Kevätretki Helsingissä – tunnelmaa ja nähtävää riitti

Lähtö kevätretkelle

Tavallisesti olemme tehneet kevätretken johonkin lähialueelle tai jopa Suomen rajojen ulkopuolelle. Tällä kertaa päätimme tutustua kotikaupunkiimme Helsinkiin. Matka osoittautui erittäin suosituksi ja bussi oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Koska aikaa oli vain yksi päivä, kohteita jouduttiin karsimaan rankalla kädellä.

Ensin ajatus Helsinki retkestä hieman jännitti, koska osa klubimme jäsenistä on paljasjalkaisia helsinkiläisiä ja osa asunut Helsingissä kymmeniä vuosia. Löytyykö enää paikkoja, mihin voisi mennä. Jännitys vaihtui innostukseksi, kun aloimme käydä paikkoja läpi. Nähtävyyksistä oli suorastaan runsauden pulaa.

Matka alkoi klo 9 Kotikonnuntieltä bussin 94A:n kääntöpaikalta. Nimenhuudon jälkeen pääsimme lähtemään aikataulun mukaisesti. Ensimmäinen kohteemme oli Helsingin Yliopiston kasvitieteellinen puutarha. Leijona Esko Koposen tytär ja hänen puolisonsa olivat lupautuneet oppaaksi kierroksellemme. Lisämaustetta kierrokseen antoi se, että molemmat olivat kaukomatkoiltaan tuoneet osan esillä olevista kasveista ja saimme kuulla mielenkiintoisia tarinoita aiheen ympäriltä.

Mielenkiintoisen ja viihdyttävän kierroksen maailman kasvillisuuden parissa jälkeen tulikin nälkä. Suuntasimme ravintola Kaisaniemeen, joka on yksi vanhimpia vielä toiminnassa olevista ravintoloista Helsingissä. Useat maamme 1800-luvun suurmiehistä olivat siellä asiakkaina ja esimerkiksi Suomen omaa rahaa suunnitellut valiokunta kokoontui J.V. Snellmanin johdolla Kaisaniemessä. Myös Mannerheim kuului ravintolan asiakaskuntaan.

Hyvän ruuan jälkeen suuntasimme juuri uudelleen avattuun Tamminiemeen, mikä ei erityisempiä esittelyjä tarvinne. Asiantuntevan kierroksen jälkeen saimme tutustua myös kuuluisaan Tamminiemen saunaan, missä on tehty lukuisia tärkeitä päätöksiä tai ainakin pehmitetty neuvottelijoita. Osa porukasta pääsi omakohtaisesti kokeilemaan saunan lauteita, vaikka sauna ei tosin ollut päällä. Vaikuttava kokemus kaiken kaikkiaan.

Presidenttiteemalla jatkettiin ja matka jatkui Kaivopuistoon Mannerheimin museoon. Mannerheim asui huvilassa vuosina 1924-51, jonka jälkeen se on toiminut museona. Selkeä ja mielenkiintoinen esittelykierros antoi laajan kuvan Mannerheimin elämän työstä niin Venäjän armeijassa kuin Suomen hyväksi eri tehtävissä. Esitystä täydensivät laaja valokuvanäyttely ja runsaat muistoesineet mm. Kiinan matkalta ja metsästysretkiltä ympäri maailman.

Oma retkemme jatkui Vuosaaren satamaan ja siellä merimieskirkkoon, missä kuka hyvänsä voi pistäytyä vaikka kahvilla kirkon aukioloaikoina. Saimme kuulla mielenkiintoisen esitelmän mm. merimieskirkon toiminnasta ja Vuosaaren merimieskirkon huomiota herättävästä arkkitehtuurista. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka.

Esitelmän ja vilkkaan keskustelun jälkeen pidimme kauden viimeisen klubikokouksen, missä palkittiin kauden aikana ansioituneet leijonat ja ladyt sekä kuulimme uuden veljen veljesvalan. Lyhyen kokouksen jälkeen siirryimme viereiseen näköalatorniin, mistä voi nähdä koko Vuosaaren sataman ja saada hieman käsitystä siitä, miten laaja alue todellisuudessa on.

Takaisin lähtöpisteeseen saavuimme noin kello 18 upeita kokemuksia rikkaimpina. Tunnelma oli hyvä ja siirtymäosuuksilla linja-autossa oli tunnelmaa.

Kesäterveisin

Kari Ristivehmas

Presidentti 2011-2012

Lions Club Helsinki Kontula

Lions Club Helsinki Kontula kuuluu maailman suurimpaan vapaaehtoiseen palvelujärjestöön Lions Clubs International:iin.

Toimimme alueella, Kivikko – Kontula – Kurkimäki - Vesala, palvelemalla nuoria ja ikääntyneitä sekä muita avuntarpeessa olevia jakamalla apurahoja sekä suorittamalla palvelutyötä.

Klubimme perustamispäivä on 16.3.1967 ja perustamisjuhla oli 18.11.1967.

Toiminta-alueellamme näkyvimmät vuosittaiset yleisötapahtumat ovat Itsenäisyyspäivän juhla Mikaelin kirkolla ja Perherieha Keinutien ala-asteen koululla.

Mottomme kaudelle 2011-2012  on ”Leijonat välittävät”.