Paikalliset

Tienkäyttömaksu vaatisi valtavia panostuksia: lisää liityntäpaikkoja ja pidempi metro

Jos liikenne- ja viestintäministeriön kaavailema kilometrivero tulee voimaan, raideliikenne lisääntyy. HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila uskoo, että junille on rakennettava lisäraiteita.

Päivi Tuovinen

Jos liikenne- ja viestintäministeriön kaavailema kilometrivero tulee voimaan, tietää se suurta painetta joukkoliikenteen suuntaan. Koko maassa joukkoliikenteen arvellaan lisääntyvän 40 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla lisäys olisi pienempi.

– Arvelisin, että pääkaupunkiseudulla lisäystä tulisi kymmenen viidentoista prosentin verran, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.

Jo kymmenenkin prosentin lisäys tarkoittaisi, että joukkoliikenteeseen täytyisi tehdä merkittäviä panostuksia.

– Kilometrivero tuskin vähentää autojen määrää, mutta se todennäköisesti lyhentää ajettuja matkoja. Tämä tarkoittaa, että joukkoliikenteen ja yksityisautoilun sekakäyttö lisääntyy.

Anttila epäilee, että yhä useampi ympäryskunnista Helsinkiin töihin tuleva ajaisi autolla asemalle, ja ottaisi sieltä junan keskustaan.

– Tarvitaan tuhansia liityntäpysäköintipaikkoja lisää.

Myös metroliikenteeseen täytyisi tehdä muutoksia.

– Metroa todennäköisesti jatkettaisiin Matinkylästä Kivenlahteen ja Mellunmäestä Östersundomiin.

Investointeja raideliikenteeseen pitäisi myös lisätä.

– Lisäraiteita tultaisiin todennäköisesti rakentamaan Leppävaarasta eteenpäin ja aina Riihimäelle saakka. Myös junakalustoa tarvittaisiin lisää, että jo liikenteessä olevista junista saataisiin pidempiä.

Auton käytön verottamiseen siirtyminen ei kuitenkaan tapahdu lähivuosina.

– Kestää ainakin viisi tai jopa kymmenen vuotta ennen kuin nyt ehdotetut muutokset ovat toteutuksessa, joten tässä on aikaa valmistautua, jos ehdotukset menevät läpi.

Jos joukkoliikenne kasvaa, on investointeihin löydettävä jostakin rahoitus. Tällä hetkellä monet julkisen liikenteen hankkeet uhkaavat venyä, koska rahoitusta ei löydy.

Anttila toivoo, että rahoitusta siirtyy tieinvestoinneista joukkoliikenteelle.

– Jos autoilla ei enää ajeta yhtä paljon, pitäisi teiden säilyä paremmassa kunnossa, ja tämän pitäisi näkyä tieinvestointien tarpeessa.

Mitään päätöksiä autoverotuksesta tai tieliikennemaksuista ei ole vielä tehty. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi maanantaina lähettämässään tiedotteessa, että autoverotuksen tulevaisuutta ja tiemaksujen käyttöönottoa selvittävän työryhmän työ ei ole valmistunut, eikä ryhmällä ole vielä valmiita ehdotuksia.

Autoveron ehdotettu uudistus

Autoilijoille kaavaillaan tienkäyttöön perustuvaa maksua.

Maksu olisi suurimmassa osassa maata 6,8 senttiä kilometriltä ja haja-asutusalueilla 3,4 senttiä.

Maksun myötä kiinteä autovero poistuisi ja uusien autojen verotus halpenisi.

Lähes seitsemän sentin kilometrimaksu tarkoittaisi esimerkiksi 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle noin tuhannen euron laskua vuodessa.

Autoilijoiden kilometrejä seurattaisiin satelliittipaikannusjärjestelmällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu