Pisararata toisikin hurjat menot – ”Päättömästä hankkeesta luovuttava”

Eeron Lehden mielestä junaliikenteen ruuhkia voitaisiin purkaa siirtämällä kaukojunaliikenne lähtemään Pasilasta.

Sirpa Repo

Pisararadasta esitetyt kustannuslaskelmat ovat pettämässä pahasti. Kansanedustaja Eero Lehden (kok.) mukaan alkuperäisten laskelmien mukaan radasta piti saada 1,5-kertainen tuotto kustannuksiin verrattuna.

Viikko sitten havaittiin, etteivät laskelmat pidä paikkaansa. Tarkistettujen lukujen perusteella rata toisi menoista takaisin vain 40 prosenttia.

– Se tuntuu nyt ihan päättömältä hankkeelta. Siksi siitä olisi luovuttava, Lehti sanoo.

Lehden mielestä Helsingin rautatieaseman ruuhkaa voitaisiin vähentää siirtämällä osa kaukoliikenteestä lähtemään Pasilasta.

Kunnossapitoineen ja rakennusajan korkoineen Helsingin alla kulkevan Pisararadan hinnaksi on arvioitu 1,9 miljardia euroa.

Radan ideana on, ettei junia tarvitsisi kääntää, kun ne kiertävät ympyrän maan alla.

Espoo ja Vantaa ovat kieltäytyneet niille jyvitetystä maksuosuudesta.”

Espoo ja Vantaa ovat kieltäytyneet niille kummallekin jyvitetystä 14,5 prosentin maksuosuudesta. Helsingin olisi otettava vastuu näistäkin laskuista.

Lehden mukaan hallitusohjelmassa mainitun hankkeen kustannukset olisi kerättävä verorahoilla.

Hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa äskettäin liikenneministeri Paula Risikko (kok.) vastusti hanketta. Pääministeri Alexander Stubb (kok.) ja valtionvarainministeri Antti Rinne (sd.) ovat sen sijaan valmiit jatkamaan sitä, vaikka laskelmat ovat pettäneet.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella Pisararadan vastustus on viime aikoina kasvanut. Sen pelätään vievän rahat muilta tärkeiltä tienpidon ja ratarakentamisen hankkeilta.

Pisararata alkaisi Pasilasta ja päättyisi Pasilaan. Se kiertäisi pisaran muotoisen lenkin Helsingin kantakaupungin alla.

Uusia asemia rakennettaisiin Hakaniemeen, Töölöntorille ja keskustaan. Kahdeksan kilometrin pituinen rata yhdistäisi Espoon ja Vantaankosken sekä Keravan suunnan radat.

Kari Valtonen