Paikalliset

Bussitunnelin louhinta alkaa nyt Paloheinässä

Helsingin Keskuspuiston ali rakennettavan joukkoliikennetunnelin rakennustyöt alkavat näkyä maastossa tällä tai viimeistään ensi viikolla.

Kilometrin tunneli tulee Jokeri 2 -bussilinjaa varten Paloheinän ja Kuninkaantammen välille.

– Rakennustyöt alkavat työmaa-alueiden perustamisella. Työmaa-aluetta tulee myös Paloheinän ulkoilumajan edustalle. Työmaa-alueelta kaadetaan puita ja alue eristetään ulkopuolisilta, kertoo projektipäällikkö Artturi Lähdetie HKL:stä.

– Louhintaurakoitsijan kanssa ei ole vielä lyöty lukkoon tarkkaa aikataulua itse tunnelin louhinnan alkamisesta, mutta todennäköisesti louhinta käynnistyy syyskuun aikana.

Suurin haitta ulkoilumajan käyttäjille aiheutuu ensi talvena, jolloin tunnelityömaa on laajimmillaan.

Osa Paloheinän ulkoilumajan pihasta ja pysäköintialueesta otetaan silloin työmaa-alueeksi.

– Paloheinän ulkoilumaja on kuitenkin koko ajan käytössä ja kulkuyhteydet sinne säilyvät. Paloheinä on niin vilkas hiihtoalue, ettei sitä voida kokonaan sulkea.

Tunnelin rakennustöiden aloitus lykkääntyi kaavavalitusten ja hankkeen kalleuden vuoksi.

Rakentamisen piti alkaa syksyllä 2012. Kustannusarvio uhkasi välillä nousta 40 miljoonaan euroon, mutta kustannuksia on saatu alennettua. Ensin arvio putosi 32 miljoonaan ja nyt tarjouskilpailussa 23,8 miljoonaan. HKL:n johtokunta valitsi halvimman urakkatarjouksen jättäneen Kalliorakennus Oy:n.

Lähdetien mukaan 40 miljoonaa euroa perustui suunnittelijakonsultin karkeaan arvioon, jossa kustannukset oli laskettu yleisten tunnelisuunnitteluperiaatteiden pohjalta.

– Yleiseen liikenteeseen tarkoitetussa tunnelissa olisi ollut suuremmat turvallisuusvaatimukset esimerkiksi hätäuloskäyntien osalta. Suunnittelussa palattiin askel taaksepäin, koska pelkästään joukkoliikenteen käyttöön tarkoitettuna yleisestä liikennetunnelista olisi tullut liian kallis ja järeä järjestely.

Lisäksi suunnitelmasta karsittiin erilliset järjestelyt maakaasubusseja varten.

Lähdetien mukaan tunnelia ei missään vaiheessa ajateltu myös henkilöautojen käyttöön, vaikka kustannuslaskelma pohjautuikin yleiseen liikennetunneliin.

Urakan hintatasoa alensi myös otollinen ajankohta, sillä pääkaupunkiseudulla ei ole alkamassa muita suuria louhintaurakoita.

Louheestapulkkamäki

Tunnelin louhinnassa syntyvää louhetta hyödynnetään Paloheinässä ja Kuninkaantammessa.

Paloheinässä louhetta käytetään ulkoilumajan uuden pysäköintialueen ja lasten pulkkamäen rakentamisessa. Kuninkaantammessa louhetta hyödynnetään uuden asuinalueen maanpohja- ja kadunrakennustöissä.

Artturi Lähdetie kertoo, että eri virastojen välisessä yhteistyössä on löydetty keinot siihen, miten louhe pystytään hyödyntämään paikallisesti.

Kuorma-autoliikenne ja siitä syntyvät ympäristöhaitat vähenevät huomattavasti kun louhetta ei tarvitse kuljettaa kymmenien kilometrien päähän.

Tunnelin rakentaminen alkaa samaan aikaan molemmissa päissä, Paloheinässä ja Kuninkaantammessa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu