Paikalliset

Koffin hevosten nimi muuttunee – ”Onko tämä jo vähän saivartelua”

Suositut koff-hevoset saavat jatkaa alkoholimainonnan tiukentumisesta huolimatta, joskin niiden nimi saattaa jatkossa olla sinebrychoff-hevoset.

Sinebrychoff


Helsingin perinnemaisemaan kuuluvat Sinebrychoffin panimohevoset eli tuttavallisemmin Koff-hevoset saavat jatkaa käyskentelyä alkoholin mainontaan tulevasta lakimuutoksesta huolimatta.

Lakimuutos kuitenkin tarkoittaa todennäköisesti, että Koff-hevosia ei voi enää kutsua Koff-hevosiksi.

– Vähän on vielä epävarmuutta siitä mitä tämä tarkoittaa, mutta todennäköistä on se, että Koffin logo poistuu hevosten yhteydestä. Tilalle tullee tällöin teksti Sinebrychoff, kertoo Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola .

– Jokainen voi kysyä itseltään, että onko tämä jo vähän saivartelua.

Tammikuussa voimaan tulevan uudistuksen myötä mietojen alkoholijuomien mainonta kielletään yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla. Helsingin Uutiset kertoi jo 13.8. että perinteinen Spårakoff-ratikka saa jatkaa liikennöintiään, mutta Lahdenväylän jättitölkki joudutaan vaihtamaan.

Mikkolan toteaa, että suunnitelmia tölkin pään menoksi ei ole vielä tehty.

– Sitä ratkotaan tarkemmin syksymmällä. Henkilökohtaisesti uskon, että kokonaan tölkki ei häviä, sillä se on hyvä mainospaikka. Aika näyttää tuleeko tilalle sitten joku virvoitusjuomatölkki.

Lakimuutos on nostattanut tunteita myös muissa panimoyhtiössä. Esimerkiksi Tampereen perinteikkään Plevna-ravintolan panimomestari Sam Viitaniemi aikoo olla teippaamatta olutmerkeillä varustettua autoaan ennenkuin joku tulee pakottamaan.

Myös Sinebrychoffissa on Mikkolan mukaan hiukan kummasteltu uutta lainsäädäntöä.

– Lainsäätäjillä on varmasti hyvä tarkoitus suojella lapsia, mutta ei ole oikein näyttöä, että uudistus laskisi alkoholinkulutusta. Tanskassa mainonta vapautettiin täysin ja Norjassa on täyskielto, mutta tilanne on kummassakin maassa edelleen sama.

– Lainsäätäjät monesti luulevat, että tällaisella toiminnalla voidaan vaikuttaa, mutta ei kulttuuria voi muuttaa pelkästään lakeja muuttamalla. Näin panimoyrityksen näkökulmasta koko touhu tuntuu vähän turhalta.

Onko alkoholimainonnan tiukentamisesta mitään hyötyä?

Ei
97% (9025 ääntä)
Kyllä
3% (323 ääntä)
Ääniä yhteensä: 9294

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Spårakoff sai armon – jättitölkki katoaa Lahdenväylältä13.8.2014 20.31
Alkoholilain tiukennukset nousivat nettihitiksi5.2.2013 10.23

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu