Laajasalo saa vihdoin kasvojenkohotuksen – uusi ostari, ratikka ja kaupunkibulevardi

Laajasalon uuden ostoskeskuksen pääsisäänkäynti kuvassa keskellä. Takana kulkee Laajasalontie, edessä uusi ja rakennettava katu, Yliskylän puistotie.

Arkkitehtitoimisto Hannu Jaakkola OY

Laajasalontie tulevaisuudessa kaupunkibulevardina. Näkymä etelästä Laajasalontien ja Reposalmentien risteyksestä pohjoiseen.

Arkkitehtitoimisto Hannu Jaakkola Oy

Laajasalon uusi ostoskeskus. Laajasalontie jää kuvassa oikealle.

Arkkitehtitoimisto Hannu Jaakkola OY

PALVELUT Laajasalon uuden ostoskeskuksen kaksivuotinen rakennusurakka alkaa ennen kesää.

Laajasalo saa kaivattuja uusia palveluita, kun uusi ostoskeskus valmistuu syksyllä 2018. Laajasalontien kupeeseen rakennettava moderni liikekeskus korvaa vieressä sijaitsevan vanhan ostarin.

– Odottelemme uuden ostarin valmistumista todella hyvin mielin. Koko Laajasalo on vihdoin ja viimein saamassa jotain uutta, toteaa Laajasalo-Degerö seuran puheenjohtaja Tarmo Timonen.

Vanha ostoskeskus on rakennettu 1970-luvulla ja osoittanut jo vuosia hiipumisen merkkejä. Vanhan keskuksen tilalle rakennetaan aikanaan asuntoja.

Timonen toivoisi, että uuden ostarin lisäksi pitkälti 1970-luvulla rakennettua Laajasaloa elävöitettäisiin kaupunkibulevardeilla sekä rakennettaisiin lisää asumista. Valmisteilla oleva kaava mahdollistaisi kaiken tämän.

Uuden ostarin rakentaminen alkanee toukokuussa, mikäli rakennuslupa-asiat on saatu kuntoon ja kaupunki on tehnyt rakentamista edeltävät infratyöt.

Liiketilaa kahteen kerrokseen on tulossa yli 12 000 kerrosneliömetriä eli noin Arabian kauppakeskuksen verran. Liikekeskus on palveluiltaankin verrattavissa Arabiaan, sillä molemmat keskittyvät lähinnä päivittäistavarakauppaan.

Laajasalossa saman katon alle on tulossa ainakin kaksi isoa päivittäistavarakauppaa, pienempiä erikoiskauppoja, kahviloita, ruokaravintoloita sekä julkisia palveluja, kuten kirjasto, kuntosali ja apteekki. 150–200 autopaikkaa sijaitsee ostoskeskuksen edessä ja osittain maan alla.

– Palveluille on Laajasalossa tarvetta. Sen huomaa etenkin asukastilaisuuksissa, joissa ei montaa ei-sanaa ole tullut, kun on puhuttu uusista palveluista. Alue kasvaa koko ajan. Myös palveluiden täytyy kehittyä tämän päivän tasolle, toteaa rakennuttajana toimivan NCC:n projektipäällikkö Ilkka Mäkelä.

Tulevan ostoskeskuksen kaupallinen vaikutusalue tulee muodostumaan Laajasalon ja Santahaminan asukkaista. Uutta ostovoimaa on tulossa aikanaan Kruunuvuorenrannan asuinalueelta, jonne on 2020-luvun puolivälin jälkeen muuttanut 11 000 uutta asukasta.

Jo muutama vuosi ennen ostoskeskuksen valmistumista valtaosa liikepaikoista on jo varattu.

– Varaustilanne on hyvä. Noin 75 prosenttia tiloista on sopimusasteella. Lisäksi useampia neuvotteluita on käynnissä, Mäkelä kertoo.

Ostoskeskus rakennetaan BREEAM-ympäristöarviointijärjestelmän Very Good –tasoiseksi. Järjestelmä tarkastelee rakennuksen ympäristövaikutuksia kiinnittäen huomiota esimerkiksi energian- ja vedenkulutukseen, käytettyihin materiaaleihin, maankäyttöön ja tavoitettavuuteen liikenteellisesti. Pisteytysten perusteella rakennuksille annetaan arvosanoja läpäisty, hyvä, erittäin hyvä tai erinomainen.

Luokitusten avulla kiinteistöistä tulee vertailukelpoisia. Suomessa järjestelmää on käytetty toimitila- ja liikerakennusten luokittelussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palveluita ja liki 900 asukasta

Laajasalon uusi ostoskeskus rakennetaan vanhan ostarin viereen.

Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaavanmuutos mahdollistaa Laajasalontien muuttamisen kaupunkibulevardiksi ja raitiotien.

Kaava mahdollistaa myös täydennysrakentamisen Laajasalontien tuntumaan.

Uusia asuntoja voisi rakentaa 800–900 uudelle asukkaalle.

Talot ovat 5–7-kerroksisia.

Työpaikkojen määrä on noin 340–390.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Laajasalossa kihisee – riittääkö ratikoissa tilaa kaikille?Helsingin ongelma-asunnot vihdoin lähes myyty – "Kruunuvuorenrannalle ei käy Viikinmäet"Laajasalontien muutos kaupunkibulevardiksi alkaa ensimmäisenäSuurin osa ehti tuhoutua – Laajasalon viimeiset huvilat yritetään pelastaaPalvelukeskus aukeaa LaajasalossaAsunnoton Emil, 24, sai kodin vanhusten palvelutalosta – "Osa asukkaista epäili alkuun"

Kommentit (1)

Kommentit

Kuvitteleeko kaupunki todellakin että ihmiset jättävät auton kotiin paukkupakkasilla tai räntäsateessa? Näistä tulevista autioista bulevardeista tulee vielä täydellinen liikenne katastrofi.

VilleValio