Vaalit

Autoilua rajoitettava Helsingissä! He vaativat sitä, katso miksi

VAALIKONE Tulevat kansanedustajat haluavat ympärilleen entistä vähemmän autoliikennettä.

Vasemmistossa ja vihreissä 85 prosenttia ehdokkaista kannattaa lisää rajoituksia autoilulle.
 

Helsingin Uutiset arkisto

Autoilua on rajoitettava Helsingin kantakaupungissa, kuuluu vaalikoneen väite.

Samaa mieltä on 57 prosenttia Helsingin Uutisten vaalikoneeseen vastanneista Helsingin vaalipiirin ehdokkaista. 41 prosenttia vastustaa rajoituksia. (Katso eri puolueiden kannat jutun lopusta.)

Tässä kysymyksessä poliitikkojen ja kansan kannat menevät harvinaisen yksiin. Nimittäin:

Koneen käyttäjistä eli mahdollisista äänestäjistä lisää rajoituksia haluaa 56 prosentti ja niitä vastustaa 42 prosenttia.

Tässäpä liikennepolitiikkaa, joka on jäänyt keskustelussa niin Pisara-radan rakentamisen ja maanteiden kehnon kunnon kuin meriliikenteen rikkipäästöjen ja Malmin lentokentän varjoon.

Ankarimmin liikennettä rajoittaisivat pienpuolueet Köyhien asialla, Muutos2011 ja SKP, jos ne eduskuntaan pääsisivät. Vanhoista puolueista omaa luokkaansa autoilun vastustajina ovat Vihreä liitto, Suomen Keskusta ja Vasemmistoliitto.

– Helsinkiin tulee luoda laaja kävelykeskusta. Nykyiset muutaman korttelin kokoiset kävelyalueet ovat naurettavan pieniä. Meiltä puuttuu kunnianhimo kävelykeskustan kehittämisessä, kun radikaaleimmat vihreätkään eivät uskalla ehdottaa kuin parin hassun korttelin muuttamista kävelykaduiksi, Keskustan Riku Eskelinen tykittää.

Hän ja Helsingin Keskusta ovat toisilla linjoilla kuin sadat muut maakuntain miehet ja naiset.

Eskelinen kannattaa rajoituksia 100-prosenttisesti, kuten myös monet vihreät, joiden tärkein lääke on ruuhkamaksut, jotka toistuvat useissa heidän vastauksissaan:

– Ottaen huomioon liikkumisen ja ruuhkien jatkuvan kasvun Helsingissä, näen että meidän on välttämätöntä vähentää autoilua jo tilanpuutteen vuoksi. Myös autopaikat ovat ongelmallisia, sillä ne nostavat Helsingin asuntojen hintoja huomattavasti. Panostamalla etenkin raiteiden joukkoliikenteeseen ja yhteiskäyttöautoihin helpottaisimme näitä ongelmia ja tekisimme liikkumisesta kaupungissa nopeampaa, helpompaa ja halvempaa. Esimerkiksi ruuhkamaksut toisivat jakeluliikenteelle miljoonien eurojen säästön liikenteen nopeutuessa. Toimin leipätyökseni Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksena kaupunkipoliittisena vastaavana, ja yhtenä kaupunkitavoitteenamme on etenkin autottoman keskustakampuksen edistäminen. Tämä helpottaisi liikkumista alueella, puhdistaisi kampuksen ilmaa ja vapauttaisi tilaa muuhunkin kuin autojen kulkuun, Alviina Alametsä (vihr.) perustelee.

– Kannatan ruuhkamaksuja. Niistä on Tukholmassa hyviä kokemuksia. Kaupat eivät ole kärsineet ruuhkamaksuista, mutta ilmanlaatu on parantunut ja liikenne vähentynyt, Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.) toteaa.

– Ruuhkamaksuilla ruuhkat lievenevät, matka-ajat lyhenevät, joukkoliikenteen suosio kasvaa, liikenneturvallisuus paranee ja päästöt vähenevät. Ruuhkamaksuista saatavat tulot on ohjattava joukkoliikenteen ja pyöräilyn parantamiseen, Emma Kari (vihr.) sanoo.

– Ruuhkamaksuista on hyviä kokemuksia muista kaupungeista, esimerkiksi Tukholmasta. Maksut ovat hyvä keino hillitä autoliikenteen päästöjä ja kerätä rahoitusta joukkoliikenteen parantamiseen. Ruuhkamaksuilla voidaan myös sujuvoittaa liikennettä, eli myös autoilijat voittavat, Johanna Sumuvuori (vihr.) muistuttaa.

– Helsinkiin tarvitaan ruuhkamaksut. Saastuttajan pitää maksaa erityisesti siellä, missä yksityisautoilulle on muitakin vaihtoehtoja. Ruuhkamaksuilla parannetaan ilmanlaatua, vähennetään ruuhkia ja tuotoilla parannetaan joukkoliikennettä, Maria Ohisalo (vihr.) ehdottaa.

– Katujen määrä rajaa autoilua ihan automaattisesti, Otso Kivekäs (vihr.) päättelee.

Vihreät saavat tukea vasemmalta. Hanke on vahvasti vihervasemmistolainen. Jos laskee yhteen vain vasemmistopuolueiden ja vihreät ehdokkaat, rajoituksia kannattaa 85 prosenttia ehdokkaista.

– On viimein luotava laaja kävelykeskusta Helsinkiin. Kävelykadut (Keskuskatu, Mikonkatu, Kluuvikatu sekä Kampin ja Töölönlahden alue) ovat hyvä alku, mutta lisää tarvitaan. Kävelykeskustan rakentaminen ei edellytä kallista keskustatunnelia, SKP:n Jussi-Petteri Lappi sanoo.

– Kävelykeskustaa pitää kehittää, Petra Pauliina Malin (vas.) toteaa.

Ei aivan 100-prosenttisesti , mutta vahvasti rajoitusten kannalla ovat myös muun muassa:

– Helsingin keskusta on rakennettu niemelle, joka on kolmen sisääntuloväylän päässä. Autoistumisen lisääminen ei ole vaihtoehto. Tätä kehitystä tulee hillitä ruuhkamaksuin ja polkupyöräreitistöin sekä kehittämällä samalla joukkoliikennettä. Kaupunkibulevardien ulottaminen kehille päin lisää myös asuntorakentamiseen varattavia tontteja tuhoamatta kaikkia viheralueitamme, Riku Ahola (vas.) sanoo.

– Autoilun rajoittaminen parantaisi kantakaupungin viihtyisyyttä ja antaisi aivan uusia mahdollisuuksia sen kehittämiseen. Parhaimmillaan kantakaupungissa olisi laajoja kävelykatualueita, jotka tarjoaisivat tilaa monipuoliselle kaupunkikulttuurille ja kaupunkilaisten viihtymiselle. Yksityisautoilu ei tälläkään hetkellä nopeuta liikkumista kantakaupungissa verrattuna julkisiin kulkuneuvoihin tai pyöräilyyn, joten auton käyttäminen on sinällään tarpeetonta lukuun ottamatta huoltoajoja ja erityisryhmiä kuten esimerkiksi liikuntaesteisiä, Anna Vuorjoki (vas.) esittää.

– Helsingin keskustassa on todella pahat pienhiukkas- ja ilmanlaatuongelmat autoilusta johtuen. Meidän pitäisi edistää joukkoliikenteen käyttöä sekä esim. pyöräilyä, Matti Niemi (sd.) sanoo.

– Keskustassa on liikaa liikennettä. Etenkin läpikulkuajoa tulisi rajoittaa ja rauhoittaa keskusta-alue. Kannatan tietulleja Tukholman mallin mukaisesti, joiden tuotoilla voitaisiin rahoittaa tiehankkeita esim. keskustatunnelia, Niina Hietalahti (kesk.) ehdottaa.

Kokoomuslaisista rajoituksia ajaa Pertti Salolainen , joka muistuttaa:

– Parkkipaikkojen puute rajoittaa jo autoilua Helsingissä.

 

Rajoitusten puolesta

Köyhien asialla: 100 %

Muutos 2001: 100 %

SKP: 100 %

Vihreät: 94 %

Keskusta: 90 %

Vasemmistoliitto: 80 %

STP: 67 %

Itsenäisyyspuolue: 64 %

Kristillisdemokraatit: 57 %

SDP: 57 %

RKP: 50 %

Rajoituksia vastaan

Perussuomalaiset: 89 %

Kokoomus: 81 %

Piraattipuolue: 67 %

RKP: 50 %

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Katso ketkä haluaisivat kokeilla viinien myyntiä maitokaupoissa14.4.2015 09.23
Ylipormestari halutaan valita suoralla vaalilla1.4.2015 06.00

Aiheesta muualla: 

Mene vaalikoneeseen

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vaalit

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu