Puheenaihe

”Moka mikä moka” – päättäjä vastaa MTV Push -kohuun

Kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Erkki Perälä (vihr.) myöntää, että isolla rahalla Helsinkiin tuotu musiikkikanava MTV:n Push -tapahtuma oli floppi ja virheestä pitää ottaa opikseen.

Anna Autio

– Moka mikä moka, ei kai se tästä selittelemällä parane. Hankkeen toteutus oli fiasko.

Näin vastaa vihreiden kaupunginhallituksen jäsen ja kaupunginvaltuutettu Erkki Perälä MTV Push -tapahtuman rahoituksesta nousseeseen äläkkään. Helsinki käytti flopiksi osoittautuneen tapahtumaan 450 000 euroa ja valtio saman verran.

Perälän puoluetoveri Lilja Tamminen eritteli tapahtuman kustannuksia blogissaan aiemmin tällä viikolla, ja epäili, että tapahtumalle oli ostettu isolla rahalla valesuosiota sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Facebookin MTV Finland -sivun tykkääjistä suurin osa näyttäisi asuvan Etelä-Amerikassa.

– Luvattu ”tapahtumakokonaisuus” jäi todella vaisuksi, sitä ei osattu markkinoida paikallisesti ja tapahtuman sosiaalisen median presenssi spammibotteineen muodostui naurunaiheeksi, Perälä myöntää Facebookissa.

– Tästä seurasi oikeutettua kritiikkiä koko tapahtumakonseptia kohtaan ja paljon negatiivista julkisuutta MTV:lle sekä tapahtuman tuotannosta vastanneille tahoille. Asiaa ei ole lainkaan helpottanut Viacomin/MTV:n (sekä kaupungin elinkeinopalvelun) tarve saada hanke näyttämään sukseelta. Tästä on seurannut roimasti yliampuvaa viestintää, jossa hehkutetaan somen ”bruttokontakteja” ja annetaan tähtitieteellisiä kattavuuslukuja. Vielä senkin jälkeen, kun hanke on useammalla suulla todettu flopiksi, Perälä kirjoittaa avoimessa vastauksessaan tapahtuman kriitikoille.

Julkisuudessa on myös ihmetelty miksi vihreätkin poliitikot asettuivat tukemaan kaupallista massatapahtumaan luovan ja omaehtoisen kaupunkikulttuurin sijaan. Helsingissä pyörii lukuisia suosittuja tapahtumia vapaaehtoisten aktiivien voimin, kuten esimerkiksi Ravintolapäivä.

Perälä huomauttaa, että kaupunkimarkkinointia ei voi tehdä vain tietyn ryhmän mukaan.

– En ollut innoissani EMA:sta (MTV:n European Music Awards) sen enempää kuin olisin innossani Euroviisuista tai Helsinkiin tuoduista Tangomarkkinoista. Mutta toisaalta on ihan hyvä, ettei julkista tukea jaeta pelkästään omien kulttuurimieltymysteni mukaan, toteaa Perälä.

MTV Pushia rahoitettiin, jotta EMA-gaala kansainvälisine tähtineen olisi saatu Helsinkiin.

Perälä arvelee, että Push-tapahtuman floppaus ja siitä seurannut kriittinen huomio sai MTV:n vetäytymään EMA-suunnitelmasta, eikä suinkaan viralliseksi syyksi esitetty Helsingin majoituskapasiteetti tai saavutettavuus.

– Oletettavasti Viacom katsoi, ettei halua aiheuttaa MTV:n brändille enempää vahinkoa. Etenkään kun kaupungin jatkohalut yhteistyöhön näyttivät heikoilta.

Perälä myös katsoo, että rahojen käytössä tuskin on kuitenkaan kyse sopimusrikkomuksesta, koska sovittu tapahtumakokonaisuus tuotettiin.

– Lopputulos ei vain ollut kaksinen, pahoittelee Perälä ja lisää toivovansa, että virheistä otetaan opiksi.

– Orgaanisesti syntynyt kaupunkikulttuuri on todennäköisesti moninkertaisesti hyödyllisempää ja tehokkaampaa ”kaupunkimarkkinointia", ainakin tavoitellulle kohderyhmälle, kuin maksettu näkyvyys.

Lisää aiheesta: 

Ostettiinko MTV Push Helsingille valesuosiota?– Rahojen käytöstä halutaan selvitystä16.12.2014 18.10
Helsinki jäi ilman MTV-gaalaa – arvosteltu tapahtuma jää pitämättä15.12.2014 21.00
Elinkeinojohtaja puolustelee Helsingin MTV-laskua – ”Näkyvyys maksaa”6.9.2014 20.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu