Asuminen

Helsinkiin nousee kaksi tasavahvaa kauppakeskusta

KAUPPA Miten Pasilan Tripla ja Kalasataman Redi erottuvat toisistaan?

Arkkitehdin visio Pasilan Tripla-keskuksesta.

YIT/Helsingin kaupunki

Pasilan Tripla ja Kalasataman Redi on suunniteltu vain 2,5 kilometrin päähän toisistaan.

Mikä yhdistää ja erottaa tulevia jättikeskuksia?

Kumpikin rakennetaan raideliikenteen aseman yhteyteen Helsingin kantakaupunkiin ja kumpikin käsittää kauppakeskuksen, asuntoja, toimistoja ja hotellin. Molemmat keskukset myös ovat asemakaavan mukaiselta rakennusoikeudeltaan lähes yhtä suuria.

Helsingin maankäytöstä vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Anni Sinnemäen mielestä molemmissa keskuksissa on ajatuksellisesti paljon yhteistä.

– Näiden keskusten suunnittelu on lähtenyt siitä, että molemmat sijoittuvat paikoille, joihin on tulossa paljon uusia ihmisiä sekä asumaan että töihin. Näitä ei olisi lähdetty suunnittelemaan pelkästään olemassa olevien asukkaiden varaan, Anni Sinnemäki sanoo.

– Molemmat myös tulevat joukkoliikenteen solmukohtiin. Niitä ei ole tarkoitettu pääasiassa autolla saavutettaviksi kauppakeskuksiksi niin kuin ehkä perinteinen kauppakeskuksen malli on ollut.

Rediä ja Triplaa yhdistää myös se, että kummankin keskuksen toteutuminen on ollut haastavaa melko huonon taloudellisen suhdanteen takia.

– Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että molemmat keskukset lähtevät rakenteille.

Rakennusyhtiö SRV tiedotti keskiviikkona, että Redin rakennustyöt alkavat huhtikuussa.

Keskukset erottaa toisistaan se, että Triplaan on suunniteltu monitoimiareena ja kongressikeskus. Rediin niitä ei tule, mutta sinne tulee lähes Esplanadin kokoinen puisto Itäväylän päälle.

Sinnemäki nostaa esiin erottavana tekijänä sen, että Pasilan keskus on valtakunnallisestikin junaverkon saavutettavissa. Mutta Pasilassa ei ole metroa niin kuin Kalasatamassa, eikä sitä ole sinne tulossa vuosikymmeniin.

– Helsinki käy ensin keskustelut valtion kanssa vaalien jälkeen siitä, mitä Pisararadalle loppujen lopuksi käy. Toisaalta Helsingillä on aikataulullisesti hyvin pakottavia raidehankkeita. Helsingin rakentumisen kannalta Kruunuvuoren raitiotiesilta, Raidejokeri ja Malmin raitiotieyhteys ovat ehkä ne kaikkein kiireisimmät, Sinnemäki kommentoi.

Erona on myös se, että Kalasataman keskuksen asemakaava joutui valituskierteeseen, Tripla ei.

Faktavertailu:

Keski-Pasilan Tripla

Koko rakennushankkeen laajuus 183 000 kerrosneliömetriä.

Hankkeen kokonaisarvo reilu miljardi euroa.

Kauppakeskuksen liiketilat 85 000 neliötä.

Asuntoja lähes 400.

Korkeimmissa taloissa 16 kerrosta.

Rakennusyhtiö YIT:n tavoite on, että kauppakeskusosa valmistuu 2019 ja ensimmäiset asunnot 2020.

Kalasataman Redi

Koko rakennushankkeen laajuus lähes 200 000 kerrosneliömetriä.

Hankkeen arvo kokonaisuudessaan yli miljardi euroa.

Kauppakeskuksen liiketilat 60 000 neliötä.

Asuntoja 1 200.

Korkeimmissa taloissa 20–35 kerrosta.

Kauppakeskusosa ja ensimmäiset asunnot valmistuvat 2018.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Asuminen

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu