Puheenaihe

Lähiöostarit: ”Meillä on vielä toivoa”

KAUPPA Tutkimuksen mukaan kaupungin palveluiden keskittäminen ostoskeskuksiin parantaa ostareiden elinvoimaa.

Kaupungin parannuksia odotellessa asukkaat yrittävät itse parantaa lähiöostareiden viihtyvyyttä. Esimerkiksi Heidi Hiltunen järjestää Pohjois-Haagan ostarilla kesän aikana kirpputoreja. – Haluan elävöittää meidän asuinympäristöämme ja tuoda ihmisiä yhteen, hän sanoo.

Jani Jakonen

Myllypuroon valmistui uusi ostoskeskus, mutta liiketiloja on tyhjillään. Pohjois-Haagassa huudetaan julkisia palveluja pelastamaan ränsistynyt ostari. Laajasalossa huolestuttaa, pääseekö asukkaiden perustama lähiosuuskunta uuteen ostariin.

Helsingin yliopisto on tutkinut kolmen ostoskeskuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita.

– Ostareita täytyy ajanmukaistaa, jos halutaan ylläpitää lähipalveluja, edistää täydennysrakentamista ja välttää lähiöiden kurjistumista. Ostari ei ehkä enää ole lähiön sydän, mutta se antaa sille kasvot, kertoo yliopistotutkija Pasi Mäenpää .

Pohjois-Haagassa toivotaan, että työväenopiston seuraksi ostarille siirrettäisiin muitakin kaupungin palveluja.

– Meillä on vielä toivoa, että tästä voitaisiin tehdä asukkaiden yhteinen paikka, jos tähän keskittyisi kaupungin palveluja. Mikäli kaupungin linja on, ettei ostaria saa purkaa, niin kaupungin pitää ottaa aktiivinen rooli ostarin kehittämisessä, ettei se pääse ränsistymään, sanoo asukasaktiivi Heidi Hiltunen .

Myllypuron uudesta ostoskeskuksesta tutkija kiinnostui koska sitä pidettiin esikuvallisena lähiöostareiden uudistushankkeena, jota voitaisiin mallintaa muuallakin.

– Sitten selvisi, ettei uudistus mennytkään ihan niin hyvin kuin piti ja aloimme selvittää, miksi niin kävi, Pasi Mäenpää sanoo.

Tyhjille liiketiloille löytyi useita syitä, kuten esimerkiksi riittämätön asiakaspohja erikoismyymälöille ja Itiksen kauppakeskuksen läheisyys.

Ostarin keskellä sijaitsevat asukastalo ja kirjasto ovat suosittuja, mutta ne eivät tue ostarin kaupallista toimintaa riittävästi.

– Päällimmäinen syy on, että kaupat ovat erillään muusta toiminnasta. Jos ne olisivat saman katon alla ja vierekkäin, ne tukisivat toisiaan paremmin.

Laajasalossa on pian edessä ostariuudistus, mutta siellä julkiset palvelut on tarkoitus sijoittaa saman katon alle kaupallisten palvelujen kanssa.

– Tutkimuksen mukaan kaupungin palvelut on mahdollista saada mukaan ostareille. Uskon, että kaupallisten ja kaupungin palveluiden keskittäminen saman katon alle luo ostarille paremmat menestymismahdollisuudet, Mäenpää sanoo.

Kauppias Kati Stenman Saaremme Lähiosuuskunnasta pitää uutta ostaria mielettömänä mahdollisuutena, mutta samalla myös vähän uhkana pienelle toimijalle.

– Toiveissa on, että Laajasalon uudelle ostarille saataisiin sellainen konsepti, jossa olisi tilaa tällaiselle pienelle yhteisölliselle toimijalle. Kurja tilanne on jos tilaa ei löydy. Haluaisimme olla siellä, missä ihmisetkin ovat.

Tutkimus

Helsingin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla ratkaisuilla ostareita voidaan kehittää olennaisesti paremmiksi.

Yhdeksi ratkaisuksi luotiin ostarifoorumien kumppanuusmalli, jossa asukkaat, liike-elämä ja kaupungin virkamiehet kokoontuvat yhteen pohtimaan ostarin kehittämistä.

Pohjois-Haagassa ja Laajasalossa selvitettiin ostareiden tilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Asukkaita, yrittäjiä ja kaupungin virkamiehiä haastateltiin.

Myllypurossa selvitettiin jo tehdyn ostariuudistuksen toteutusprosessi sekä tutkittiin ostarin käyttöä mm. asukaskyselyllä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu