Paikalliset

Helsinkiläisfirma: Sähkömopo haastaa mopoauton

Vesa Harmoinen on ajellut sähköisellä kolmipyörällä marraskuusta lähtien. Kyyti on halpaa, sähköä kuluu noin 1,50 euron verran sadalla kilometrillä.

Sauvo Jylhä

Kolmipyöräisiä moottoripyöriä on Suomessa nähty harvoin. Usein ne ovat vanhemman luokan menopelejä, ja ne ovat bensakäyttöisiä. Nyt markkinoille on kuitenkin tullut uusi kolmipyörä. Sen käyttövoimana on sähkö.

Sähköisiä kolmipyöriä kauppaava helsinkiläisen avantEV:n manager Vesa Harmoinen kaavailee kolmipyörästä kovaa vaihtoehtoa nykyisille mopoautoille.

Kolmipyörän kyytiin mahtuu neljä henkilöä.”

Aivan kaikkia mopoautoilijoita se ei tavoita, sillä tämän L5e-luokkaan kuuluvan kolmipyörän kuljettamiseen tarvitaan vähintään kevytmoottoripyöräluokan A1-ajokortti, eli ikää pitää olla vähintään 16-vuotta. Mutta, jos tuon vuoden odottaa, niin tarjolla onkin mopoautoa monipuolisempi menopeli.

– Kolmipyörässä on neljä paikkaa, eli kuskin lisäksi kyytiin voi ottaa kolme henkilöä, kun mopoautossahan on matkustajanpaikka vain kuskin vieressä, Harmoinen kuvailee.

Sähköä kolmipyörä ei paljon kuluta. Sen voi ladata tavallisesta pistokkeesta, ja noin 1000 kilometrin ajelu vie sähköä noin 15 euron verran. Eli sadalle kilometrille tulee hintaa noin 1,50 euroa.

– Ja kun pistää tämän lataukseen esimerkiksi Jumbon kauppakeskuksen ilmaiseen sähköpistokkeeseen, kuten minä, niin siinäkin voi vielä vähän säästää, naurahtaa Harmoinen.

Lyhyihin kauppareissuihin tämä on mitä mainioin.”

Talvikäyttöön suunnitelluissa malleissa lisälaskua tuo hieman Eberspächer-lämmityslaite, joka toimii dieselillä.

Yhdellä latauksella voi ajaa noin 70 kilometriä. Akun lataaminen täysin tyhjästä täyteen kestää noin kuusi tuntia, joten jos akun on saanut ajettua tyhjiin, niin se on yön lataamisella taas käyttökunnossa.

Huippunopeus kolmipyörällä on mopoautoa suurempi. Se on noin 65 kilometriä tunnissa.

Harmoinen suosittelee kolmipyörää taajamakäyttöön. Mopoautojen lisäksi se voisi hyvin korvata perheen kakkosauton.

– Lyhyisiin kauppareissuihin tämä on mitä mainioin. Tosin ajelen minä tällä Jumboonkin. Lisäksi kun tässä on kunnon takapenkki, niin lapsetkin kulkevat mukana.

Monet epäilevät akkujen kestoa Suomen talvessa. Harmoinen on itse ajanut koko talven läpi kolmipyörällä, eikä ongelmia ole ollut.

– Akkuihin on laitettu lisäsuojaus ympärille ja kovimmillakin –20 asteen pakkasilla akun lämpötila oli +15 astetta. Itse sähkömoottorin toimintaanhan kylmyydellä ei ole mainittavaa vaikutusta

Nämä eeVee-merkkiset kolmipyörät valmistetaan Kiinassa. Ne on suunniteltu kiinalais-amerikkalaisena yhteistyönä, amerikkalaisten toiveista ja lähtökohdista.

– Siellä tarvittiin kehittää sähköpyörä, jolla saa ajaa myös Highwayllä, tietää Harmoinen.

Kolmipyörää voisi luulla kiikkeräksi menopeliksi, mutta eeVee ei sitä ole.

– Toki saahan F1:n autonkin katolleen, jos vain niin sattuu. Mutta kyllä tällä käännöstilanteissa enemmin takapää lähtee luistamaan, kuin että joku tassu nousisi ilmaan.

Kolmipyöristä on Suomeen saatavilla neljää eri versiota. Halvin malli on tarkoitettu kesäkäyttöön ja sen saa reilulla kymppitonnilla.

Hintahaitarin toisessa on hieman alle 19 000 euroa maksava malli, jossa akut LiFePo4-mallia olevia, joiden toimivuus on taattu –30 asteeseen asti. Muut mallit ovat hinnaltaan ja varusteluiltaan näiden välissä.

teksti: Pasi Natunen

Mikä kolmipyörä?

Myyntinimi eeVee. 

Sähkökäyttöinen nelipaikkainen kevytmoottoripyörä.

Akkuja on kahdenlaisia, AGM deep cycle lead acid-akusto ja LiFePo4 akkupaketti.

AGM akkujen kesto 3–5 vuotta /25 000–40 000 kilometriä. 

LiFePo4 akkujen kesto noin 10 vuotta / 250 000 kilometriä.

AGM akuilla toimintasäde noin 70 kilometriä.

LiFePo4 akuilla toimintasäde ylimmillään 160 kilometriä.

Moottorina AC-vaihtovirtamoottori, jossa jarrutusenergian talteenotto.

Myynnissä neljä erilaista mallia, kolmessa mallissa dieselkäyttöinen Eberspächer -lämmityslaite, joka mahdollistaa talvikäytön.

Ajoneuvon kuljettamiseen tarvitaan vähintään A1-kevytmoottoripyöräkortti. Myös A2 (moottoripyörä) ja B (henkilöauto) -korteilla voi ajaa.

Lähde: www.avantev.fi

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu