Piilota X Palauta

KOLUMNI Kesäloma – tutkitusti tehokas

Kommentoi

Lukuvuosi päättyi harmaaseen ja sateiseen säähän, mutta mikään ei hillinyt Itäkeskuksen lukio ylioppilaiden juhlahumua, josta yllä muutama kuva. Onnea uusille valkolakeille! Muille hyvää kesälomaa seuraavan kolumnin myötä.

Kesäloma – tutkitusti tehokas 

Me lukiolaiset olemme käytännössä töissä tiedon kanssa. En usko olevani ainoa, joka miettii, mihin oikein tulen tarvitsemaan kaikkea kouluaikanani omaksumaani tietoa. Tietoa ei ole kuitenkaan pakko katsoa asiana, jolle pitää olla välitön tarve.

Tieto on valtaa – ainakin englantilaisen yleisneron Sir Francis Baconin mielestä. Hänen lausahduksensa on paisunut parin vuosisadan aikana alamäkeen kuin ympärilleen lunta keräävä lumipallo jopa siinä määrin, että elämme nykyään luokkayhteiskunnan tai palveluyhteiskunnan sijaan tietoyhteiskunnassa. Ei tarvitse olla lukiolainen ollakseen tiedon ympäröimänä, koska sitä ei yksinkertaisesti pääse pakoon.

Kun katsoo televisiota, altistuu ylenpalttisille ryöpyille tarpeellista ja turhaa tietoa. Parin tunnin välein ruutuun ryöppyävät televisiouutiset näyttävät meille välähdyksiä asioista ja tapahtumista, joista emme välttämättä edes haluaisi tietää: luonnonkatastrofeista, terrori-iskuista, nälänhädästä, sodista tai epidemioista. Maailma ei olekaan hyväntahtoinen paikka, ja vähemmästäkin syntyy hillitön angsti.

Oman mielenterveyden vuoksi on suositeltavaa vaihtaa kanavaa vaikkapa mainoskanaville, jotka esittävät tunnetusti kevyempää vihdettä. Tiedolta ei kuitenkaan pääse piiloon. Mainosala on valjastanut tiedon ja tieteellisten menetelmien hyödyntämisen palvelemaan omia tarkoitusperiään taidokkaasti. Puhtaasti mielikuviin nojaavaa mainontaa tulee tietenkin aina olemaan, mutta yhä useampia tuotteita myydään taikasanoilla tutkitusti tehokkaampi ja parempi.

Hirvittävän angstin valtaamat televisionkatselijat ovat helppoa saalista. Maailmassa muut kuolevat nälkään ja jäävät tankkien jyräämiksi, ja me länsimaalaiset vain ostelemme uusia pirtelökoneita ja laihdutusjugurtteja. Mainosala tietää tämänkin ja auttaa meitä perustelemaan ostoksemme. Jos vuosittaiselle parranajokoneen ostamiselle löytyy syy, kuten mikroimpulssien ihoa hellivä vaikutus, se on helpompi perustella itselleen.

Jos kehitys jatkuu samansuuntaisena kuin nykypäivänä, saattaa olla, että tulevaisuudessa kukaan ei enää osta ripsiväriä, jonka väitetään kasvattavan ripset kolossaalisiin mittasuhteisiin, ennen kuin termi ’kolossaalinen’ on tarkasti määritelty ja tarkka tutkimus aiheesta on suoritettu, julkaistu sekä arvioitu. Ehkä tässä vaiheessa puhutaan tiedeyhteiskunnasta.

Sen lisäksi, että jatkuva tiedon ja tieteen tuputtaminen on puuduttavaa, se pilaa arkipäivän ilot. Ellei tuote ole riistotyövoimalla valmistettua tai vahingoita lasten psyykkistä kehittymistä, se aiheuttaa varmasti syöpää.

Onneksi kesälomaan alkaa nyt. Pitäkää ihmeessä kaikki lomaa koulun tietomäärästä sekä televisiosta. Kesällä voi hyvällä omatunnolla eristäytyä mökille median ja opiskelun saavuttamattomiin ja vaikkapa grillata. Mikäs siinä, kun pihvi tirisee ja Activia auttaa. Tutkitusti.

Kristiina Raatikainen
 

Kuvat ovat Itäkeskuksen lukion ylioppilasjuhlista (2.6.2012)