Ruoka

Onko avokadopiiras uusi avokadopasta?

RUOKA Raakaruoka voi olla myös suolaista. Näillä ohjeilla pääset alkuun.

Avocado-rucolapiiras on vaivan väärti, sillä suolainen leivonnainen sulaa suussa.

Anikó Lehtinen

Raakakakut ovat monelle tuttuja, mutta ilman uunia voi valmistaa myös suolaisia piiraita, pastaa tai keittoja.

Raakaruoka-annoksilla voi keventää ruokavaliotaan tai testata, miltä tutut ruokalajit maistuvat, kun ne valmistaa toisin. Reseptit ilahduttavat usein myös niitä, jotka eivät erityisesti piittaa kasviksista – kasvisten raastaminen tai tahnaksi jauhaminen muuttaa nimittäin usein niiden makua, parempaan suuntaan.

Tärkeintä on valita ruuanlaittoon laadukkaita raaka-aineita ja pestä ne hyvin.

Myös työvälineisiin kannattaa satsata: valtaosa raaka-aineista jauhetaan tehosekoittimella tai monitoimikoneella.

Jos koneella on vähän tehoja, ruuanlaitto voi tyssätä siihen, tai pahimmillaan kone hajoaa kovia raaka-aineita jauhaessaan.

Ensikertalaisen kannattaa lukea ohjeet tarkkaan, koska raaka-aineet usein esivalmistellaan ensin liottamalla tai jäähdyttämällä. ”

Mutta mistä lähteä liikkeelle, jos suolaisten raakaruokien teko ei ole ennestään tuttua?

Yksi kulmakivi ovat erilaiset pähkinät ja siemenet. Ne sopivat esimerkiksi raakaruokapiiraiden pohjiksi ja tuovat muutenkin lisää proteiinia ruokiin. Erilaisista pähkinöistä syntyy myös tehosekoittimella levitettä, jota voi käyttää pastoissa tai levitteenä voin sijaan.

Pähkinät ja siemenet liotetaan usein ennen käyttöä, sillä liottaminen pehmentää niitä. Liotus myös helpottaa siementen ja pähkinöiden sulamista ja imeytymistä elimistössä. Liottamisen jälkeen siemenet on hyvä huuhdella. Ainoa poikkeus ovat pellavansiemenet, joiden liottamisesta syntyvä geelimäinen neste on oivallista osana ruokaa.

Myös mausteet sopivat raakaruokiin.

Paras pari kasviksille löytyy yrteistä. Suolaa kannattaa sen sijaan käyttää varoen. Makua kasviksiin saa helpommin esimerkiksi chilillä ja valkosipulilla.

Neutraalin makuisia kasviksia, kuten kesäkurpitsaa, voi käyttää myös ruuan pohjana. Kesäkurpitsasta voi tehdä esimerkiksi pastan korvikkeen vuolemalla siitä ohuita siivuja.

Alkuun pääsee testaamalla valmista reseptiikkaa.

Ensikertalaisen kannattaa lukea ohjeet tarkkaan, koska raaka-aineet usein esivalmistellaan ensin liottamalla tai jäähdyttämällä. Siksi ruokalajien valmistaminen saattaa viedä aluksi aikaa.

Toisaalta: koska ruokaa ei keitetä tai paisteta, tiskiä syntyy vähemmän. Ja kun reseptejä on testannut, niiden variointi on helppoa.

Katso täältä helpot ohjeet.

Näin pääset alkuun

Aloita raakaruokaan totuttelu korvaamalla yksi ateria tai välipala viikossa raakaruualla ja lisää sitten raakaruuan käyttöä vähitellen, varsinkin jos sinulla on herkkä vatsa.

Pese ja huuhtele aina kasvikset hyvin.

Varmista, että ruokaan tulee tarpeeksi hyvälaatuista rasvaa, joista saat esimerkiksi öljyistä tai avokadosta. Voit korvata voin ja margariinin pähkinälevitteellä normaalissakin ruokailussa.

Varmista proteiinin määrä käyttämällä monipuolisesti erilaista siemeniä ja pähkinöitä.

Helppo tapa nauttia satunnainen raakaruoka-ateria on korvata pasta kesäkurpitsasuikaleilla ja tehdä tomaattikastiketta keittämättä sitä.

Muista, että voit käyttää raakaruuassa myös ituja.

Voit käyttää ruuan valmistuksessa myös uunia, jonka säädät maksimissaan 40 asteelle, tai kuivuria.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu