Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Pyöräily vai pysäköinti?

Runeberginkatua kulkevat töölöläiset Mikko Heikkinen ja Tiia Willman haluavat lisää pyöräteitä, vaikka ymmärtävät autoilijoidenkin tarpeet. - Pyörätieverkoston kokonaisuus vaatii, että niitä tulee myös Töölöön, he näkevät. Pyörätie veisi taustalla näkyvät parkkipaikat.

Jukka Hämäläinen

Töölöön kaavaillaan uusia pyöräteitä Mannerheimintielle, Runeberginkadulle ja Mechelininkadulle. Ne olisivat osa tulevia pyöräilyn pääväyliä.

Kaikkia tämä ei miellytä etenkään siksi, että pyörätiet vievät parkkipaikkoja. Töölöläiset ovat ahkeroineet pyöräteistä muistutuksia yleisten töiden ja kaupunkisuunnittelulautakuntaan.

Runeberginkadulle pyörätie mahtuu vain, jos alta poistetaan 22 pysäköintipaikkaa.

Kokoomuspäättäjät istuivat sunnuntai-iltana miettimässä kantaansa.

– Me tulemme esittämään Runeberginkadun ja Mannerheimintien pyörätiesuunnitelmien palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, kertoi kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok) maanantaina.

– Pysäköintipaikkoja ei pitäisi vähentää ainakaan Töölöstä.

Pysäköintipaikat ovat välttämättömiä niin asukkaille kuin kivijalkakaupoillekin.

– Töölössä on erityisen hankala tilanne, sillä jokaista parkkipaikkaa kohti on lähes kaksi asukaspysäköintitunnusta, Rautava huomauttaa.

Asukkaita on kuultava.”
Töölön pyörätiekiista on nostanut esiin myös suunnittelun epäkohdan: liikennehankkeista ei etukäteen tarvitse järjestää samanlaisia asukkaiden kuulemisia kuin muista kaavapäätöksistä.

Ongelmat nousevat esiin vasta vähän ennen kuin katuja pitäisi jo repiä auki.

– Olemme lautakunnassa sitä mieltä, että asukkaita on kuultava päätöksenteossa. Tarjolla pitäisi myös olla vaihtoehtoja, ettei esitetä vain yhtä ratkaisua, Rautava pohtii.

Lautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (vihr) on samoilla linjoilla suunnittelun järkeistämisessä. Sen sijaan Runeberginkadun pysäköintipaikoista hänellä on vahva mielipide.

– Me olemme pyörätiesuunnitelmien kannalla. Se nyt vain on niin, että Runeberginkadulle ei mahdu sekä pysäköintiä että pyöräkaistoja.

Kuuminta keskustelua pyöräkaistat ovat herättäneet Mechelininkadulla, vaikka ne eivät olekaan pääasiallinen syy kadun muutoksiin.

– Pysäköintimuutokset johtuvat siitä, että Mechelininkatu muutetaan nelikaistaiseksi myös yöaikaan, Soininvaara tähdentää.

– Tämä taas johtuu siitä, että Jätkäsaaren autoliikenne ja Baltiasta tulevat rekat kulkevat Mechelininkatua.

Kaupunki pistää Mechelininkadun perusteelliseen remonttiin.

Mechelininkaturemonttiin

Kadulle tulee pyörätiet kumpaankin suuntaan.

Vesi- ja viemäriputkien, kaukolämpöputkiston, kaasujohdon sekä sähkö- ja telekaapeleiden uusiminen.

Mechelininkadulta pohjoisesta Hietaniemenkadulle tulee uusi kääntymiskaista.

Caloniuksen- ja Perhonkatujen raitiovaunupysäkit yhdistetään Arkadiankadun pysäkiksi.

Ilta- ja yöpysäköinnistä (90 paikkaa) luovutaan kasvavan autoliikenteen vuoksi.

Kadun keskiosan puukuja uusitaan yhtenäisinä kokonaisuuksina tarvittavin osin.

Nordenskiöldin aukiolle tulee pyörätelineitä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu