Paikalliset

Moitteet 100 000 euron kampanjasta – ”Markkinointi aggressiivista”

Lotus-talouspyyhkeitä, -paperinenäliinoja ja -wc-paperia valmistavan SCA Tissue Finland Oy on saanut kuluttaja-asiamieheltä moitteet markkinointiarpajaiskampanjassaan käyttämästään harhaanjohtajavasta ja aggressiivisesta menettelystä.

Yhtiö markkinoi toissa kesänä talouspaperiaan arvonnalla, johon saattoi osallistua ostokuitilla. Päävoitto oli 100 000 euroa ja todennäköisyys voittaa se oli yhden suhde 2,4 miljardiin. Kuluttajille ei kerrottu voiton todennäköisyydestä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan päävoitto oli arvoltaan poikkeuksellisen suuri, mutta voiton todennäköisyys äärimmäisen pieni: esimerkiksi Veikkauksen Lotossa se on noin yhden suhde 15 miljoonaan.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan voiton suuruus ja voittomahdollisuuden pienuus ohjasivat epäasianmukaisesti kuluttajan harkintaa ja päätöksentekoa.

– Markkinoinnissa käytettiin hyväksi psykologista vaikutusta, jotta kuluttaja saataisiin tekemään tunteisiin perustuva ratkaisu. Tällaista markkinointia voidaan pitää aggressiivisena menettelynä, kuluttaja-asiamies moittii.

Aggressiiviset menettelyt ovat olleet kiellettyjä Suomessa vuodesta 2008. Asiaa ei ole kuitenkaan vielä käsitelty kuluttaja-asiamiehen aloitteesta markkina-oikeudessa. Kuluttaja-asiamies pitää tärkeänä, että asiasta saadaan markkinaoikeuden päätös.

Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää SCA Tissue Finland Oy:tä jatkossa antamasta vastaavaa väärää vaikutelmaa kuluttajille.

Toissijaisesti vaaditaan, että yhtiö ei enää saa käyttää markkinoinnissaan arpajaisia, niihin liittyviä voittoja ja osallistumiskehotuksia, joissa päähuomio keskittyy varsinaisen tuotteen sijasta palkintoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu