Paikalliset

HKL:n uusi toimitusjohtaja: satoja kaupunkipyöriä jo ensi kesäksi

LIIKENNE Ville Lehmuskosken mukaan Helsinki on tulevaisuudessa entistä vahvemmin raitiokaupunki.

Ville Lehmuskoski on valittu HKL:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Lehmuskoski on parhaillaan vierailuilla joukkoliikennealan suurmessuilla Saksassa, jossa hän poseerasi näytteillä olevan Transtechin Variotramin kanssa.

HKL

Keskiviikkona valittu HKL:n tuore toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski haluaa muuttaa yhtiönsä toimintamallin 2010-luvun kuosiin. Lehmuskoski näkee HKL:n tavaratalona, joka perinteisten metro-, bussi- ja ratikkamatkojen ohella tarjoaa uusia, entistä yksilöllisempiä ja ekologisempia tapoja liikkua kaupunkiympäristössä.

– Joukkoliikenneterminaaleista ja asemista voidaan kehittää yhä monipuolisempia keskuksia, joissa voidaan ladata sähköautoja, lainata kaupunkipyöriä tai yhteiskäyttöautoja, Lehmuskoski maalailee.

Tulevaisuus ei välttämättä ole edes kaukana. HKL valmistautuu parhaillaan kilpailuttamaan kaupunkipyörien toimittajan, ja ensimmäiset yhteiskäyttöfillarit nähtäneen Helsingin kantakaupungin kaduilla vuoden 2015 kesällä.

– Ensimmäisenä vuotena pyöriä on noin 500, mutta muutaman vuoden kuluttua tavoitellaan 1 500 pyörää, hän sanoo.

Bussiliikenteeseen hän ennakoi merkittäviä muutoksia. Metron syöttöliikennettä hoitavat tulevaisuudessa päästöttömät, sähkökäyttöiset liityntäbussit.

– Tällä hetkellä näyttää, että tulevaisuus on sähköbussin, Lehmuskoski sanoo.

Bussikanta muuttuu vähittäin HSL:n toteuttamien kilpailutusten kautta, kun kriteereihin liitetään bussien voimanlähteen sähköistäminen. Tämä edellyttää merkittäviä lisäinvestointeja nykyiseen liikenneinfraan.

Matkakeskuksiin ja bussien päätepysäkeille rakennetaan runsaasti lisää sähköbussien edellyttämiä latausasemia.

Raitioliikenteeseen Lehmuskoski povaa kasvuntäyteistä aikaa.

– Tulevaisuudessa Helsinki on vielä nykyistä vahvemmin raitiokaupunki. Yleiskaavaan raitioratakilometrejä on merkitty kaksi kertaa nykyistä enemmän, hän sanoo.

Kasvunäkymistä huolimatta uusi toimitusjohtaja vannoo talouskurin nimiin. Raitio- ja metroliikenteen osalta kilpailutus ajankohtaistuu viimeistään kun Raide Jokeri ja länsimetro muuttavat Helsingin sisäisen raideliikenteen seudulliseen mittakaavaan.

– Meidän on sitä ennen selvitettävä onko asioita, jotka ehkä muualla tehdään paremmin. Sen pohjalta on parannettava kustannustehokkuutta ja laatua.

– Ja toisaalta jos olemme muihin verrattuna riittävän hyviä, on sekin syytä tuoda avoimesti esiin.

Pääkaupunkiseudun liikenneterminaalien ja asemien yleisilmeeseen Lehmuskoski haluaa kiinnittää yhä tarkempaa huomiota.

– Saksassa Deutsche Bahn on yksityisten yrittäjien ja julkisten toimijoiden yhteistyöllä onnistunut hyvin esimerkiksi juna-asemien elävöittämisessä. Kun asemilla on liikkeitä ja niiden tuomia asiakkaita, luo se viihtyisyyttä ja turvallisuudentunnetta, hän sanoo.

Lehmuskoski uskoo, että samoja lääkkeitä kannattaa kokeilla esimerkiksi joillakin pääkaupunkiseudun kolkoiksi koetuilla juna-ja metroasemilla. Metroasemien ohella HKL huolehtii Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemista.

Ville Lehmuskoski

Koulutus: Diplomi-insinööri.

HKL:n toimitusjohtaja 2014.

Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkö 2012–2014.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja 2010–2012.

HKL:n suunnittelujohtaja 2006–2009.

Harrastukset: curling, pesäpallo.

Leppävaaran Pallon poikajunioreiden joukkueenjohtaja.

Lisää aiheesta: 

Kaupunkipyörät Helsinkiin 2015?11.9.2014 18.55
Kaupunkipyöriin tulossa käyttömaksu25.3.2014 15.54
Kaupunkipyörät eivät tulekaan – mainosyritys perui tarjouksensa16.10.2013 12.47
Metro: Kaupunkipyörät juuttuivat byrokratian rattaisiin18.5.2012 14.22
Kaupunkipyörädiiliä säädetään edelleen24.4.2012 14.25
HKL:n toimitusjohtajaksi hakee 20 ehdokasta12.6.2014 15.01

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu