Paikalliset

Finlayson pyrkii homomallistolla kansainvälisen yhteisön petikaveriksi

Tom of Finland -malliston on suunnitellut Sami Pulli (oik.). Kolmikko Petri Pesonen (vas.), Jukka Kurttila ja Risto Voutilainen osti noin 200-vuotiaan Finlaysonin viime kesänä ja pani heti tuulemaan.

Jukka Hämäläinen

Näyttävät Tom of Finland -viirit ohjasivat torstaina lehdistötilaisuuteen Vanhalle ylioppilastalolle, jossa Finlayson esitteli kohutun Tom of Finland -mallistonsa.

Galleria-salin seinille oli viritetty isoihin taulunkehyksiin lakanoita, tyynyjä ja pyyhkeitä, joita kuvittivat nahka-asuiset koppalakkimiehet.

Heti alusta kävi selväksi, että kesällä uudet omistajat saanut Finlayson pyrkii räväkällä avauksella suoraan kansainvälisten asiakkaiden petikaveriksi. Ensin homomiesten ja siinä sivussa ehkä sitten heteroidenkin.

Mallisto lanseerattiin samaan aikaan myös muualla Euroopassa, USA:ssa ja Australiassa. Kansainväliset verkkokaupat toimittavat tuotteita 31 maahan.

– Harvalla tuoteryhmällä on niin selkeä, trenditietoinen ja laaja kohderyhmä kuin Tom of Finland -mallistolla, myhäili Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila .

– Se on globaalisti monin verroin suurempi kuin Suomen väestö. Tämä on meille loistava avaus kansainvälisille markkinoille!

Ajatelkaa, jos Ruotsilla olisi Tom of Sweden – mitä liiketoimintaa sen ympärillä olisi jo?”

Aloite mallistoon tuli Tom of Finland -säätiöltä. Kurttila kertoo ensimmäisen puhelun aikana vielä nieleskelleensä hämmentyneenä, mutta ensireaktio vaihtui pian innostukseksi.

– Totesimme että tämä sopii strategiaamme. Tämä on suunta, johon haluamme mennä, Kurttila naulaa.

Toimitusjohtaja ihmetteli – selvästi tyytyväisenä – että miksei Suomen tunnetuinta taiteilijaa ollut vielä kaupallisesti hyödynnetty.

– Ajatelkaa, jos Ruotsilla olisi Tom of Sweden – mitä liiketoimintaa sen ympärillä olisi jo?

Paikalla ollut Ruotsin kansallismuseon ylijohtaja Berndt Arell muistutti, että Tomista eli Touko Laaksosesta löytyy nettiviittauksia paljon enemmän kuin Akseli Gallén-Kallelasta tai Sibeliuksesta.

Homomallisto ei ole Kurttilan mukaan Finlaysonille pelkkä kaupallinen tuote, vaan yhtiö on ylpeä siitä, että se tuotteillaan voi rakentaa suvaitsevuuden kulttuuria Suomessa ja maailmalla.

– Olemme ihan täysillä tämän takana. Kaikilla on oikeus rakastaa. Rakkautta ei ole maailmassa liikaa, Kurttila fiilistelee.

Arell uskoo, että edesmennyt Touko Laaksonen olisi hyväksynyt tuotteet ja olisi ollut mielissään taiteensa saamasta suosiosta. Kaupallisuus ei ollut hänelle vierasta, sillä hän aloitti kuvataiteilijan uransa mainostoimistossa.

Varsinaisen läpimurron taitelijana Laaksonen teki USA:ssa pseudonyymilla Tom of Finland vasta 1970-luvulla. 1990-luvulla taidepiirit olivat jo valmiita esittämään Laaksosen piirustuksia arvostetuissa taideaikakauslehdissä.

Tom of Finland -mallisto täydentyy ensi vuonna keittiötekstiileillä. Myös Tom of Finland -laukkuja ja t-paitoja sekä muita oheistuotteita on suunnitteilla.

Aivan jokamiehen ostoksia Tom of Finland -tuotteet eivät ole, sillä esimerkiksi pussilakanasta joutuu pulittamaan 83 euroa ja täysmittainen180-senttinen kylpypyyhekin maksaa lähes 60 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Tältä näyttävät Tom of Finland -lakanat20.11.2014 10.03
Haluaisitko sänkyysi homouroon – pian se on mahdollista yhä useammalle17.11.2014 13.47
Näin homoparia kohdellaan pikkukaupungissa – testikävely veti hiljaiseksi20.11.2014 09.37

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu