Paikalliset

Viron viinakaupat pyörivät tappiolla

– Mitäs hävettävää tässä voisi olla? espoolainen Kurre Nyström kysyy lastatessaan Super-Alkon sottaisella pihalla autoonsa viiniä.

Hän on käynyt Tallinnassa tänä vuonna kolme tai neljä kertaa ja tuonut aina kosteita tuliaisia.

– Samalla rahalla saa Suomesta yhden viinipullon ja Virosta kolmen litran hanapakkauksen, hän vertaa.Matkatkaan eivät maksa käytännössä juuri mitään, sillä Eckerö Line jakaa matkaseteleitä heille, jotka ostavat laivalta paljon.

– Ostan laivalta oluet. Edestakainen matka maksaa vitosen, mutta autosta pitää maksaa vähän yli 40 euroa.

Nyström ei meinaa millään uskoa, että Tallinnan satama-alueen alkoholikauppiaat myyvät juomiaan tappiolla.

– Ei, en usko. Mitä järkeä tässä touhussa olisi, jos ei siitä kukaan mitään tienaa?

Ei tämä voi olla silkkaa hyväntekeväisyyttä.”

Sataman suurimman viinakauppiaan Super-Alkon tuorein tilinpäätös näyttää miinusmerkkistä tulosta siitä huolimatta, että myyntiä on kertynyt 50 miljoonan euron edestä.

Super-Alkolla on Tallinnan satamassa ainakin viisi eri myymälää. Niistä suuri osa on valtavia varastomyymälöitä, joissa suomalaiset asioivat pakettiautoilla.

Myös Super-Alkon naapurissa toimiva Alko.ee-varastomyymälä tekee omistajilleen tappiota. Viime vuoden myyntitulo oli viisi miljoonaa euroa, mutta tulos pakkasella parikymmentä tuhatta euroa.

Euromääräistä myyntiään Alko.ee kasvatti vuodessa peräti 55 prosentilla.

– Sen on pakko johtua kovasta kilpailusta, Pihlajamäestä Tallinnaan saapunut Olli Skönroos miettii, kun hänelle kertoo alkoholikauppiaiden tappiollisesta toiminnasta.

– Täällä Virossahan on matala alkoholivero eikä viinakauppaa säännöstellä millään tavalla, kuten Suomessa.

Hänkään ei kuitenkaan suostu uskomaan, että Viron viinaralli pyörii tappiolla.

– Jonkun tällä on pakko tehdä rahaa, ei tämä voi olla silkkaa hyväntekeväisyyttä, hän toteaa lastatessaan autoonsa laatikoittain alkoholia.

Yksi satama-alueen myymälöistä on Tallinkin terminaalin tuntumassa sijaitseva Alkomarket, joka tosin juuri vaihtoi nimensä Alkomarket Baltiksi.

Se kolminkertaisti myyntinsä yhdessä vuodessa, mutta teki silti tappiota 140 000 euroa.

Yritykset eivät maksa veroa, jos niiden tulos on tappiollinen.

– Kummaltahan se tuntuu, että viinaa myytäisiin ilman voittoa, autoaan Super Alkosta pakkaava Otto Lindström Pyhärannasta naurahtaa.

– Olisikohan tässä taustalla joku verotuksellinen tai kirjanpidollinen juttu?

Lindström sanoo vievänsä alkoholilastinsa omien 30-vuotissyntymäpäiviensä kostukkeeksi. Viimeksi hän osallistui Viron viinaralliin pari vuotta sitten, kun oli hääjuhlat.

Viron suhdanneinstituutin mukaan turistit ostavat Virossa myydystä alkoholista kolmasosan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu