Paikalliset

Kruunuvuorenrantaan ja Vartiosaareen sittenkin metro?

Helsingissä on nykyisin yksi metrolinja, joka haarautuu.

Johanna Erjonsalo

Pitäisikö kaupungin kaivaa pöytälaatikosta esiin vanhat visiot Helsingin toisesta metrolinjasta?

Keski-Pasilan keskukseen on jo päätetty kaivaa varaus metroasemalle ja Vartiosaareen on ryhdytty suunnittelemaan uutta isoa asuntoaluetta.

Kun Kruunuvuorenrannan asuntoalueen suunnittelu alkoi kymmenkunta vuotta sitten Laajasaloon, esillä oli ensin metro. Metron linjauksena oli Laajasalo–Kruunuvuorenranta–Katajanokka– Kamppi–Töölö–Pasila.

Jatkosuunnitteluun valittiin raitiotieyhteys siltoineen, koska metron rakentaminen syvälle meren alle katsottiin tuolloin liian kalliiksi.

Mikäli Laajasalon koillispuolelle Vartiosaareenkin tulee asuntoalue, kannattaisiko raitiotie vaihtaa isompaan ja nopeampaan metroon?

Kaupunginvaltuutetun ja kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen Matti Niirasen (kok) mielestä kaupungin kannattaisi herätellä keskustelua Helsingin toisen metrolinjan suunnittelun aloittamisesta.

– Kyllä kannattaa ja sen keskustelun aika on juuri nyt. Helsingin uuden yleiskaavan luonnoksen laatimisen yhteydessä on tutkittava ennakkoluulottomasti kaikkia mahdollisia tulevaisuuden metrolinjoja ja tehdä tarvittaessa niiden edellyttämät varaukset, Matti Niiranen sanoo.

– Metro on toki kallis ratkaisu, mutta niin on siltakin, etenkin jos siitä tulee kohtuuttoman hidas ja jos joukkoliikenteen kilpailukyky siten heikkenee.

Helsingin yleiskaavan visiossa esitetty voimakas väestönkasvu (860 000 asukasta vuonna 2050) merkitsee väistämättä liikennemäärien suurta kasvua.

– Metro vähentäisi painetta jo nyt ylikuormitetussa keskustan raitiolinjastossa ja hillitsisi autoliikenteen kasvua. Metro on miljoonakaupungeissa aivan ylivoimaisen nopea ja tilaa säästävä ratkaisu.

Kruunuvuorenrannan raitiotiesillat ovat jo ennen asemakaavoitustaan herättäneet vastustusta, koska sillat pilaavat merimaisemat.

Pitäisikö raitiovaunulinjan sijaan Kruunuvuorenrantaan suunnitella maanalainen metro?

– Laajasalon metro ja silta ovat toki lähitulevaisuudessa vaihtoehtoja toisilleen. Jos talousnäkymät jatkuvat epävarmoina, niin olisi ehkä mielekästä jatkaa raitiovaunulinjat aluksi siltayhteyksin keskustasta vain Sompasaareen ja Kalasataman metroaseman suuntaan. Kruununvuorenrannan on määrä valmistua vasta reilun kymmenen vuoden päästä, 2020-luvun puolivälissä, Niiranen vastaa.

Kruunuvuorenrannan, Laajasalon ja Vartiosaaren yhteinen asukasluku on nousemassa yli 40 000 asukkaaseen.

Kruunuvuoren raitiotiesillan rakentaminen on Helsingin investointiohjelmassa alkamassa vuonna 2019.

Raitiotieyhteys ei ole vielä täysin varma, sillä parhaillaan työnalla olevassa ympäristövaikutusten arvioinnissa käydään läpi kaikki Kruunuvuorenrannan joukkoliikennevaihtoehdot – raitiovaunun lisäksi myös metro ja lauttaliikenne. Arviointi valmistuu ensi keväänä.

Metroa selvitettiin Malmin kentälle

HKL julkaisi vuonna 2006 konsulttifirman laatiman selvityksen ”Metrolinja Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle”.

Siinä Helsingin toinen metrolinja ulottui Laajasalosta Kampin ja Töölön kautta Pasilaan, jossa metrolinja haarautui Viikkiin ja Helsinki-Vantaan lentokentälle. Viikin haaralla metroasemat olivat Kumpulassa ja Vanhassakaupungissa. Lentokentän haaralla Käpylässä ja Maunulassa.

Yhtenä vaihtoehtona tutkittiin metron jatkamista Viikistä Malmin lentokentälle ja sieltä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Edellytyksenä oli Malmin lentokentän asuntorakentaminen.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu