Liikenne

Raukeaako takuu, jos autoa ei huolla merkkihuollossa? Joka kolmas vastaa väärin

LIIKENNE Tutkimuksen mukaan noin kolmannes autoilijoista on sitä mieltä, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa ainoastaan valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

Takuu ei raukea, vaikka auton varaosina ei käytettäisikään autonvalmistajan niin sanottuja merkkiosia tai auto huolletaan muualla kuin merkkikorjaamossa. Iso osa autoilijoista ei tiedä tätä.

Sami Turunen

Teksti: Ilpo Mikkonen, Moottori.fi

Autoilijalla on valta päättää, missä autonsa huollattaa. Auton takuun säilymisen takeena on EU:n ryhmäpoikkeusasetus.

Tutkimuksen mukaan merkittävä osa suomalaisautoilijoista ei kuitenkaan ole tietoisia tästä oikeudesta.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry selvitti keväällä 2014 autoilevien suomalaisten käsityksiä autohuollon ja varaosien vaikutuksesta auton takuuseen.

Tutkimuksen mukaan noin kolmannes autoilijoista on sitä mieltä, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa ainoastaan valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.

Naisista jopa 38 prosenttia pitää valtuutetussa merkkihuollossa huollattamista pakollisena takuun säilyttämiseksi.”

Nuoret autoilijat ovat väärässä käsityksessä vanhempia autoilijoita useammin. Samoin naisautoilijat ovat miehiä useammin väärässä luulossa takuun säilymisestä.

Naisista jopa 38 prosenttia pitää valtuutetussa merkkihuollossa huollattamista pakollisena takuun säilyttämiseksi.

Noin viidennes autoilijoista on sitä mieltä, että muut kuin määräaikaishuollot tai korjaukset on teetettävä merkkihuollossa, jotta valmistajan takuu säilyy.

Jopa 45 prosenttia autoilijoista pitää pakollisena käyttää huollossa ja korjauksissa automerkin omia varaosia, jotta takuu säilyy.

Melko oudolta kuulostaa, että yli kolmasosa autonostajista kokee saaneensa automyyjiltä tai merkkihuollosta tietoa, että takuu säilyy vain, mikäli auto huolletaan valtuutetussa merkkihuollossa.

Suurin piirtein saman verran autonostajia on kokenut saaneensa tietoa, että huollossa ja korjauksissa on käytettävä automerkin omia varaosia.

Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2014 ja siihen vastasi 1 044 iältään 18–70-vuotiasta suomalaista autoilijaa. Vastaajista 97 prosentilla oli oma auto ja kolmella prosentilla työsuhdeauto.

Tutkimusaineisto koottiin tutkimusyhtiö Cint Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnittelusta ja analyysista vastasi Pohjoisranta Burston-Marsteller Oy.

Lue lisää autoalan uutisia osoitteesta www.moottori.fi

Tätä EU:n ryhmäpoikkeusasetus tarkoittaa

EU:n ryhmäpoikkeusasetus varmistaa, ettei auton takuu katkea riippumattoman korjaamon käyttöön, kunhan huolto tai korjaus on tehty kyseisen automallin huolto- ja korjausohjeita noudattaen ammattitaitoisesti.

Takuu ei raukea, vaikka auton varaosina ei käytettäisikään autonvalmistajan niin sanottuja merkkiosia.

Varaosien on kuitenkin täytettävä valmistajan määrittelemät laatuvaatimukset.

Nykyinen ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023.

Sen tavoitteena on ollut kilpailun lisääminen ja sitä kautta autojen huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen.

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksessa määritellään, että riippumattomilla korjaamoilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet huoltaa ja korjata autoja kuin valtuutetuilla merkkikorjaamoilla.

Tekniset tiedot, diagnosointi- ja testausvälineet sekä varaosat ja koulutus on oltava saatavilla halukkaille yrittäjille maksua vastaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu