Paikalliset

Koivusaaresta tulee koko reitin hiljaisin metroasema

Näillä näkymin Koivusaaren metroasema otetaan käyttöön samaan aikaan muiden länsimetron asemien kanssa, mutta vain kuvassa rakenteilla olevalla itäisellä sisäänkäynnillä. Aseman läntinen sisäänkäynti rakennettaneen vasta Koivusaaren asuntoalueen yhteydessä. Taustalla Lauttasaaren Katajaharjua.

Kun Espoon länsimetro aloittaa liikennöinnin 2016, reitille tulee monien mielestä yksi turha pysähdys – Helsingin Koivusaari.

Koivusaaren asuntoalueen rakentaminen on lykkääntymässä 2020-luvulle, eikä viereisen Länsi-Lauttasaaren asukaspohja ole järin suuri.

Arvostelijoiden mukaan asema pitäisi ottaa käyttöön vasta Koivusaaren asuntoalueen valmistuessa.

Koivusaareen on tulossa käyttäjämääriltään Helsingin hiljaisin metroasema.

– Juuri niin siinä on käymässä. Ensi alkuun siellä on vähemmän käyttäjiä kuin Kulosaaren metroasemalla, joka tällä hetkellä on Helsingin hiljaisin metroasema, sanoo HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs (vihr).

– Ei Koivusaaren metroasemaa kuitenkaan täysin turhaan tehdä tässäkään vaiheessa. Lauttasaaren katajaharjulaisille se tarjoaa kätevän metroyhteyden.

HKL:n johtokunnan jäsen Lilja Tamminen (vihr) on arvioinut nettiblogissaan, kuinka paljon Koivusaaren metroasemalla olisi käyttöä ilman Koivusaaren asuntoaluetta.

Kilometrin säteellä asemasta asuu enintään 2 750 lauttasaarelaista, joista kaikki tuskin käyttäisivät metroa.

– Tämä on vain alle neljäsosa siitä käyttäjämäärästä, jolle Koivusaaren asema kaavoitettiin. Karkeiden laskelmieni perusteella riskinä on, että aseman päivittäinen käyttäjämäärä on vain kahden tuhannen tienoilla. Se on ihan liian vähän, Lilja Tamminen sanoo.

– Ilman asuntoaluetta metroasemaakaan ei olisi kaavoitettu. Nyt kun asuntojen rakentaminen on lykkääntynyt, metroasema on tavallaan muuttunut turhaksi. Aseman käyttäjämäärät on saatava huomattavaan kasvuun, jotta asiassa olisi jotain tolkkua.

Vielä on mahdollista, että Koivusaaren metroaseman käyttöönottoa lykätään.

HKL:n johtokunta käsittelee aihetta ylimääräisessä kokouksessaan 9. tammikuuta, ja asiasta päättää kaupunginhallitus myöhemmin.

– Metroasema pitää rakentaa siihen pisteeseen, että asema voidaan myöhemmin viimeistellä käyttökuntoon niin, ettei rakennustöitä tarvitse tehdä yöaikaan eikä metroliikennettä pysäyttää. Se ei toisi ylimääräisiä rakennuskustannuksia myöhemmin, Tamminen sanoo omana kantanaan.

Otso Kivekäs kummeksuu koko tilannetta.

– Onhan tämä vähän hölmöä. Jos Koivusaaren osayleiskaavasta olisi heti alussa tehty yksinkertaisempi ja realistisempi, asuntojen rakentaminen olisi voinut alkaa jo 2014. Ilman älytöntä eritasoliittymää, Länsiväylän betonikansia ja monimutkaisia rantarakenteita emme nyt olisi ongelmissa.

Kivekkään mukaan kaupunkisuunnitteluvirasto on alkanut tehdä Koivusaareen uutta osayleiskaavaa, jotta asuntorakentaminen lähtisi nopeammin liikkeelle.

Metroasemien käyttäjämäärät

Rautatientori 25 188 käyttäjää päivässä, marraskuu 2013

Kamppi 20 398

Itäkeskus 19 608

Sörnäinen 19 306

Ruoholahti 15 434

Herttoniemi 14 877

Vuosaari 13 715

Hakaniemi 12 780

Kaisaniemi 11 601

Kontula 9 994

Mellunmäki 8 025

Myllypuro 7 018

Rastila 4 493

Puotila 4 491

Siilitie 4 362

Kalasatama 3 071

Kulosaari 2 364

Lähde: Helsingin kaupunginliikennelaitos

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu