Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Teiden railot ja reiät piinaavat liikkujia

Lumiaurojen hampaiden jättämät urat asfaltissa hankaloittavat rullaluistelua, sillä luistimen pyörä mahtuu uraan.

Jussi Vehkasalo

Asvalttiin ilmestyneet routavauriot, kuten railot ja kuopat, aiheuttavat vaaratilanteita pyöräilijöille sekä rullaluistelijoille ja -lautailijoille.

– Toivoisin, että vaurioita korjattaisiin nopeammin. Hämärässä niitä ei edes näe asvaltin pinnassa, Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen toteaa.

Polkupyörän rengas voi livetä pitkään tien suuntaiseen railoon tai roudan aiheuttamaan kuoppaan.

– Teimme muutama vuosi sitten Helsingin rakennusvirastolle pyöräteiden kuntokartoituksen. Kartoitimme yli 80 kilometriä, raportteja tievaurioista ja muista epäkohdista kertyi yli 500.

 

Raportteja tievaurioista ja muista epäkohdista kertyi yli 500.”

Kuoppien ja epätasaisuuk sien lisäksi pyöräilijät kirjasivat myös liikennesuunnittelullisia epäkohtia ja puutteellisia opastuksia.

 

Rullaluistelijoita kismittävät myös lumiaurojen asvalttiin jättämät urat.

– Rullaluistimen renkaat mahtuvat uriin ja ne ohjaavat luistinta uran suuntaan, rullaluisteluseura Katukiitäjien Soile Kallio selostaa.

Rullaluistelijat käyttävät ensisijaisesti jalkakäytäviä, mutta voivat tarvittaessa luistella pyörätien puolella.

– Tietöistä olisi oltava riittävät ennakkomerkinnät, jotta ehtisi pysähtyä kunnolla ennen katuosuutta, josta asvaltti on jyrsitty pois, Anssi Niukkanen toteaa.

Hän on huomannut, että työmaamerkinnät ovat usein puutteellisia etenkin kevyen liikenteen väylillä.

– Jos tulee vauhdilla alamäkeä, ja yhtäkkiä vastaan tuleekin kohta, josta asvaltti on rouhittu pois, voi käydä huonosti, Kallio kertoo.

Myös talven jäljiltä kaduille jääneet hiekoitussepelit haittaavat rullaluistelijoita.

Katupäällysteiden kunnosta vastaavan Helsingin rakennusviraston ylläpitotoimiston toimistopäällikkö Pekka Isoniemi kertoo, että talvikauden jälkeen kaupungin rakentamispalvelu Staran päällystemestarit tarkastavat pyörätiet, joiden perusteella pienemmät korjaukset tehdään.

– Hyvänä apuna ovat tietenkin esimerkiksi pyöräilijät, jotka aktiivisesti ilmoittavat puutteista väylien kunnossa, Isoniemi sanoo.

Helsingin katualueiden uudelleenpäällystysohjelma luonnostellaan talven aikana.

Keväällä ylläpitotoimiston aluevastaavat ylläpitoinsinöörit, päällysteasiantuntija sekä Staran päällystysmestarit viimeistelevät kauden päällystysohjelman.

– Tähän ohjelmaan on merkitty kesäkaudella päällystettävät pyörätiet.

Kevyt liikenne ja hoitoluokitus

Katupäällysteiden kunnosta vastaa Helsingissä rakennusvirasto.

1. luokan erittäin vilkkaiden kevyen liikenteen väylien päällysteissä ei tulisi olla vaurioita, lukuunottamatta yksittäisiä viivahalkeamia.

2. luokan vilkasliikenteisten kevyen liikenteen väylien päällysteissä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut.

3. luokan vähäliikenteisten kevyen liikenteen väylien päällysteissä sallitaan vaurioita kohtuullisesti, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Lähde: Helsingin rakennusvirasto

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu