Puheenaihe

Halpabussifirmoilla uusi riita – ”Voi vain arvailla, paljonko skottimiljardööri tästä maksaa”

Onnisbus.com toi uudet bussin Suomeen viime kesänä. Yhtiö haluaa nyt poistaa kilpailijansa OnniExpressin nimestä päällekkäisyydet.

Päivi Tuovinen

Halpabussiyhtiöiden välille revennyt taistelu olemassaolosta on saanut jälleen uuden käänteen. Skottimiljardööri sir Brian Souterin omistama Onnibus.com on haastanut OnniExpress-nimen taakse järjestäytyneet suomalaisyhtiöt markkina-oikeuteen, kertoo turkulaisen Mikko Rindell Oy:n toimitusjohtaja Rauno Rindell.

Rindell sanoo olevansa hämmästynyt haasteesta, sillä turkulaisyhtiö ole hänen mukaansa enää mukana OnniExpressissä. Rindellin mukaan yhtiö myi osuutensa Turun Linja-autoilijan Osakeyhtiölle (TLO), joka ajaa nyt vuoroja.

Rindell arvioi, että uusi haaste liittyy jo aiemmin markkinaoikeudessa käytyyn kiistaan yhtiöiden nimestä. Markkinaoikeus totesi viime kesänä, että OnniExpress saa käyttää liikennöinnissä vanhaa nimeään.

Päätös liittyi kiistaan, jonka Onnibus.com oli laittanut vireille.

Markkinaoikeuden lisäksi riitaa on selvitelty Rindellin mukaan jo jonkin aikaa myös poliisissa. Rindell kertoo, että Onnibus.comin toiminnasta tehtiin tutkintapyyntö sen jälkeen, kun yhtiö alkoi ajaa kilpailullisesti tärkeää Helsinki–Turku–Helsinki-vuoroa.

– Se vuoro kopioitiin reittejä ja aikatauluja myöten suoraan meiltä. Teimme tästä tutkintapyynnön Turun poliisille, mutta tutkinta on tietojeni mukaan siirretty nyt Tampereelle, Rindell sanoo.

Suomessa bussireittien liikennöintiluvat myöntää paikallinen ely-keskus.

Halpabussiyhtiöiden riitelyllä on pitkä tausta. Se juontaa aikaan, jolloin Onnibus.comin nykyinen toimitusjohtaja Pekka Möttö, Rindellin firma sekä neljä muuta suomalaisyhtiötä muodostivat yhteisen Onnibus-yhteenliittymän.

Yhteistyö kuitenkin rakoili, ja kuvio meni lopullisesti uusiksi viimeistään siinä vaiheessa, kun skotlantilainen Souter tuli mukana halpabussibisnekseen keväällä 2014.

Rindellin mukaan riitaa käydään nyt yhtiöiden olemassaolosta. Hän uskoo, että skottimiljardööri on ”valmis pelaamaan pelin loppuun asti”.

Rindeliä harmittaa se, että pudotuspeliä käydään oikeusistuimissa sen sijaan, että kortit katsottaisiin reilulla kilpailulla bussiasiakkaista.

– En uskalla edes arvailla, kuinka paljon rahaa tässä palaa. Meillä yksistään oikeudenkäyntikulut ovat olleet 60 000 euroa, eikä meillä ole apuna samanlaista huipputunnettua asianajotoimistoa kuin heillä (Onnibus.comilla).

On ihan varmaa, ettei skottisijoittaja ole tullut Suomeen leikkimään. Hän haluaa tuottoa.”

– On ihan varmaa, ettei skottisijoittaja ole tullut Suomeen leikkimään. Hän on laittanut tähän 10 miljoonaa ja haluaa rahoilleen tuottoa. Sitä ei ehkä tule vuoden eikä kahden kuluttua, mutta ehkä jo kolmantena vuonna, Rindell sanoo.

Rindellin mukaan kiistaa kuvaa se, että uusin haaste on miltaltaan ”valtava”.

– Se on tietojeni mukaan niin pitkä, ettei nivaska mahtunut yhteen pahvilaatikkoon. Niitä tarvittiin kaksi.

Rindellin mukaan hänen yhtiönsä on pyrkinyt irti pelistä ja keskittyy nyt autojen maahantuontiin ja tilausajobisnekseen.

Rindellin firman ohella kiistassa ovat mukana Mennään Bussilla Oy ja Keskimatkat Oy. Oulun Onnikka Oy:n kanssa OnniBus.com Oy pääsi sopuun viime marraskuussa. Sovun johdosta oululaisfirma on lopettanut OnniExpress-nimen käytön.

Tämä on meille kestämätön tilanne.

OnniBus.comin toimitusjohtaja Möttö on todennut, että nimiriita ratkotaan tarpeen tullen oikeudessa. Möttö sanoi marraskuussa Suomen Yrittäjien lehdelle, että nykytilanteessa Onnibus ja OnniExpress sekoittuvat toisiinsa.

– Tämä on meille kestämätön tilanne, Möttö totesi.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu