Liikenne

Näin pakkaat moottoripyörän – parhaat vinkit

LIIKENNE Moottori kokosi parhaat vinkit moottoripyörää pakkaavalle sekä vertaili, miten tavaroille löytää pyörän päältä lisää tilaa.

Pakkaa yhteen laukkuun ne tarvikkeet, jotka otat mukaan yöpymispaikkaan. Ajopäivänä tarvittavat sadepuvut, ajokäsineet ja vastaavat kannattaa sen sijaan pakata erilleen, samoin kuin kuljettajan ja matkustajan varusteet.

Jari Saarentaus, Moottori.fi

Janne Huhtala, Moottori.fi

Mitä vähemmän matkatavaroita, sen parempana säilyy moottoripyörän ajettavuus. Mutta mikä on tarpeellista?

Matkatavaroiden kuljetustapa riippuu monesta asiasta: pyörätyyppi, yksin vai kaksin, paljonko tavaraa mukana, ajonopeus matkalla ja omat mieltymykset.

Yksin matkustettaessa eri laukkutyyppien käyttöä voi yhdistellä lähes rajattomasti.

Jos on tarkoitus ajaa esimerkiksi Saksassa kovempaa matkavauhtia, kannattaa unohtaa sivu- ja takalaukut, ja pakata tavarat tavararullaan, ja kiinnittää se pituussuuntaisesti takapenkin tai tavaratelineen päälle.

Tavararullan, taka- ja tankkilaukkujen etu on, että ne eivät lisää pyörän leveyttä kuten sivulaukut.

Kun mukaan tulee matkustaja, jää vaihtoehdoiksi sivulaukut sekä taka- ja tankkilaukku.

Repun käyttöä ei suositella pitkille matkoille, sillä se väsyttää hartiat ja selän.

Retkeilijä odottaa varusteilta samaa kuin moottoripyöräilijä: käytännöllisyyttä, vedenpitävyyttä ja keveyttä.”

Retkeilijöiden ja motoristien vaatimukset ovat yhteneviä. Niitä ovat varusteiden keveys, kestävyys, vesitiiveys, pakattavuus pieneen tilaan, alusasun hengittävyys ja kosteudensiirto-ominaisuudet.

Pakkaa yhteen laukkuun ne tarvikkeet, jotka otat mukaan yöpymispaikkaan.

Ajopäivänä tarvittavat sadepuvut, ajokäsineet ja vastaavat kannattaa puolestaan sijoittaa kaikki yhteen paikkaan.

Helpommalla pääsee, jos pakkaa myös kuljettajan ja matkustajan varusteet eri laukkuihin – ja painavat varusteet aina pohjalle.

Laskelmissa kuljettajan ja matkustajan painoihin lisätään noin kymmenen prosenttia ajovarusteiden painoa.

Moottoripyörien kantavuus on keskimäärin 200–210 kiloa.

Jos käytät sivulaukkuja, lastaa molempiin laukkuihin saman verran kuormaa.

Huomioi laukkuvalmistajien ilmoittamat kantavuudet ja maksiminopeudet.

Pakkaa takalaukkuun vain kevyttä tavaraa, sillä sijaintinsa takia se vaikuttaa huomattavasti ajettavuuteen.

Varaudu siihen, että matkalla sataa. Varmista että kaikki on pakattu vesitiiviisti.

Kun pyörä on pakattu, koeaja se ennen lähtöä.

Lastatun pyörän käyttäytyminen voi yllättää.

Muista tarkistaa myös rengaspaineet, mieluummin vähän ylipainetta suosituksiin nähden kuin liian matalat paineet.

Pakkaa reissuun ainakin nämä:

Moottoripyörän paperit: rekisteriote, ohjekirja, vakuutuspaperit, tarvittaessa greencard.

Kuljettajan paperit: ajokortti, passi/henkilökortti, kv. ajokortti ja viisumi, vakuutustiedot, maksukortit, valuutta.

Hygieniatarvikkeet.

Lääkkeet ja ensiapuvälineet.

Alusvaatteet, sukat, paidat ja kengät x päivää varten.

Lämpimän, kylmän ja sadesään ajokäsineet.

Sadepuku.

Navigaattori ja kartat.

Puhelin ja laturit (puhelin, navi, kypäräpuhelimet...).

Seisontatuen aluslevy (asvalttikin voi pehmetä auringonpaisteessa).

Korvatulpat.

Jos tila loppuu kesken...

Pakkaa vaatteet tyhjiöpusseihin.

Yksi urheilukerrasto riittää, pese se ajopäivän päätteeksi.

Hyödynnä hotellien pesulapalvelut.

Kätevin on ajopuku, jossa on erillinen kuori sekä irrotettavat lämpövuori ja vedenpitävä kalvo. Tällöin et tarvitse erillistä sadeasua.

Jos on tarkoitus yöpyä hotelleissa, jätä pyyhkeet, pesuaineet ja ruuanlaittovälineet pois.

Hammastahnaa, sampoota ja ketjurasvaa saa myös pienissä pakkauksissa.

Varaa tilaa matkamuistoillekin.

Vinkit kokosi Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Moottori selvitti: moottoripyörien vakuutuksissa hurjat hintaerot28.1.2015 22.00

Aiheesta muualla: 

Seuraa Moottoria verkossa

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu