Paikalliset

Lentokoneiden melu kuuluu nyt uusista suunnista

Kolmannen kiitotien uusittava asvalttipinta-ala on noin 375 000 neliömetriä. Se vastaa lähes 56:ttä normikokoista jalkapallokenttää.

Armi Suojanen

Helsinki-Vantaan lentoaseman vaikutusalueella on totuttu siihen, että lentomelua kuuluu tietyissä paikoissa. Mutta nyt jylinää ja pörinää kuuluu yllättävistä paikoista tai useammin kuin tavallisesti.

 

Muuttunutta melua ei ole voinut olla kuulematta ja huomaamatta.”

Siitä ei kuitenkaan pidä huolestua. ”Väärästä suunnasta” kuuluva lentomelu on tilapäistä, ja se johtuu kiitotieremonteista.

 

Lentoaseman kahdella kiitotiellä tehdään vuoron perään kunnostustöitä, joiden vuoksi koneiden on väistettävä remonttimiehiä. Siksi lentokoneiden on noustava ja laskeuduttava poikkeussuuntiin ja -suunnista syyskuun puoliväliin saakka.

– Muuttunutta melua ei ole voinut olla kuulematta ja huomaamatta, myöntää Finavian ympäristöjohtaja Mikko Viinikainen ja pahoittelee, että remontit nyt vain on tehtävä.

Ensi kesäksi ei kuitenkaan ole tiedossa isoa kiitotiesulkemista vaativaa kunnostustyötä.

Heinäkuun alkuun saakka lentomelua kuuluu tuulista riippuen erityisesti Länsi-Vantaalla, kuten Kivistössä ja Myyrmäessä, Keski-Espoossa, Kauniaisissa, Tikkurilassa, Ylästössä ja Pohjois-Helsingissä sekä Keravan suunnalla.

Myöhemmin lentomelu lisääntyy Keravan suunnalla ja vähenee Nurmijärvellä.

Lentoasemaa hallinnoiva Finavia on saanut huhtikuun puolivälissä alkaneesta remontista ja siitä seuranneesta melusuunnan muutoksesta ihmetteleviä yhteydenottoja.

Viestit ovat jokakeväisiä, vaikka poikkeusjärjestelyjä ei olisikaan, sillä ihmiset ”keksivät” lentokoneet joka kevät uudelleen.

– Lämpimällä säällä ihmiset ovat enemmän ulkona ja huomaavat melun toisin kuin talvella sisällä, Viinikainen ymmärtää.

Kiitotieremontti, jonka tavoite on sujuva ja turvallinen lentäminen, on iso hanke Finavialle. Työn kokonaiskustannukset ovat noin 15 miljoonaa euroa, ja ne sisältävät muun muassa kymmenvuotiaan kiitotie 3:n peruskorjauksen, yli tuhannen valaisimen uusimisen ja kiitotie 2:n päällystyksen.

Pelkästään kolmannen kiitotien asvaltoitavaa pinta-ala on noin 375 000 neliötä. Lentoaseman tärkein lentoonlähdön kiitotie on pituudeltaan kolme kilometriä ja leveydeltään 60 metriä.

Asvalttia levitetään nopeaan tahtiin, sillä työssä ei voi tulla viivästyksiä. Finavian liiketoimintajohtaja Henri Hansson paljastaa, että pääurakoitsija Lemminkäiselle napsahtaa bonuksia, jos urakka on valmis ennen määräaikaa. Laadusta ei kuitenkaan saa tinkiä.

Tehdäänkö kiitotien pintaa siis ennätystahtia?

– Niin ei voi sanoa. Kiitotien ja vaikkapa moottoritien asvaltointia ei voi verrata, sillä ympäristöt ovat niin erilaisia, Hansson toppuuttelee.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu