Paikalliset

Tässä ovat pk-seudun pahimmat sakkorysät

Suomen pahin sakkorysä on Kehä III:lla Käärmeportin kohdalla Vantaalla.

Tuomas Massinen

Pääkaupunkiseudun automaattisen kameravalvonnan pahimmat sakkorysät sijaitsevat Kehä III:lla.

Viime vuonna ylinopeuksia kuvasi ylivoimaisesti eniten Käärmeportin idänsuuntaisen kaistan valvontatolppa Kehä III:lla. Vantaan tolppa oli ylinopeusmäärillä mitattuna myös Suomen ykkönen.

Toiseksi eniten nopeusrikkomuksia kirjasi Kehä III:lla Mikkelän idänsuuntaisen kaistan kameratolppa Espoossa ja kolmanneksi eniten Juvanmalmin lännensuuntaisen kaistan tolppa Espoossa.

Helsingissä kameravalvonnan suurin sakkorysä sijaitsee Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä.

Helsingin poliisin komisarion Dennis Pastersteinin mukaan Kehä III:n isojen sakkomäärien taustalla ovat erittäin suuret liikennemäärät ja ja se, että valvontatolpat ovat vielä melko uusia.

 

Emme pystyneet käsittelemään kaikkia kuvia, jotka tolpat ottivat.”

Helsingin poliisin liikenneturvakeskuksen hallinnoimia kameratolppia on pääkaupunkiseudulla 61, joista kamera on päällä 2–4:ssä. Kameroiden paikkaa vaihdellaan.

 

Peltipoliisit ottivat viime vuonna yhteensä 53 226 kuvaa ylinopeutta ajavasta.

– Ylinopeusjutuista noin 50 prosenttia on huomautuksia, 46 prosenttia rikesakkoja ja neljä prosenttia sakkoja, Pasterstein selvittää.

Viime vuonna kirjattujen ylinopeuksien määrä laski, sillä vuonna 2011 peltipoliisit kuvasivat niitä 60 937.

Komisario Pastersteinin mukaan tilastoitujen nopeusrikkomusten väheneminen ei kerro pelkästään ajotavoista, vaan myös poliisin niukoista resursseista.

– Emme pystyneet käsittelemään kaikkia kuvia, jotka tolpat ottivat, Pasterstein myöntää.

Poliisi tehostaakin jatkossa kameravalvontaa muuttamalla kameroiden tiedonsiirron langattomaksi. Tietoja on tähän asti kirjattu käsin.

Pasterstein kertoo, että Kehä III:lla on yhteensä 17 valvontatolppaa, joista 1–2:ssa on kamera päällä. Komisario korostaa, että vuonna 2011 käyttöön otetut kameratolpat ovat jo torjuneet kaahailua.

– Keskinopeudet ovat laskeneet, joten suunta on oikea, Pasterstein toteaa.

Yhä useammin nopeusrikkomuksessa on kyse pienestä ylinopeudesta.

– Huomautusten osuus on ollut kasvussa viime vuosina. Sakkojen ja rikesakkojen määrä taas on laskenut, Pasterstein linjaa.

Huomautuksen saa vähintään neljän, rikesakon kahdeksan ja päiväsakon 21 kilometrin ylinopeudesta.

Pk-seudun kameravalvonnan
sakkorysät 2012, rikkomukset 

1. Kehä III, Käärmeportti idänsuuntaisen kaistan tolppa, 17 840 ylinopeusjuttua

2. Kehä III, Mikkelä itä, 12 816

3. Kehä III, Juvanmalmi länsi, 8 980

4. Kehä III, Lommila länsi, 5 593

5. Kehä III, Länsimäki itä, 5 343

6. Kehä III, Länsisalmi länsi, 3 137

7. Helsinki Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteys etelä, 2 782

8. Kehä III, Ala-Tikkurila itä, 2 409

9. Espoo Mt 120 Kalajärvi etelä, 2 358

10. Espoo Mt 120 Kalajärvi pohjoinen, 2 340

11. Kehä III, Mankki, 2 216

12. Helsinki Koskelantie 23, 1 686

13. Helsinki Keskustan huoltotunneli 2 länsi, 1 518

14. Kehä I Malmi länsi, 1 385

15. Linnankoskenkadun ja Valhallankadun risteys, 1 211

16. Helsinki Mäkelänkadun ja Vaakalinnuntien risteys etelä, 1 196

17. Kehä III, Masala länsi, 1 141

18. Helsinki Keskustan huoltotunneli 3 itä, 1 077

19. Helsinki Koskelantie 54, 908

20. Tuusulanväylän ja Kehä I:n risteys, 821

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu