Ruoka

Syyllistytkö sokerin syönnistä? Nämä herkut saattavat helpottaa omaatuntoasi

RUOKA Hedelmistä, marjoista ja pähkinöistä on helppo tehdä astetta kevyempiä karkkeja. Kalorittomia nekään eivät valitettavasti ole.

Pähkinöissä voi käyttää mausteena esimerkiksi kanelia, chiliä tai vaniljaa.

Anikó Lehtinen

Vaikka noudattaisit terveellistä ruokavaliota, ei herkuttelu ole kokonaan kiellettyä, kunhan korvaat raskaimmat makeiset terveellisemmillä vaihtoehdoilla.

Perinteisin tapa on korvata karkit kuivatuilla hedelmillä – kunhan muistaa valita vaihtoehdon, jossa ei ole lisättyä sokeria.

Kuivatuista hedelmistä saa tehtyä myös karkkia muistuttavia, ihanan tahmaisia naposteltavia, jotka koostumukseltaan muistuttavat karkkia.

Toinen hyvä keino makeanhimon taltuttamiseen on napostella kohmeisia mansikoita tai banaanipaloja – suutuntuma on nimittäin yllättävän karkkimainen.

Myös mangon, papaijan ja melonin palat toimivat hyvin jäisinä.

Kohmeisen bananinpalat ja papaija tuntuvat suussa yllättävän karkkimaisilta.”

Jos mielesi tekee sokerisia herkkuja, testaa myös vaihtoehtoja, joissa korvaat valkoisen sokerin vaahterasiirapilla, hunajalla tai kookospalmu-sokerilla.

Kaikissa näissä sokereissa on paljon kaloreita, mutta makeutensa lisäksi myös kivennäisaineita ja vitamiineja. Kookospalmusokerissa hyvää on myös sen alhainen glykeeminen indeksi eli se nostaa verensokeria huomattavasti hitaammin kuin valkoinen sokeri.

Sokerin voi korvata myös makeuttamattomilla hedelmäsoseilla tai vauvanruuaksi tarkoitetuilla hedelmäsoseilla.

Kirpeitä hedelmiä, kuten raparperia, voi myös maustaa pienellä määrällä vaahterasiirappia ja näin nauttia kirpeänmakeasta mausta.

Jos pidät suklaasta, kokeile vaalean suklaan korvaamista tummalla.

Tummaa suklaata voi käyttää tuoreiden hedelmien, marjojen tai kuivattujen hedelmien kanssa.

Helpoimmalla pääset, kun sulatat suklaan dipiksi.

Tumma suklaa on itsessään aika katkeraa, joten tottumattomalle se voi olla yksinään liian voimakasta. Siksi makuun on hyvä totutella makeiden hedelmien tai marjojen parina.

Pähkinöilläkin voi herkutella joko sellaisenaan tai niitä voi maustaa.

Kevyesti paahdettuna ja vaikka kookospalmusokerissa kieritettynä pähkinät ovat edelleen huomattavasti terveellisempiä kuin karkit tai suklaamakeiset.

Pähkinöissä voi käyttää mausteena esimerkiksi kanelia, chiliä tai vaniljaa.

Tosin pähkinöitäkään ei kannata syödä mahdottomia määriä – pieni kourallinen riittää.

Testaa suklaomenoiden, mangopähkinöiden ja raakatoffeen ohjeet! Reseptit löydät tästä.

Kokeile näitä

Napostele kohmeisia marjoja tai banaaninpaloja.

Nauti vauvan hedelmäsoseita tai mehukeittoja.

Nauti kuivattuja hedelmiä.

Syö pari palaa tummaa suklaata.

Korvaa leivonnassa valkoinen sokeri kookospalmusokerilla.

Käytä ruuanlaitossa hunajaa, jos et kuumenna ruokaa.

Dippaa kohmeisia raparperinpaloja vaahterasiirappiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu