Paikalliset

Lapsiperheet hakevat Viron-viinaa nyt omalla autolla

Suomalaiset kuluttivat Virossa viime vuonna ennätysmäärän euroja.

Armi Suojanen

Suomalaisten ostosmatkailu Viroon kasvoi viime vuonna ennätykselliseen 501 miljoonaan euroon, kertoo Kaupan liiton tekemä kysely. Uutena ilmiönä kyselystä käy ilmi, että entistä useampi lapsiperhe hakee alkoholinsa omalla autolla. Myös makeisten tuominen Suomeen on kasvussa.

Halpojen hintojen perässä Viroon matkustavat etenkin lapsiperheet sekä usein Virossa käyvät suomalaiset.

Kyselyn mukaan puolet viimeisen vuoden aikana Virossa käyneistä suomalaisista kertoi matkansa syyksi Viron Suomea alhaisemman hintatason, kun vielä kolme vuotta sitten näin sanoi 37 prosenttia.

– Hintojen merkitys matkustussyynä on kolmessa vuodessa kasvanut dramaattisesti usein Virossa matkustavien keskuudessa. He myös kertovat hintojen merkityksen edelleen kasvavan. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten kulutusverotuksen kiristyminen Suomessa näkyy lähitulevaisuudessa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja pohtii.

Suomalaisten kulutus Virossa kasvoi viime vuonna yli 8 prosenttia edellisvuodesta. Se on kaupan liiton mukaan hieman hitaammin kuin kahtena edellisvuonna, mutta selvästi 2000-luvun keskiarvoa nopeammin.

Hintatietoisimmat matkustajat hankkivat Virosta satunnaisesti matkaavia enemmän varsinkin alkoholia, elintarvikkeita ja lääkkeitä. Lääkkeiden maahantuonnissa on kuitenkin tapahtunut suurin pudotus edellisvuodesta. Toinen suuri putoaja on jalkineet.

Makeisissa kehitys taas on ollut toisensuuntainen.

– Makeisveron vaikutukset alkavat ilmeisesti näkyä usein Virossa matkaavien ostoksissa. Tämä oli jopa yllättävä havainto tämän vuoden kyselyssä,Kurjenoja kertoo.

Yli 80 prosenttia Viron matkaajista tuo Suomeen alkoholia. Alkoholin maahantuontitavat ovat pysyneet hyvin vakaina, paitsi lapsiperheellisillä, jotka entistä useammin tuovat juomiset mukanaan omalla autolla.

Yleensä suomalaiset kantavat tai kuljettavat alkoholinsa itse kärryillä Suomeen. Lähes neljäsosa matkustajista hakee juomansa autolla. Lapsiperheiden joukossa osuus on jo 37 prosenttia.

Kyselyn mukaan Viron matkojen huippu on ehkä jo saavutettu. Matkustusaikomukset ovat edelleen suuret, mutta suurin into näyttää taittuneen.

– Kulutusverotuksen kiristäminen edelleen voi kuitenkin lisätä matkustusaikomuksia ja kulutusta Virossa, varsinkin kun juuri tehdyn arvonlisäveron kiristyksen lisäksi kiristetään suosikkituliaisten, alkoholin, makeisten ja tupakan, verotusta, Kurjenoja arvelee.

Kuluttajakyselyn teki Innolink Research maaliskuussa. Siihen vastasi 2 000 yli 18-vuotiasta kuluttajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu