Kulttuuria ja hyvinvointia Itiksessä

Itäkeskuksen lukiossa vietettiin toukokuussa  vauhdikasta oppilaskunnan kulttuuri- ja hyvinvointipäivää. Aamu alkoi normaalilla oppitunnilla, jonka päätteeksi vierailulla olleet kiinalaiset ystävyyskoululaiset ohjasivat aamuvoimistelun kiinalaiseen tapaan koulun hiekkakentällä.

Välitunnin ja luokkatilojen järjestelyn jälkeen opiskelijat kokoontuivat keskusaulaan, jossa Pirjo Suhonen, Ivana Helsingin toinen perustaja, esiintyi. Hän kertoi muodin, muotoilun ja taiteen yhdistämisestä sekä Ivana Helsingin historiasta. Suhonen näytti myös kuvaa muotiesityksistä ympäri maailmaa ja antoi lukiolaisille rohkaisevia neuvoja siitä, miten uskoa omiin ideoihin ja ryhtyä toteuttamaan niitä.

Kolmannen oppitunnin aikaan opiskelijat jakautuivat työpajoihin, joihin oli ilmoittauduttu jo aiemmin. Kaikki osallistuivat kahteen 40 minuuttia kestävään työpajaan, joiden aiheet koskivat enemmän tai vähemmän kulttuuria ja hyvinvointia. Muun muassa Henna-tatuoinnit, jooga ja kiinalainen kalligrafia herättivät useiden opiskelijoiden mielenkiinnon, ja näiden, kuten useiden muidenkin, työpajojen osallistujapaikat menivät kuin kuumille kiville.

Esimerkiksi kiinalaisen kalligrafian työpajassa tutustuttiin kiinalaisten kirjoitusmerkkien kehitykseen tuhansien vuosien saatossa sekä kalligrafian alkeisiin oikeaa piirtämisjärjestystä ja -suuntaa myöten. Ohjepapereita selaillessaan moni opiskelija hämmästeli kirjoitusta epäuskoisena: voiko tätä oikeasti lukea? Opettaja Jussi Vuori kuitenkin neuvoi aloittelevia kalligrafian harjoittelijoita kädestä pitäen ja auttoi tulkitsemaan opiskelijoiden nimien merkityksiä tavu tavulta.  Lopputunnista kaikki saivat jopa kirjoitettua oman nimensä – kiinaksi!

Muutama kiinalainen vieras pääsi myös kokeilemaan suosittua suomalaista peliä, mölkkyä. Kun sääntöjä oli pähkäilty yhdessä, sujui puupalikan heitto kiinalaisilta vierailtammekin yhtä luontevasti kuin suomalaisilta. Vieraamme hämmästelivät, kuinka niin yksinkertainen peli voi olla niinkin viihdyttävä.

Pilates-työpaja vaikutti olevan lähes kaikille osallistujille uusi kokemus. Yksinkertaisen näköiset mutta kovaa lihastyötä vaativat liikkeet ottivat voimille ruokailun ja edellisten aktiviteettien jälkeen, mutta kaikki osallistuivat reippaasti. Vieraileva ohjaaja korjaili uusien harrastajien asentoja ja liikeratoja sekä opetti suhisevaa hengitystekniikkaa. Yllättävän rankan pilatestunnin jälkeen kehoon koski, mutta mielentila oli tyyni ja hyvinvoiva.

Lisää tekstejä Itäkeskukn lukion tapahtumista löytyy verkkolehti Idiksestä:
www.itislukio.wordpress.com

TEKSTI: Hanna Lottonen ja Eleonora Oksman
KUVAT: Marita Juntunen, Petra Koivu 

Helsingin kielilukio

Kotona maailmalla

Itäkeskuksen lukiossa opiskelijat oppivat ymmärtämään kulttuurien välisiä eroja ja vahvistavat taitojaan elää globaalissa maailmassa. Valmistamme opiskelijoita jatko-opintoihin, työelämän haasteisiin ja yhteiskunnan asettamiin muihin vaatimuksiin. Kehitämme yhteistä osaamistamme ottaen huomioon tulevaisuuden haasteet.

Itäkeskuksen lukio toimii yleislukiona sekä kielipainotteisen erityistehtävän saaneena erityislukiona, jossa opiskelijat saavat hyvän yleissivistyksen ja heillä on mahdollisuus hankkia monipuolinen kielitaito.