Uusi salakavala kansantauti vaivaa jopa 500 000 suomalaista

Kuntosali- tai kotiharjoittelu sekä riittävästi energiaa ja proteiineja sisältävä ruoka ovat tehokkaita keinoja torjua lihaskatoa.

Arkistokuva

Lihasten surkastuminen uhkaa yhä useampaa ikääntyvää suomalaista. Yliopistolääkärin mukaan sairaudesta uhkaa tulla aikuisiän diabeteksen kaltainen kansantauti, jonka seuraukset maksetaan verorahoista.

Suomen miljoonasta seniorista vähintään lihaskadon esiasteesta kärsii 45 prosenttia.

– Tämä on valtava kansanterveydellinen ongelma. Ikääntyvän terveyttä kartoitetaan esimerkiksi verenpaineen, sokereiden ja rasva-arvojen näkökulmasta, mutta lihaskunnon seuranta laiminlyödään, sanoo Turun yliopistollisen keskussairaalan sisätautiylilääkäri Jan Sundell .

Yhteiskunta maksaa ongelmasta kalliin hinnan, kun ikääntyvä ei lihaskadon vuoksi enää kykene suoriutumaan päivittäisistä toimistaan ilman apua.

– Tämä lisää omaishoitajien, kotisairaanhoidon ja kotiavun tarvetta. Lihaskadosta kärsivät kuormittavat myös sekä sairaaloita että vanhainkoteja. Puhutaan siis huomattavista summista, Sundell muistuttaa.

Iän karttuessa fyysinen kunto heikkenee monista syistä. Hormonaaliset muutokset vaikuttavat niin miesten kuin naistenkin lihaskuntoon, kun estrogeeni- ja testosteronitasot alenevat.

Naisilla muutokset alkavat selvästi noin viidenkymmenen vuoden iässä, miehillä taas maltillisemmin, mutta jo vuosikymmentä aiemmin. Lihaskatoa edesauttavat myös liikunnan puute ja heikko ravitsemus.

– On huomattu, että senioreiden ruokavaliossa on monesti liian vähän kaloreita ja proteiineja, Sundell kertoo.

Hoitamattomana jopa sänkyyn sitova lihaskato hiipii ikääntyvän elämään usein vähitellen ja huomaamatta.

– Lihaskadon alkamista ei välttämättä ensin huomaa lainkaan. Pikkuhiljaa voimat eivät kuitenkaan enää riitä arkiaskareisiin, ja ajan myötä esimerkiksi portaiden nouseminen muuttuu mahdottomaksi. Pahimmassa tapauksessa ihminen päätyy vuodehoidokiksi.

Lihaskadon alkamista ei välttämättä ensin huomaa lainkaan.”

Lihaskatoa voi jarruttaa hoitamalla ensin mahdolliset taustalla vaikuttavat sairaudet. Myös hormonitasoja voidaan korjata lääkehoidon keinoin.

– Naisille tarjottava hormonikorvaushoito alkaa olla jo kaikille tuttua, mutta myös miehille on alettu tarjoamaan yhä enemmän testosteronikorvaushoitoja, Sundell sanoo.

Sundellin mukaan kaikkein tärkeintä ikääntymiseen liittyvän lihaskadon hoidossa on kuitenkin liikunta ja oikeanlainen ravitsemus.

– Erityisesti lihasvoimaharjoittelu on tärkeää. Ruuassa on myös oltava riittävästi kaloreita ja proteiinia, josta lihakset rakentuvat.

Ruuassa on myös oltava riittävästi kaloreita ja proteiinia.”

Kuntosalille lähteminen voi kuitenkin olla seniorille niin resurssi- kuin etäisyyskysymys. Sopivia valmennusohjelmiakaan ei välttämättä ole tarjolla.

– Suurin osa kuntokeskuksista ja valmennuspalveluista keskittyy perinteiseen painonpudotukseen ja kehonmuokkaukseen. Samalla kuitenkin unohdetaan suuri ja tärkeä ikääntyvien ryhmä, sanoo valmentaja Jutta Gustafsberg .

Lihaskunnon kohottamiseen ei välttämättä tarvita kuntosalia, vaan harjoituksiin voi tarttua myös kotona.

– Netin välityksellä pääsemme valmentajan ominaisuudessa myös seniorin kotiin, jos liikkuminen on syystä tai toisesta hankalaa. Kuntoharjoituksia varten ei tarvita hienoja laitteita, vaan harjoittelu aloitetaan kehon omaa painoa hyödyntämällä, Gustafsberg neuvoo.

Kommentit

Varmaan ihmiset liikkuisivat mielellään mutta kohta se on mahdotonta,kaikki paikat rakennetaan täyteen asuntoja missä olis ihana liikkua myöskin turvallista,ei tartte autojen seassa kävellä! Turhaa puhetta koska mahdollisuudet viedään päättäjien toimesta.Varmaan olis sairauksia vähemmän jos ihmiset pääsis lenkkipolulle.Asialle pitäis tehdä jotain ja kiireesti.Siitä tulis todella paljon säästöä meille kaikille veronmaksajille.

kalakaveri

Senioritkin haluis liikkua ei yksin junioreiden oikeus.Eivät tarvitse syke eikä muitakaan mittareita liikkuessaan ,ei myöskään kännykkää joka polulle.

kalakaveri

Ihanan kokoomuslainen näkökulma, joka muuttuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tarvitset muiden apua paidan pukemiseen tai vessassa käyntiin.

Lähihoitaja

Äärimmäisen tärkeä huomio. Olemme lihaskunnon merkitystä senioreiden toimintakyvyn ylläpidon näkökulmasta pohtineet paljon työyhteisössäni. Tässä olisi myös selvä liiketoiminnan mahdollisuus alan yrityksille. Hyvä, että tästä aiheesta kirjoitetaan. Liian paljon liikunnanedistämistyössä ja aikuisille suunnatuissa liikuntapalveluissa kiinnitetään huomiota laihduttamiseen. Laihduttamisen tulisi olla sivutuote ei päämäärä, kun kansalaisia ohjataan liikkunnallisesti rikkaaseen elämään! Lihaskuntoliikunta on se, mistä tulisi puhua paljon enemmän, ei pelkästään senioreiden, vaan laajemmin aikuisväestön näkökulmasta.

NooraJ

Vanhuksille ei laihduttamista suositella ollenkaan, ellei kyseessä ole sairaalloinen ylipaino.

Lievä ylipaino on vanhukselle ihan hyvästä.

Lähihoitaja

Liikkuminen ei tarvitse tiloja. Ulos ovesta ja katua / polkua eteenpäin. Tunti päivässä riittää. Eikä tarvii heti yhtäsoittoa vetää. Sitten porstuassa tai rappukäytävässä hiukan rappusia edestakas. Ei kaikesta tarvii tehdä vaikeeta,,, jos ei haluu tietysti

Keskellä kaupunkia

On lihastauteja kuten esim. IBM, jossa solut syövät hitaasti tosiaan, eikä tautiin ole mitään lääkitysta. Se on tosin erittäin harvinaien, eli vain muutama sata on diagnosoitu. Olettettavasti tautia poteen paljon enemmän yli 50- vuotiasta , mutta luullaan, että jalkojen huono kutnto johtuu iästä, eikä itse myösiittei kuuluvasta sairaudesta.

Anonyymi

Erityisesti alaraajojen lihasheikkoudet laskevat ihmisten toimintakykyä 65+ iässä. Lihasvoima harjoittelulla saadaan hämästyttäviä tuloksia aikaan. Olen saanut tehdä 10 vuotta työtä Ylitornion Terveyskeskuksen fysioterapian David senior kuntosalilaitteilla varustetussa kuntosalissa (jonka olemme 2003 työkaverin kanssa saaneet suunitella) tulokset on oleet mahtavia. Useita erit iäkkäitä 80-90 vuotiaita ,jotka ovat jo oleet vuoteen omia sairausjaksojen jälkeen,on saatu nostettua jaloileen ja takaisin kotiin, systemaatisella säännöllisellä kovalla lihasvoimaharjoittelulla. Olen työskennellyt 31 vuotta fysioterapiassa tuolla kyseisellä osastolla. Mikään muu hoitomuoto toimintakykyisyyden nostajana 70 - 100 vuotiailla, ei ole verrattavissa lihasvoimaharjoitteluun.

Voimaa vanhuuteen.

Tiedän karmaisevasti että lihasvoimaa täytyy harjoittaa. Tein pelkkää istumistyötä vajaat 10 vuotta ja lihaskunto rappeutui niin, että jouduin lonkkaleikkaukseen. Nyt olen jo kuntoutunut , mutta se vaati ja vaatii eteenkinpäin liikuntaa 1-2 tuntia joka päivä. Näin eläkeläisenä onnistuu hyvin.

ha

Tärkeä on että vanhukset saavat harjoitella laitteilla, jossa aloituspaino on lähellä 0 kg. Yleensä kuntosalit ostavat laitteita nuorille ja vahvoille ja unohtavat että suurin ikäryhmä on yli 50 vuotiaat jolloin kuntosali ei saa muistuttaa kidutuskammiota vaan olla motivoiva ja myös visuaalisesti haluttava samalla kun voidaan tarjota tehokasta oikein tehtyä harjoittelua. Laitteiden tulee myös olla turvallisia. Aasiassa, jossa ikääntyvä väestö, esim. Japanissa, on jo pitkään ollut iäkästä, asia on ratkaistu Day Care Centereillä jossa samalla muutankin toimintaa heille. Yksinäisyys kun on myös suuri ongelma ja yhdessä harjoittelu ja muut toiminta taas edistää sosiaalista kanssakäymistä mikä taas omalta osaltaan vähentää masentuneisuutta.

Harjoittelu voi olla myös hauskaa