Liikenne

Pisararadalle lyttäys maakunnasta – ”Kaikki eivät voi valua pääkaupunkiin”

RATAINVESTOINNIT   Eteläkarjalaiset kansanedustajat ovat nousseet yhteistuumin puolustamaan Imatra–Luumäki-kaksoisraidetta, jonka ohi on ajamassa Helsingin Pisararata.

Pisararadan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 1,4-2 miljardia euroa rahoitustavasta riippuen. Liikenneviraston mukaan välittömät rakennuskustannukset olisivat noin miljardi euroa.

Kaupunkimittaustoimisto, Liikennevirasto

Helsingin Pisararadan rakentamissuunnitelmat ovat saaneet nyt eteläkarjalaiset kansanedustajat puolustamaan kynsin ja hampain Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen etenemistä. Osa heistä, kuten Kimmo Tiilikainen (kesk.), on hämmästellyt, onko hallitus nostanut Helsingin ratahankkeen kaikkien muiden ohi.

– Luulen, että olemme hyvin yksimielisiä kaksoisraiteen puolesta, kokoomuksen kansanedustaja Anu Urpalainen tiivistää eteläkarjalaisten edustajien tunnelmat.

– Suhtaudun kriittisesti Pisararataan varsinkin kun laskelma osoitti sen kannattamattomaksi, tosin suuremmalla liikennemäärällä kannattavaksi. Pisaralla ei saa olla vaikutusta Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen lykkäämiseen.

Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää.”

Erityisen käärmeissään on keskustan Ari Torniainen.

– Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää. Hanke on kallis, yli miljardi euroa, ja hyötysuhteeltaan huono, hän kommentoi.

Sdp:n Suna Kymäläinen on myös mukana rintamassa.

– Olen erittäin pettynyt Imatra–Luumäki-kaksoisraiteen viivästymisestä. Olemme moneen kertaan painottaneet, että eduskunnan tahdon on näyttävä teoissa, Kymäläinen kertoo.

Hänen mukaansa on silti turhaa asetella vastakkain Pisararataa muiden liikennehankkeiden kanssa.

– Mielestäni Pisara puolustaa paikkaansa, mittava hanke tuo työtä Suomeen ja valmistuttuaan Pisarasta hyötyy koko Suomi.

Jukka Kärnä (sd.) nimeää myös Imatra–Luumäen etusijalle.

– En laittaisi näitä hankkeita niinkään vastakkain, vaan nämä ovat enemmän aikataulukysymyksiä. Ehdoton ykkönen on kaksoisraide Imatra–Luumäki-välille. Ratkaisulla tuetaan kaakkoisen Suomen teollisuutta ja elinvoimaisuutta ja sitä, että kaikki ihmiset eivät valu pääkaupunkiseudulle.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Lappeenrannan Uutiset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kansanedustaja: Pääradan remontti on pisararataa tärkempi4.7.2014 09.45
Kovaa palautetta Pisara-radasta: ”Jäämeren rata yhtä kallis”24.6.2014 16.04
Pisararata saa nyt vauhtia – ”Rahoitus budjetin ulkopuolelta”26.3.2014 15.40

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu