttävääkin.
Oliko tästä kyse, kun katseli presidenttitenttejä? Haavistolta tuli puhetta salamannopeasti ja Niinistöllä oli hieman hitaampi "prosessori":) Kuitenkin, eri asioita painottivat, ainakin jonkin verran. Joidenkin kriteereiden perusteella ihmiset valintansa tekevät.

12.2.2012 17:45

Kyllähän Haavisto äänessä oli mutta hänellä ei vaan ollut asiallista sanottavaa. Puhui kaikissa tilanteissa Darfuurista ym. millä ei ole suomen presidentin kanssa mitään tekemistä. Olisi edes kertonut mitä sai siellä aikaan, jos nyt jotakin sai. Niinistö taas puhui asiaa taloudesta mikä on nyt, ja ollut jo pitkään asia numero 1 meitä jokista koskien. Vaalit on nyt pidetty, tulos on selvillä, ei muuta kuin pulinat pois.

12.2.2012 17:48

Nyt kun Suomeen on "saatu" varsin isänmaallinen presidentti, joka on ilmoittanut olevansa Suomella töissä, niin olisi kai hyvä, että hän menisi naimisiin Suomi-neidon kanssa.
Kaksoisavioliitto, sehän vasta imgoa toisikin!! VAU!

Mies voi mennä naimisiin Suomessa autonsa, talonsa, yrityksensä, koiransa, itsensä tai minkä tahansa kanssa, jos se mies on kokoomukselainen tai persu!
Heille kaikki on sallittua!

13.2.2012 11:25

1.3.2012 virkaansa astuvan tasa[ntarkkaan]vallan presidentin (= uusi presidentti) on varsin helppo tulla koko kansan presidentiksi, ja jos ei nyt ihan koko kansan niin ainakin osakansan presidentiksi eli ainakin valtaeliitin presidentiksi. Perustelut:
- yli 50 % äänioikeutetuista ei äänestänyt kyseistä henkilöä tasavallan presidentiksi
- "Pitää sietää se, että jotkut rikastuvat."
(Sauli Niinistö)
(Timo-Erkki Heinon ajankohtaisohjelmassa MOT: Lisää rahaa Amerikan rikkaille, YLE TV1 24.8.2009)
- Uusi presidentti on epädemokraattinen Bilderberg-mies (Bilderberg-ryhmä on epädemokraattinen maailman valtaeliitin 'salaseura', joka ajaa yhtä maailmanhallitusta ja upporikkaitten etuja).
- Uusi presidentti on epädemokraatti, joka vei Suomen euroon kansalaisia kuulematta ja kansanäänestystä vaatimatta.
- Uusi presidentti on epädemokraatti, joka hyväksyi Kreikan liittymisen euroalueeseen.
- Uusi presidentti edustaa poliittista puoluetta, jonka edustaja on ilmoittanut supervallan (suurlähetystön) edustajille puolueensa ajavan Suomen NATOn jäseneksi. (Mainittu vehkeily salattiin Suomen kansalta. Vasta Wikileaks paljasti totuuden.)
- EU-tukiaisin ruhtinaallisesti palkittu Nordean hallituksen sivistymätön öykkäri-puheenjohtaja, joka ansaitusti sai Ruotsissa 'turpiinsa', on pohjoismaiden suurilevikkisimmän sanomalehden auliilla tuella 12.2.2012 demonstroinut avoimesti ilonsa siitä, että Suomen upporikasto on vihdoinkin saanut ikioman presidentin. "Pitää sietää se, että jotkut rikastuvat" (S. Niinistö).

No, onni onnettomuudessa on sentään se tosiseikka, ettei tasavallan presidentillä enää 1.3.2012 lukien ole juurikaan tosiasiallista valtaa. Eli uusi presidentti tulee veisaamaan eduskunnan luottamusta nauttivan pääministerin toilauksia. Tullee olemaankin varsin kliffaa seurata uuden presidentin ja 2015-eduskuntavaalien jälkeisen pääministerin keskinäistä sanailua erinäisistä yhteiskunnallisista ja globaaleista kysymyksistä.

MUTTA yhtä upeaa piirrettä uuden presidentin valinnalta ei voida riistää. Valinta oli oiva isku valltsevaa 'papparais-ageismia' vastaan:

"Tiedät kai sen tempun,
kun tyttö villiintyy.
On kai siihen aina täysi syy."

SN:n (syntynyt elokuussa 1948) todennäköinen valinta Tasavallan presidentiksi kuuluu otetun innostuksella vastaan kuusikymppisten miesten joukossa. Ageismi näyttää vihdoinkin saavan osakseen ratkaisevan oikeutetun iskun. Ei milloinkaan enää säälimätöntä ja epäoikeudenmukaista 'papparaispilkkaa'. Se ei kerta kaikkiaan käy! Finlandia on astuva 1.3.2012 ultrauuteen aikaan, syrjimättömyyden aikaan, jossa myös KUUSIKYMPPISELLÄ suomalaisella miehellä on täysi oikeus kohdistaa kiinnostuksensa vaikkapa kolmekymmentä vuotta nuorempaan niin kutsuttuun kauniimpaan sukupuoleen. Myrskyvaroitus lieneekin jo monessa kodissa vaimolle annettu. Ei enää nalkutusta, koska aina löytyy vaihtoehtoja. On jeito, kuten brasilialaisilla on niin jäljittelemättömästi tapana sanoa.

Tästä onkin luontevaa ottaa Finlandialle oivallinen maabrändi: Finlandia - miesageismista vapaa vyöhyke! Suomi nousuun. Suomalainen mies ei elä koskaan enää yksinomaan Mannerheimin ja Paasikiven varassa. Finlandian käyttämättömän voimavaran muodostavat 60 ohittaneet miehet, jotka SN:n tarjoaman esimerkin voimasta saavat aikaan sen, mitä Rubeberg pohjimmiltaan tarkoitti:

"viel lempemme saa nousemaan
sun toivos, riemus loistossaan,
ja kerran, laulus synnyinmaa
korkeemman kaiun saa."

Itse asiassa kaikki kuusikymppiset uroot voisivat ottaa omaksi kansallislaulukseen 'junttidiskon kuninkaan' ikimuistoisen Finlandia-rock -biisin, tosin nykyaikaan viriteltynä. Eli seuraavaa tapaan:

"Mä on kuusikymppinen, oon kuusikymppinen
Takana on putki elättäjävuosien
Oon kuusikymppinen, oon kuusikymppinen
Mut sielu mun on aina vain niin puberteettinen"
*
Ageismin esitaistelijoita anno dazumal :

Carl Gustaf Emil Mannerheim (4.6.1867 Askainen – 27.1.1951 Lausanne, Sveitsi) oli kuudes Suomen tasavallan presidentti, Suomen marsalkka ja yksi itsenäisen Suomen historian keskeisistä henkilöistä.
Lokakuussa 1939 Mannerheimistä tuli 72-vuotiaana tasavallan puolustusvoimain komentaja (edeltäjä toimi vielä nimikkeellä sotaväen päällikkö) ja talvisodan syttyessä 30.11.1939 tasavallan presidentti Kyösti Kallio luovutti tasavallan puolustusvoimien ylipäällikkyyden Mannerheimille nimenomaan komentajuuden lisäksi.

Suomen tasavallan 6. presidenttinä Mannerheim aloitti 4.8.1944 ja siis 77-vuotiaana.
*
Juho Kusti Paasikivi (vuoteen 1887 Johan Gustaf Hellstén, syntynyt 27.11.1870 Hämeenkoski [kotipaikka Tampere] – 14.12.1956 Helsinki). Paasikivi aloitti III hallituksensa pääministerinä 7.4.1945 eli 74-vuotiaana. Suomen tasavallan 7. presidentin virkaan Paasikivi astui 75-vuotiaana 11.3.1946.

13.2.2012 11:36

Tämä kaikki on myös tapahtunut Halosen aikakautena niin kumpi on enemmän syyllinen tähän Suomen diktatuuriin missä kansan mielipide on nollan arvoinen.Suomessa valitsee täysin polittinen diktatuuri missä ei kerrota yhtään missä mennään.Esimerkkinä olkoon takausvastuut missä summia heitetään 14-51 miljaardia ja yksikään politiikko ei kerro oikeata summaan.Suomessa kuljetaan pimenossa ja äänestetään pimenossa ja ainut mitä Katainen hokee on ,että on paha tilanne.Selkokieli puuttuu politiikkasta täysin.

13.2.2012 11:51

Nooh, ainakaan tämä kuuskymppinen ei allekirjoita tuosta aivan kaikkea. Tässäpä minun näkemykseni:

http://www.youtube.com/watch?v=oqfhJrSwUh8

13.2.2012 11:54

Kommenttini nimimerkille "Valtaeliitin prez:ille".

13.2.2012 14:01

Sauli Niinistö valittiin nykyvaalitavan suurimmlla enemmistöllä ja äänimäärällä presidentiksi.

Mutta voiko häntä julistaa "koko kansan presidentiksi"? Äänestämättä jätti äänioikeutetuista 31,1 %, ja Haavistoa äänesti yli 37 % äänioikeuteuista.

13.2.2012 18:38

Tuntuu olevan muotia arvostella rajuin sanakääntein presidentti Halosta. Ihmetyttää vaan, miksi Koroma ja Wahlroos ei kumpikaan ole aiemmin huomannut kuinka huono Halonen on heidän mielestään ollut. Ei ilmeisesti ole ollut kanttia tulla julkisuuteen arvioimaan presidentin toimintaa? Haiskahtaa raukkamaiselta.
Vai - onko kyseessä tulevan presidentin nuoleskelu? Kumpikaan herroista ei tainnut kovin usein päästä paistattelemaan julkisuudessa Halosen rinnalla, nyt on siis aika aloittaa Niinistön olalle taputtelu, josko pääsis piireihin?
Koroma väittää että Halonen ei ole ollut koko kansan presidentti ja ettei Halonen olisi sitä välttämättä edes halunnut. Tuo on mielestäni pelkkää mielipidettä joka ei perustu mihinkään faktaan. Ehkä kysymys on vaan puhtaasti siitä että Koroman arvomaailma on erilainen kuin Halosen, ja suurimman osan kansasta. Yhtä hyvä on sitten mielipiteeni siitä että Niinistöstä tulee vain ison rahan, EK:n ja kokoomuslaisten presidentti, ehkä joidenkin persujen myös?
Mitenkähän Koroma arvelee Niinistön osallistuvan tulevaisuudessa esim punaisten v. 1918 uhrien muistamiseen? Näitäkin asioita olisi hyvä kysellä nyt eiikä vasta sitten 6 vuoden kuluttua?

13.2.2012 23:59

"Mitenkähän Koroma arvelee Niinistön osallistuvan tulevaisuudessa esim punaisten v. 1918 uhrien muistamiseen?"
Ei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa. - Suomen punaisten innottajana ja esikuvana olivat Venäjän punaiset eli bolshevikit. Ja bolshevikkien johtajana oli Lenin.

Leninin isästä löytyy tietoa englanninkielisestä Wikipediasta (Ilya Ulyanov):
Vuonna 1882 Uljanov sai (Actual Civil Councellor, Действительный статский советник, Todellinen valtioneuvos. Tämä siviilipuolen arvonimi vastaa armeijassa kenraalimajurin arvoa.) IV -tason arvon myötä hänestä tuli perinnollisen aatelin jäsen. Siihen liittyen hän sai (Order of St.Vladimir, 3rd Class).

Leninin bolsevikit kukistivat vastarinnan kovaotteisesti. Tästä esimerkkinä Tambovin kapinan kukistaminen (Wikipedia/Tambov Rebellion):

Tambovin maanviljelijät nousivat kapinaan bolshevikkejä vastaan, koska bolshevikit takavarikoivat maataloustuotteet niin tehokkaasti, että se aiheutti nälänhätää maaseudulla.
Puna-armeija käytti tavanomaisten sotakeinojen lisäksi myrkkykaasua metsissä piiloskeleviä kapinallisia vastaan.
Ainakin 50 000 ihmistä vietiin keskitysleireihin - heistä useimmat olivat naisia, lapsia ja vanhuksia, ja jotkut heistä olivat panttivankeja. Kuolleisuusaste keskitysleireillä oli 15 - 20 % kuukaudessa.
Tambovin alueen väestön kokonaismenetykset 1920 - 1922 on arvioitu ainakin 240 000:ksi. Syytä olivat sota, teloitukset ja keskitysleirikuolemat. - Tambovin alueen (Tambovskaja oblast) väkiluku oli 1 320 000 v. 1989 ja 1 160 v. 2004 (ks. Wikipedia/Tambovin alue).

14.2.2012 10:39

"Mitenkähän Koroma arvelee Niinistön osallistuvan tulevaisuudessa esim punaisten v. 1918 uhrien muistamiseen?"
Ei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa. - Suomen punaisten innottajana ja esikuvana olivat Venäjän punaiset eli bolshevikit. Ja bolshevikkien johtajana oli Lenin.

Suoraan sanottuna en nyt kyllä ihan ymmättä yhteyttä tuon tekstisi ja alkuperäisen kysymyksenasetteluni kanssa. Ja viime kädessä on ihan samantekevää miten Niinistö suhtautuu sadan vuoden takaisiin tapahtumiin, olennaisempaa olisi jos hän keskittyisi tämän päivän ongelmiin. Ja muihinkin kuin pelkästään porvarisväen. Mitä kyllä vähän epäilen.

13.2.2012 21:35

Niinistö ei ole ja ei tule kokokansan presedintiksi,hän on suurpääoman oma mies,äärioikeistolainen.Jos 30% jättää äänestämättä niin hän ei ole kokokansan presidentti.

13.2.2012 22:19

Jos vasemmistolaisia meno tai presidentti ei kerran miellytä voivat ostaa menolipu vaikka Kreikkaan siellä on kadulla saman henkistä porukkaa jo valmiina.
Matkat on edullisia varmaan nyt kun ei sinne juuri ketään muu halua mennä. Palvelu varmaan vastaa odotuksia siellä ",iljardeilla tuetaan Kreikkaa" jotta voivat elellä siellä sekasortonsa ja järjästelmänsä kanssa. Vasemmisto-sosialisteja se maa on täynnä muut on sieltä jo paenneet.

14.2.2012 10:34

Niksi ihmeessä sinä olet vaan kärsinyt 30 vuotta demaripressasta? Miksi et itse ole muuttanut jonnekin porvarionnelaan? Liekkö syynä se että sellaista on hiton vaikea löytää?

14.2.2012 03:23

30 vuotta kärsitty,kommentti.
Nyt kun luulet että taivan portit aukeaa kun meillä on ääriporvari presidentti niin tulet varmasti katumaan äänestäneen ääriporvari Suomelle uusi presidentti.Onneksi hän on kuusi vuotta vain virassaan,kun hän on liian vanha kuuden vuoden jälkeen.
Kuusi vuoden kärsiminen on tarpeeksi pitkä aika kun porvari presidentti on vallassa.

16.7.2012 21:04

Jokainen on joku "ääri"..... riippuen kirjoittajasta! Suurin osa ihmisistä perustaa henkilö- ja puoluevalintansa luuloille, oletetuille tiedoille siis. Tunteilla on suuri valta ja näitä valitsemisperusteita on hyvin paljon.... eikä se ole totuus, joka hallitsee valintaa!
En tässä ketään puolusta, mutta minkään ääri-ilmiön perässä en juokse! Toivon etteivät muutkaan!
Myös sitä toivon, että näissä kirjoituksissa tieto olisi valtaa ja nöyrtyisimme sitä kuulemaan, ei aina luulemaan toisesta jotain negatiivista!
Vai purammeko täällä vain mieltämme - voi ja niinkin saa olla, mutta erotetaan nuo asiat toisistaan.

14.2.2012 06:36

Ei ole enään yhtään demaria 6vuoden kulttua vaan puolue muuttunut oikestopuolueksi silloin.Kuuden vuoden kulttua siirtolaiset tekee duunareitten töitä ja teollisuus täysin poistunut Suomesta.Jäljelle jää vaan Kokoomuslaisia ja Vihreitä.

18.7.2012 12:53

Yrittäjä.. Ei demareita ole tänäpäivänäkään, ne tämän päivän demarit, kun ovat enemmän "herrapuoluetta", kuin kokoomus ikinä.

14.2.2012 10:10

Mahtavaa että ihmiset osaavat olla vaan niin vilpittömän onnellisia oman ehdokkaansa menestymisestä ilman että pitkäaikainen katkeruus kuultaisi ilosta läpi. Mehän olemme saaneet kärsiä demareista jo huomattavan paljon pitempään kuin 30 vuotta, meillähän on ollut demaripääministereitäkin vaikka kuinka paljon. Olemme kärsineet yleisestä äänioikeudesta, kahdeksan tunnin työpäivästä, järjestäytymisvapaudesta ja peruskoulusta ihan vaan muutaman asian mainitakseni niistä asioista, joita DEMARIT ovat meille vuosien saatossa ajaneet. Meillä olisi asiat varmasti paljon paremmin jos olisimme saaneet elää vaikkapa diktatuurissa.

14.2.2012 11:33

Mikäli oikein ymmärrän, diktatuurilla tarkoitetaan yksinvallan lisäksi myös harvainvaltaa. Sitähän se nykyjärjestelmässäkin on, muutama henkilö kussakin puolueessa sanelee, miten "maa makaa". Puolueen lampaat seuraavat herran pelossa kuuliaisesti johtajaansa. Se johtaja, jolla on suurin lammaslauma, sanelee muille puolueille ehdot.

14.2.2012 13:57

Nimimerkki 'Eläkeläinen' osui naulankantaan. Meillä ei ole ollut eikä ole aitoa demokratiaa. Se johtuu juuri siitä, että poliittisten puolueiden edustajia ja johtajia ei - harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta - valita demokraattisesti vaan puolue-eliittien toimesta. Toisin sanoen, se joukko, josta äänioikeutetut tavalliset kansalaiset saavat valita, on tarkkaan ja pääosin epädemokraattisesti muodostettu. - Ainoa kansalaisten suoraan valitsema on ollut Tasavallan presidentti, tosin hänkin yleensä 'esiraadin' valitsema. - On surkuhupaisaa, että Tasavallan presidentin vallasta riisumisen suurimpia astaloita on ollut melkoisen äärivasemmistolainen Jyränki, joka on osannut luovia oman uraputkensa kanssa opportinistisesti vallan kiemuroissa. Aika hyvin Zavidovo-vuotajalta. Liikuttavaa, että myös Kokoomus meni retkuun Tasavallan presidentin toimivallan riisunnassa. Nyt heillä on presidentti mutta valltaon presidentti. Mahtaa salolaista 'kyrsiä' niin maan perusteellisesti. Salolaisen fasadista loistaa kauas, ettei hän suoinkaan tahtoisi olla pelkästään 'edustuspresidentti', mutta minkäs teet. Toimivalta on iäksi mennyt. No, ehkäpä korkea palkka korvaa tuskan.

"Ja kohta nuolen haavoja / Syviä ja suolaisia / Kun mikään ei tunnu miltään / RAHA korvaa ystävää"

14.2.2012 14:14

Presidentin pidettävä lupauksensa, että Suomea ei viedä Natoon
Suomalaisten enemmistön Natoon liittymistä vastustava kanta vaikutti presidentinvaalin keskusteluihin. Vaalikampanjoiden alkaessa vain muutama ehdokas otti selvästi kantaa Natoon liittymistä vastaan, mutta viimeisessä television vaalikeskustelussa myös Sauli Niinistö joutui ottamaan asiaan selvempää kantaa. ”Minäkään en ole liittämässä Suomea Natoon, ja jos se minusta on kiinni, Suomi ei liity Natoon”.

Mielestäni on edellytettävä, että uusi tasavallan presidentti Sauli Niinistö pitää kiinni lupauksestaan. Tästä linjasta on syytä tehdä myös vastaavat turvallisuuspoliittiset johtopäätökset. Esimerkiksi Hornet-hävittäjien varustamisesta toista miljardia maksavilla ohjuksilla tulee luopua. Niitä tarvittaisiin käytännössä vain osallistuttaessa Naton sotatoimiin. Samalla esitän vaatimuksensa suomalaisjoukkojen vetämisestä pois Afganistanin sodasta.

14.2.2012 22:54

Säikäyksellä selvittiin.
Ei kukaan kyseenalaistanut toisen presidenttiehdokkaan kumppanin taustoja. Mahdollisia ulkomaalaisyhteyksiä erilaisiin ei toivottuihin järjestöihin, tai jotain soluttautumisaikeita.
Olisi hyvä saada presinenttiehdokkaille lääkärintarkastukset, kuten vaaditaan presidentiltäkin.

15.2.2012 00:27

Suomalaisilla ei ole muuta tietoa kuin Haaviston puolison Floresin oma kertomus siitä, että hän oli äskettäin täyttänyt 19 vuotta, kun heidän yhteinen suhde alkoi (http://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/2012012715134007_pd.shtml). - Suomalaiset eivät pysty tarkistamaan, tapahtuiko suhteen alku vuonna 1997 (Floresin kertomus) vai aikaisemmin.

Kauhuvaihtoehto olisi, jos näin olisi tapahtunut:
- Flores oli alaikäinen, kun hänen suhteensa Haaviston kanssa alkoi.
- Kolumbialaiset huumeorganisaatiot olisivat onnistuneet dokumentoimaan sen, että Floresin ja Haaviston suhde alkoi, kun Flores oli alaikäinen.
- Kolumbialaiset huumeorganisaatiot olisivat myyneet kyseiset dokumentit eurooppalaisille rikollisjärjestöille.
- Haavistoa kiristettäisiin ikävän totuuden paljastamisella.

15.2.2012 14:55

Voi hyvänen aika - mitä tuon kirjoittajan päässä liikkuu? Eikö oikeasti ole parempaa ajateltavaa?

19.7.2012 16:35

Kauhuvaihtoehto, terävä huomio. Eivätpä ole tulleet ajatelleeksi puolueet jotka Haaviston oottivat ehdokaslistalleen.
Jos 2011 Flores oli 19v. niin minkäs ikäinen hän oli 1997, kun sanoi heidän suhteensa alkaneen? Lapsihan hän oli!

15.2.2012 10:45

Suomella muutenkin vaikeuksia.Parasta aikaa joutunut Eu tarkkailulistalle huonosti hoidetuista talous asioista jotka on jo alkanut Tarjan aika kaudella.

15.2.2012 14:41

Presidentille ei kuulu talouspolitiikka, vaan maan hallituksella. Vielä vuonna 2007 Suomen talous oli (demarit mukana hallituksessa) n. 3 miljardia euroa YLIjäämäinen, mutta vuonna 2009 (porvarihallituksen aikaan) n. 10 miljardia euroa ALIjäämäinen.

Alijäämäisyys jatkuu vielä pitkään porvarihallituksen (kepu + kok + rkp + vihreät) päätösten vuoksi. Vuosina 2010-2011 oli alijäämää (eli Suomi velkaantui), tänäkin vuonna on alijäämää, ja todennäköisesti myös vuonna 2013.

No, onhan Suomi joutunut mukaan vuonna 2008 alkaneeseen kansainväliseen "finanssikriisiin", myönnettäköön. Mutta porvarihallituksen "veroelvytyspolitiikka" (= tuloverojen alennnus) toimi ja toimii aika kehnosti.

15.2.2012 12:14

Vai on Halonen pyrkinyt olemaan koko kansan presidentti, jäi pahasti pyrkimykseksi, vähemmistöjen presidentti Halonen oli henkeen ja vereen. Onneksi vihdoin ja viimein pääsemme hänestä eroon. Uskon, että Niinistö onnistuu olemaan koko kansan presidentti herttaisen Jenninsä kanssa. Olisi ollut kauhuskenaario, jos homo Haavisto olisi valittu presidentiksi, puolisona ulkomaalaistaustainen kikattava pojankloppi.

15.2.2012 12:23

Mitähän "koko kansan" Niinistö ja hänen "herttainen" Jenninsä mahtavat ajatella valitsemastanne tyylistä ja asennoitumisestanne. Toivottavasti se ei heijastele tosikokoomuslaisten ajatusmaailmaa.

15.2.2012 14:54

Vaikka nimimerkki väittää olevansa ei kokoomuslainen, tuollainen teksti lienee sitä mitä saamme jatkossakin kokoomuslaisilta kuulla. Ellemme sitten vihellä peliä poikki.

15.2.2012 12:46

Aikamoisia mielipiteitä! Niinistö on varmaan ylpeä kannattajistaan ;)

15.2.2012 19:52

Finanssikriisi,Eu ,euro,Kiina ilmiö suurin syy Suomen taantumiseen ja demareitten hyvinvointi polititiikka joka maksaa liian paljon suomen valtion huonossa kassa tilaanteessa.2007 meni lujaa joka puolella maailmaa joka oli kupla ja demari hallituksen olisi pitänyt maksaa Suomen ulkomaan velat pois mutta jätti velkapesän jälkeensä joka on joutunut ottamaan vielä lisää syömävelkaa demareitten hyvinvointi valtion takia.Sitten kun Suomi kaventaa ilmaisrahan jakelua niin Suomi voi tervehtyä ja sitähän demarit ei edistä vaan lisäävät syömävelkaa.

15.2.2012 21:56

"2007 meni lujaa joka puolella maailmaa joka oli kupla ja demari hallituksen olisi pitänyt maksaa Suomen ulkomaan velat pois..."

Minkä valtion demarihallituksella olisitte halunnut maksattaa Suomen ulkomaan velat? Kuten tiedämme, v. 2007 aloitti Vanhasen II hallitus (porvarihallitus) ja edellisessä hallituksessa, Vanhasen I:ssä (punamulta), demareilla oli kahdeksan ministeriä kahdeksastatoista.

15.2.2012 20:15

kokoomus suurin puolue ja hoitaa hommat? hyvin on mennyt loputkin rahat lähetetään ulkomaille

15.2.2012 23:43

No eipä tuo Haavisto ja hänen kampanjansakaan niin puhtoisissa valkoisissa lakanoissa kieriskellyt. Luurankoja oli kaapissa ja ne eivät johtuneet mitenkään seksuaalisesta suuntautuneisuudesta.

Kampanjan rahoitusta lienee ollut keräämässä varsin kovan luokan talousrikollinen ja kampanjaa tukemassa kovista otteistaan tunnettu kiinteistöliikemies. Molemmat tietty puhtoisina poikina, mutta kyllä tuosta hieman ihmeellinen käry jäi jälkeen....

16.2.2012 00:07

Keskustan ja demareiden sulle mulle linja on aina tuonut enemmä laskua maksettaviksi ja työpaikat on kadonneet heidän jättämän hallinnon jälkeen.
Suomettuneet valta puolueet joutuivat jytkyn jälkeen todelliseen ahdinkoon.
Siksi he pelasivat PS:n ulos hallitus neuvotteluista ja ottivat sosialistit hallitukseen, jotta saivat tukea Kreikkalaista sosiaali politiikkaa miljardeilla.
Mites zorbakset nyt itkee kun "ihanne valtiota" itse polttavat ja nälkää näkevät. Velaksi on hyvä syödä jos joku idiootti maksaa ja kun maksua vaaditaan alkaa rähisemään.
Kuinka sosialistit kuvittelevat pitävänsä velalla tervey ym. palvelut täällä jos työtä ei ole muille kuin byrokraateille.(Kreikallaisella toiminnallako)?

16.2.2012 10:37

Niin tai näin niin hyvinvointivaltiota Suomi tulee kokemaan sellaiset leikkaukset että oksat pois.Eilen meni lääkekorvauksisita 133miljoona euroa ja jatkoa seuraa .Mitä tekisi demarit ottaisiko vielä lisää syömävelkaa ?Kun se kasvua ei ole tarpeeksi niin pitää sästää ja noin aluksi on kaavailtu 5miljaardin säästöt jotka ei edes riitä.Jos takausvelat toteutuu Suomen kohdalta niin sitten vasta ojassa ollaan kun rahat ei riitä edes omiin menoihin.Suomessa on Kreikkan ainekset ellei joku ihmepelasta.Toivon parasta mutta pelkään pahinta.

16.2.2012 11:52

Niin tai näin, minun presidenttini ei öykkäriporvari koskaan ole, eikä tule olemaan. Muu kansa saa pitää mielipiteensä.

16.2.2012 12:22

Presidentti"juna" meni jo.Ei kannata jäädä asemalle.Kansa on äänestänyt ja Niinistö sai suurimman äänimäärän henkilövaaleissa kuin koskaan Suomessa!Pekka porukoineen "suvaitsevaisuus homo some hypetyksineen" kärsi rökäletappion!Joten pulinat pois.

16.2.2012 14:16

Höpö höpö konsultti.... Tähän asti on kuultu oikeistosiiven rutkutusta demaripressasta. Mihinkäs se kommentointioikeus nyt katoaisi? Varautukaa vain ankaraan kettuiluun - aihettahan sille tulee riittämään :(

16.2.2012 14:35

Höpö,höpö itselles "aspectus".Tyhjän saa pyytämättäkin,sanoja ja sanojia mahtuu maailmaan.

Juna meni jo.Halosen paras "teko" Suomelle oli ja on,että lopettaa ja lähtee...
Tästä aiheesta ei enempää,kun ei anna aihetta enempään.Voikaa hyvin Suomessa ja myös koko kansan Presidentin Niinistön kanssa.

19.2.2012 12:38

Juna meni jo.Halosen paras "teko" Suomelle oli ja on,että lopettaa ja lähtee...
Tästä aiheesta ei enempää,kun ei anna aihetta enempään.Voikaa hyvin Suomessa ja myös koko kansan Presidentin Niinistön kanssa.

Kuten jo joku muukin sinulle sanoi, Halonen ei lopettanut eikä lähtenyt vaan laksisääteiset kaksi kautta tulevat täyteen tämän kuun lopussa. Kun eilen katseli Halosen haastattelua TV:n 1-aamussa, ei voi muuta kuin yodeta että ikävä tulee tuollaista viisasta, lämmintä, pienen ihmisesn puolella olevaa presidenttiä.
Valitettavasti en ainakaan minä usko että Niinistöstä koskaan voisi tulla yhtä maanläheistä ja sydämellistä presidenttiä, luulenpa että tulee olemaan oikeiston ja hyvinvoivan kansanosan presidentti.

16.2.2012 20:24

Konsultti hei, Suomessa presidentti voi olla virassa vain kaksi kautta peräkkäin. Taisi sulta jäädä oikeinkirjoituksen lisäksi yhteiskuntaopin opinnot puolitiehen.

17.2.2012 11:27

Kukaan ei voi olla koko kansan presidentti,rittää kun on enimmistön presidentti.Tällä kertaa voitti Niinistö ja ilmeisesti hyvä valinta.

17.2.2012 12:18

Niinpä, ja Wahlroosin väite, että presidentti-instituutio on joutunut Halosen aikana alennustilaan, on tulkittava öky-rikkaan möläytykseksi.

Halonen on ollut kansan enemmistön valitsema pressa 12 vuoden ajan. Olisiko Halosen pitänyt muuttaa mielipiteitään aina eduskuntavaalitulosten mukaan? Sitenhän Wahlroosin provosointi voidaan tulkita.

Halonen voitti vuoden 2006 pressanvaaleissa Niinistön mm. siksi, koska kansan enemmistö näki, että mainostoimistossa keksityt ja kokoomuksessa hyväksytyt hämäykset, että Niinistö olisi mukamas "työväen presidentti" , ja toinen kansan enemmistöä ärsyttänyt hokema oli, että "vastakkainasettelun aika on ohi". Sekään ei mennyt "läpi" kansalle, että Niinistö naureskeli tulevansa vaalitilaisuuksiinsa Fiat Puntolla, ja väittivät Kataisen kanssa Halosen tulevan tilaisuuksiinsa valtion virka-autolla.

Tekee ne näköjään virheitä ja väärinarvioita kokoomuksessakin ja sen mainostoimistossa.

Kokoomus on viime vuosina ollut innokkain "riisumaan" presidentin valtaa. Ehkä se on laskelmoitua kataista.

17.2.2012 12:03

Koko kansan presidentti? Kyllähän se niin oli että piti lähinnä valita ottaisiko kupan vai tippurin...
Timo Soinin paikka on päiväpolitiikassa eikä lomailemassa "palkintovirassa" presidenttinä. Lipponen oli jo täysi vitsi...Väyrynen täysi keturi...Haavisto ei tule kuulonkaan.
Ei siellä ollut käytännössä ketään hyvää ehdokasta ko. täysin turhaan hommaan. Säästö syistä voisi lopettaa koko viran/toimen ja ulkoistaa se vaikka varamiespalvelulle...

17.2.2012 13:15

Kuppaan ja tippuriin löytyy hyvät lääkkeet, käänny ihmeessä lähimmän sukupuolitautien poliklinikan puoleen.

Pressa on se mikä on. Ei Suomen "käyntikortilla" ole nykyään juurikaan valtaoikeuksia. Lähinnä tehtävä on edistää Suomen kaupankäyntiä ja toimia mallina (kato - toi on Suomalainen!) ulkomaiden suuntaan.

Samapa tuo köpöttääkö pappa Niinistö vai tuoreempi Haavisto pokkurointitilanteisiin Suomea edustamaan. Toivon mukaan Niinistö puhuu muutakin kuin jäykkää tankeroenglantia.

Stubb olisi ollut hyvä pressa!
Nuori, notkea ja erittäin kielitaitoinen. Eiköhän leivota Stubukka presidentiksi seuraavan kuuden vuoden päästä? Niinistö voi siinä vaiheessa vetäytyä hyvin ansaitulle eläkkeelle.

18.2.2012 18:36

Eiköhän Stubbista olisi pitänyt jo monta vuosikymmentä sitten pitänyt leipoa ihan muuta kuin ulkomaankauppaurheilija.
On niin turha jätkä kuin olla voi!!
Urheilee ja kirjoittaa urheilukirjoja ukoille veronmaksajien maksajien laskuun.

Mitä se on OIKEASTI aikaansaanut, muuta kuin sekaannusta ja laskua?
Niin ja isohampaisia hymyjä!

19.2.2012 16:56

Toisaalta - meikäläisen nuoruudessa presidentti-instituutio oli sikäli arvossaan, että vaikka kukaan ei konepistoolia lapaluiden väliin painanut, niin silti presidenttiä ei sinuteltu eikä arvosteltu kuten presidenttejä Halonen ja Ahtisaari on herjattu. Niinpä herjaajat ovat antaneet aseet meikäläiselle. Nyt meikäläiselläkin on lupa heittää vastaavat loat seuraavan presidentin naamalle, syystä tai syyttä ;)

19.7.2012 16:50

Asiaihmisen asiattomat kommentit, sulla on pakkomielle Tarja Halosesta. Eikä Tarja ole suinkaan sun käskenyt "kostaa" yhtään mitään kenellekään.
Rauhoitu nyt jo Tarjan presidentti aika on ohi ja jää histerian lehdille. Hänelläkin on jo muuta mielessään, ei varmasti kaipaa sun raivo kommenttejas näillä palstoilla!
Eikös Tarjan lempi lause ollut suvaitkaa!!

19.2.2012 18:42

Meillä on nyt oikea presidentti Kekkosen jälkeen eli Sauli Niinistö...Onneksi Suomen tuhoja muumimamma lähtee pois valtaistuimelta ei jää kyllä ikävä tätä ....Suomessa eriarvoisuus,köyhyys ja nuorten syrjätyminen on lisäntynyt Halosen aikana...Halonen antoi Suomalaisille presidentti kauden päätyttyä lahjan lakkauttaa varuskunnat ...Halonen aiheutti viime kevään jytkykin niillä rasismi höpötyksillään....

19.2.2012 20:49

No niin nyt alkoi kansan kuritus oikein isolla kädellä ja sitä kättä heiluttaa Kokoomus Presidentti. Kohta maksaa ruoka ja liikkuminen. Tarkoitus lienee ettei köyhien tarvitse syödä eikä liikkua, aiheuttaisivat vain turhaa häslinkiä julkisilla paikoilla ilmaistessaan tyytymätömyyttään rahaeliitin valtakoukeroihin. Mutta itsehän te halusitte, mitäs valitatte?

19.2.2012 21:39

Pressa oli 3,95,- tänään lähikaupassa!

19.2.2012 23:05

Eipä ole valittamista, päinvastoin! =)
Vaan mitä presidentti voi tehdä, jos valtaoikeudet melkein kokonaan posi??
Manuko sen teki?

20.2.2012 16:09

Ihan mielenkiintoisia ajatuksia. Hyvä olisi tietysti antaa uuden presidentin aloittaa tehtävässään ennen kuin aletaan kommentoimaan toimia. Ahtisaaren aika oli Suomelle upeaa nousua ja Nobel-palkinto osui kohdalleen. Halosen toinen kausi oli demareilta hirveä virhe, josta Lipponen maksoi etumaksun pohjakannatuksella. Niinistön ajasta toivottavasti tulee Ahtisaaren toisinto ja maa ponkaisee kasvuun. Ei sen takia että hän on vielä kokoomuksen jäsen, vaan siitä huolimatta!

21.2.2012 13:20

"Maa ponkaise kasvuun" Tämä maa ei ponkaise kasvuun seuraavaan 30vuoteen, on senverran maksettavaa kertynyt ja koko ajan tulee lisää. Ainoa toivon kipinä on että EU loppuisi lakkaisi mutta siitäkin tulisi iso lasku.
Kokoomuksen jatkuvan kasvun politiikka ajaa kansalaiset hätään ja kurjuuteen jollaista ei ole Suomessa koettu sitten 30luvun.

21.2.2012 17:21

Totuudenmukainen kirjoitus. Halonen ei halunnut tukea työllisyyttä ja palkkansa maksajia. Ilman yrittäjiä ei ole töitä. Läksiäisissä varmasti oli kaikki amatööriteattereitten välinevaraston hoitajatkin (sinänsä kunnia heille), mutta kansakunnan vaurauden rakentajat puuttuivat. Onneksi Halonen muuttaa sinne, minne hän kuuluukin Hakaniemen kauppahallin luo, mistä häntä ei duffelissaan erota kukaan. Unohdus on armelias.

21.2.2012 18:39

Nimimerkki "Kaksi kalaa" on hyvä esimerkki siitä tyylilajista ja keskustelusta, jota mm. Hjallis Harkimo eilisen A-studion kommentissaan kummeksui. Se oli tämänkertaiselta "presidentintekijältä" miehekästä puhetta. Liekö hän saanut seuraavalta presidentiltämme 10 pisteen vihjeen muistuttaa sekä presidenttien että demokratian kunnioittamisesta.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Soisin nimimerkin taakse kätkeytyvien pystyvän jonkinlaiseen itsehillintään sanankäänteissään.

21.2.2012 19:34

Ei täällä mitään itsehillintää tarvita.Kansa on innoissaan kun sosialistit on saatu kuriin heittämästä hiekkaa yrittävien kansalaisten rattaisiin.Nyt palkitaan työnteosta ja yrittämisestä ja ilmaisrahan jakelu loppuu,vihdoinkin!

21.2.2012 22:52

"Ei täällä mitään itsehillintää tarvita."

Eikö?

22.2.2012 10:32

Ei täällä mitään itsehillintää tarvita.Kansa on innoissaan kun sosialistit on saatu kuriin heittämästä hiekkaa yrittävien kansalaisten rattaisiin.Nyt palkitaan työnteosta ja yrittämisestä ja ilmaisrahan jakelu loppuu,vihdoinkin!

Ja sillä tavallako sitten Niinistöstä tulisi koko kansan presidentti? Älä naurata. Hänestä tuolla tavalla tulee juuri sen kansanosan presidentti josta itsekin kirjoitit. Köyhät, sairaat, vammaiset, Kiinaan myytyjen tehtaiden työttömät, vähemmistöt ja suuri osa tavallisesta kansasta jää ilman presidenttiä. Kovat ajat ovat edessä.

22.2.2012 23:13

"Köyhät, sairaat, vammaiset, Kiinaan myytyjen tehtaiden työttömät,"
Köyhissä maissa valtiolla ei varaa huolehtia köyhistä, sairaista ja vammaisista.
Mutta Kiinassa on ollut jo 30 vuotta huomattava talouskasvu, jonka ansiosta kiinalaiset lähestyvät keskituloisia suhteessa Maapallon väestöön.
Mutta kehitysapu Kiinalle ei ole ollut ilmaista Suomelle ja muille länsimaille. - Ensin meni halpatuotanto. Sitten meni tehdastuotanto. Vähitellen alkaa mennä tuotekehityskin.

22.2.2012 10:52

Kokoomus isoin puolue Suomessa ja kertoo siitä että Suomessa suurimalla osalla menee pirun hyvin,ovat niin sanottusti vaurasta kansaa eikä heitä kiinnosta olla vasemistolaisia joka istuu paremmin bananivaltioihin.Missään ei pidetä niin hyvää huolta vammaisista sairaista kun Suomessa ,kritisoida saa esimerkiksi mua ei nykyinen vanhushuolto lämitä mutta silti sekin on parempi kun missään muualla maailmassa.Jos ihminen on perusjärkinen ja terve eikä silti pärjää Suomessa niin kannattaisi katsoa itseensä peiliin ja olen edelleen sitä mieltä että sosiaalitukia saa Suomessa liian helppolla ja sitä mieltä on 100% työtä tekivistä ihmisistä ja sen takia tulkoon uusi aikakausia missä työ ja yrittäminen kunniaan.Suomen köyhät edustaa Intiassa ,Kiinassa rikkaita niin revi siitä.Yksilölläkin pitää olla joku vastuu tekemistään ei yhteiskunta voi elättää kaikkia joka on vasemiston perus idea.Ruotsi joka on ollut se maa mistä Suomi on ottanut mallia on kääntynyt jo yli 10vuotta sille linjalle että ilmaisrahan jakelu saa rittää kun ei mitkään valtakunnan rahat riittä laiskojen ylläpitämiseen ja me seuraamme 10 vuotta jäljessä ja nyt se on shokki hoitoa monelle avustusten varassa olevalle kun joutuu töihin.Suomalaiset on vaalitulosten perusteella kertonut että eivät halua olla deegu kansaa vaan tehokkaita menestyjiä hyvällä omalla tunnolla kun kantaa kekonsa Suomen tulevaisuteen ja hyvinvointiin.Deeguilemalla se ei onnistu.

22.2.2012 10:54

Eiköhän sovita jo viimein siitä, että totuuden ja paskan puhuminen (kirjoittaminen) aiheesta riittää, eiks`niin?
Mitä enemmän sitä pöyhii, sitä enemmän se haisee!

22.2.2012 15:22

Nimimerkki "Yxs?, Riihimäeltä" Kirjoitti populiSmille tuomion. Ja tosi on. Perussuuomalaisten ja usein myös SDP:n harjoittama populismi on turhista turhinta asioiden hoitamisen kannalta. PopuliStit tonkivat ja pöyhivät asia"tunkiota" niin että haisee oikein kunnolla, aikomattakaan tehdä asioille mitään parantavaa tai rakentavaa, eikä siihen ole edes edellytyksiä. Jostai helvetin syystä populiSmin tunkio imee ylipainiosia, kaljupäisiä, pitkälle alkoholisoituneita, kolunsa perus- tai viimeistään ammattikouluun keskeyttäneitä yhteiskunnan tukipylväitä.

22.2.2012 18:19

Ilmeisesti olet alipainoinen, tuuheatukkainen, raivoraitis "kolunsa" käynyt yhteiskunnan syöjä.
Teidän kaltaisianne konnia täällä vilisee ja teidänlaisenne saavat kaikkein suurimmat tuet välillisesti tai välittömästi tältä yhteiskunnalta!!

Ruokajakelussakin pärjäävät vain röyhkeimmät ja rikkaimmat, joilla on isot autot ja status turvana.

22.2.2012 18:19

Ilmeisesti olet alipainoinen, tuuheatukkainen, raivoraitis "kolunsa" käynyt yhteiskunnan syöjä.
Teidän kaltaisianne konnia täällä vilisee ja teidänlaisenne saavat kaikkein suurimmat tuet välillisesti tai välittömästi tältä yhteiskunnalta!!

Ruokajakelussakin pärjäävät vain röyhkeimmät ja rikkaimmat, joilla on isot autot ja status turvana.

22.2.2012 20:41

No nyt on jouduttu lukemaan, että Suomeen onvalittu Niinistön toimesta KOVAN luokan presidentinkangsterit.

Kenen presidentti tuo kihisijä mahtaa olla? Ei ainakaan koko kansan.

23.2.2012 00:22

Panen tähän Suomen presidentin valtaoikeudet, koska tällä palstalla moni luulee, että presidentille kuuluu sellaista valtaa, joka on todellisuudessa hallituksella.
Presidentin valtaoikeudet (ks. Wikipedia/Suomen tasavallan presidentti/Valtaoikeudet):
- Ulkopolitiikka EU:n ulkopuolisiin valtioihin.
- Puolustusvoimien ylipäällikkö
- Nimittää keskeiset virkamiehet ja tuomarit sekä ylentää upseerit.
- Armahdusoikeus
- Myöntää kunniamerkkejä sekä arvonimiä.

23.2.2012 13:05

Presidentin valtaoikeudet ovat supistuneet - onneksi. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö valtaa olisi edelleen. Varsinkin EU:n ulkopuoliset poliittiset ja kaupalliset suhteet menevät aika pitkälti presidentin tahdissa. Tätä tulee myös käyttää - eli kaupallisia sekä poliittisia vierailuja on jatkettava sekä laajennettava. Tämä on yksi tapa tehdä suomea tunnetuksia maailmalla.

Presidentti ei päätä vuokra-asuntojen rakennuttamisesta tai vuokrakatoista, ei päätä talvikunnossa pidosta, terveyskeskusmaksuista tai vuodepotilaiden hoidosta. Ei päätä alkoholi tai mielenterveyspotilaiden hoidosta tai viinan hinnasta. Ei päätä verotuksesta tai veroluonteisista maksuista - ei edes tv-luvasta.

Suurin osa asioista jota esim käsiteltiin vaalipaneleissa oli täyttä huttua eivätkä liittyneet millään tavalla presidentin tehtäviin tai valtaoikeuksien piirissä oleviin asioihin.

Tästä huolimatta en usko, että Niinistö tulee toteuttamaan niitä asioita joista kertoin olevansa huolissaan - kuka elää niin näkee. Helppo on luvat, mutta todellisuus tulee vastaan 1.3 ja aikaa on seuraavat kuusi vuotta.

23.2.2012 13:23

Hei!Pressajuna meni jo!Jäitkö asemalle?Niinistö aloittaa 1.3 ja Tarja lopettaa.Lopeta sinäkin
tämä keskustelu ja ala miettiä "uusia kujeita"...ps."vanhaa purkkaa ei kannata jauhaa"....

23.2.2012 14:08

Voi kun ei ole kokokansan Presidettiä.

23.2.2012 19:28

Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun se Tanja lähti pois. Siinä olisi ollut kaiken kansan presidentin PUOLISO .

26.2.2012 08:53

Kannattaa lukea työmies Marko Putkosen mielipide VS:ssa 25.2.2012 ja sen jälkeen miettiä uudestaan, mitä kannattivat Haaviston äänestäjät, vaikka Haavisto pesikin vihreän valkoiseksi ja jotkut luulivat hänen siinä olevan tosissaan.
Häntä ilmoituksena mukaan äänestivät mm Antti Lindtman, Paavo ja Päivi Lipponen, todennäköisesti myös Halonen jne.
Sellainen "koko kansan presidentti" meille olisi tullut. Oltais yhä enemmän saatu
maksaa vihreiden aatteista ja aina vain enemmän muusta kuin Suomen.

Hesarin Junkkari lähes moittii tulevaa presidenttiä Sauli Niinistöä tarkasta talouden pidosta ja säästäväisyydestä julkissta varoista. Pitäisi kaiketi elää kuin elopelossa, vaikka rahaa ei ole.

Nyt sen sijaan tulee

Ja He

26.2.2012 21:37

Eipä löytynyt Putkosen mielipidettä googlettamalla.

26.2.2012 22:02

Putkonen, Koroma ja Niinistö tuputtavat atomivoimaa yli kaiken, joten eikö tuossa ole tiedoksi tarpeeksi energistä mielipidettä ;)

27.2.2012 08:51

Putkosen kirjoitus oli hyvä, miehestä voi olla montaa mieltä. Olennaista Putkosen kirjoituksissa on se, että hän ainakin pyrkii pitämään näkyvillä sen raittiin ilman, mikä vihreillä on maankamaran ja omien jalkojensa välissä.

Kaikki sosiaalitoiminta ja kommuuniasuminenkin kustannetaan viime kädessä yksityisten firmojen toiminnalla. Kun tehdään ratkaisuja, joilla heikennetään suomalaisen teollisuuden toimintaa, kaivetaan maata omien jalkojen alta koko ajan.

MInä en ole valmis palkanalennuksiin enkä veronkorotuksiin siksi, että elättäisin nämä maailmanparantajat.

27.2.2012 09:45

Minkä Pressa Niinistö tekee Suomen eteen , toinen ymp.ministeri Niinistö kaivaa jalkojen alta hyvinvoinitia pois kaikin voimin!Kumman työn jälki vaikuttaa enemmän kansalaistemme tulevaisuuteen , aika näyttää?

17.7.2012 09:12

Kokokansan pressaksi ei S Niininistöstä ole. Hän on oikeiston mies ja siis konservatiivinen, joka näkyi heti "polvistumis" matkana Usa:han (matkan tuloksena suomi tilasi hyökkäys rakettiaseita Usa:sta).

Kiusallinen pikkupoikamaisuus valtionjohtajalta ja "koko" kansan presidentiltä oli osallistuva suhtautuminen oikeistolehdistön nostamaan kenraali Makarovin aiheellisiin huomautuksiin suomen Nato kiimaisiin tekoihin.
Näistä mainittakoon kuljetuskone C17 3 kpl Usan toiveesta, Nato erikoisjoukkojen koulutus Utissa ja edellä mainitut rakettihankinnat, joista suomessa ei edes keskusteltu, laitettiinko nekin 30 vuodeksi salaiseksi,kuten Espanjan pankkien takauksetkin ?

17.7.2012 11:16

Tarja Halonen oli kanssa konservatiivi mutta itämielinen sellainen. Miksi ei länsimielinen konservatiivi, voi olla Suomen kansan enemmistön presidentti? Me emme elä enää 1960-lukua!

Kumman maan yhteiskuntajärjestelmä ja kulttuuri on enemmän Suomen kaltainen, eli on toimiva demokratia? USA:ssa vai Venäjällä?

17.7.2012 12:38

Meillä alkaa olla Villin Lännen meno täällä kuten itänaapurissakin, eikä Jokeri sitä ainakaan ole ensimmäisenä estämässä. Tarjaa tulee ikävä, kieltämättä.

17.7.2012 13:32

"Kumman maan yhteiskuntajärjestelmä ja kulttuuri on enemmän Suomen kaltainen, eli on toimiva demokratia? USA:ssa vai Venäjällä?"
Vaikea sanoa, kun ei ole kummassakaan maassa tullut käytyä. Maiden "demokratia" ja tiedot niiden toimivuudesta ovat aivan täysin median varassa. Suomenkin demokratian toimivuuteen olen samasta syystä alkanut suhtautua varauksellisesti.
Sen tiedän varmuudella, että Venäjä on rajanaapurimme, jota puolestaan USA ei ole.

17.7.2012 14:08

Ottakaa tietokirjat esiin ja lukekaa niistä millaisia kansalaisoikeuksia on kussakin maassa, mitä kirjattu perustuslakeihin ja miten se käytännössä toteutetaan. Venäjä on ajautumassa pysyvästi jos ei ihan stalinismia niin ainakin brezhneviläisyyttä muistuttavaan pysähtyneisyyden tilaan jossa kansalaisoikeuksia rajoitetaan vaan enemmän ja enemmän.

Se että on rajanaapuri ei tarkoita sitä että meidän on tanssittava heidän pillinsä mukaan. Vaikka Venäjä on iso, niin Suomi voi ja pitääkin kansainvälisiä suhteitaan muihin vielä suurempiin demokraattisiin maihin hyväksikäyttäen, pitää selvää hajurakoa Venäjään. Vain sellaisilla ihmisillä jotka ovat täysin tippuneet yhteiskunnasta ulos on varaa väittää etteikö Suomessa ole demokratiaa.

17.7.2012 14:34

Mikäli katselee värittömien lasien läpi niin pakko on todeta, että Suomessakin on alettu yhä lisääntyvässä määrin tanssimaan rahan vallan pillin mukaan. Työpaikat menetetään pikku hiljaa ulkomailta tulevalle halpatyövoimalle, yritysten tuotto samoin valuu ulkomaille veroparatiiseihin jne. Lisäksi ilanteen säilyttämiseksi rahan vallalle otollisena verorahoilla halutaan tukea ulkomaalaisia pankkeja. Ns. "demokratia" on sellaista, jossa muutama harva puolueen pääpukari sanelee, mitä milloinkin tehdään ja vaalien alla valehdellaan äänestäjille suut ja silmät täyteen. Demokratian irvikuva. Jos tätä ei näe, on sokea, silmät ovat kiinni tai ei muusta syystä halua uskoa tai sitten on oma lehmä ojassa.

17.7.2012 14:51

Suomessa ongelma on kai enemmän se että poliittinen kenttä on hajaantunut liian moneen puolueeseen, joista osa on ns yhden asian liikkeitä.Useimissa muissa demokratioissa on vain kaksi puoluetta jotka tosissaan kilpailevat ja puolueilla on siksi ratkausija esittää jotka uppoavat paremmin kansan tajuun. Toisaalta meidän presidenttivaaleissa vain 2 todella vahvaa ehdokasta pääsee jatkoon ja useimmiten ne ovat maan suurimmista puolueista kumpikin, tosin tänä vuonna toinen oli pikkupuolueesta mutta sai taustatukea koko vasemmistokentältä. Ei voi moittia etteikö olisi olleet demokraattiset vaalit?

17.7.2012 15:00

Minun mielestäni presidentinvaalien finaalissa pitäisi olla mukana 3 ehdokasta, niin demokratia toteutuisi presidentinvaalin osalta edes hieman paremmin. Nythän oli iso joukko äänestäjiä, jotka jäivät "loppukilpailussa" ilman ehdokasta ja joutuivat äänestämään pitkin hampain pienempää pahaa tai sitten omatunto ei sallinut äänestää ollenkaan.

17.7.2012 15:49

Ihan varteenotettava esitys. Aikaisemminkin olisi ollut tarpeen olla kolmaskin osapuoli, kun oli Halonen ja Aho vastakkain, moni ei halunnut kumpaakaan ja joko äänesti "pitkin hampain", tai ei ollenkaan.
Saisiko yksi kolmesta, sitten niin paljon suuremman äänimäärän, että ratkeasi kuka heistä??
Vai "veivattaisiinko" taas uudelleen kahdesta?

17.7.2012 16:01

Valittaisiin suoraan kolmesta eniten ääniä saanut presidentiksi.

17.7.2012 15:11

Kirjoitat noin koska oma ehdokkaasi jäi kolmoseksi ekalla kerroksella.
Mulla jäi taas oma ehokas kolmoseksi v 2000 ekalla kierroksella enkä siksi äänestänyt tokalla. En silti pitänyt sitä demokratian häviönä. En sitäkään että v 2006 minun ehdokkaani pääsi 2. kierrokselle mutta hävisi parin prossan marginaalilla.

Ennemmin Suomi voitaisiin jakaa kahteen valtioon, valittajien Suomeen ja tyytyväisten Suomeen.

17.7.2012 15:24

Pitää paikkansa, että kahtiajakoahan tässä ollaan koko ajan kehittämässä. Toiset hyvinvoivia ja toiset pahoinvoivia. Kaiken lisäksi saman valtionrajan sisälle. Onhan meillä jo oikeistolainen hallitus sekä "koko kansan" presidentti? Muutamassa vuodessa kyetään saamaan maan asiat sille mallille, että kahtiajako on kylmää todellisuutta.

17.7.2012 16:01

Miksi tästä nyt tehdään niin iso numero, kun meillä on taas vaihteeksi oikeistolainen presidentti?
Onhan Suomessa ollut aikaisemminkin oikeisto pressa. Kun Suomi eli vaikeimmat sota-ajat ja heti sodanjälkeinen aika meillä oli myöskin oikeisto presidentti, eikä kukaan esimerkiski kyseenalaistanut Paasikiveä ja Paasikivi-Kekkosen linjaa.
Demarit ovat saaneet presidenttiyden niin kauan, että näkyy olevan vaikea sopeutua ajatukseen, että presidentti onkin oikeistosta.
Meillä on taas vaikeat ajat, niin kaikki tuki on tarpeen, että presidentillä ja hallituksella olisi viisautta luotsata tämä maa taas jaloilleen.

17.7.2012 16:04

Vallan keskittyminen yhdelle puolueelle ei tue demokratian periaatetta.

17.7.2012 16:13

Neutraali, tarkoitatko, kun presidentti on oikeistosta, niin koko valta on oikeistolla?
Entä, kun meillä ollut pitkään vasemmisto presidentti, niin oliko silloinkin koko valta vasemmalta?
Jos presidentti olisi keskustasta, niin olisiko silloin "keskivalta", vai mitä oikein ajattelit?
Valta jakautuu eduskunnasta ja hallinnosta ei presidentti edusta valtaapitävää puoluetta, vaan koko kansaa, siksi presidentti virkaan astuessan luovuttaakin jäsenkirjansa pois.

17.7.2012 16:26

Oikeastaan menee sivuun tästä presidentti-aiheesta, mutta kuten varmaan muistanette viime hallitusneuvottelut, niin oikeistopuolueen hallitustunnustelijahan saneli ehdot, jonka mukaan sitten hallitus väkisin muodostettiin. Seurauksena oli monenkin puolueen kohdalla vaalilupauksien hylkääminen, jota takinkäännöksikin kutsuttiin. Äänestäjien sanoma eli demokratiahan ei tällä menettelyllä toteutunut vaan voimakkain puolue määräsi muille "kaapin paikan". Presidentin valinta vain vahvisti tätä voimakkaimman puolueen asemaa. Eihän jäsenkirjan poisluovuttaminen presidentin poliittista suuntautumista, kenties toimenpiteitäkään neutraaliksi muuta. Sen tähden koko järjestelmässä olisi pientä viilailua, jotta demokratia toteutuisi "aikuisten oikeasti".

17.7.2012 16:22

Neutraali, alkoiko se kahtia jako muka, kun Niinistö tuli pressaksi?
Eiköhän tätä kahtiajakoa ole jo vuosikymmeniä harjoitettu, kun meillä oli demari pressa?
Miten se presidentti oli hän sitten oikealta tai vasemmalta tai siltäväliltä saisi aikaan tämän kahtiajaon. Eihän presidentillä ole paljonkaan valtaa puuttua sisäpolitiikkaan.
Suomen kansa saa äänestää ja ovat äänestäneet vapaasti, silloin täytyy tulokseen tyytyä mitä enemmistö äänesti! Jos ei äänestänyt voi olla myös kommentoimattakin.

17.7.2012 16:28

Viittaan edelliseen kommenttiini.

17.7.2012 16:25

Vastaan nyt ensin miksi en kuulu valittajiin. En nimittäin ole mikään rikas. Meidän perheen tulot vaimon sairauden vuoksi reilusti alle keskitason. Mutta ei meidän perheen asema paranisi vaikka meillä oli laitavasemmistoblokilla tai Perussuomalaisilla poliittinen valta. Se johtuu siitä että minä käyn töissä ja tienaan "liian" hyvin, tarkoittaen yli 2500 /kk brutto. Ei meidän perheen asema paranisi myöskään sillä että pyllistäisimme kaikki USA:lle ja halaisimme kaikkia venäläisiä. Tai että Suomi eroaisi Eurosta vaikka kaikki muut, pikkumaatkin jatkavat.

17.7.2012 16:39

En minäkään kuulu valittajiin. Tarkastelen vain poliittisia asioita kriittisesti suuntaan jos toiseenkin ja teen johtopäätökseni sen mukaan ihmisarvoja ja oikeudenmukaisuutta puolustaen. Jokainen kyllä hieman mietittyään tietää, mitä oikeudenmukaisuus tarkoittaa. Se, noudattaako käytännössä oikeudenmukaisuus-käsitettä, onkin jo toinen juttu. Jokainenhan puolustaa omaa reviiriään ja siinä rajojen "merkkaamisessa" ei kokonaisvaltaista oikeudenmukaisuutta surra eikä siitä huolta kanneta. Vasta silloin, kun oikeudenmukaisuus käytännössä toteutuu, voidaan puhua demokratian toimivuudesta.

17.7.2012 19:20

Niin kauan, kuin on ihmissukua ollut ja on olemassa ei täydellistä oikeudenmukaisuutta kaikessa ole, eikä tule koskaan olemaankaan.
Ihminen on kateellinen ja ahne. Ahneudessaan ja kateudessaan ei pystytä koko väestöä saamaan toinen toisiansa auttamaan ja tukemaan. Aina on ja tulee olemaan niitä jotka eivät välitä, kuin omasta hyvästään. Näin on köyhän, kuin rikkaankin laita.
Niin tekee köyhäkin rikastuessaan ei hän välitä enää entisistä kanssakulkijoistaan, vaan alkaa ylenkatsoa heitä.
Voimme ainoastaan yrittää saada tätä maailmaa paremmaksi ja onhan sitä saatukin jos ajattelee mitä kaikkea historiasta voimme tietää.
Kaikki lähtee yksilöstä, jos itse tekee hyvää ja haluaa toisen parasta, niin se on ainoa keino inhimillistää tätä maailman menoa.

17.7.2012 19:09

KOKO! kansan presidentti?

Ei sellaista ole ikinä ollut, ei tule olemaan...

Mahdoton edes haaveena...

Edes suuresti ihailemani John F. Kennedy ei ollut USA:n koko kansakunnan presidentti.
Vaikka olisi niin onnellisesti käynyt (oma mielipide), että JFK olisi syntynyt Suomessa, tullut presidentiksemme - ei hän koko kansamme päällikkö olisi.

P.S. Jos Jeesus uudelleen syntyisi Suomeen - eipä olisi hänkään koko kansan Jeesus!

17.7.2012 19:31

Timo K, se on presidentin toimekuva, hän on koko kansan presidentti!
Ei presidentti ole, vain jonkun osan kansaa oleva virkamies, vaikka kuinka väittäisit.
Presidentti on Suomen kansan vapailla vaaleilla valittu koko Suomen presidentti, oli hän sitten kuka tahansa ja pitääkö kaikki hänestä tai ei. Tosiasia! Turha huutaa!

Äläkä vedä Jeesusta tähän, hän on luvannut tulla uudellen ja asettavansa silloin kaikki paikalleen ole valmiina se päivä voi yllättää sinutkin, kuin varas yöllä!

17.7.2012 21:27

"Kaikki lähtee yksilöstä, jos itse tekee hyvää ja haluaa toisen parasta, niin se on ainoa keino inhimillistää tätä maailman menoa".

Yhden yksilön mahdollisuus yrittää tehdä jotain, on aika vähäinen. Jos yrität, niin aina on suuri joukko jostain syystä eri mieltä. Mistähän se johtuu, että ihmisille hyvää haluavien joukkoa jää aina alakynteen? Tavallisella kansalaisella ei ole muuta mahdollisuutta vaikuttaa kuin yrittää tuoda perusteltuja mielipiteitä julkisuuteen ja saada ihmiset miettimään, mitä oikeasti on oikein ja mikä väärin. Vaikka vaikeaa ihmisten selkäytimiin - usein jo lapsuudessa kotona - iskostettua arvomaailmaa on toiseksi kääntää. Ehkäpä kuitenkin matkan varrella joitakin ihmisiä "Siperia opettaa" ja näkemykset muuttuvat omilla aivoilla ajatelluiksi. Eräänlainen "järjen käytön evoluutio" saattaa olla toivomme.

17.7.2012 21:58

Niin Neutraali, kaikki lähtee yhdestä, valtamerikin koostuu ensin yhdestä pisarasta, miksei, sitten kansakunnat voisi alkaa ajatella toistensa hyvinvointia?
Sitä on aina haaveiltu ja haaveeksi se jääkin, ainakin tämän maailmanjärjestyksen aikana.
Mutta aina me, sinä ja minä voimme olla parempia ihmisinä. koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa omalla kohdallaan. Onhan sekin pisara meressä, kansojen meressä.

18.7.2012 07:01

Yksikin myrkyllinen pisara kykenee saastuttamaan sammiollisen puhdasta vettä. Yhdellä pisaralla puhdasta vettä ei sen sijaan sitä saastunutta sammiollista saada uudelleen puhtaaksi. Sama juttu se on politiikassa. Yksikin poliitikko kykenee valtaan päästyään aiheuttamaan vahingon, jonka korjaamiseen ei meinaa riittää edes koko kansakunnan voimavarat. Näin varsinkin diktatuureissa, mutta pätee myös demokratioihin, koska politiikka on aina asioiden hoitohalun lisäksi myös puolueen sisällä tapahtuvaa valtaan pyrkimistä. Ehkäpä tämä halu hoitaa yhteisiä asioita onkin vain savuverho halulle valtaan pääsystä. Jokaisessa meistä asuu sisällä ainakin pieni narsisti.

17.7.2012 22:08

Omituista höpöttämistä tämä viimeaikainen keskustelu. Jokaisella kansakunnalla on historiansa ja sieltä periytyneet käytäntönsä. Venäjä on demokraattinen maa siinä missä USA ja Suomi. Suomea jakoi kansalaissota ja yhdisti toinen maailmansota. Yksissä tuumin ja vakain mielin toimiva kansa kyllä selviää vaikeankin ajan yli. Kaveria ei jätetä oli jotakin vielä enemmän, kuin kunniakysymys, oikeus välittää toisesta ihmisestä ja auttaa tätä.

Siksi kysyn, mitä helv. . . . suomalaisille on tapahtunut?

Voimaroja käytetään enenevissä määrin kansakuntaa rakentavan tekemisen sijaan sen riekaleiksi repimiseen! Hajoittaminen sopii strategiana populistisen ääriaineksen omiin tarpeisiin, mutta aiheuttaa suurta vahinkoa niille joilla on vähiten varallisuutta ja varaa valita, työttömille, nuorille, eläkeläisille, asuntovelallisille ja pienyrittäjille, muutamia mainitakseni.

17.7.2012 22:56

Kettunen, sitähän kommunismi on aina ollut, kansa raivoissaan repii ja rakentamaan ei raivoltansa ehdi. Sehän on nähty kaikissa kommunistimaissa, retuperällähän siellä asiat on niinkauan ollut, kun kommunismi on vallassa.
Meillä, kun ei enää ole kommunisti puoluetta, niin hajoittuneet eri pien- ja ääripuolueisiin ja sieltä nyt raivoavat, kun ei ole aatteet, eikä vaatteet enää mitään ja arvoista ei siedä kuullakaan, kun niitä ei voi syödä eikä varsinkaan juoda, sanovat.

18.7.2012 15:51

Meillähän on kommunistinen puolue, SKP, joka elää ja voi hyvin. Et taida seurata aikaasi ollenkaan viilari, vai oletko likinäköinen, heh?

18.7.2012 17:54

No ei se vasemmistoliitto nyt niin kovin hyvin voi, se on juuri pienpuolue jota myöskin tarkoitin! Hehhehh!

18.7.2012 23:18

Kuules nyt viilari, Suomen kommunistinen puolue (SKP) on ihan eri puolue kuin Vasemmistoliitto. Eikö sulla ole edes perusasiat hanskassa? Mitäs jos viilaisit ne kalterisi poikki siitä sellistäsi ja ryhtyisit lukemaan jotain sivistävää kirjallisuutta.

19.7.2012 17:09

Suomalainen vain puoliksi ihminen, mitä siellä puoli ihminen mäkätät, jos sulla kerran on toinen puolikin jo hukassa, niin mee etsimään sitä. Korkeasaari on jo auki!

17.7.2012 23:07

Lait ovat olemassa luonnevikaisia varten. Normaalisti kehittynyt ihminen tajuaa selittämättäkin, mikä on oikein ja mikä väärin. Politiikassa ja talouselämän huipulla on keskimääräistä enemmän häiriintyneitä, jolloin koko kansan enemmistö joutuu kärsimään heidän toilailuistaan taloudellisesti ja sosiaalisesti. Politiikkaan pyrkiville pitäisi järjestää psykologiset testit, myös presidentiksi pyrkiville. Veikkaan, että meillä olisi vähän erilainen kaarti johdossa tätä nykyä, jos ensin testattaisiin pään kunto.

18.7.2012 07:18

Todella hyvin havaittu. Minä puolestani veikkaan, että pään kunnon testejä ei tulla järjestämään, koska pukkia ei saada millään keinoin ajettua pois kaalimaasta.

18.7.2012 10:32

Kyllä minäkin niin mieleni pahoitin tästä nykymenosta. Niinistön Saulin nöyränä hallintoalamaisena olen odotellut sitä nannaa taivaasta, jota meille luvattu on. Piti loppua työttömyyden, asunnottomuuden, köyhyyden, kurjuuden. Luvattiin, että Saulin maassa eivät lapset itke nälkäänsä eivätkä joudu huostaanotetuiksi. Bensan hinta laskee ja luokkakoot pienenevät. Verotus kevenee ja vanhat verovelat maksaa valtio. Eivät ole lupaukset pitäneet, syvemmälle suohon on vaivuttu kuin presidentti Tarja Halosen kaudella.

18.7.2012 10:50

Josko Sauli vaan ei ole vielä ehtinyt? Jatkuvia kiireitä hänellä ollut, muuttopuuhia, ulkomaan matkoja, tanssireissuja, vaikka mitä. Ei pidä vanhaa miestä hiostaa, terveyden päällehän tuollainen...

18.7.2012 12:34

Asiaihminen, syy sun köyhyytees on sun omassa saamattomuudessas. Varmaankin kadehdit parempiosaisia, olet aina kadehtinut.

18.7.2012 13:32

No voihan nunnan nännit! Miten meikäläinen voi olla saamaton kun sai ennen pressanvaalia silmät ja korvat täyteen Sauli mainontaa. Sauli ui, Sauli nai (Jennyn), Sauli rullaluistelee, mutta miten sujuu Saulilta rock´enroll? Juuri tapasin Peltolantorilla yhden kokoomuksen näppylähanskoja nenäni edessä heilutelleen. Oli kahden työväenpuoleen edustaja ja Saulin fantastinen fanittaja kahden (2) asunnon loukussa. Hähhähhää, että kateellinen :D

18.7.2012 14:05

Mitä ihmettä sitä nyt jauhetaan ja Saulia halutaan kaikin keinoin mollatta?
Ihailemasi Tarja ei ollut ehdokkaana, joten ei voinut jatkaa presidenttinä, se tosiasiasia on nyt hyväksyttävä.
Olisitko sitten halunnut Haaviston leikkipoikineen presidentiksi, kun noin kauhea katkeruus painaa mieltäsi?
Flores kertoi olleensa kotimaassaan parturi, jotka samalla myöskin, niinkuin heidän maassaan sanottiin olivat leikkipoikia.
Tallainen presidenttipariskuntako sinusta olisi ollut parempi vaihtoehto?
Julkihomo presidenttinä ja kikattava sivu suunsa hölöttävä leikkipoika puolisonaan.
Edustavaa vai mitä?

18.7.2012 14:56

Elä elä elä kuule tähän Haavistoa, fiksua ihmistä sotke! Minähän vain annan potut pottuina. Kyllä niin ilkeästi presidentti Tarja Halosta mollasitte, että täältä plänttään takaisin teille ne mollaamiset. Ei ole Sauli poika vielä mitään pätevämpää esittänyt kuin mollaamanne presidentti Tarja Halonen. On jämpti niin!

18.7.2012 15:10

No kerroppa millälailla se on Saulin syytä jos Halosta ovat mollannet?
Et kai sinä alakerran naapuriakaan "turpiin" vedä jos yläkertalaiset häiritsee?
Vai mitä?

18.7.2012 15:31

Mitäs vikaa parturin ammatissa on? K.A. Fagerholm oli parturi, maamme nykyisen presidentin puolison edellinen poikaystävä oli tiettävästi parturi... onhan se hyvä että perheessä on parturi, niin pysyy kuontalot siistinä. Tarjallakin olisi pitänyt olla yksi parturi, niin olisi säästänyt sievoisen summan edustuskuluissa.

18.7.2012 15:51

Eihän parturin ammatissa mitään vikaa olekaan, mutta kertoessaan ollevansa leikkipoika ei se ole mikään ammatti. Vai onko?
Fagerholm oli parturi, muttei kikattava leikkipoika.

18.7.2012 16:00

Kikattava leikkipoika? Väitätkö siis, että nykyisen presidenttimme nykyisen puolison edellinen poikaystävä, joka oli tiettävästi parturi, oli leikkipoika? Jos hänkin siis oli mielestäsi leikkipoika, niin minkä nimityksen sitten antaisit tuon leikkipojan tyttöystävälle, joka on nyt presidentin vaimo? Leikkipiika?

18.7.2012 19:22

Asiaihminen, olet kertonut olevasi jo iäkkänpuoleinen ihminen.
Eikö ikä ole tuonut minkaanlaista käytöstä tai sydämensivistystä itsellesi, kun lukee tätä kommenttiasi luulisi sitä keskenkasvuisen nuoren pojanklopin puheeksi!
Aikuinen ihminen puhuu noin ja hähättää vielä päälle!
Jos on aikuisen ihmisen kokemus ei enää naura toisen ihmisen onnettomuudelle!
Jotain luulisi matkan varrella oppineen!

18.7.2012 15:45

Ja sitä samaa se lupasi Tarjakin minulle, mutta mitään ei tullut, ei mannaa taivaasta, köyhät köyhtyivät entisestäänkin ja työttömyyskin rehoitti samaan tapaan kuin ennenkin, vammaiset ja vanhuksetkin lupasi hoitaa ja 12 vuotta oli aikaa, eikä mitään muutosta tullut.

19.7.2012 16:37

Tuotahan jaksoitte jäkättää ja siihen vielä vejitte kaikenlaiset herjat ja ilkeämieliset valepuheet. Että nyt kun Sauli-poika valtaistuimelle saahaan niin kaikki muuttuu. Että aurinko paistaa, linnut laulaa ja vilja heilimöi. Sari Sairaanhoitaja laulaa ja hellästi hymyää mummun makuuhaavoja hoitaessaan ja Toivo Työläisen palkkapussi pullistelee saumoistansa.

Eipä näy muutosta ei. Sauli se vaan painaisi seteleitä lissää ja superinflaatiota meille nöyrille hallintoalamaisille haluaisi. Jos ei tahti tästä parane, niin ei kun 6 v jälkeen parempaan valtikanheiluttajaan vaihdamme me.

18.7.2012 13:16

Ollakseen koko kansan presidentti, hänen pitäisi olla ainakin:

-mieleltään puolueisiin sitoutumaton
-perusluonteeltaan oikeudenmukainen
-tasapuolinen kaikkia kansalaisryhmiä kohtaan
-kaikessa toiminnassaan kansalaisten ja Suomen etua ajava
-kyvykäs hoitamaan suhteet ulkomaihin

Yli-ihminenkö?

18.7.2012 13:49

Eipä vainkaan ole kyvykäs hoitamaan suhteita ulkomaihin.

Sauli-mainonnssa hehkuteltiin, että oitis tulee kutsu Valkoiseen taloon. Ei ole kutsua nähty ei puussa ei maassa.

Sauli-mainonnassa hehkuteltiin, että oitis lämpenee suhteet USA:aan. Vaan mites kävi? Diskasivat amerikkalaiset suomalaisen ohjustilauksen. Mites nyt suu pannaan? Ei tuommoinen käytös minkään asetehtaan patruunan käytöstä ole, vaan on komento tullut ylemmältä taholta. Näin on närehet.

18.7.2012 13:58

Huomioinet, että en tuossa luettelossa viitannut kehenkään yksittäiseen, nykyiseen tai aiempaan presidenttiin, vaan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, joita presidentiksi valittavalla "koko kansan presidentiksi"-kutsuttavalla olisi syytä olla.

18.7.2012 14:49

Samoin kävi Halosen aikaan, Suomi odotti 5 vuotta ohjus ostojaan ja viime marraskuussa tuli epäävä päätös Pentagonista! Ei saanut Halonenkaan ohjuksia Suomeen! Että silla lailla!

18.7.2012 13:51

Perusluonteeltaan oikeudenmukainen? Naurattaa ihan, kun muistelee Jokerin aikoja lakimiehenä, siis kauan ennen pressanvaaleja. Toimittaja kysyi hänen mielipidettään korkeista asianajajien palkkioista, joita näillä puliveivareilla on otsaa pyytää asiakkaalta, esim. 10 minuutin hommasta 500 € jne. Jokeri vastasi jotenkin näin: "Parempi hetken kirpaisu lakimiehen omassatunnossa, kuin loppuelämän katuminen, ettei älynnyt pyytää enemmän...". Joo, oisko perusluonteeltaan lakimies? Vai ihan vaan kokoomukselainen.

18.7.2012 14:19

Hmm.. tuotapa en äkkiseltään kykene tasapuolisesti puntaroimaan, voiko työstään mahdollisimman paljon korvausta haluava ja oikeudenmukainen perusluonne olla toisensa poissulkevia ominaisuuksia? Helposti tultaisiin siihen johtopäätökseen, että kukaan ahne ei voisi olla oikeudenmukainen. Harvapa meistä voi puhtaalla omallatunnolla sanoa, "ei minussa ole tippaakaan ahneen vikaa".

18.7.2012 15:18

Eikös se ahneuden vastustaminen ollut ihan ykkösteema Jokerin vaalikampanjassa? Siksi se naurattaakin, kun on Suomella töissä, niin kai se Suomi maksaa sitten työstä korvausta niin paljon kuin kehtaa pyytää. Ja verottomana tietysti. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa, heh. Tarjaa tulee ikävä, kieltämättä. Ammattiliiton lakimiehenä hän taisi kuitata ihan vaan taulukkopalkkaa. Kun ei tee mitään, ei tee virheitäkään... mutta miksi tällaisille pitää ylipäätään maksaa palkkaa? Eikö sen voisi maksaa vaikka suklaana tai perunoina?

18.7.2012 14:57

Tyhmä kysymys noista ohjuksista: onko niille kovinkin akuutti tarve ja mitä niillä on aikomus tehdä? Eivät varmaan ole kovin halpojakaan?

18.7.2012 15:22

Isojen poikien leikkikaluja ovat. Urosuhoilua edustavat taistelukopterit, hävittäjät, ohjukset, maamiinat. Vanhentuvat alvariinsa ja taas on uusittava. Sitä loputonta varustautumista sotaan vastustavat rauhan miehet ja naiset harakanvarvas rinnuksessaan. Heitä on siitä ilkuttu, kuten esimerkiksi presidentti Tarja Halosen sovittelevia puheita.

18.7.2012 15:48

Tuntuu omituiselta, että maailmassa on ihmisiä, jotka haluavat sotia. Eihän noita ohjuksia muuhun tarvittane kuin sotimiseen?
Toisaalta ymmärrän senkin, että maailma on sen verran pahuutta täynnä ja maat tarvitsevat aseita puolustautuakseen, mikäli valtaapitävät, presidentti etunenässä, ovat kyvyttömiä hoitamaan suhteet ulkovaltioihin (samoin myös maan sisällä). Ihmisten välinen epäsopu, ahneus, vallanhalu ym. aiheuttavat sodat. Mutta, ei tavalliset kansalaiset sotia saa aikaan vaan ne, jotka ovat maan sisällä vallan ottaneet tai joille on valtuudet myönnetty. Senpä takia olisi erittäin tärkeää, että valtaan pyrkivät asetettaisiin erittäin tarkkaan syyniin ja ajettaisiin tiheän seulan läpi, ennen kuin heille valtuudet myönnettäisiin.

18.7.2012 17:31

Viilari, logiikkasi ontuu pahasti. Jos väität, että kaikki parturit ovat kikattavia leikkipoikia, niin siinä tapauksessa valtioneuvos K.-A. Fagerholmkin, joka oli alkuperäiseltä ammatiltaan parturi, oli kikattava leikkipoika. Samoin nykyisen presidentin nykyisen puolison entinen poikaystävä, joka on tiettävästi parturi. Vai onko tämä sitä viilarin sumeaa logiikkaa?

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu