Vaalit

Nyt puhuvat automiehet ja -naiset: Jo riittävät rajoitukset!

Kävelykatukokeilu poiki kielteistä palautetta ja autot palasivat Vaasankadulle 2013.

Helsingin Uutiset arkisto

Helsingin Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat samaa mieltä. Ei enää lisää rajoituksia autoliikenteelle Helsingin keskustassa.

Tätä mieltä on 85 prosenttia näiden kahden eduskuntapuolueen kansanedustajaehdokkaista Helsingin Uutisten vaalikoneessa.

Vastaavasti 85 prosenttia vasemmistopuolueiden ja Vihreiden edustajista ajaa niitä.

Kokoomuksessa on vallalla oikeus autoilla -ajatus:

– Ihmisillä on oltava oikeus liikkua niin jalan, pyörillä kuin autoillakin, Joel Harkimo (kok.) sanoo.

– Sitä rajoitetaan jo aika tavalla – muun muassa korkeilla parkkimaksuilla, Tapani Ruokanen (kok.) muistuttaa.

Wille Rydmanin (kok.) mukaan keskustaan pitää olla mahdollista päästä myös autolla.

Rajoitusten sijaan moni kehittäisi julkista liikennettä nykyistä kilpailukykyisemmäksi.

Kaupunki on ihmisiä varten, jotka liikkuvat eri tavoin.

– Autoilua on jo nyt rajoitettu erilaisin liikenneratkaisuin aivan riittävästi. Lisärajoituksien sijaan tarvitaan kannusteita muun muassa joukkoliikenteen laajempaan käyttöön. Ruuhkaisimpien alueiden läpiajoliikennettä voitaisiin vähentää muun muassa keskustan alle rakennettavilla tunneleilla, Pekka Majuri (kok.) ehdottaa.

Samoilla linjoilla on myös Sari Sarkomaa (kok.):

– Lähtökohtaisesti rajoittamisen sijaan puhuisin joukkoliikenteen edistämisestä ja ylipäätään sujuvasta liikenteestä. Kaupunki on ihmisiä varten, jotka liikkuvat eri tavoin. Kaikissa ratkaisuissa on tehtävä arvio, mitä se merkitsee alueen yrittäjille. Kävelykadut ovat tärkeä osa kaupungin viihtyvyyttä.

Kokoomusta kompataan perussuomalaisten suunnasta:

– En rajoittaisi kantakaupungissa asuvien oikeutta autoiluun, enkä myöskään niiden, jotka käyvät kantakaupungissa töissä ja työnkuvan vuoksi auton käyttö on välttämätöntä. Sen sijaan panostaisin nopeisiin ja toimiviin joukkoliikenneyhteyksiin, jotta nykyistä harvempi niistä, jotka eivät autoa työpäivän aikana tarvitse, voisi tulla töihin joukkoliikennettä käyttäen, Nuutti Hyttinen (ps.) toteaa.

Nyt pitää edistää julkisen liikenteen käyttöä.

Moni on pannut merkille jo nykyiset toimet:

– Autoilua kantakaupungissa on jo rajoitettu autoilua vaikeuttamalla. Ajoväylät ovat vähentyneet ja pienentyneet, kadut ovat usein ruuhkaisia. Kaikki parkkitila on maksullista ja vapaita paikkoja on yleensä vaikea löytää. Lisärajoitukset eivät ole tarpeen. Useat monilapsiset perheet ja yrittäjät ovat riippuvaisia auton käytöstä eikä autoilun rajoittaminen kantakaupungissa olennaisesti lisäisi joukkoliikenteen käyttöä. Lisärajoitukset saattaisivat karkottaa heitä kaupungista, mikä vähentäisi verotuloja. Nyt pitää edistää julkisen liikenteen käyttöä lisäämällä sen houkuttavuutta järkevämmällä hinnoittelulla (esim. työmatkaseteleillä) ja lisäämällä parkkitiloja kantakaupungin ulkopuolisille metroasemille. Päätösvalta asiassa ei kuitenkaan kuulu eduskunnalla vaan kaupunginvaltuustolle, Petteri Hiienkoski (kd.) muistuttaa.

Teiden kunnossapitoon tulisi satsata Helsingissä entistä enemmän.

Perussuomalaisille ja kokoomuslaisilla on myös huoli työpaikoista:

Nina Suomalaisen (kok.) mukaan rajoittaminen tarkoittaisi liike-elämän kuihtumista.

– Ei tarvetta rajoittaa. Näivettäisi keskustan yritystoimintaa ja kauppaa, Markku Saarikangas (ps.) arvelee.

– Autoilun rajoittaminen aiheuttaisi ongelmia kivijalkakaupoille sekä muillekin yrityksille. Myös useat lapsiperheet sekä esimerkiksi kehitysvammaiset ovat täysin riippuvaisia autolla liikkumisesta. En näe autoilun rajoittamiseen mitään järkevää syytä. Teiden kunnossapitoon tulisi satsata Helsingissä entistä enemmän, Maria Landén (ps.) esittää.

Alkaa tapahtua ylilyöntejä. Helsingissä on vaikea autoilla.

Nykytilannetta ei pitäisi monen mielestä muuttaa ainakaan rajoitusten suuntaan.

– Nykyisin ja pysäköintiä säätelemällä rajoitetaan varsin paljon ja keskustassa on monia kävelykatuja, Ville Jalovaara (sd.) muistuttaa.

– Oikea ratkaisu on parantaa edelleen joukkoliikenteellä saavutettavuutta, jottei autoa tarvitse ajaa turhan takia keskustassa. En ole rajoittamisen kannalla, Jape Lovén (sd.) painottaa.

– Nykytilanne on mielestäni hyvin toimiva, Christina Dahlblom (r.) sanoo.

Piraattipuolueen Pipsa Grön uskoo, että kyllä järki ja tarve ratkaisevat – eivät kiellot ja määräykset.

Kohtuutta peräänkuuluttaa myös Kirsikka Moring (vihr.):

– Nyt näyttää, että alkaa tapahtua ylilyöntejä. Helsingissä on vaikea autoilla. Kuitenkin monet tarvitsevat asioidessaan tai ihmisiä/tavaraa kuljettaessaan omaa autoa. Liikenteen yleistä sujuvuutta tulisi kaikin keinoin parantaa.

 

Rajoituksia vastaan

Perussuomalaiset: 89 %

Kokoomus: 81 %

Piraattipuolue: 67 %

RKP: 50 %

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Katso ketkä haluaisivat kokeilla viinien myyntiä maitokaupoissa14.4.2015 09.23
Ylipormestari halutaan valita suoralla vaalilla1.4.2015 06.00

Aiheesta muualla: 

He rajoittaisivat autoilua

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vaalit

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu