Minne mennä

Retrovene Mustang palaa venemessuille

VENEILY Marino otti uudelleen tuotantoon klassikkovene Mustangin alkuperäisellä mallilla.

Toimitusjohtaja Ben Fagerström uuden Mustangin ratissa. Vene on rakennettu samalla mallilla kuin 60-70-luvuilla, jolloin se oli edellisen kerran tuotannossa.

Sipoon Sanomat/ Riitta Ketola

Sipoolainen venevalmistaja Marino on ottanut uudelleen tuotantoon mallin nimeltä Mustang, jota valmistettiin vuosina 1969-1979 yhteensä noin 650 kappaletta.

– Huomasimme, että mallissa on edelleen imua, sillä meille tuli kyselyjä muun muassa varaosista, kertoo toimitusjohtaja Ben Fagerström .

Samalla tavalla Marino päätyi vuonna 2006 ottamaan uudelleen tuotantoon Sipoon ”kansallisveneeksi” nimetyn Swing-veneen, joka puolestaan syntyi aikoinaan Mustangin rungon pohjalta.

– Erikoisrakenteinen, syvä V-pohja tekee veneen kulun hyvin pehmeäksi ja miellyttäväksi sekä sisäjärven terävässä että saariston pitkässä aallokossa, Fagerström vakuuttaa.

Hän on aikoinaan veljensä, tuotantojohtaja Jan Fagerströmin kanssa testannut Mustangia avomerikilpailuissa, joten sopivuus meriolosuhteisiin ei ole pelkkää mainospuhetta.

Tuulilasiveneet hävisivät aikoinaan markkinoilta, kun avoveneet tulivat tilalle."

Mustang on tuulilasivene. Ne hävisivät aikoinaan markkinoilta, kun avoveneet tulivat tilalle. Myös laiturit olivat aikoinaan korkeampia kuin nykyään.

Kaiken kaikkiaan 4,3-metrisellä Mustangilla päässee hyvin sellaisiinkin paikkoihin, joihin isommalla veneellä ei ole asiaa.

– Veneessä on pitkittäiset penkit, jotka mahdollistavat jopa yöpymisen veneessä, mikäli siinä on kuomu.

Veneessä on säilytystilaa penkkien alla sekä veneen etuosassa.

– Korkeat laidat luovat turvallisuutta, eikä vesi roisku sisään.

Moottorisuositus on 15-50 hv. Jos moottori on enintään 20-hevosvoimainen, venettä ei tarvitse rekisteröidä.

Trailerilla kuljetettava, lujitemuovista valmistettu Mustang painaa noin 210 kiloa.

– Käsin laminointi tekee keveyden ja vahvuuden, kertoo Ben Fagerström.

Veneen hinta ilman moottoria on 8 990 euroa. Lisäksi veneeseen on saatavilla erilaisia lisävarusteita, kuten pressu, jolloin hinnaksi tulee 10 400 euroa.

Tekniikan Maailman (2/2015) jutussa todetaan, että moni 20 vuotta vanha ruiskulaminoitu lujitemuovivene on usein ”mätä”, mutta 40 vuotta vanha Mustang on rakenteeltaan täysin ehjä ja luja.

– Mustang on retrouutuus, joka edustaa ekologisuutta. 20 hevosvoiman koneella tunnissa bensaa kuluu vain viisi litraa. Tällä on mukava cruisailla kauniina kesäpäivänä.

Mustang sopii Fagerströmin mukaan hyvin perjantaina alkaville, 40 vuotta täyttäville venemessuille, koska vene on samaa ikäluokkaa. Marino puolestaan on osallistunut messuille alusta lähtien.

VeneBåt 2015 Helsingin Messukeskuksessa 6.-15.2. Avoinna pe 6.2. klo 14-18, arkisin klo 11-19, la-su klo 10-18 ja su 15.2. klo 10-17 .

Mustangilla ylitettiin Atlantti

Vuonna 1970 Mustang-veneellä ylitettiin Atlantti.

Matkan tekivät Seppo Muraja ja Arto Kulmala, jotka lähtivät matkaan Afrikan Dakarista ja puolitoista kuukautta myöhemmin rantautuivat Etelä-Amerikan Guayanaan.

Matka hoitui ilman saattovenettä.

Matkasta kirjoitettiin myös kirja ”Psycopaatilla yli Atlantin”.

Matkan jälkeen vene siirtyi takaisin Marinon haltuun. Vene on esillä venemessuilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Sateista voi tulla veneilijälle kallis lasku26.8.2014 09.57
Vuokraveneily on huoletonta hommaa26.7.2011 10.02

Etusivulla nyt

Uusimmat: Minne mennä

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu