Paikalliset

Sosiaalityöntekijät nääntyvät työtaakan alle

Lastensuojelun asiakkaaksi päätyminen on perheessä iso kriisi. Vaikeiden asioiden käsittelyssä tarvitaan luottamuksellisia suhteita ja paljon aikaa.

Anneli Tuominen-Halomo

Huostaan otetun ja sijoitetun lapsen vanhemmat voivat jäädä ongelmissaan aika yksin. Helsingin sosiaaliasiamiehiin yhteyttä ottaneet asiakkaat valittavat, ettei sosiaalityöntekijöillä ole aikaa keskusteluun, heitä on vaikea tavoittaa tai työntekijät vaihtuvat usein.

– Me joudumme pohtimaan, mietitäänkö asiakkaan avun tarvetta aidosti vai toteutuuko päätöksenteossa vain lain kirjain, sosiaaliasiamies Marja-Terttu Soppela sanoo.

Eräältä sijoitetulta lapselta ja hänen perheeltään puuttui asiakassuunnitelma vuoden ja kolme kuukautta. Tilanne vaikeutti kotilomista sopimista, lapsen kuntoutuksen aloittamista ja luottamuksen syntymistä toimintaa kohtaan. Tapaus ei liene ainoa.

Soppela pitää tärkeänä, että lastensuojelun asiakkaiden vanhemmuuden tukeminen saataisiin vahvemmalle pohjalle.

Helsingin sosiaalivirasto ei ole määritellyt perheiden lukumäärää työntekijää kohden, mutta esimerkiksi sijaishuollossa yhden sosiaalityöntekijän vastuulla on noin 60 lasta. Pelkän asiakassuunnitelman tarkistaminen kahdesti vuodessa vie huomattavan osan sosiaalityöntekijän ajasta.

– On ymmärrettävää, että tällaisen asiakasmäärän kanssa työskennellessä henkilökohtaisiin keskusteluihin ei jää riittävästi aikaa. Lapsen sijoituksen onnistumisen välttämätön edellytys on kuitenkin se, että vanhemmat voivat luottaa sijaishuollon toimintaan ja sitoutua yhteistyöhön, Soppela muistuttaa.

Asiakassuunnitelmapalaveriin osallistuu yleensä lapsi itse, lapsen vanhemmat, muut läheiset, sijoituspaikan edustajat ja vastuusosiaalityöntekijä sekä usein myös hänen esimiehensä.

Lastensuojelulain käsitteet ovat vieraita lähes kaikille vanhemmille. Asiat pitää selvittää heille perusteellisesti ja siihen tarvitaan aikaa ja tapaamisia. Lisäksi muutokset palvelujärjestelmässä tai organisaatiossa lisäävät asiakkaiden hämminkiä.

– On hyvän työtavan mukaista neuvoa vanhemmille, miten he saavat asiakirjat tarkistettavaksi ja mitä pitää tehdä, jos tiedoissa on korjattavaa tai jos niistä puuttuu jotain tärkeää.

Sosiaaliasiamiesten mielestä nyt pitäisi arvioida, riittääkö nykyinen työntekijämäärä vaikeiden asioiden selvittämiseen ja hyvään vuorovaikukseen asiakkaiden kanssa.

– Lastensuojelun asiakasvanhempi pitäisi aina nähdä yhteistyökumppanina, jonka auttamiseksi on tehtävä pitkäjänteistä työtä, Soppela korostaa.

Osalla lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä on vielä opinnot kesken.

– Lastensuojelu on niin kovan tason osaamista vaativa työ, että siinä pitäisi olla pätevät ja pysyvät työntekijät. Jos työhön sitoudutaan vain muutamaksi kuukaudeksi tai pariksi vuodeksi, se ei ole hyväksi lastensuojelun asiakkaille.

Jatkuvuutta saataisiin sosiaaliasiamiesten mielestä palkkausta tarkistamalla, riittävällä työnohjauksella ja inhimillisellä työmäärällä.

– Sosiaalityöntekijän asiakasmäärän toivoisi toki olevan vastuusosiaalityöntekijän työssä nykyistä pienempi, mutta toisaalta olemme kehittäneet asiakastyön prosessia tämän vuoden aikana. Näemme sen vaikutukset työntekijäkohtaiseen työmäärään vasta sitten, kun uusi työnjakomalli on otettu täysin käyttöön, sanoo vs. perhepalvelujohtaja Sisko Lounatvuori Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta.

Asiakkaita yli 10 000

Lastensuojelun asiakkaita oli viime vuonna 10 564.

Avohuollossa oli kuukausittain noin 45 asiakasta per sosiaalityöntekijä.

Sijoitettuja lapsia oli viime vuonna 2 389, joista huostaan otettuja ja sijoitettuja 1 519.

Yli puolet lapsista oli sijoitettu lastenkotiin, nuorisokotiin tai ammatilliseen perhekotiin.

Sama lapsi on voinut vuoden aikana olla sekä perhehoidossa että laitoshoidossa.

Lastensuojelun asiakkaana olevia maahanmuuttajaperheitä ei tilastoida. Asiakkaista 16,6 prosenttia puhui äidinkielenään EU:n ulkopuolista kieltä. Venäjää puhuvia oli 2,7 prosenttia, vironkielisiä 1,9 prosenttia ja muita EU-maiden kieliä puhui 1,4 prosenttia asiakkaista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu