Paikalliset

”Helsingin hotelleista ei löydy kansainvälisen tason palvelua”

Jari Pietiläinen

Helsingin seudun hotelleista ja ravintoloista ei löydy riittävästi kansanvälisen tason palvelua. Turhan usein asiakkaita huomioidaan vain passiivisesti.

– Kyllä suomalaisen palvelun tasoa on kieltämättä välillä surullista katsoa. Usein kehno palvelu on kiinni vain asenteista, ei rahasta, lataa Christie + CO:n Pohjois-Euroopan johtaja Kimmo Virtanen.

Virtasen mukaan pääkaupunkiseudulla hyvää palvelua pidetään jopa rasitteena – ei lisämyyntimahdollisuutena.

Palvelun keskinkertaisuus juontaa juurensa talouselämämme sekä hotelli- ja ravintolasektorin rakenteisiin.

– Kun maassa miltei joka toimialalla on vain harvoja kilpailijoita, palveluun ei yksinkertaisesti ole tarvinnut sijoittaa voimia.

– Tämä sama pätee vaikkapa puhelinoperaattoreihin. Muualla maailmassa palvelua saadaan aivan eri mittaluokassa, muistuttaa Virtanen.

Virtanen tietää mitä puhuu. Miehellä on parin vuosikymmenen kokemus kansainvälisestä hotelli- ja ravintola-alalta – myös suorittavan tason tehtävissä. Nuorukaisena hänet saattoi tavata vaikka ravintolan keittiöstä tai huonepalvelusta.

Nyt Virtanen painaa pitkää päivää Christies + Co:n leivissä.

Helsingin hotelleilla menee sinänsä hyvin. Esimerkiksi viime vuonna hotellihuonemyynti nousi pääkaupungissa peräti kahdeksan prosenttia.

– Kyllä Helsinki pärjää hyvin esimerkiksi RevPAR-vertailussa. Se jättää taakseen muun muassa Berliinin, Prahan, Kööpenhaminan, Dublinin ja Budapestin.

– Tässä vertailussa Vantaakin menestyy hyvin, sillä sen RevPAR-luku oli periaatteessa sama kuin Helsingin.

Virtanen on varma siitä, että hotellibisneksestä saadaan oikein hoidettuna kohtuullista tuottoa.

– Suomesta ja Skandinaviasta ovat jo pitkään puuttuneet hotellitoimintaan erikoistuneet sijoittajatahot. On aika kuvaavaa, että hotellisektoria on usein lähestytty yhtenä kiinteistöbisneksen kummajaismuotona, mainitsee Virtanen.

Helsingin seudun heikkoutena on myös kansainvälisten hotellibrändien puute.

– Meidän hotellibrändimme eivät selkeästi profiloidu aina asiakkaille, ei etenkään ulkomaisille.

– Toivon, että kymmenen vuoden kuluttua tilanne on toinen. Meille kaivataan nimenomaan tunnettuja brändejä, joissa on hyvä palvelu.

Hyvä palvelu ei kuitenkaan tarkoita sitä, että huippuhotelli pitäisi sisällään kaikki toiminnot maan ja taivaankannen väliltä.

– Neljän tähden hotelli, jossa on laadukas palvelu, se riittää. Hyvä hotelli ei Helsingissä kaipaa aina edes omaa ravintolaa, sillä niitä on ympärillä yllin kyllin.

Omenahotellin kaltaisiin, vailla palvelua toimiviin yöpymispaikkoihin Virtanen sen sijaan ei juurikaan usko.

– Se konsepti keksittiin jo 1960-luvulla. Jos sen avulla kyettäisiin vuolemaan kultaa, koko Eurooppa olisi sellaisia hotelleja täynnä. Joihinkin paikkoihin nämä hotellit sopivat, esimerkiksi lentokenttien yhteyteen.

Hotellitoiminta vaatii pitkäjänteisyyttä, eikä voittoja haeta edes parin vuoden aikaperspektiivillä.

– Nyt virkamiesten ja kehitysyritysten pitäisi Helsingin seudulla ryhtyä nykyistä tiiviimmin yhteistyöhön hotellialan kanssa jotta uudet, erinomaiset investoinnit voitaisiin toteuttaa, sanoo Virtanen.

Kimmo Virtanen

Kimmo Virtanen on toiminut Christie + Co Helsinki Oy:n Helsingin toimiston johdossa vuodesta 2008.

Hänen vastuualueinaan ovat Skandinavia, Venäjä ja Baltia.

Työskennellyt aiemmin 15 vuotta kansainvälisissä hotellikonsultointi- ja yritysrahoitustehtävissä Lontoossa.

Nykyiseen toimenkuvaan kuuluvat kannattavuustutkimukset, arvonmääritykset sekä hotellien osto- ja myyntitoimeksiannot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu