Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Karu tulos kouluista: Pojat eivät osaa kirjoittaa työhakemusta

Kirjoitustehtävässä poikien tulos oli huomattavasti tyttöjä huonompi.

Klaus Nurmi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus arvioi keväällä 2014 äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistuloksia perusopetuksen päättövaiheessa, ja siinä kokeiltiin ensimmäisen kerran sähköistä arviointia. Tulos oli poikien näkökulmasta karu.

Kirjoittamisessa tyttöjen ja poikien väliset erot olivat suurimmillaan parhaiten osatussa kirjoitustehtävässä eli kesätyöpaikkahakemuksessa.

Pojista noin joka viidennellä hakemuksen taso oli heikko, eli heidän näyttämänsä osaaminen ei olisi todennäköisesti yltänyt arkielämässä kunnollisen hakemuksen laatimiseen.

Tytöistä heikon hakemuksen kirjoitti noin yksi kahdestakymmenestä. Tytöistä lähes puolet ylsi tehtävässä erittäin hyvään osaamiseen eli vähintään 80 prosentin ratkaisuosuuteen, pojista vajaa viidesosa.

Osaaminen ei todennäköisesti yltäisi arkielämässä kunnollisen hakemuksen laatimiseen.”

Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että osaamistasoltaan korkeimmalle yltäneet tytöt eivät mahdollisesti voineet arvioinnissa näyttää parasta tasoaan: heille tehtävät olivat nähtävästi liian helppoja. Vastaavasti ei välttämättä tavoitettu myöskään sitä, miten heikkoja kaikkein heikoimpaan tulokseen jääneet pojat todella olivat.

Arviointi keskittyi kielentuntemuksen ja kirjoittamisen osaamiseen. Tarkoituksena oli tuottaa luotettavaa tietoa opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden saavuttamisesta sekä koulutuksen tasa-arvon toteutumisesta.

Tiedot kerättiin 149 peruskoulusta, jotka edustivat eri alueita ja kuntaryhmiä. Tulokset saatiin yhteensä 5 144 otosoppilaalta, joista noin kaksi kolmasosaa oli mukana paperiversiona ja noin kolmasosa sähköisessä muodossa tehdyssä arvioinnissa.

Kielentuntemuksessa oppilaiden osaaminen oli sekä paperi- että sähköisessä versiossa kohtalaista ja tyttöjen keskimääräinen ratkaisuosuus oli hieman yli 10 prosenttiyksikköä poikia korkeampi.

Lukioon suuntaavien ja ammatillisiin opintoihin aikovien tuloksien ero oli suuri.

Myös otoskoulujen tieto- ja viestintätekninen varustetaso ja saatavuus vaihtelivat. Otoskoulujen opettajien oppitunneilla tieto- ja viestintätekniikkaa käytettiin lähinnä tiedonhankintaan sekä tekstien muokkaukseen ja viimeistelyyn. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö ei kuulu laajasti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen arkeen.

Lisää aiheesta: 

Äidinkielen opettaja läksyttää Pekka Sauria Hesarissa: Näin kirjoitetaan hyvää suomea!8.4.2015 08.11
Azma sai äidinkielen esseestä täydet pisteet29.5.2014 17.00
Ajokortin pitäisi olla osa koulunkäyntiä? Demarit haluavat ajaa autoa!10.3.2015 08.46

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu