Piilota X Palauta

Laman lietsojat ovat pelureita

130 Kommentoi

Syvän taantuman ja uuden laskukauden lietsojat pelaavat nyt raakaa pokeria veronmaksajien ja kuluttajien rahoilla. Pörssikurssien painaminen alas, velkamaiden korkojen ja kullan hinnan hilaaminen ylös ja muutamien maiden valuuttojen kanssa spekulointi ovat suursijoittajien ja keinottelijoiden tapoja tehdä suuria pikavoittoja. Maailmantalouden alavireen ylikorostaminen sopii kuitenkin myös kaikkien länsimaiden hallituksille, jotka eivät ole äänestäjiensä pelossa uskaltaneet leikata valtioiden menoja, vähentää velkaantumista ja korottaa veroja. Ulkopuolinen uhka on nyt sopiva syy ikäviin pakkotoimiin. Kuluttajien ei pitäisi tehdä hätiköityjä paniikkipäätöksiä näissä olosuhteissa, vaan arvioida ennen kaikkea oman taloutensa kriisinkestävyys.

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus kuten Kreikan, Espanjan, Italian ja Irlannin hallitukset tarvitsevat säästötoimiensa tueksi ulkopuolisen uhan, jotta ne voivat toteuttaa rajut rakenteelliset talousuudistukset.

Suomessa se merkitsee työurien pidentämistä ja opiskeluaikojen lyhentämistä sekä sosiaalietuuksien uudelleenharkintaa. Tämä tulee olemaan erityisen vaikeaa demareille, koska valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sdp.) rakensi demarien vaalilupaukset nopean talouskasvun ja olemattomien leikkausten varaan.

Valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailasta (sdp.) viittasi tähän kesäkuussa, kun hän sanoi Kataisen-Urpilaisen hallituksen toimivan kuin ulkopuolista maailmaa ei olisikaan. Nyt ulkopuolinen maailma on täällä.

Kataisen ja äänestäjien tosipaikka

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus saattoi toteuttaa toiveita täynnä ollutta hallitusohjelmaan vuoden ajan 2007–2008, kunnes kansainvälinen finanssikriisi pudotti sen pakkorakoon.

Vanhanen ja hänen seuraajansa pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.) eivät kuitenkaan ratkaisseet kriisiä menoleikkauksin vaan valtavalla lainanotolla. Kataisen hallitusohjelma on vasta parin kuukauden ikäinen ja nyt se tullaan unohtamaan velkakriisin kärjistyessä.

Voitot tehdään muutosaikoina

Kansainväliset sijoittajat tekevät suurimmat voittonsa, kun osakekurssit romahtavat ja elpyvät uudelleen. Kansainvälisen velkakriisin kärjistyessä Yhdysvalloissa, Kreikassa, Espanjassa ja Italiassa, rahan korko on nousussa. Rahan yhtäaikainen kova kysyntä nostaa hintaa. Lainaajat tekevät siksi suuria voittoja hätää kärsivien maiden kustannuksella. Tästä ovat hyvinä esimerkkeinä saksalaiset, ranskalaiset ja englantilaiset pankit, jotka ovat viime vuosina rahoittaneet Kreikan valtiota perimällä korkeita korkoja..

Veronmaksajat ovat kaikissa länsimaissa kyllästyneet maksamaan muiden velkamaiden laskuja. Tämä pakottaa EU-maat leikkaamaan menojaan Kreikan tavoin, jotta uuden velan tarve ja samalla rahan kysyntä laskevat. Suut pannaan säkkiä myöden.

Valuuttapeli rehottaa

Meneillään on myös laaja kansainvälinen valuuttaspekulaatio, jossa pelurit keinottelevat Yhdysvaltojen dollarilla ja eurolla sekä vahvistuvalla Sveitsin frangilla. Myös Ruotsin kruunu on mukana tässä pelissä.

Näyttävien esimerkki piinkovasta valuuttapelistä on unkarilais-amerikkalaisen suursijoittajan Georg Soroksen (http://fi.wikipedia.org/wiki/George_Soros ) keinottelu Yhdysvaltojen dollarilla ja Englannin punnalla syyskuussa 1992. Soros ja muut pelurit tekivät tuolloin miljardien dollareiden voitot hyvin lyhyessä ajassa. Sen seurauksena Englannin keskuspankki joutui korottaa korkoja Soroksen painostuksesta.

Kansainvälinen valuuttojen alennusmyynti on myös valtiollinen keino alentaa tuotteiden vientihintoja. Esimerkiksi Puola on pitänyt zlotynsä pitkään aliarvostettuna ja Puolan teollisuus on ottanut merkittäviä tilauksia myös Suomesta.

Kaikki ei ole miltä näyttää

EU-maat ovat yhteisesti sopineet keskinäisestä taloudellisesta avunannosta Euroopan vakausrahaston kautta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_vakausmekanismi ).

Sen yhtenä kulmakivenä on eurooppalaisten pankkien pääomittaminen. EU voi lainata rahaa vaikeuksiin joutuville pankeille, mikä helpottaa suuria luottoja ylivelkaantuneille euromaille antaneita pankkeja. Pankkien luottotappiot voidaan kattaa uudella lainapääomalla.

Yhdysvaltojen keskuspankki pystyy edelleen rahoittamaan liittovaltiota painamalla lisää dollareita. Keino ei ole paras mahdollinen, mutta se helpottaa Yhdysvaltojen rahoituskriisiä muutaman vuoden tähtäimellä. Tämä ehkäisee osaltaan suurta lamaa.

Maailmantalouden suurin riski liittyviin Kiinaan, jonka valtavat investoinnit infrastruktuuriin ovat hidastaneet yksityisen kulutuksen kasvua ja nostaneet hintoja. Jos Kiina hallitsee tämän muutoksen, kuten on syytä olettaa, Yhdysvallat saa vielä uutta velkaa myös Kiinalta, jonka etuna on dollarin arvon säilyminen. Tämä antaa Yhdysvalloille aikaa tehdä mittavia budjettisäästöjä.

Kuluttajan pää kylmänä

Kriisiaikoina hyvä maksuvalmius eli käteinen raha on hyvä turva. Sen ylläpitoon kuuluu myös oman velkatason pitäminen kurissa, jotta korkojen nousu ei syö liiaksi käyttörahaa.

Laskukausina on myös tehty suurimmat omaisuudet ja äkkirikastumiset, kun käteisen rahan tai velanottokyvyn haltijat ovat voineet tehdä edullisia asunto- ja yrityskauppoja.

Kotitalouksien suurin riski liittyviin työttömyyteen, joka merkitsee tulovirran supistumista. Kotitalouksien talouspoliittisista tavoitteista tärkeimmäksi pitäisikin nostaa työpaikkojen turvaaminen ja uusien työpaikkojen synnyttäminen.

Tähän liittyvät olennaisesti toimenpiteet, joilla ylläpidetään yrittäjyyttä ja elinkeinotoiminnan yleisiä toimintaedellytyksiä. Tämän ei kuitenkaan pitäisi merkitä yritystukien jakamista.

130 kommenttia Kommentoi

Kommentit

6.8.2011 13:12

Käteisen-Urponaisen hallituksen finanssipoliittinen linja on kiteytettynä: eiköhän tästä jotenkin selvitä.

6.8.2011 15:29

Laman lietsojat ovat pelureita nimenomaan kaikkien muiden omaisuuksilla kuin omillaan ilman vastuuta. Vastuu on jotain muuta kuin pelkkää sanahelinää, julkisuudessa sekä juhlissa kiertelemistä.

Tosiasia on käteisestä tai virtuaalivaluutasta riippumatta aina jotenkin selvittävän, kunnes koko maapallo tuhoutuu. Sinne asti käytettävissä on toivoa, tahtoa ja tekoja. Käteinen valuutta tuo todellisuuden ja realiteetit näkösälle. Virtuaalivaluuttaan on helppo lisätä nolla tai muutama perään kadottaen todellisuus fiktiomaailmaan automaation hoitaessa lisälainoituksenkin aina tarvittaessa. Tähän lisäten virtuaalikirjanpito lakeja rikkoen erilaisia vyörytyksiä käyttäen ovat valtiotkin kadottaneet todellisuudentajunsa.

Tosiasia on, ettei maksajia ole riittävästi tämän maailmanlaajuisen "ME-perheen" ylläpitoon perustuen yhteisvastuulliseen sosialismiin. Haluja heidän ylläpitoonsa on vähilläkin maksajilla vielä vähemmän. Pelaajien aika on ohi.

Ihmiset vaativat elämät takaisin, johon kuuluu mahdollisuus älylliseen työhön ja yrittämiseen kartuttaen myös omaisuuttaan mahdollisuuksiensa mukaan. Oikeudenmukaisesti toimivaan yhteiskuntaan kuuluu rajoitettu yhteisvastuu eli verojen maksu kunkin itsenäisen valtion kassaan heidän kansalaisten osalta käytettäväksi kunkin valtion kansalaisten eduksi. Kansainvälistä yhteistyötä unohtamatta, johon kuuluu myös erilaisten kulttuurien ymmärtäminen ja arvostus. Tämän perusidean ovat nykyiset maailmanlaajuiset päättäjät kadottaneet omien ahneuksiensa tyydyttämiseksi.

15.12.2011 13:41

Voimme aloittaa tarinan hyvinkin vuodesta -94 kun suomesta tuli ETA-jäsen. Neljä viikkoa ko. tapauksen jälkeen kysyttiin tullista, (edesmenneeltä isäpuoleltani), mitenkä
tämä sopimus vaikuttaa sekä tulli tuloihin ja menoihin (hyvin epäsuotuisa lopputulos suomelle). Siis päätöksiä johdonmukaisesti
tehdään niitä ja niiden vaikutuksia sevittämättä. Tulee mieleen vallanhimo eli aivan sama mitkä seuraukset on, kunhan päätöksenteko pysyy Arkkadian mäellä. Addikteista antoisimmassa.

6.8.2011 15:31

Pörssissäkin pätee se vanha sanonta, että ostaessa voitetaan ei myytäessä.
Taitaa olla pörssissäkin jo oston paikkoja.

15.12.2011 13:46

Pörssiä yli 20-vuotta hyvin läheltä seuranneena voin valitettavasti todeta, että isoimmat kaupat tehdään ns. ruudun ulkopuolella sopien, mikä taas tarkoittaa sitä, että isot finanssilaitokset ja niiden alihankkijat tekevät esimerkiksi "suomen" markkinoille mitä haluavat.

6.8.2011 16:06

"Kotitalouksien suurin riski liittyviin työttömyyteen, joka merkitsee tulovirran supistumista. Kotitalouksien talouspoliittisista tavoitteista tärkeimmäksi pitäisikin nostaa työpaikkojen turvaaminen ja uusien työpaikkojen synnyttäminen. Tähän liittyvät olennaisesti toimenpiteet, joilla ylläpidetään yrittäjyyttä ja elinkeinotoiminnan yleisiä toimintaedellytyksiä."

Tulovirtaa supistava työttömyys on merkittävä mahdollisuus ajaa henkilökohtaiset menot kestävälle tasolle. Se on myös mahdollisuus päästä eroon ympäristöä rasittavasta turhasta työstä (jota suurin osa työstä on).

Elinkeinotoiminnan perusajatus on tuottaa omistajille voittoa. Elinkeinotoiminta on määriteltävä uudestaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kriteerit täyttäväksi. Tärkeintä ei ole työpaikkojen vaan elinkelpoisena säilyvän ympäristön turvaaminen. Jo pelkästään siirtyminen ruoantuotannossa työvoimaintensiiviseen luonnonmukaiseen viljelyyn merkitsee valtavasti uusia, kestäviä, rehellisiä työpaikkoja.

Meneillään oleva rahatalouden romahdus antaa mainion mahdollisuuden hankkiutua eroon elinvoimaisen elämän edellytyksiä heikentävästä työstä. Tilaisuutta ei voi jättää käyttämättä.

Jouko Kämäräinen
Vastaava päätoimittaja
Elonkehä-lehti

7.8.2011 01:39

Tota sinä taidat olla velallinen. 80 prossaa pankkiin tallettaineista on säästäjiä. Niistä jotka uskovat saavansa edes omansa takaisin pankeista.

Okei. Minunkin pitäsisi nostaa joka ainoa sentti pankista. Niinkö?

Äitinikin pitäisi? Siis muutama tuhantensa?

Okei. Ihan hyvä neuvo. Kerron äidilleni neuvosi. Tosin hän tuskin uskoo neuvoihinsi. Hän ei ymmärrä yhtään mitään luvuista aivoverenvuodon jälkeen.

Muuten hän nostaisi jokaikisen euron. Niin minunkin pitäisi..

6.8.2011 16:16

"Suomessa se merkitsee työurien pidentämistä ja opiskeluaikojen lyhentämistä sekä sosiaalietuuksien uudelleenharkintaa."

Saa nähdä, muuttaako edes tämä tilanne ruotsin opiskelua kansalaisvelvollisuudesta hyötykielen opetteluksi?

Näppärin tapa tehostaa koulustusta on, että peruskoulussa olisi ainoana opeteltavana kielenä englanti. Silloin peruskoulu saataisiin suoritettua pääsääntöisesti jo 15 -vuotiaana. Tosin vähemmistö tarvitsisi vuoden kertauksen peruskoulun päätteeksi.
Sitten lukiossa tai ammattikoulussa aletaan opiskella kieliä, kun koululaisten toimialavalinnat ovat selkiintyneet. - Näin ei tarvitse opiskella kieliä varastoon, mikä on tilanne nykyjärjestelmässä.

Maahanmuuttaneen nuorison koulunkäynti hidastuu tässäkin mallissa muutamalla vuodella puutteellisen suomen kielen taidon takia. - Mutta suomea tai ruotsia huonosti tai olemattomasti osaaville pitäisi perustaa erityisluokkia tai peräti erityiskouluja, jossa he voivat edetä omaan tahtiin.

6.8.2011 17:05

Tämän maailman todelliset, vaikutusvaltaisimmat, ihmiset löytyvät sieltä missä laaditaan luottoluokituksia.
Pelottavaa.

7.8.2011 04:45

Joku nietzsche kysyi 1886, että pitääkö muka 23 vuotiaan saksalaisen olla valmis yliopistosta valtion hyödynnettäväksi (urpoksi)? Siis virkamieheksi. Äijällä itsellään ei ollut lehmää ojassa, koska äijä itse oli 23 vuotiaana professori.

Tota, enemmistö suomalaisista ei tarvitse englanninkieltä yhtään mihinkään. Telkkarissa englanninkieliset ohjelmat käännetään valmiiksi suomeksi. Siis jos joku niitä viitsii katsoa. Ruotsia suomalaiset tarvitsevat vielä vähemmän. Työnorjuuden pidentäminen tarkoittaa työnorjuuden pidentämistä. Voit ihmetellä, että miksi näin kun on tehokkaampia ja tehokkaampia koneita. Osittain juuri siksi. Voit ihmetellä miksi työpäivä ei ole lyhyempi kuin sata vuotta sitten. Siis vaikka koneet ovat entistä tehokkaampia.

Voit ihmetellä miksi Kiinassa mellakoidaan ja osoitetaan mieltä maaseudulla kun tulot ovat siellä olemattomia. Voit ihmetellä miksi kaikissa Euroopan maissa pitäisi valmistua koulusta aiemmin. Siis umpitollompana kuin nykyään. Miksi koulutuksen pitäisi olla esikoulutasoa?

7.8.2011 10:42

Ei se lama lietsomalla syty eikä näy sammuttamalla sammuvankaan. Kyllä sen syntyyn on olemassa ihan konkrttinen syy: tyhjän päälle rakennettu rahatalous.

8.8.2011 17:15

Mitä ihmeellistä siinä on, että keskimäärin sijoittajat pyrkivät nyt sijoittamaan turvallisempiin kohteisiin kuten kultaan tai Sveitsin frangiin, ja miten siinä pelataan pokeria kuluttajien rahoilla? Tai miksi sijoittajien pitäisi lainata rahaa halvalla ylivelkaantuneille maille kun luottotappioiden riski on ilmeinen? Ei se ole mitään laman lietsontaa, spekulointia tai maailmantalouden alavireyden korostamista, vaan täysin normaalia markkinataloutta.
Se mikä ei ole normaalia on, että sijoittajien tappioita halutaan väen väkisin sosialisoida. Ilmeisesti kupla jota on puhallettu löysän rahapolitiikan avulla jo vuosia alkaa ilmeisesti olla jo liian suuri.

8.8.2011 17:34

Kyllä vielä ymmärtäisi pelurit, mutta sitä en ymmärrä että valtiot ovat eläneen yli varojensa joka on se suuriin syy maiden konkurssitilaan.Velkakupla se on se mistä on kysymys ja se ei toistu 10vuoteen koska silloin vasta tämä edellinen on maksettu toivottavasti.

9.8.2011 11:13

Syy tilanteeseen on järjestelmämme (markkinoiden vapaus), jossa pelurit (sijoittajat ja finanssimaailma) saavat täysin vapaasti temmeltää ja kansallisvaltiot ja kansalaiset pannaan maksamaan ja kärsimään tämän (kapitalistisen ) barbarian ahneuden. Esimerkkinä on Kreikka jonka kansalaisia "sopeutetaan" (kärsimään) palkkojen alennuksista, työttömyydestä ja kaikkien sosiaalisten etujen alasajosta ja Kreikan 25 % koroista, tämä on hintana Eu:n talousliiton toiminnan pelastustalkoista. Ja tämän pelastustalkoiden seuraava kohtaus tapahtuu kunkin jäsenvaltioiden eduskunnissa, joissa päätetään uuden "peluripankin" EVM (euroopan vakusmekanismi) perustamisesta. Rahantarveeksi on määrätty 700 miljardia euroa. Kyseesä yksityinen firma Luxenbugissa, vailla vastuuta ja velvotteita. Ja tämä firma voi puuttua kansallisvaltioiden (eu jäsenvaltioiden) talousarvioihin, eli liittovaltioi Eu:n. Eikä sitä mitkään Eu:n toimielimet voi tutkia ja seurata sen todellista toimintaa.

9.8.2011 19:35

Edelleenkin on valtio ja sen työntekijät syypänä Kreikkan ongelmiin en kutsuisi heitä pelureiksi vaan ovat hujaneet itselleen ylisuuret palkkat ja edut.Sama on Suomessakin missä on turhia virkamiehiä ja ylisuuret palkkat ja edut.Ettäs ei sekoiteta pelureita joka asiaan.Onhan työ ihmisetkin riistäneet yrityksiä lakkoilla ja ylisuurillla palkkoilla ja etuisuuksilla.Esmerkiksi Finnairin työntekijät olleet puolet suurimilla palkkoilla kun muilla yhtiöillä tai paperimiehet ja niin edelleen.Mutta ahneilla on aina paskainen loppu.

9.8.2011 20:22

Anonyymille tiedoksi, esim. eläkeläisten tulot ovat 417 euroa kk yli neljäsosalla Kreikkalaisilla, työntekijäin palkka vain 42 % Eu keskipalkasta jne. Tutustu tosiasioihin, sillä Kreikan valtion lainojen korko 25 %, palkkataso73 % euroalueen keskitasosta jne.

Tosiasiallista tietoa saatavilla tästä KAIKILLE
http:sosialismi.net/kirjasto/Myykää _saarenne_rutikoyhat_kreikkalaiset.pdf

11.8.2011 14:54

Miten pörssikurssien painuminen alas (jos nyt muutaman prosentin korjausliike edes on mitään alaspainumista) vaikuttaa mitenkään reaalitalouteen? Pörssi on vain suuri pyramidihuijaus, jossa osakkeiden hinnat nousevat silloin, kun on osakkeiden arvon kuvitellaan kohoavan yhä enemmän tulevaisuudessa. Ja virheolettaman korjaava lasku tulee, kun usko loputtomaan nousuun loppuu.

11.8.2011 16:24

Toimittaja Pietilä on ollut sitä mieltä, että Helsinki elättää Suomen. Nyt hän kirjoitti, että Urpilaisella on päätyönä yksityisen tahon tukeminen, että julinen sektori saa rahaa. Pietilä antaa ymmärtää, että julkinen sektori ei tuota. Lopetetaan siis sairaanhoito, poliisitoiminta, rajavartiosto, koulutoiminta jne kaikki turhat ja tuottamattomat.

11.8.2011 19:38

Jotenkin me ei ymmäretä toisiaan ollenkaan Jannu Jokelasta kyllä mä tiedän noi luvut,mutta valtion työntekijät ovat aivan toisessa kastissa kun yksityisen työntekijät Kreikkassa esmerkiksi veturin kuljettaja 6500euroa kuussa ja sitten vielä eläke aikaisemmin ja eri kokoluokkankin+että valtion viroissa on jopa maksettu eläkkeitä kuolleistakin joka tarkoittaa että virkamiehen suku on saanut lisä ansioita.Valtion rahan väärin käyttö ollut tosi räkeätä ja syynä Kreikkan konkurssille ja se että yrittäjät ei ole tilitänyt veroja johtuu siitä että kukaan ei luota korruptiovaltioon virkamiehineen.Huom.tavallinen kansa ei syypäänä Kreikkan ahdinkoon.

11.8.2011 21:56

Ymmärrämme kyllä toisiamme, mutta painotamme tai tiedostamme Kreikan kriisin (niinkuin koko EU:n rahatalousliiton kriisin ) syyt ja seuraukset erilailla. 11 miljoonan Kreikan kansalaisen syy ei ole talouskriisi, valtion velankorko 25 %, 160 000 konkurssia ja tuotannon romahtaminen, satojen tyhansien kreikkalaisten työttömyyden jne. Syy on järjestelmän joka sallii kansallisvaltioiden tuhoamisen ns. tukipaketti ehdoilla, EU:n ja EKP:n talouspolitiikan noudattaman, finanssi ja rahamaailman julman ja barbaarisen toiminnan takia ja ahneuden vuoksi. Se että on korruptiota ja lahjontaa tai omaa etua ajavia ryhmiä, ei tee Kreikan tavallisista työläisistä ja ammatinharjoittajista laman syyllisiä, niinkuin Suomenkin media yrittää vakuutta, omien tarkoitusperiensä vuoksi. Ja sehän on erittäin samaa, kuin omistavan luokan etu.
Jannu Jokelasta

15.12.2011 13:56

Tässä hluan kommentoida; suurin peikko ei ole Italia tai Ranska. Jo neljävuotta sitten pahimassa tilanteessa oli Espanja, josta ei ole tietyistä syistä haluttu puhua. Nuriso työttömyys noin 55%, kokonaistyöttömyys yli 30% jne... Tilnne on vain pahentunut ko. maassa ja kun Espanjan vaikeudet tulevat näkyviin on dominoefekti
vamlis. Tämä näkyi jo 4 vuotta sitten ja siitä ei edelleenkään puhuta, koska kiinteistöjen arvojen romahdus ja pankkien sekä valtion talouksien hätä leviää kytkösten kutta vähintään koko eurooppaan.

12.8.2011 00:42

Jos itse Kreikan valtiota halutaan auttaa, silloin velkojen korkoja pitäisi alentaa ja/tai antaa anteeksi osa velkapääomasta. Lainojen maksuajan pidennyskin auttaisi, jos korko olisi kohtuullinen. - Tämäntapaista lupailtiin tänä kesänä Kreikan toisen tukipaketin yhteydessä.

Kevätkesän 2010 ns. Kreikan tukipaketti oli todellisuudessa pankkitukipaketti, jolla ostettiin täydellä nimellishinnalla pankkien Kreikalle myöntämiä lainoja, jotka olivat jo muuttuneet roskalainoiksi.

12.8.2011 06:29

Pankkitukea ja Kreikan tukea, sitä on EU ja IMF tehnyt.
Kreikan osuus on hoitaa elämisensä tulojen mukaan.
Jos Kreikka ei tee osuuttaan, ei sitä voi eikä kannata auttaa.

15.12.2011 14:00

Kreikka? BKT:stä 2,5% vientiin, työttömyys yli 30% ja valtiontalous väestön ikäjakaumasta johtuen mahdoton lisäksi keskiääräinen eläkeikäraja noin 56 vúotta! Valtio voi oikeasti mennä konkurssiin vaikka sille myönnetäisiin akordi kaikkiin velkoihin!

12.8.2011 07:36

Korostan vielä, ettei kyseessä ole tavallisten Kreikkalaisten tukeminen, vaan siellä toimivien pääasiassa ulkomaisten pankkien sijoitusten turvaaminen. Se, että on laman maksajiksi laitettu ( Eu:n ja EKP:n IMF:n toimesta sekä Kreikan poliittinen eliitti) Kreikan tavalliset pienituloiset kansalaiset, ( jotka ovat kärsineet jo enemmän kuin tarpeeksi), kertoo karusti mihin tätä EU:ta ja rahaliittoa käytetään ja niin valitettavasti tullaan tulevaisuudessakin käyttämään.
Syytä onkin iskulauseelle, yleinen euroopan mielenosoituksissa - ME EMME MAKSA LAMAANNE !
Jannu Jokelasta

12.8.2011 08:30

Jannu Jokelasta.
Tiedustelen, miten Kreikan kansaa pitää tukea, jotta se selviäisi valtion veloista.
Tämä vaihtoehto nykytukemisen sijaan kiinnostaa varmasti monia.

12.8.2011 09:05

Vaihtoehto leikkauksille ja yksityistämiselle. Kreikan kansan oma toimintaohjelma.

Euroopan vasemmisto esitti Trevissä vaihtoehdon tieksi ulos eurokriisistä:

– Vastustamme leikkauspolitiikkaa ja yksityistämistä, jotka hyödyttävät vain kapitalististen markkinoiden ja voittojen kasvattamista.

– Vaadimme julkisten velkojen uudelleenjärjestelyä mm. niiden valikoivalla mitätöimisellä, maksuaikojen pidentämisellä ja turvaamalla eläkerahastot.

– Talous- ja rahapolitiikan saattamiseksi palvelemaan kansoja on muutettava Euroopan keskuspankin rooli ja tehtävät. EKP:n tulee sulauttaa osa julkisista veloista ja rahoittaa työpaikkojen luomista ja julkisia palveluja.

– Esitämme sosiaalisen kehityksen ja solidaarisuuden rahastoa, joka rahoittaisi sosiaalisia ja ympäristöprojekteja, johon koottaisiin varoja EU:n budjetin lisäksi rahoitusmarkkinoita verottamalla ja joka vapauttaisi julkisia investointeja rahoitusmarkkinoiden vallasta ja keinottelusta.

– Pankit ja rahoitussektori on laitettava julkiseen ja demokraattiseen valvontaan. Tähän liittyy tavoite kansallistaa pankit, jotka tekevät voittoja tuhoista.

– Vaadimme tulojen radikaalia uudelleenjakamista ja sosiaalisen polkumyynnin estämistä. Pieni- ja keskituloisten sijasta on kiristettävä rikkaiden, pääomatulojen ja rahoitusmarkkinoiden verotusta.

– Jo riittää kilpailu työläisten kesken palkkojen ja oikeuksien heikentämisessä! Vaadimme palkkojen nostamista, naisten ja miesten palkkatasa-arvoa ja eurooppalaisen minimipalkan asteittaista luomista.

– Euroopan vasemmisto vastustaa EU-komission, EKP:n ja IMF:n ”troikan” komentoa. EU-sopimukset on radikaalisti uudistettava ihmisten tarpeiden ja demokratian pohjalta, kansanäänestyksissä vahvistettavilla päätöksillä niin, että päästään eroon uusliberalistisesta mallista.

Jannu Jokelasta

12.8.2011 09:56

Vaihtoehto on luettu. Ratkaisu on sen verran radikaali, että toteutus tähän kriisin ei luultavasti ehdi. Tämän nähdäkseni kaikkien parlamenttien EU:n piirissä pitää hyväksyä ja se vie kyllä vuosia aikaa. Todennäköisesti myös EU pitää purkaa ensin. Tällä hetkellä tällä ratkaisulla ei ole laajaa kannatusta.

12.8.2011 10:45

On ymmärrettävää, että kantasi "vaihtoehdosta leikkauksille ja yksityistämisille" euroopan vasemmiston ohjelmalle on epäilevä. Se on todella kapitalistien valtaa, etuja ja toimintatapoja riisuva vaihtoehto ja siksi se on myös sinulle uutta ja ennenkokematonta, mutta mahdollista.

Ko. ohjelman läpivieminen on kuitenkin, myös kaikkien EU:n kansalaisten ja kansallisvaltioiden (myös Suomen) etu, suorastaan välttämättömyys ja muutos nykyisenkaltaiseen barbarismiin.

Mielestäni laajaa kannatusta nimenomaan on, suuret mielenosoitukset ympäri eurooppaa todistavat tämän. Ja 15.10-11 koko Eu:n alueella on toimintapäivä/mielenosoitus (myös suomessa) jossa tullaan vastustamaan nykyisenlaista komento- ja sanelu politiikkaa.

Muutos tulee, kun se vain tehdään.
Jannu Jokelasta

12.8.2011 13:07

Vielä uutisia "Eu sukeltaa kohti uutta lamaa" tamperelainen talouden tutkija Antti Ronkainen
blogitekstissään.
Italian ja Espanjan korot liki 7 % ja ne ovat kaatumassa Eu:n vakautusrahaston syliin !
Jo Italialla velkaa 1,8 biljoonaa euroa, josta 900 miljardia erääntyy seuraavan 5 vuoden aikana.
440 miljardin Eu:n vakautusrahasto ei olisi kestänyt edes Italiaa, ja Euroopan keskuspankki (EKP) rikkoi jälleen omia sääntöjään ja aloitti Italian ja Espanjan tukiostot. Ja Ranska tuli tähän jonoon ehdolle, koska on aloitettu sen valtion velkakirjojen luottoluokituksen alentamis valmistelut.
Tiedoksenne keskustelijat.
Jannu Jokelasta

12.8.2011 17:07

Vieläkö löytyy, joku enemmän kuin hölmö, joka puolustaa ja kehuu EU:ta, työttömyys pysyy lähes nollatoleranssissa, ruuan hinta laskee ym, euro piti tuoda vakautta, voi luoja miten osaa suomalaisia vedettiin höplästä EU:n mannekiinin Pertti Salolaisen, sekä Lipposen joka änkesi m eidät Emuun, ilman kansalta lupaa kysymättä, nyt tämä ylimielinen örähtelijä änkee itseään Suomen presidentiksi, mutta mutta Suomen kansa tarvitsee koko kansan presidentin, silloin Lipponen ei tule missään muodossa kysymykseen. saisimme taas presidentin, jonka päähän ei mahdu muuta kuin mamut sekä muut vähemmistötö, ei kiitos. Niinistö on paras, vaikken olekaan kokoomuslainen. Soinia tarvitaa ehdottomasti politiikassa, Soini ei jouda, sillä hänellä on tärkeämpääkin tekemistä politiikassa.

13.8.2011 10:59

Kyllä se on synkkää suomalaisella. Tuskin ketään hölmöä löytyy, joka puolustaa EU.ta.
Missä se onnela on, jonne pitäisi paeta pois maailman todellisuudesta vai pistetäänkö ovet kiinni eikä päästetä ketään tulemaan?
Soinia tarvitaan kertomaan, missä onnela on ja minkälainen se on.
Odotan mielenkiinnolla. Kaikki tiet vievät perille, jos ei tiedä minne on menossa.

13.8.2011 17:11

Onnela on siellä missä me asumme. siis Suomessa. Kun vain valtiomme ja me, välitämme omasta kansasta ja muiden kansojen tavallisista kansalaisista, - siis ei rikkaista, pankkipelureista, kapitalisteista ja heidän nuoleskelija puolueistaan, voimme näille - suurimmalle osalle kaikkien maiden ihmistä rakentaa oikeudenmukaisen, demokrattisen tulevaisuuden , jossa ei riistetä köyhimmästä köyhimpää ja alisteta heikkoja, vaan potkaistaan nykyiset valtaapitäjät historian romukoppaan, toteamuksella jo riittää. Marx' in sanoin " meillä ei ole muuta menetettävää - kuin kahleemme"
Jannu Jokelasta

13.8.2011 19:18

Katson maailmaa avarammin.
Siinä se pieni ero.

14.8.2011 13:06

Lipposen ja Niinistön ansiosta emuun mentiin aikanaan , nyt ollaaan pulassa, kuinka siitä selvitään ,aika näyttää?Kumpikaan ei sovi pressaksi niin vanhakantaisia "öykkäreitä " ovat!

14.8.2011 16:08

On hieman väärin sanoa "mentiin", oikeammin vietiin ja siitäkään ei meiltä Suomen kansalaisilta kysytty. Eli "Eu on menestystarina Suomelle" kuuluu niihin yhden totuuden väittämiin jota bryssät meille hokevat.

Jannu Jokelasta

15.8.2011 13:12

Ja,a ... lama ja lama.... Entäs tästä eteenpäin?
-Saas nähdä kuinka euron käy!
Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/08/14/nain-alkaa-euron-loppu/201111286/12

15.8.2011 13:54

Sutkin välittämä tietopaketin lopputulema on samansuuntainen, kuin meillä eurokriittisillä. On kertakaikkiaan tullut julki EU:n EKP:n rooli, mihin meidän "bryssä" henkiset puolueet ajoivat kansalaiset koko Eu:n alueella.
Siinä vapaus veljeys ja tasa-arvo on kauas kaikonnut - kuten pilvet, Kaurismäen elokuvassa.

Jannu Jokelasta

15.8.2011 14:38

Olli Rehn on kommentoinut seuraavasti.Italia,Espania,Ranska eivät tarvitse apua ja 2008 kaltaista finanssikriisiä ei ole tulossa.Ettäs silleen.

15.8.2011 19:56

joo ja jatkaa, että viimeistään syyskuussa on hyväksyttävä sopimus EU:n väliaikaisen vakuusrahaston toimenkuvan laajentamisesta( tarkoittaa ,että lisää rahaa suomalaisten veronmaksajien selkänahasta ja kaikki vielä velaksi )
aina kun karvanoppakauppias on rauhoitellut markkinoita, niin hetken päästä on rytissyt, eikä tämä tee poikkeusta, vai miksi luulette,että tuo shorttauskielto tuli voimaan monissa maissa viime viikolla.
savolaiset kun puhuu niinvastuu siirtyy kuulijoille
onneksi toinen savolainen, se matala ääninen, teiniklopilta näyttävä Euroopan paras vvm, kertoi"fantsua hei, me tienataan tällä". " Ei koske suomea"

15.8.2011 14:52

En voi olla kommentoimatta ANONYYMIÄ - epäillen, minusta uskominen Olli Rehniä tässä asiassa on sama, kuin sananlaskussa todetaan "pukki kaalimaan varijana". Hra komisaari on itse ollut kaikissa Eu:n päätöksissä mukana viemässä tilannetta nykyiseen suohon.

Jannu Jokelasta

15.8.2011 15:50

Mitä eikö Rheniin voi luottaa onhan se Suomalainen kotoisin 3AAA.n maasta ja keskustalainen.

16.8.2011 06:40

Väsyttää tämä jatkuva paasaaminen talouskasvusta ja talouskasvun taantumasta.
Millä h**vetillä talouskasvu voi olla jatkuvaa?

Teollisuudessa syydetään kolmessa vuorossa pa**aa ja laitteet suunnitellaan kestämään entisen 10-20 vuoden sijaan 2-3 vuotta jotta kulutus kasvaisi!
Miksei kukaan tee asialle mitään?

Luonnonvarojen suhteen olemme eläneet yli varojen jo pitkään, mutta ketään ei tunnu asia kiinnostavan kunhan talous kasvaa.

16.8.2011 08:20

Se on koko järjestelmän (kapitalistinen) olennainen sisältö, ilman lisääntyvää tuotannon kasvua, ei työpalkan suhteellinen osuus laske, eikä yhä kasvavaa lisäarvoa (voittoa) kerry tuotantovälineiden omistajille, että pääsevät "hallitsemaan" maailman ihmisiä ja luontoa omiin ahnaisiin, barbaarisen kyltymättömyyden alttarille.
Vaihtoehto on olemassa, suunnitelma talous.

Tv ohjelma hehkulampuista, kertoi tyhjentävästi moraalin tason nykytuotannossa ja valtioissa.

Koko ajan kamppaillaan kapitalistien tuotantotapoja ja riistoa vastaan, aina sotien vastustamisesta alkaen, tervetuloa mukaan !

Jannu Jokelasta

16.8.2011 10:28

ok,no kerroppas mistä seinästä se kaikkien tyhjäntoimittajien ylläpito revitään ja samalla voit kertoa onnistuneita suunnitelma talouksia, mulla ei tule mieleen muita kuin neuvostoliitto ja itä-saksa sekä chile, nekään ei tainneet ihan onneloita olla ja nykyisistä pohjois korea, jossa kansa näkee nälkää
ole hyvä ja kerro ratkaisu miten tää Sovjet Finland saataisiin raiteilleen

16.8.2011 12:06

Uusi taloudellisen kehityksen malli;

Sosialismi on siirtymävaihe tiellä kohti luokatonta ja itsehallinnollista yhteiskuntaa, kommunismia, jossa toteutuu periaate ”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan” ja jossa Kommunistisen manifestin sanoin ”jokaisen vapaa kehitys on kaikkien vapaan kehityksen edellytys”. Sosialismissa markkinat eivät enää alista politiikkaa, mutta markkinoita tarvitaan tämän siirtymävaiheen aikana ilmeisesti varsin pitkään talouden ohjaamisen ja suunnittelun välineenä. Historiasta löytyy esimerkkejä yrityksistä sivuuttaa jo sosialismin rakentamisen alkuvaiheissa markkinat ja niillä muodostuvat tavara- ja rahasuhteet keskitetyllä komentohallinnolla, väkivaltaisilla pakkokollektivisoinneilla ja voluntaristisilla ”suurilla harppauksilla”. Sitä ovat yrittäneet niin Stalin kuin Mao, ja tuhoisin seurauksin. Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, mitä Marx kirjoitti Pääoman kolmannessa osassa: ”Kapitalistisen tuotantotavan kumoamisen jälkeen, mutta yhteiskunnallisen tuotannon säilyessä, arvon määritys pysyy hallitsevana siinä merkityksessä, että työajan määrääminen ja yhteiskunnallisen työn jakaminen eri tuotantoryhmien kesken ja vihdoin tätä koskeva kirjanpito tulee olennaisemmaksi kuin koskaan.

Ja miten;
Riistosta ja alistamisesta vapaan yhteiskunnan rakentaminen edellyttää vapaiden ja tietoisten työntekijöiden yhteistoimintaa, tuotantovoimien suunnitelmallista kehittämistä ja korkeaa työn tuottavuuden tasoa. Se edellyttää laajaa demokratiaa, työväen itsehallintoa, aktiivista kansalaisyhteiskuntaa ja ihmisten kaikinpuolista henkistä ja moraalista kehitystä. Vaikka sosialismi poistaa yhteiskuntaluokkien taloudelliseen asemaan perustuvat sovittamattomat ristiriidat, on sosialismissa kyse ilmeisen pitkästä siirtymävaiheesta, jossa eri väestöryhmien aseman, yhteiskunnan eri osien ja kansainvälisen kehityksen epätasaisuuteen liittyy muunlaisia ristiriitoja. Niiden havaitseminen, sovittaminen ja ratkaiseminen edellyttää laajaa demokratiaa, itsehallintoa ja jokaisen kansalaisen demokraattisten oikeuksien turvaamista. Tämä merkitsee myös sellaisen demokratian ja oikeusjärjestyksen kehittämistä, joka sulkee pois stalinismin kaltaiset ja muut rikokset ihmisoikeuksia ja sosialismin periaatteita vastaan.
Edustuksellinen demokratiakin saa sosialismissa lisää merkitystä, kun se ulottuu myös talouden alalle ja kun sen rinnalla kehitetään muita osallistumisen, itsehallinnon ja suoran demokratian muotoja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi vasemmistovoimien aloitteesta Porto Alegressa, Brasiliassa ja Keralassa, Intiassa kehitellyt osallistuvan budjetoinnin ja suunnittelun muodot, joilla voitaisiin kehittää myös Suomen kunnallista itsehallintoa demokraattisemmaksi. Kansalaisten tulee myös voida ohjata edustajiaan vaalien välillä muun muassa kansanäänestyksillä, kansalaisaloitteilla ja tarvittaessa vaihtamalla edustajiaan.
( lyhennelmä Tiedonantaja lehden sivuilta)
Jannu Jokelasta

16.8.2011 15:07

et sitten kertonut yhtään realistista esimerkkiä kuinka asiat saadaan kuntoon,
mä luulin että tuo "taudinkantaja"-lehti kuopattiin samalla kertaa -90 luvulla kun vasurit näyttivät bisnesälyään kaatamalla vasurien varsinaiset "kultakimpaleet" STS:n ja EKA:n
tuosta kansanäänestyksestä olen kanssasi samaa mieltä.

16.8.2011 14:43

'Tässä ei niinkään vedä vakavaksi tuollainen roska, anteeksi teksti, vaan se, että joku voi ottaa sen todesta. Mutta toisaalta, kun Pahkasika-lehti lopetti jäi huumorilehtikenttään iso aukko. Huomaan että aukko on täytetty.

16.8.2011 15:14

Tuntien EUn menetelmiä hieman tarkemmin niistä löytyy kaikki SSn aikaiset tunnusmerkit, jolloin pyrkimys oli näennäiseen kansalaisvaltioon. Tämä kattaa myös kaiken kattavan koodauksen sähköisien tietojärjestelmien avulla, jolloin häivytetään todelliset käyttötarkoitukset ja -kohteet. Näin voidaan ja onkin jo luotu todella tarkka valvontamekanismi jokaisen ihmisen elämään. Pyrkimyksiin kuuluvat muun muassa maailmanlaajuinen lainsäädäntö ja oikeusjärjestelmä, työmarkkinaelämä lähinnä ihmis- ja päihdekaupan sekä seurustelun muodossa tietojärjestelmien hoitaessa päätökset ja työtehtävät, poliisi ja puolustusvoimat. Tähän samaan ovat pyrkineet muun muassa Mao ja Stalin. Kaikilla on ollut pyrkimys yhdistää maailma yhdeksi ilman rajoja lähtien yhteisvastuullisesta sosialismista tuhoten aiemmat kulttuurit ja sivistys aivopesua, uhkailua, pelottelua, syrjäyttämistä ja tappamista käyttäen ihmisten alistamiseen orjuuteen anarkian alttarille turvaten tietyn pienen piirin yltäkylläisen elämän. Ihmiset ovat alistettu tuotteiksi käyttäen määrittelyä liha ollen myös energian lähteitä ja varaosia toisille. Ei kiitos.

Olen siviilihenkilönä toimittanut suomalaiseen oikeusjärjestelmään korruptiosta huolimatta ja siitä johtuen haastehakemuksen niin sanottua Suomen Valtiota vastaan maan- ja valtiopetossyytteistä lähtien käyden läpi koko yhteiskuntajärjestelmän ja vaatien valtion rajat ja oman valuutan takaisin. Tilanne Suomessa 1990-luvun alun lamassa oli tarkoitushakuinen myynti halvalla Suomen Valtion ja sen kansalaiset osalta EUlle, joka lakitekstien ja sopimusten mukaan tuli suoraan liittovaltioksi jo 1995. Suomalaista lainsäädäntöä ei ole vain muutettu EUn lainsäädännön ja sopimusten mukaiseksi Suomen Perustuslain osalta pyrkien viemään ensin kaikki käytäntöön ja sitten vasta lakiin kansalaisten huijaamiseksi antaen väärää tietoa. EUhun liittymisen menetelmät eivät olleet Suomen Perustuslain mukaisia. Haastehakemukseni kaikkine asiakirjoineen pitää sisällään hallitusmuodon muuttamisen perustuslailliseksi monarkiaksi alkuperäisen Suomen itsenäisyyden mukaan, jolla turvataan Itsenäisen Suomen Valtion ja sen kansalaisten sekä kielen säilymisen mahdollisuudet tuleville sukupolville yli vuosisatojen ja -tuhansien. Kaikki uudet, tarvittavat vaalit purkaen tarpeeton byrokratia ja älyllisten työpaikkojen siirto julkisen hallinnon osalta enempi todellisiin käytännön töihin vastaamaan verovarojen alkuperäisiä, oikeita käyttötarkoituksia. Rinnalla yksityinen sektori terveen järjen mukaisesti toimien erikokoisten yritysten ja pätevien johtajien voimalla tarjoten todellisia, älyllisiä työpaikkoja ihmisille. Tarvitaan kansallisia toimijoita kotimaan markkinoille ja eriasteista kansainvälistä toimintaa harjoittavia toimijoita. Asia on tällä hetkellä valituslupahakemuksen kautta Korkeimmassa Oikeudessa ymmärtäen heidän olevan haluttomia puuttumaan tiedossaan oleviin asioihin tuolien tutistessa todella monien henkilöiden alla. Tämä kattaa myös politiikassa mukana olleet ja olevat henkilöt, jotka meidät ovat tähän tilanteeseen vuosikymmenten saatossa saattaneet tietoisesti tavoitellen ainoastaan omia etujaan. Taistelen itseni, lapseni ja kaikkien suomalaisten puolesta, myös aikoinaan suomalaisille ja Suomen Valtiolle itsenäisyyden taistelleiden muistoa kunnioittaen, etujen ollessa yhteiset eli TOTUUS-OIKEUS-VAPAUS.

Tarvitaan tervettä järkeä ja normaali elämä, jotta voidaan rakentaa yhdessä todellinen oikeus- ja hyvinvointivaltio ilman jatkuvaa ihmisten alistamista ja pelkoa sekä tasapäistämistä. Eläköön ihmisten erilaisuus oikeudenmukaisen lainsäädännön sisällä olessamme tasa-arvoisia ihmisinä. Olen Kansallinen Kokoomus r.p. jäsen jäsenyhdistyksen kautta nimenomaan puolueen alkuperäisten aatteiden mukaan eli vastustan anarkiaa ja kannatan valvottua markkinataloutta. Suomessa ei havaintoni mukaan ole nykyisin kuin yksi puolue, eikä se ole Kansallinen Kokoomus r.p.

16.8.2011 15:15

Tiedoksesi vain "riistoporvari", kyseisen herra (Marx'in tekstejä joita lainailin) ja analyysejä kapitalismin kehityksen lainalaisuuksista otetaan ihan vakavasti, jopa länsimaiden yliopistoissa, toisin kuin käyttämiäsi "mutu" tölväyksiä.

Kehoitan tutustumaan Tampereen yliopistossa opinnäytetyönä valmistuva "finanssikriisin marxilaisista arvioista". Tekijänä Antti Ronkainen, niin saisit tietoa "mutun" tilalle, sitä sinulta ilmeisesti puuttuu.

16.8.2011 15:27

Aapelille, et malttanut lukea, vastaus kysymykseesi on osiossa ja miten. No onhan sosialismi ja kommunismi "kuopattu" melkeimpä viikottain, porvari lehdistössä ja Tv:ssä. On sivistävää katsoa
laajemmalle maailmassa, kuin vain omaan pihaan.

Jannu Jokelasta

16.8.2011 15:56

Näillä toimilla pelurit kuriin!
Attac vaatii:

- Finanssitransaktioveron välitöntä käyttöönottoa spekulaation hillitsemiseksi

- Kaiken taloutta ja yhteiskuntaa uhkaavan spekuloinnin ja spekulatiivisten instrumenttien välitöntä kieltämistä, mukaan luettuna lyhyeksi myynti ja velkakirjajohdannaiset (CDS)

- Ehdoitta tapahtuvan pankkien pelastamisen lopettamista. Pankit, jotka eivät selviä omin voimin, tulee ottaa yhteiskunnan haltuun ja asettaa demokraattiseen valvontaan niin, että ne palvelevat kansalaisten tarpeita eivätkä yksityisten osakkeenomistajien etuja

- Niiden rahoituslaitosten, joita pidetään liian suurina kaatumaan, pilkkomista pienempiin osiin

- Ei leikkausohjelmille ja kyllä uusille valtion tulonlähteille. Julkisia palveluita ja investointeja tulee kehittää, ei supistaa. Kaikki toimeenpantavat talouspoliittiset toimenpiteet tulee kohdistaa vaurauden uudelleenjakamiseen ja julkisen sektorin tulojen kasvattamiseen;

- Kaiken julkisen velan tarkastamista riippumattoman kansalaisjohtoisen elimen toimesta ja laittomien velkojen peruuttamista

- Euroopan keskuspankin alistamista demokraattiseen kontrolliin ja sen valtuuksien uudelleenmäärittämistä, siten että Euroalueen jäsenvaltioiden suora rahoittaminen tehdään mahdolliseksi

Jannu Jokelasta

17.12.2011 15:45

Tiedät siis mitä tarkoittaa CDS, hyvä. Tiedätkö siis mitä ovat TIER 1 lainat eli perpetuaalilainat,( perpetual immopile = ikiliikkuja). Lisäksi mikäli tiedät huhtikuussa voimaantulevan uuden baaselsopimuksen sisällön ja vaikutuksen, olet riittävällä tasolla huomaamaan yhtäläisyyden subprime lainoihin. Tier1 lainoista kun on myös tehty johdannaisia, kuten senjorilainoistakin. Tällä hetkellä, mikäli ko. baaselsopimus tulisi voimaan niin edes EKP ei pääsisi siitä läpi! Kehotan tutustumaan aiheeseen tarkemmin, mikäli sinulla kiinnostusta löytyy. Esimerkkinä voin mainita, että Deutzepankilla on taseessa Tier1 lainoja noin 10 mrd:in edestä( menettävät arvonsa taseessa ja jäljelle jää vain velkaa). Ko.pankin pääomittamiseksi tarvitaan noin 8mrd:n osakeanti! Kun yrität hahmottaa kokonaisuutta, huomaat miksi saattaa käydä niin,että pankit eivät luota toisiinsa. Tarkastele tällä vinkkelillä esim. espanjaa ja huomaat, että lisäksi tulevat vielä kiinteistömarkkinoiden lainat eli uudet myymättömä asunnot, (esim. pelkästään aurinkorannikolla 25 tuhatta kpl.), happanevat pankkien taseissa.

16.8.2011 17:36

Eipä näytä Attacin keinovalikoimaan velkakierteen katkaiseminen. Valtion "uudet tulonlähteet" voivat olla vain verotuksen kiristämistä ja uusien verojen keksimistä. Attac on kommarien peitejärjestö.

16.8.2011 20:30

Koko keinovalikoima tarkoittaa juuri velkakierteen ja fiktiivisen pankkipelin rajoittamista/lopettamista.

Verotus kiristetään kyllä juuri niiltä, jotka ovat esim. Suomessa (ja tämäkin on EU:n alueella sama) saaneet verohelpotuksia alkaen 1990 luvulta asti (rikkaat, yritykset jne.) siksi meillä on Käteisen parkuma "kestävyys vaje" kun heidät on vapautettu veroista, eli kantaa vastuullisesti oma osansa hyvinvointivaltiosta.

Jäljelle on jäänyt -"paremminvointivaltio" mutta vain - rikkaille !

Jannu Jokelasta

17.8.2011 10:26

Olen menettänyt uskoni julkisen talouden hoitoon. Vaalikausi toisensa perään tuo fantastisia suunnitelmia ja toteutusyrityksiä milloin minkäkin sosiaaliryhmän aseman parantamiseksi, mistä ei lopulta jää muuta konkreettista kuin lisää velkaa. Valtiovalta vain tuhlaa rahaa ja kun katsoo ministereidenkin koulutustaustoja niin paljon muuta ei voi odottaakaan. 2008 alkaneen taantuman elvytykseen pantiin miljardeja ja tämän tekohengityksen lopputuloksena Suomi on nyt yhtä velkainen maa kuin muutkin ja suhdanne näyttää vain vähän paremmalta. Kannattiko? Hyvinvointivaltio syntyy vahvalta mikrotasolta. Kun jokainen taloudenpitäjä itsenäisesti pyrkii vakavaraiseksi niin pienet vastoinkäymiset on helpompi kestää. Vakavaraisuuteen pääsee säästeliäisyydellä ja ahkeruudella mutta se vie vuosia. Väliinputoajat joille ei säästöjä muodostu, eivät valitettavasti voi tätä neuvoa mitenkään noudattaa. Marxilaisesta opista en ala väittelemään, siinä debatissa on kaikki kivet käännetty jo ajat sitten. Eikä kivien alta ole löytynyt mitään arvokasta.

17.8.2011 13:18

Samoin on käynyt suurelle osalle suomalaisia, nimimerkki "riistoporvari", se ilmenee myös ns. nukkuvien puolueen kasvuna.

Kun vuosikymmenestä toiseen, väitetään/luvataan eri hallituspuolueiden taholta nostaa kansalaisten hyvinvointia, työllisyyttä, asumistasoa, koulutusta, terveys- ja vanhusten hoitoa, peruspalveluita kunnissa jne.jne. jne, niin todellisuuden teot ja hallituspuolue politiikkojen lupaukset, ovat valheita, valheita vain.

Korruptio ja harmaatalous sekä vaalirahoitus rötöstelyt "painetaan villaisella" nyky - eduskuntapuolueiden toimesta, eli pelastusta kansalle ei siltä suunnalta tule.

Marx'in tutkimuset ja siitä seuranneet kapitalistisen rahatalouden lainalaisuudet, eivät ole
kivien alla, vaan käytössä - myös Suomessa.

Jannu Jokelasta

17.8.2011 15:13

Marx edustaa 1800-luvun toiveajattelua. Yliopistoissa tämäkin ajattelu elää, kuten teologia ja moni muu oppi joita jopa tieteiksi kutsutaan. Vasemmistolainen taloustiede lähtee siitä että yksityisomistus on rikos. Minun lähtökohtani on kansankapitalismi. Älä odota muiden apua äläkä vaadi naapurisi omaisuutta itsellesi. Elä säästäen äläkä tuhlaa rahojasi huvituksiin vaan sijoita ne menestyvien osinkoa maksavien pörssiyhtiöiden osakkeisiin. Osta sitten saamillasi osingoilla lisää osakkeita. Lopulta saavutat vakavaraisuuden. Suhdanteita tulee ja menee mutta oma on aina omaa. Jos lähdetään siteeraamaan ns. vanhoja mestareita niin ei unohdeta Adam Smithiä, jonka mukaan varallisuus syntyy tuotannosta. Se tarkoittaa että ei varallisuuden uusjaosta. Eläköön rahajärjestelmä, vapaa markkinatalous ja yksityisomistus!

17.8.2011 21:34

"Vasemmistolainen taloustiede lähtee siitä että yksityisomistus on rikos. "
Venäjällä on vuosisatojen perinteet tässä aatesuunnassa.
Ensin Tsaari - Venäjän aikana tsaari antoi suosikeillensa lahjoitusmaita ja myyntimonopoleja.
Sitten Venäjän/Neuvostoliiton kommunistit ottivat kaiken omaisuuden valtiolle. - Mao seurasi tätä oppia. Mutta Maota seuranneet kommunistit lähtivät kannustamaan yritteliäisyyttä.
Neuvostoliiton hajotessa ja hajottua Venäjäksi ja muiksi maiksi Venäjällä röyhkeimmät ja taitavimmat kommunistit ottivat itsellensä valtion omaisuuden.

Nicaragua on lievempi malli Venäjästä.
Aluksi Somozan perhe otti omaisuutta varsin tehokkaasti itsellensä.(1940 -luvun lopussa Anastasio Somoza Garcialla oli 400 miljoonan dollarin omaisuus, ks. Wikipedia/Anastasio Somoza Garcia)
Sitten sandinistit tulivat valtaan ja takavarikoivat Somozan suvun ja sen liittolaisten omaisuuden valtiolle.
Lopulta 1990 -luvun alussa sandinistit menettivät valtansa. Mutta vähän ennen vallansiirtoa osa sandinistien pomoista otti itsellensä valtiolla olleen, mutta aikaisemmin Somozan suvulle ja sen liittolaisille kuuluneen omaisuuden.

17.8.2011 16:27

Riistoporvari, olet ominut aivan todellisesti nimerkkisi mukaisen ideologiankin. Peluri mikä peluri, mitäs muista kunhan sinä itse vaan hyödyt.

Enää puuttuu, että Smith:n "näkymätön käsi" tulee ja pelastaa köyhät ja kansat.

Jannu Jokelasta

17.8.2011 17:47

Olehan nyt Porsjo tarkkana, älä kompastu nimimerkkiini viritettyyn lankaan. Oman talouden pitää olla kunnossa ennenkuin todella voi auttaa toisia. Oman talouden kunnostamisessa ensisijainen vastuu on kullakin itsellään. Tarkan lompakon politiikka ei vielä tarkoita riistoa, pahimmillaan saituutta. Riistoa ei ole edes pörssiosakkeiden omistaminen ja niistä maksettavan osingon nosto. Osinko on korkoa pääomalle. Osinkojen kahdenkertaista verotusta voisi pitää riistona mutta ei puututa tällä kertaa siihen. Osakkeiden omistamista voisi pitää isänmaallisena. Ulkomaalaisten osakkeiden omistaminen saattaa tosin hipoa imperialismia, mutta ei mennä tässä siihenkään. Riistoa on omia itselle sellaista mikä kuuluu muille. Näkymätön käsi on Smithiltä tavallaan fiksu havainto, sen johdattamana kysyntä ja tarjonta kohtaavat ilman kohdistajaa. Eräiden lähteiden mukaan Smith kuitenkin näki tässä Jumalan ohjauksen, eikä hintaa ja rajahyötyä, mikä tietysti olisi ollut oikea vastaus. Köyhät ja kansat saavat kyllä osansa näkymättömästä kädestä. Tiedätkö muuten miksi naishenkilöiden kannattaa varoa kansantaloustieteilijöitä? No siksi, koska heillä on hallussaan se näkymätön käsi.

17.8.2011 18:46

Terve talous on se että jokaisella on työtä mistä maksetaan käypä hinta ja kulutuksen pitää olla kestävä ja tasainen ja ihmisten omavaraisuus pitää olla taatu että ei yhteiskunnan tarvii osallistua kenenkään menoihin liiaksi,kaikki muu on harhaa joka synnyttää sellaisen tilanteen missä Eurooppa ja Ameriikka on nyt.

17.8.2011 20:25

No huh huh, nimimerkki riistoporvariin on uponnut täysin se "taivaallinen järjestys", jonka syrjäyttäminen on mielestäni välttämätöntä ihmiskunnan enemmistön ja luonnon vuoksi.

Tässähän "järjestyksessä" beesataan käsitystä kun rikkailla ja varakkailla menee hyvin, niin köyhille ja vähäosaisillekin, tippuu muruja pöydältä. Ja kaikkien olisi oltava siksi tyytyväisiä.

Tämä muutaman prosentin määrä ihmistä, maapallon väestöstä katsoo oikeudekseen, alistaa
ryöstää, orjuuttaa ja tuhota maapalloamme - oman ahneuden ja edun vuoksi.

Jannu Jokelasta

17.8.2011 20:41

mikähän se käypä hinta on riistoporvarin mielestä

18.8.2011 17:01

Ja tässä seuraava jännittävä jakso EURO;n tukipaketista.......
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=1

Jatkuu lähipäivinä!

17.12.2011 15:53

Tukipaketti? Aika hassua mikäli suraa mitä Fedi on tehnyt ns. huonoille luotoille. Sama tullaan tekemään myös EKP:n tasolla eli osa lainoista siirretään omaan perustettavaan taseeseen, jolloin ne eivät häiritse EKP:n varsinaista tasetta ja soliditeetiä.

18.8.2011 20:58

Mitä jos sittenkin korottaisitte sitä arvonlisäveroa? Se tuottaa takuuvarmasti paremmin ja koettelee kaikkia tasaisemmin ja oikeudenmukaisemmin kuin epätoivoiset sijoitustuottojen, perintöjen ja polttoaineiden veronkorotukset. Korottakaa saman tien kaksi prosenttiyksikköä. Ai niin, älkää enää kaatako rahaa elvytyskaivoon, siihen ei enää ole varaa. Kyllä se suhdanne siitä kohenee.

9.9.2011 15:41

Jännäristä "EURO,n tulevaisuus" taas uusi jakso....!
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/09/09/pankinjohtaja-suomen-varauduttava-euron-tuhoon--ed...
Jatkuu taas lähiaikoina, hermoja kutkuttaen!

11.9.2011 08:03

Uusi jännittävä jakso jännäristä: "EURO,n tulevaisuus"
-Katso ja hämmästy: http://www.taloussanomat.fi/talouskriisi/2011/09/11/talouskriisi-2011-euroalue-suistuu-ojaan/2011127...
Jatkoa seuraa lähipäivinä, seuraa mukana!

12.9.2011 18:03

Ja jännitys senkun jatkuu: "EURO;n tulevaisuus"... Seuraa mukana!
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/talouskriisi/2011/09/12/talouskriisi-ja-euro-alun-loppu--vai-lopun-alku/...

Jatkoa luvassa ihan lähipäivinä!

13.9.2011 09:28

Nyt olisi viimeinkin Timo Soinin selvitettävä äänestäjilleen selkokielellä, mitä hänen ehdotuksensa Kreikalle, Eurolle, EU:ller ja ennen kaikkea Suomelle merkitsee.
Hän väittää tienneensä nämä tapahtumat etukäteen. Siis tulevan valaisu on paikallaan.
Ehdotukset: Kreikka Eurosta, Suomi Eurosta ja jopa pois EU:stakin.
Kaikilla asioilla on puolensa.
Tällä hetkellä enemmistö suomalaisista ei jaa Soinin näkemyksiä.
Lisäinfo voisi lisätä tai vähentää hänen uskottavuuttaan. Suoraselkäisyyttä tosiasioihin häneltä kaivataan.

13.9.2011 16:20

Observer on se aina vähän jälkijunassa. Ei mahda mittää jos ei selkokielellä puhuttu suomen kieli mene jakeluun, niin ei maha mittää. Ei tukiaisille, jokaisen euron tulemme menettämään, jota niskalenkki käteinen on suu vaahdossa, s että hyvä bisnes, niin nämä kaikki miljardit tulemme menettäneet., että silleen.

13.9.2011 17:51

Odotan Soinin selvitystä omilleen, koska muut ovat paremmin realismissa.
Nyt olisi persujenkin aika siirtyä realismiin.

3.10.2011 16:24

Huolestuneita ollaan, saas nähdä kuinka tässä käy?
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/03/roubini-olen-hyvin-huolissani-etta-asiat-riistay...
-Eipä taida löytyä "patenttilääkettä" potilaalle.....

3.10.2011 17:13

Valitettavasti ns. "lääke" kustannukset tähänkin kriisiin, maksatetaan Eu:n kansalaisilla.
Näin on myös Suomen poliittinen eliitti päättänyt. He ovat puolensa valinneet - taas !

Ja kuntapuolella hallituksen toimin propakoidaan suuruuden ihanuutta, ilman todellisuutta nykykuntia vastaan - vailla faktoja.

14.10.2011 15:29

Ja jännitys senkun jatkuu....
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/14/brittiasiantuntija-suomi-hyotyisi-paluusta-markk...
"saas nährä kuis äijän käy"....!

14.10.2011 20:00

E.Liikanen lietsoo jo samaa itse on tainnut pelata itselle vain aikaa kaikki on ollut nähtävissä jo kesästä asti. Pelurit on myös hävinneet miten paljon se riippuu panoksesta:)

17.10.2011 14:55

Brittianalyytikko Lynn sanoo analyysissaan käytännössä suoraan, että Suomen taloudellisen edun mukaista olisi irrottautua eurosta ja EKP:sta. Mutta mehän emme ajattelekaan omaa etuamme, vaan "rakennamme yhteistä Eurooppaa". Tyhmä ei ole se joka ottaa, vaan se joka antaa - pätee taas tähänkin tilanteeseen.

2.11.2011 10:21

Euro ja euro alue vetää viimeisiään koska Italia ja Espanja liian suuria pelastettavaksi.Kohta kolmen vuoden vääntämisellä EU parlamenteissä on osoittanut että tuloksen saamista myönteiseen suntaan on mahdotonta.Jännityksellä seuraan miten paljon Suomi maksaa tästä soppasta joka tottakai riippuu pajolti siitä että annetaanko ne lainat maksuun enään tässä vaiheessa,mutta pelkään että kallis tämä kokeilu tulee olemaan ja Juttan vaakuudet ei auta koska se laina ehkä jää antamatta mitä sopii myös toivoa.Ongelmat ja kultturi erot niin valtavat EU:ssa että mahdoton yhtälö niin se vaan on.

7.11.2011 08:47

No,niin...,alkaa loppulaskenta...
-Vaan kuinkahan tässä käykään?
Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/11/05/tassako-kauhuskenaario-markka-pakolla-takaisin/2...
Saapa nähdä!

9.11.2011 09:33

Kuten sanottu,"saas nährä kuis äijän käy"......!
Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/11/09/nykyeuron-lahtolaskenta-alkoi-155-tuntia-sitten/...
-Ja pian ehkä tiedetään missä mennään, ja minne päin......

22.11.2011 17:51

Ja jännitys senkun jatkuu...
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/11/21/euro-rikastuttanut-vain-harvoja--jos-heitakaan/2...
Aika näyttää mihin kaikki johtaa....

22.11.2011 19:53

Tulos tästäkin ns talouskriisistä on sama , kuin aina ennenkin. Pankit pelureineen pelastetaan ja EU:n kansoille jää maksajan osa - tästä ikuisuuteen, tai ainakin niinkauan kunnes kansalaiset ympäri Eu:ta saavat/ottavat pankkien ja niiden tukijoilta = poliittiselta eliitiltä luottamuksen pois.

Sitä suurta yksimielisyyttä tai yksituumaista valehtelua, jota poliittisen eliitin media, tässäkin asiassa noudattaa on käsittämätöntä, niin samanmielisiä ovat herrat ja duunari puolueet tässäkin talouskriisin maksajista ovat.

Taloussanomat ja Tiedonantaja ovat ainoina lehtinä kertoneet Suomen todellisen tilanteen jo kuukausia sitten.

22.11.2011 22:26

Kova on kuhina ja seteleiden kahina kulisseissa. EUn rahaeliitti vetää löysiä kotiin ja turvaa tulevaisuuttaan, siitä johtuu tämä odottelu. "Nyt odotellaan nyt katsellaan miten ja miten ne markkinat..." tuttua löpinää, politiikan smoltolkkia. Meidän Jyrki poikaa viedään kuin pässiä narussa ja pässihän se onkin kun jääräpäisesti puskee Suomea EUn pohjattomaan velkasuohon.
Valitettavasti Suomella on edessä vain huonoja vaihtoehtoja. Eroaminen eurosta on yksi niistä, se vasta maksaakin.
Euroopassa nähdään vielä tultakin, nyt vasta nousee savua.

23.11.2011 09:59

Kyllä se tuntuu maksavan paljon olla eurossakin ja kun tutkimukset osoittaa että ei mitään hyötyäkään ole eurosta ollut.Niin tai näin niin tämä homma leviää silti käsiin ja Eu ja euro on kohta historiaa.

23.11.2011 16:55

Hurri on kuru:))))

Kohta kaikki ovat aina olleet samaa mieltä, viuhke vain kuuluu kun eurointoilijoiden takit kääntyvät.

23.11.2011 17:01

Mitäs se eurosta irtoaminen oikein maksaa? Epäillä soppii, ettei kymmeniä(tai satoja?) miljardeja. Veikkaan, että inflaatiokorjattuna saman verran kuin euroon liittyminenkin:)

30.11.2011 22:40

Jännitys jatkuu..., lue: http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2011/11/30/miten-ja-milloin-euro-hajoaa/201117921/170
-Kovasti tehdään "työtä" kokouksissa.., ja tuloksia tulee...!

14.12.2011 16:02

Ja,a ... EURO "Titanic" se vaan höyryää eteenpäin..., kuka on ruorissa?
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2011/12/14/uppoaako-suomi-eurolaivan-mukana/201118913/170

15.12.2011 01:46

Tuossa Taloussanomien lehtijutussa on mielenkiintoinen kohta:
"Kansainvälisen järjestelypankin BIS:n tilastojen mukaan Saksan ja Ranskan pankeilla on euroalueen kriisimaissa yhteensä yli tuhannen miljardin euron epävarmat saatavat. Pelkästään kriisivaltioilta Saksan ja Ranskan pankeilla on yhteensä yli 250 miljardin euron saatavat."

Pian sen jälkeen lehtijutussa mainitaan, että Suomen pankkien riskisaatavat ovat mitättömät. Jos kriisitukia painotettaisiin euromaitten kesken pankkiriskien perusteella, Suomen osuus olisi nolla prosenttia.

15.12.2011 09:53

Tässä se katastroofi Suomen puolelta onkin joka tekee tosi epäreilluksi Suomen kuulua euroon ja sen vastuuihin.Nyt on Suomella miljaardien paikka jäädä tulevista vastuuista pois kiitoos tämän emv sotkun,mutta mitä tekee kokoomus yrittää kaikkin tavoin päästä emv:heen mukaan vaikka se on Suomen perustuslakia vastaan ja tasapuolisuuden nimissä jotkut demaritkin on samalla linjalla varsinkin Paavo Lipponen.Nyt olisi se paikka milloin pitäisi matkia Ruotsia tosin jos euro ei hajoa niin riittää että pysymme kaukana emv:stä.Suomen kokoomus luule tosiaan että tämä pieni Suomi joka on hyttysen paskaa EU:ssa saisi jotain etuuksia maksamalla muitten sotkut jonka hintana voi loppupeleissä olla että joudummem IMF:n hoitoon itsekin koska mihinkään 51miljaardin vastuuihin meillä ei ikinä ole varaa ja ei olisi varaa vaikka vaan puolet realisoituisi maksettavaksi.Se on nyt nähty että jos ei ulkomaillakaan osata päätöksiä tehdä niin ei Suomessakaan ja tässä vaiheessa pitäisi päättäjänä olla liikemies pohjalla olevat ihmiset ei ideoloogiset politiikkot.

15.12.2011 11:33

Historiallinen tosiasia on, että laman tullen köyhä köyhtyy ja rikas rikastuu. Useimmat meistä muistavat esimerkiksi 90-luvun alun, jolloin asuntovelkaisille jäi vain velat, kun ne joilla oli rahaa kahmivat maata ja kiinteistöjä 80% alennuksella.

Nyt Perussuomalaiset ovat puheenjohtajansa johdolla ajamassa maata taas selvitystilaan. Kun kuulette vastaisuudessa jonkun tupailtapopulistin tai pörssimeklarin taas ennustavan lamaa mediassa, funtsikaapa, onko kyseessä pyyteetön huoli vähäosaisien kohtalosta, vai oman edun, rahan tai vallan tavoittelu.

16.12.2011 23:13

1990 -luvun alun suuren laman konkurssiaaltoon ja omaisuuden pakkomyyntiin oli kaksi tärkeätä syytä:
- Vahvan markan puolustaminen korkeilla markkakoroilla (n. 20 %)
- Monella yrityksellä oli paljon velkaa ulkomaanvaluutassa. Sitten Suomen markka devalvoitiin kahdesti: 1991 ja 1992.

Köyhälle ei kannata antaa velkaa, sillä matalapalkkainen tai pätkätyöläinen ei kuitenkaan kykene maksamaan velkaa pois.
Toisaalta usalaiset huijaripankit antoivat maksukyvyttömille köyhille paljon asuntolainaa. Sitten ne naamioivat nämä roskalainat ja myivät eteenpäin hyväuskoisille pankeille mm. Eurooppaan. - Tämä johti pankkien väliseen epäluuloon ja usean pankin talousvaikeuksiin, mikä oli tärkeä syy ensimmäisen vaiheen pankkikriisille 2007 - 2008. (ks. Wikipedia/Subprime-kriisi).

Laman aikana rikastuu sellainen, jolla on paljon rahaa. Hän saa ostettua halvalla osakkeita, asuntoja ja muuta kiinteätä omaisuutta.
Laman aikana köyhtyy sellainen, jolla on paljon velkaa ja runsaasti osakkeita tai kiinteätä omaisuutta. Hän joutuu velkojen lyhentämisen takia myymään halvalla osakkeita ja kiinteätä omaisuutta.

15.12.2011 12:56

Nykyinen hallitus ja monet muutkin haluavat, että Suomi kuuluu EU:hun sen rakentavana jäsenenä. Suomi on Euroopan reunavaltioita ja siksi pitää olla esillä Eu:n ytimessä. Olemme liikentellisesti saarivaltio toisin kuin Ruotsi. Jos emme ole mukana EU:ssa ja ainakin toistaiseksi Eurossa, ei meitä kukaan kaipaa. Vientikaupankäynti tuntemattomasta maasta on vaikeaa. Kukapa meistä ensimmäiseksi ostaa tuotteita jostain vinkuintiasta. Angela Merkel on jo todennut tämän talouskriisin johtavan Euroopan liittovaltioon. Meillä se on käsitetty itsenäisyyden menetykseksi. Suomi säilytti itsenäisyytensä jatkosodan jälkeen eikä meille tullut miehitysjoukkoja. Euroopan liittovaltiossakaan ei tule miehitysjoukkoja, siis se ero ainakin on. Kukin valtio määräisi omasta budjetistaan ja lainsäädännöstä kuten ennen, mutta nyt voisimme äänestää suoraan esim. liittovaltion presidentin ja europarlamentinkin kuten nyt (vrt. Ahvenanmaa).
Liittovaltioksi ei meidän pyrkiä, mutta ei se maailmanloppu olisi.
Euro maksaa meille ja jossakin vaiheessa tullee esille kumpi on halvempaa olla Eurossa tai sen ulkopuolella. Me emme tiedä kummankaan vaihtoehdon hintaa, vain että aina maksaa. Ruotsia käytetään vertailuna, mutta senkin valuutan arvo seuraa Euron kurssia eikä päinvastoin. Lisäksi Ruotsi on onnistunut hoitamaan valtion budjetin hyvin ja näköjään hyvinvoinninkin kustannuksella. Jos monet maat eroavat Eurosta, sen vakaus pienenee ja kruunun ja markan arvo tulee epävakaammaksi.
Tärkeintä on huolehtia omasta taloudestamme. Viennin pitäisi olla tuonnin kanssa tasapainossa ja mieluummin tuonit suurempi. Se on ainoa keino pitää valuutan arvo kurissa oman valuutan kanssa. Nyt tuonti on monta miljardia vientia suurempi, ei hyvältä näytä.
Todennäköisesti palaisimme nykytyylillä devalvaatiotielle. Euro on pakottanut toisiin ratkaisuihin. Kilpailukykyämme on ollut pakko nostaa tuottavuuden avulla eli työpanos on tuotettuun tuotteeseen pienempi. Devalvaatiossa tämä ratkeaa alentamalla työn hintaa (palkkoja) tuotettuun tuotteeseen. Kumpikin tuottaa parannusta vientikykyyn. Toistaiseksi palkanalennukset eivät ole olleet suosittuja. Tosin velalliset ja omaisuuden omistajat saattavat siitä hyötyä.
Timo Soini sanoo, että nykysysteemillä tämä Eurokriisi ei toimi. Toistaiseksi kukaan ei ole ratkaissut kriisiä, ei Soinikaan. Soinin ratkaisu on: antaa markkinoiden hoitaa asia eli maat ja pankit selvitystilaan, jos rahat ei riitä.
Siihen ei ole ollut uskallusta, kun aikaisemmat kokemukset tälläisestä ovat olleet tuhoisia. Rahaliikenne pysähtyisi ja edelleen kaikki teollinen toiminta.
Aikanaan kummassakin vaihtoehdossa tilanne korjautuu. Kumman hinta on kovempi, sitä nyt ratkotaan. Tietysti liiallinen velkaisuuss on pääsyy, sen poistaminen ei jälkiviisaudella poistu.
Suomen valtion pitää vähentää menoja ja ne todennäköisesti suuntautuu ns. saavutettuihin etuihin. Veronkorotus arvolisäveroa korottamalla tuo eniten rahaa ja myös tuontituotteita verotetaan. Oikeudenmukaista olisi nostaa vain veroprogressiota. Se ei valitettavasti yksin tuo tarpeeksi rahaa.
Nyt pitäisi puhaltaa samaan hiileen eikä jokainen omaansa.

15.12.2011 15:13

En voi muuta todeata että olen vahvasti eri mieltä ja se ei ole yhteen hiileen puhaltamista kun heti aluksi pitäisi ottaa 51miljaardin vastuut konttolleen vaan vaivaisen euron takia joka taatusti kaikken lisäksi kaatuu.En ole idalisti vaan maalaisjärjellä varustettu ihminen joka on elännyt loistavia aikoja markka aikana ilman euroja.Mutta silloin on kyse keskustellusta missä yö ja päivä kohtaa niin keskustellua on turha jatkaa,mutta pistä muistiin tulevaisuutta varten TimoErik että jos Suomi nämä vastuut otaa kantakseen jotka on heti 51miljaardia niin huonosti käy Suomen,muista sitten kun se päivä tulee mitä minä kirjoitin asiasta.

15.12.2011 15:13

Ennenkaikkea Suomen ei pidä olla EU:ssa tahdoton ajopuu, joka ei tunnista omaa etuansa. Nykymenoa on ollut kauhea katsoa, neuvotteluista on tultu kerta toisensa jälkeen 6-0 turpiin saaneena ja silti on kehuttu, että Suomi voi olla tyytyväinen saavutettuun neuvottelutulokseen:( Kun EU:ssa muut soveltavat sopimuksia ja sääntöjä luovasti omaksi edukseen, noudatetaan meillä millintarkasti EU:n älyttömimpiäkin direktiivejä.

EU ja euro on tullut Suomelle kalliiksi. Nämä kauhukertomukset siitä, mitä kaikkea meille tapahtuisi ilman euroa ovat pelkkää federalistien pelottelua ilman mitään todellista todistusarvoa. Muut pohjoismaat ovat pärjänneet vähintäänkin kohtuullisesti ilman euroa, miksi Suomi olisi tästä poikkeus?

Minusta Suomen tulisi erota sekä eurosta että myöskin Eu:sta, jos valtioliitosta ollaan tekemässä liittovaltiota kuten näyttää. Jos EU palaisi alkuperäiseen itsenäisten valtioiden tulliunionimalliin, jossa tasavertaiset valtiot sopivat asioista keskenään ilman nykytyylistä Merkozy-sanelua, voisi EU:sta ollaSuomelle oikeasti jotakin hyötyäkin.

15.12.2011 16:16

Jos pitää maksaa 51 miljardia, niin huonosti käy. Se on päivän selvää.
Vertailin vaihtoehtoja ja totean, että kun tiedetään mikä halvin keino selvitä kriisistä kyllä Suomi sen valitsee. Onhan meillä talouden asiantuntijoita. Ei hallitus niin tyhmä ole, ettei niitä kuuntelisi.

15.12.2011 21:50

Jos meillä olisi talouden asiantuntijoita niin ei tässä jamassa olisi Euro ja Eu.Ei ole ollut asiantuntijoita Brysselissä eikä Suomessa eikä muuallakaan Euroopassa vaan helvettin tyhmiä politiikkoja jotka ei kuuntele asiantuntijoita,sehän on demokraatiaa ja idealismia mitä on tehty ja sehän ei toimi.Koko Eu on valtava velkakupla joka on antanut valheellisen elintason mistä joudutaan luopumaan kun jo 2000miljaardia tarvetta puskurirahastoa Eu.huun ja mikä on vielä loppulasku koska eihän tämä 2000miljaardia ole edes kasassa joka ei ilmeisesti sekään riittä puskuriksi tähän kriisiin.Joskus on hyvä olla optimistinen mutta kaikki oikeat asiantuntijat niinkuin esimerkisi Kruger,Roubini,Suomen Thörnqvist ja moni muu on jo sanonut selvät sävelet miten tässä käy.Kuunteleko politiikkot jotka eivät ole talousasiantuntijoita sanoisin että ei.Mulle jo maalaisjärki kertoo että euron pelastaminen on mahdotonta ellei anneta köyhille maille rajaton luotto ja kuka on valmis siihen ei kukaan ja sen takia euro hajoaa.

16.12.2011 10:58

Politiikkojen dilemma onkin siinä, että ketä asiantuntijaa kuuntelee herkällä korvalla. Monet asiantuntijoiksi tituleeratut ovat ennen kaikkea jonkun intressiryhmän lobbareita, joiden sanoma tietysti painottuu tämän intressiryhmän edun mukaan. Siksipä politiikkojen pitäisi pystyä itsenäisesti päättämään siitä kuinka paljon painottaa kutakin asiantuntijalausuntoa. Karmeaa oli kuulla esim. silloisen pääministerin lausunto, jossa hän totesi luottavansa täydellisesti EU:n asiantuntijoihin eurokriisissä. EU:n asiantuntijoilla ei ehkä kuitenkaan ihan ensimmäisenä ole mielessä nimenomaan Suomen etu. Eikä tämä eurokriisiasia niin vaikea ole, etteikö sitä voisi normaalijärjellä varustettu yksilö omaksua siten, että pystyisi ihan itsekin arvioimaan mikä on paras tapa toimia. Jos siinä on vaikeuksia, voi lukea Taloussanomista Jan Hurrin artikkeleita. Niistä paistaa läpi todellinen asiantuntemus, joka on puettu teksteissä helposti ymmärrettävään muotoon.

16.12.2011 17:23

Kova meno kohti lopullista rysäystä kiihtyy, Suomen pankkikin velvoitetaan mukaan "velkatalkoisiin" EKP haarakonttorina. Ja kun EU:n perustuslaki kieltää maiden suoran tukemisen niin asiaa kierretään lainaamalla Valuuttarahastolle (IMF) se sitten lainaa takaisin kriisimaille.

Näin rehellista ja luotettavaa on tämä suomenkin poliittisen eliitin kriisipeli, jossa tukirahat uppoavat EU:n pankkien taskuun - teollisuuden, pk-yritysten, työntekijöiden, nuorten ja eläkeläisten kustannuksella.

16.12.2011 19:26

Kerrohan Jannu taas ohjeet miten tilanne käännetään parempaan suuntaan.

16.12.2011 22:56

Kun kauniisti kysytään, niin vastaan ja esitän samalla myös nimimerkille J.HAA:lle mitä olisi tehtävä, jotta tästä jatkuvan talouskriisin EU:sta ja EMU:sta suomalaiset pääsisivät maksajan roolista irti ja samalla palauttettaisiin oma kansallinen päätösvalta myös finanssipolitiikassa.

On järjestettävä kansanäänestys suomalaisille, siitä haluammeko todella maksaa finanssikapitalismin aikaansaaman luottolaman, miljardien eurojen osuudella, kuten sixpack hallituksemme haluaa.

Tanska ja Ruotsi eivät ole liittyneet valuuttaunioniin, koska niiden maiden kansalaiset saivat
äänestää siitä asiasta. Ja oman valuutan säilyttäminen (myös finanssipolitiikan) on osoittautunut oikeaksi.

Ja lopuksi vielä profeetalliset sanat vuodelta 1991 Hans Tietmeyer, Bundesbankin johtaja
" Yhteiseurooppalainen valuutta johtaa jäsenvaltioiden luopumiseen itsenäisestä päätöksenteosta koskien taloutta ja palkkoja, samoin kuin rahapolitiikkaa.... On harha kuvitelmaa, että jäsenmaat voisivat säilyttää itsenäisen veropolitiikkansa".

Tässä jumissa nyt ollaan, uskaltaako/haluavatko hallituksemme olla isänmaallisia oikeesti ?

17.12.2011 08:04

Hienoa! Kansanäänestyksellä vältymme kriisien kustannuksista.Miksi tätä ei ole huomattu ennen.

17.12.2011 08:04

Hienoa! Kansanäänestyksellä vältymme kriisien kustannuksista.Miksi tätä ei ole huomattu ennen.

17.12.2011 19:01

On ilmeisesti kerrottava hitaammin myös edelliselle TIMOERIK nimimerkille, kun poliittinen eliitimme (eduskuntapuolueet) ovat laittaneet toimillaan suomalaiset yksimielisesti maksumiehiksi tässäkin kriisissä, ilman että olisi aikanaan kysytty kansalta talousliittoon menemisestä, EMU:n hyväksymisestä tai markkamme vaihtamisesta euroon. (vaikka tästä silloinen presidentti Ahtisaari sdp lupasi kysyttävän kansalta erikseen - eipä kysytty). Ja kun nyt nämä poliittisen eliitin sopimat hätäpankkitukimaksut kolahtavat jälleen suomalaisten maksettavaksi miljarditolkulla, niin kohtuullista olisi kysyä kerrankin suomen kansalaisilta, hyväksymmekö tämän.

Vaihtoehto on parempi, oma päätösvalta - oma raha - sotilaallinen liitoutumattomuus - ja oikeanlainen kansallinen itsekkyys, samoin niinkuin kaikki muutkin valtiot tekevät, kansalaistensa hyväksi.

18.12.2011 10:45

Vaihtoehdot kriisin hoitoon on seuraavat,joko annetaan rajaton luotto ylivelkaantuneille maille minkä kustanukset maksaa menestyneet maat,tai huonot tai hyvät maat ulos eurosta mutta niin tai näin niin kalliiksi tulee hyvin menestyneille maille joka tapauksessa tämä euro operaatio ja se on se syy että päätöksiä ei meinaa tulla kun ei vaan voi voittaa.Mun arvio on että euro hajoaa osittain,ellikkä jotkut joutuu ulos eurosta ja jotkut jää mutta maksamaan tästä kyllä joudutaan ja aika paljon.

27.12.2011 15:53

Myrsky ja Joulurauha..., sopivaa luettavaa kaikille!
-Tässä vihje: http://www.taloussanomat.fi/juttusarjat/eurokriisi/
Ettei nyt ihan kaikki unohtuisi........ Suosittelen luettavaksi!

28.12.2011 02:08

Tässä mielenkiintoinen kohta (ks. http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/12/27/nain-britanniassa-varaudutaan-eurotuhoon/201119799/12)
"Valuuttariskin lisäksi euron hajoaminen aiheuttaisi ongelmia brittiläisille yrityksille. Maan neljällä suurimmalla pankilla on noin 170 miljardin punnan edestä menetettävää Kreikassa, Irlannissa, Italiassa, Portugalissa ja Espanjassa."

Kuitenkin UK suhtautuu varsin nihkeästi velkakriisissä olevien euromaitten (poikkeuksena Irlanti) roskalainojen ostamiseen.

11.1.2012 17:20

No,niin...jännitysnäytelmä jatkuu....
-Povataan ja ennustellaan..., saas nähdä kuinka tässä loppujen lopuksi käy!
Katso: http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2012/01/11/eurotuhon-ennustaja-eurokriisi-huipentuu-alkuvuonna/...

16.1.2012 08:09

Hissun kissun, tai hiljaa hiipien.....?
-Strategiat ovat jo selvillä, ainakin joillakin. Saas nähdä kuinka tässä käy!
Katso: http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/01/15/euro-hajoaisi-yhtakkia-mutta-ei-taysin-yllattaen/20...

25.1.2012 10:24

Vakavaa asiaa, lisää ennustuksia tulevasta....
-Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/01/24/soros-varoittaa-pahuuden-ajasta--mellakoita-ja-t...
Saa nähdä miten tässä käy...

25.1.2012 14:59

"Hyvin pyyhkii"...., joillakin.
-Ja tähän ei ole mitään lisättävää.....
Lue: köyhät yhä
köyhempiä

Pienituloisten keskuudessa tuloerot kasvoivat. Vähävaraisesta joukosta siis yhä useampi köyhtyi lisää.

Alimman kymmenesosan tulot olivat alimmillaan vuonna 1996. Vuoteen 2010 mennessä tulot olivat nousseet reaalisesti 25 prosenttia.

Samaan aikaan kaikissa muissa tulokymmenyksissä nousu oli suurempaa: mitä suurituloisempi kymmenys, sitä suurempi oli prosentuaalinen tulotason nousu. Keskimmäisissä tulokymmenyksissä kasvu oli 42–43 prosenttia ja ylimmässä 54 prosenttia.

Taloussanomat 25/1

25.1.2012 20:58

Sehän kannattaa köyhtyä koska muuten ei pääse pienillä veroilla ja vaille asumistukea ja toimentulotukea.Tästä tässä on kysymys,päinvastoin Suomessa menee niinsanotulla köyhällä paremmin kun koskaan.

25.1.2012 21:07

Kansainvälisten sijoittajien mielestä kapitalismi on ajautunut kriisiin. Tämä käy ilmi uutistoimisto Bloombergin tekemästä kyselystä, johon vastasi 1 209 sijoittajaa, analyytikkoa ja liikemiestä.

25.1.2012 21:33

Niin se on totta että pörssipelaamisella ei tahdo pystyä elämään kunnolla vaan joutuu kyllä muihin töihin äkkiä.Sääli köyhille koska pörsstuottoa kun ei tule niin ei tule verojakaan,ehkä tämä pakottaa niinsanottut köyhät oikeisiin töihin.Lamoissa on aina hyvätkin puolensa.

1.2.2012 12:21

Hoh,hoi jaa...
-Silmänkääntötemppujen avulla irti kriisistä?
Lue: http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/02/01/nyt-kaikki-huijaavat-kaikkia--ja-varsinkin-suomea/2...

2.2.2012 02:33

"Luottotilastojen mukaan ulkomaiset pankit ovat parin viime vuoden kuluessa vetäneet euroalueen kriisimaista turvaan yli 700 miljardia euroa. Eniten rahaa ovat vetäneet turvaan Euroopan pankit, joiden saatavat ovat kahdessa vuodessa supistuneet hieman yli 600 miljardia euroa.

Kyse on pankkien kaikentyyppisten saatavien kokonaismäärästä Italiassa, Espanjassa, Kreikassa, Irlannissa ja Portugalissa. Kunkin kriisimaan omien pankkien kotimaiset saatavat eivät ole mukana luvuissa."

Noin pankit vetääntyvät velkakriisivaltioista.

1.2.2012 12:30

Kyllä rahaa löytyy kun on tosi tarvetta...!
-Lue: http://www.hs.fi/talous/Fortum+jakaa+osinkoja+omistajille+lähes+900+miljoonaa+euroa/a1305554650239
Hups, tämäkö myös silmänkääntötemppu?

2.2.2012 10:12

Jos ei saatuottoa sijoitettulle rahalle niin miksi sijoittaisi sitten yleensäkään.Osingot pitää osake omistajat talossa ne eivät ole köyhäinapua se on valtion tehtävä korvata verorahoista.Puurot ja vellit sekaisin sossuilla.

10.2.2012 09:09

Mitäs tässä narisemaan, ollaan tyytyväisiä oloihin ja luetaan seuravaa:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2012/02/10/koulutettu-suomalainen-ole-iloinen-huonosta-p...
-Että se siitä...!

11.2.2012 08:46

Mielenkiintoista verrata Suomea Etelä - Euroopan maihin:

Btk henkeä kohti (Wikipedia/List of countries by GDP (nominal) per capita, IMF:n arvio vuodesta 2011), rahayksikkönä USA:n dollari:
Suomi: 50,090
Italia: 37,046
Espanja: 33,298
Portugali: 22,699

Toimihenkilöt, Länsi - Euroopan indeks = 100:
Espanja: 85
Suomi: 78
Italia: 71
Portugali: 70

Keskijohto ja vastaavat asiantuntijatehtävät, Länsi - Euroopan indeksi = 100:
Espanja: 97
Italia: 85
Portugali: 85
Suomi: 71

11.2.2012 11:22

Minulla ei riitä maltti, eikä kärsivällisyys lukea jokaista kommenttia koko tältä palstalta, mutta on minullakin oma mielipiteeni.
Sen jälkeen, kun nykyinen (vielä pystyssä oleva) hallitus näki "päivänvalonsa", pääministeri Jyrki Katainen ei ole kertonut kertaakaan Suomen kansalle ensimmäistäkään järkevää kannustavaa puhetta!
Aina, ja joka kerta, kun pääministeri Katainen on suunsa avannut, sieltä on kuulunut enemmän, tai vähemmän negatiivista viestiä. Revi siitä sitten jotain positiivista itsellesi?
Ajatellaan nyt vaikka Suomen nykyistä nuorisoa, joilla on tulevaisuus edessään. Hekin osaa avata radion, tai telkun. On heillä kuulkaa naurussa pitämistä, kun he sen kaitakasvoisen pienehkön herra pääministerin juttuja arvioivat. Pitäis ensin saada itselleen selville se, että mikä työ elämän ajaksi ensinkin kiinnostaisi, ja sitä silmälläpitäen opiskelupaikka jostain löytää? Mutta ton telkussa häpöttävän äijän juttujen mukaan suunnittele tässä nyt jotain, hyi hitto!
Siis Suomeksi sanottuna, tämä maa (Suomi) tarvii ensinkin kannustusta, ja etenkin joltain todella uskottavalta "korkeantahon" henkilöltä. Vaikka Katainen onkin pääministeri, niin ainakin minä olen koko tämän nykyisen hallituksen olemassaolon ajan odottanut uskottavaa, ja todella positiivista viestiä meille Suomen kansalaisille?
Mutta aina, ja joka kerta viesti on, että valtion on kaikessa pakko säästää, pidennetään työuria, jne. Mutta eipäs sieltä kuulu, että kun kuntauudistus nyt toteutetaan, niin kaikki ne virkamiehet, ketkä ei tule valituiksi niihin uusiin kuntiin, he saavat saman kohtelun mitä kaikki muutkin, joiden normaalit työurat katkeavat. Eikä mitään jo nyt heille luvattuja 5-vuoden takuita täyden palkan tilille tulosta?

11.2.2012 11:40

Katainen on kerta kaikkiaan liian kokematon pääministeriksi.Pääministerin kuulluu olla talousviisas ja pitkän kokemuksen omaava. tässä kaikkien aikojen finanssikriisissä on jo ammattilaisillakin täysi työ ymmärtää että missä mennään.Se mikä on varma on se että Suomi ei ole hyötynyt yhtään euroon liittymisestä vaan joutuu ottamaan moninkertaiset takausvastuut kun naapuri maat Ruotsi,Tanska,Norja pärjää huomattavasti paremmin omilla valuttoilla ja ilman vastuita.

11.2.2012 12:24

eikös katainen valittu joskus Euroopan parhaaksi valtiovarainministeriksi.

11.2.2012 12:44

Ihan sama.kun ei osaa niin ei osaa.Koko Suomen hyvinvointi mahdollisuudet jaetaan pois Kreikkalle etc, ja Suomalaisilla jää luu käteen.Jos sitäkään.

11.2.2012 13:15

kerrankin yrittäjän kanssa samaa mieltä,ei paljoo inspiroi noi leikkaukset ja veronkorotukset kun rahat jaetaan ulkomaille,mitä paremmin suomella menee sen enemmän maksamme. miten ihmeessä yhden maan annetaan vedättää tuolla lailla,siellä taas kynät sauhuaa ja kirjoitellaan paperille jotain keksittyjä lukuja ja taas tulee miljardeja

13.2.2012 09:29

(http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2012/02/12/halvan-kiinan-loppu/201222900/145):
Kiina ei enää pärjää halpatuotannossa:
- Palkkojen nopea nousu
- Raaka-aineet, sähkö, kaasu, vesi, vuokra ja verot ovat kallistuneet dramaattisesti viimeisen viiden vuoden aikana.
- Tekstiili- ja vaatetusteollisuus on jo ohittanut kannattavuuspisteen Kiinassa.
- Matalan lisäarvon tehtaat siirtyvät Kiinassa rannikolta sisämaahan halvempien kustannusten takia.

24.2.2012 10:05

-Esimerkkejä tästä, kaikki "vastuu" henkilöt!
Katso: http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/02/24/naista-syista-ruotsi-on-nyt-euroopan-kultapossul...
-Taikka unohtuiko vastuu.....?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.