Uusi ratikka kulkee hiljaa keinuen

Uudessa ratikassa on uutta teknologiaa.

Minna Rajainmäki

Selvästi hiljaisempi kuin edelliset, oli useimpien matkustajien ensimmäinen huomio uudesta ratikasta.

Arvonnassa voittaneet 70 matkustajaa pääsivät tänään ensimmäiselle koeajelulle moderniksi luonnehditun raitiovaunun kyydissä. Sitä ennen hiekkasäkit ovat ajaneet ihmisten virkaa testauksissa.

– Hyvältä tuntuu. Tämä keinuu enemmän kuin edelliset, sanoo Petteri Numminen, joka tunnelmoi raitionvaunun takapenkillä.

Päältä päin istuimet olivat hänen mielestään kuitenkin kaikkein huomionarvoisimmat.

– Penkkien design on älyttömän magee! Se tavoittaa sen mitä ratikka on ja se on myös Helsingin näköinen, hän sanoo.

Myös Ritu Siljander kiinnitti ensimmäisenä huomionsa istuimiin.

– Näistä nahkaisista penkeistä näkee heti, ovatko ne puhtaat edellisen matkustajan jäljiltä.

Hän käyttää raitiovaunua päivittäin työssään kolmiperhepäivähoitajana ja sanoo, että matalalattia on tarpeen, kun kulkee lasten kanssa.

Marko Siljander nautti koeajelulla tehokkaasta ilmastoinnista, vaikkei päivä paahteinen ollutkaan. Toiset matkustajat puolestaan arvelivat, että se oli jopa liian tehokas ja vetoisa.

Äänettömyyden salaisuutena ovat kääntyvät telit. HKL:n kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä kertoo, että vaunu on suunniteltu varta vasten Helsingin mäkiin ja mutkiin.

– Tämä ei ole standardimalli, jota olisi vain vähän muuteltu, hän kehaisee.

Helsingin rataverkon erikoisuus on metrinen raideleveys, kun muualla se on Heikkilän mukaan yleensä 1,4 metriä. Suunnittelun tavoitteena oli muun muassa lyhyt vaunu, johon mahtuu paljon ihmisiä. Istumapaikkoja on 74 ja seisomaan mahtuu tarpeen tullen 125 henkilöä.

– Silloin alkaa kyllä olla jo vähän ahdasta, Heikkilä nauraa.

Lisäksi uudessa ratikassa on leveämmät käytävät, mutta täpötäydessä vaunussa sitä tuskin huomasi.

Kuljettajat olivat esittäneet omia toiveitaan ohjaamon ergonomiasta. Suurin muutos lienee se, että tärkeimmät vipstaakit on siirretty aivan etualalle, ettei kuljettajan tarvitse kurkotella. Myös taustapelit ovat tiessään ja tilalle on tullut kamerat, joiden avulla kuljettaja näkee muun liikenteen.

Artic-niminen raitiovaunu aloittaa liikennöinnin elo–syyskuussa. Se kulkee kaikilla linjoilla.

Syksyllä kaupunkiin saapuu jo toinen vastaava ratikka ja vuoteen 2018 mennessä niitä pitäisi tulla Helsinkiin vielä 38 kappaletta lisää.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat:

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu