Esim. 2.11.2014
Esim. 2.11.2014
19.7.2012 (Koko päivä) - 12.8.2012 (Koko päivä)
Näyttelyt

Domènec: Rakentajan käsi, kuratoinut Jon Irigoyen

Kaapelin Galleria

Tallberginkatu 1 C Helsinki 00180

Kaapelin Galleriassa 19. heinäkuuta avautuva näyttely Rakentajan käsi esittelee espanjalaisen taiteilija Domènecin (s. 1962) uuden installaation, joka pyrkii palaamaan Alvar Aallon Helsingin entiseen työväenkaupunginosaan Kallioon suunnitteleman Kulttuuritalon unohtuneeseen historiaan. Installaatio on Domènecin ja Helsingistä käsin työskentelevän espanjalaiskuraattori Jon Irigoyenin (s. 1978) yhteisen tutkimusprojektin lopputulos. Projektia kehiteltiin ja toteutettiin taiteilijan ollessa HIAPin residenssissä syksyllä 2011 ja keväällä 2012.

Kulttuurikompleksina toimiva Kulttuuritalo, jonka sisätiloista löytyy konserttisali, toimistotiloja, teatteri ja kirjasto, rakennettiin pääosin talkoovoimin SKP:n (Suomen Kommunistinen Puolue) toimeksiannosta vuosina 1952–1958. Näyttelyn keskiössä ovat nämä talkoolaiset, ammattiyhdistyksen jäsenet ja perheet, jotka tarttuivat SKP:n toimeksiantoon ja osallistuivat tämän ”kaikkien työläisten talon” pystyttämiseen lahjoittamalla hankkeen toteuttamiseen yli 500 000 tuntia vapaa-ajastaan.

Palatessaan Kulttuuritalon pystyttämisen historiaan projekti pyrkii elävöittämään muistot kaikilta niiltä lukuisilta palavatahtoisilta työläisiltä ja vapaaehtoisilta, jotka osallistuivat tähän modernismin symbolin ja suomalaisen työväenliikkeen ikonin kollektiiviseen rakennusprosessiin. Samalla näyttely valottaa historiallista kuilua, joka erottaa Kulttuuritalon pystyttämisen ajanjakson tästä päivästä, jolloin rakennus on muuttunut arkkitehtoniseksi monumentiksi ilman ideologista painolastia. Tämä yritys palata menneeseen johdattaa meidät pohtimaan modernin projektin epäonnistumista sekä tapaa, jolla käsittelemme historiallista aikaa.

Doménecin taiteellinen työskentely kohdistaa huomionsa keskusteluun, jota on 1960-luvulta lähtien käyty ”modernin kriisin” nimellä kulkevan historiallisen prosessin ympärillä. Harkitulla kuvanveistotaiteen kentän laajennuksella hän on luonut omanlaisensa universumin, joka heijastaa suurten modernien kertomusten yhteiskunnallisen näkyvyyden romahtamista. Töissään Domènec ylistää modernin arkkitehtuurin metonyymistä voimallisuutta ja tarjoaa pohjan modernismin utopististen puolten kriittisille uudelleentulkinnoille.

Jon Irigoyen on Bilbaossa, Espanjassa syntynyt itsenäinen kuraattori ja taiteilija, joka työskentelee tällä hetkellä Helsingistä käsin. Hän on yksi barcelonalaisen kokeellisen nykytanssikollektiivi Liikën perustajajäsenistä. Vuodesta 2009 hän on toiminut helsinkiläisen Pikseliähky-festivaalin hallituksessa. Hänen tutkimuksissaan ja projekteissaan mielenkiinnon kohteina toimivat taiteilijan ja yleisön toisiinsa lomittuvat suhteet, julkisen ja urbaanin tilan vuorovaikutus, käsityksemme todellisuudesta sekä autonomian, vastarinnan ja muistin kaltaiset käsitteet. Irigoyen on järjestänyt projekteja, näyttelyitä ja työpajoja muun muassa Suomessa, Espanjassa, Irlannissa, Liettuassa, Latviassa, Kolumbiassa ja Venäjällä.

Kiitokset:
Can Xalant Center for Creation and Contemporary Knowledge of Mataró, Institut Ramon Llull, CoNCA, Espanjan suurlähetystö Suomessa, Pikseliähky-festivaali, Pirjo Kaihovaara, Tiina Rajala, José M. Sánchez (Kinetic Pixel), Eläkeläiset ry, Ernest Borras, Berta Julivert.

Erityiskiitokset:
Kansan Arkisto ja Kulttuuritalon talkoolaiset: Eine Kauppila, Osmo Halenius, Kerttu Laine, Antero Koski, Matti Lääperi, Toivo Lindroos, Elbe Novitsky, Irja Pesonen, Sisko Salonen, Petteri Sosoi, Riitta Suhonen, Tapio Rajala, Veijo Sinisalo.

Kellonaika: 
ti 11–18, ke–pe 11–17, la–su 12–16
Tallberginkatu 1 C
Kaapelin Galleria
00180