Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Aktiivipyöräilijä: Fillaristit ja jalankulkijat laitettu vastakkain

Pyöräilyn edistäminen jäi Helsingissä pitkään autoilun varjoon, mutta on nyt viimein elpymässä.

Riku Cajander

Helsingin vanhusneuvoston alkuviikosta julkaisema julkilausuma vanhusten pyöräilijöitä kohtaan tuntemasta pelosta nostatti kiivaan keskustelun.

Helsingin Polkupyöräilijöiden (HePo) hallituksen puheenjohtaja Janne Nurminen myöntää, että vastakkainasettelua on olemassa, mutta se ei ole pelkästään näiden kahden ryhmä syytä.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamisista tulee HePolle säännöllisesti palautetta. Napinaa syntyy etenkin jalkakäytävillä pyöräilemisestä.

Vastakkainasettelun syynä Nurminen pitää vuosikymmenien kaupunkisuunnitteluperinnettä, jossa autoilu on ajanut jalankulun ja pyöräilyn edelle.

Jokaisesta pyöräilijästäkin tulee joskus jalankulkija.”

– Pyöräilijät ja jalankulkijat on sysätty taistelemaan keskenään. Jatkossa tällainen vastakkainasettelu toivottavasti vähenee, kun kaupunkiin saadaan uusia pyöräväyliä, jotka erottavat ryhmät entistä selkeämmin toisistaan, Nurminen sanoo.

Myös vanhusneuvosto korostaa kannanotossaan uusien pyöräbaanojen ja -kaistojen tärkeyttä. Niiden ansiosta kävelijöiden ei tarvitsisi enää varoa ohi kiitäviä pyöräilijöitä samalla tavoin kuin nyt.

Nurmisen mukaan myös liikennevalistusta tarvitaan, jotta turha vastakkainasettelu vähenee.

Puheenjohtaja muistuttaa myös, että nimestään huolimatta HePo ei aja yksisilmäisesti vain pyöräilijöiden asemaa, vaan tavoitteena on myös jalankulkijoiden etu.

– Itse henkilökohtaisesti ajattelen niin, että Helsinkiä pitää suunnitella ensisijassa jalankulkijoiden, toisekseen pyöräilijöiden, kolmanneksi julkisen liikenteen ja vasta neljänneksi autoilun ehdoilla. Ymmärrämme, että jokaisesta pyöräilijästäkin tulee joskus jalankulkija. Kukaan ei synny tänne pyörä jalkojen välissä, hän sanoo.

Yhteispelin lisäämiseksi HePo järjestää pyöräilijöille kadulla ajamisen kursseja. Niiden yhtenä tavoitteena on saada pyöräilijät pois jalkakäytäviltä.

– Pitää kuitenkin muistaa, että Helsingissä on monia paikkoja, joissa kadulla pyöräily tuntuu monesta vaaralliselta. Esimerkiksi Hämeentiellä, Mäkelänkadulla ja Mechelinkadulla autoliikenne on niin vilkasta, että moni pelkää helkensä puolesta. Silloin on ymmärrettävämpää, että joku valitsee sakkoriskin ja ajaa jalkakäytävällä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu